Jeg er redd jeg kan ha fått betennelse i akilles, evt. også en delvis avrivning. Er usikker på om dette er kommet over tid eller om det var akutt, men det oppstod uansett i forbindelse med fotballspilling på hardt underlag. Våknet om natten med sterke smerter i akilles, spesielt om jeg bøyde tærne nedover. Morgenen etter oppstod det en relativt stor bløt hevelse. Hevelsen vedvarte i 4-5 dager og ble verre ved belastning (vanlig gange i løpet av en dag). Derimot forsvant hevelsen sammen med smertene i løpet av 1 uke. Jeg hvilte så i ytterligere 1 uke før jeg forsøkte meg på lett jogg. Fikk da igjen smerter og opplevde stivhet/ømhet i akilles-området spesielt om morgenen.
Etter 4 uker til med fullstendig hvile (foruten vanlig gange) får jeg fortsatt smerter under aktivitet. Typisk er at smertene avtar etter en viss tid under aktiviteten, men kommer så tilbake, samt at det stivner til etter endt aktivitet.
Jeg har forsøkt lett eksentrisk trening, men det later ikke til å gi resultater. Jeg greier fint å stå på tærne og jeg greier også lett jogg, men det er ubehagelig.
Hva kan gjøres? Det er dumt å si det, men jeg reiser hjem på juleferie 18. desember, og har da store planer om mange toppturer med ski. Kan dette behandles med betennelsesdempende og/eller grundig teiping for å avlaste akilles slik at jeg er klar for skisesongen? Hvis gips er alternativet må det nesten vente til over nyttår..

LinkBack URL
About LinkBacks
Svar med sitat