+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 13 av 13

Tråd: Aldri mere markløft og knebøy?

Underdog Nicolas is a jewel in the rough Nicolas is a jewel in the rough Nicolas is a jewel in the rough
    Ble medlem
    09-2006
    Alder
    23

Unhappy Aldri mere markløft og knebøy?

OBS! Langt innlegg!

Nå har det seg slik at jeg startet på boksing for litt over 1 år siden, og har siden da jobbet med den anaerobe og aerobe utholdenheten min for det meste, samt styrkeøkter med kroppsvekt, plyometriske økter og sparring.

Mine planer om å løfte vektene igjen har vært der siden september, men problemer med klikking i høyre kne v/ kontraksjon og klikking i høyre hofte, har fått meg til å skrinlegge hele prosjektet.

Inndtil jeg for 3 uker siden fikk en mistanke om at jeg hadde pådratt meg beinhinnebetennelse pga overpronasjon. Derfor tok jeg en analyse av hverdagen min for å finne ut hva som var årsaken, tidligere trodde jeg kanskje at det å ha skumgummimadrass som liggeunderlag var tilfellet, men nei, kunne det være skotøyet mitt på jobb som fremkalte hoven leggmuskel?

Dette fikk jeg bekreftet ved at jeg tok en titt på skoene og deretter en test over en 2 ukers periode, hvor jeg brukte lacoste skoene og de vanlig skoene. Lacoste sko på betongunderlag er nok ingen god kombinasjon og jeg merket at jeg ble klar i anklene, knærne og fotabladene. Hvorav de vanlige skoene mine framkalte velbehag.
    Derfor har jeg nå 2 par skoskifte på jobb, masserer leggen regelmessig, badstue og systematisk utstrekking. Dette har gitt resultater og jeg er nesten kvitt de ømme leggmusklene.

Har også hatt en del perioder med stiv korsrygg og hvorvidt dette har med feil liggeunderlag har jeg ingen anelse om. For jeg har aldri hatt skader eller smerter noen plass på kroppen før jeg flyttet inn til Trondheim i april. Derfor synes jeg alt dette er utrolig rart. Det kan også nevnes at ømheten i korsryggen kom før jeg skaffet meg Lacoste sko, og hadde før det heller aldri hatt noe problem med kne, legger og hoften.

Så til sakens hovedkjerne, for aller første gang siden jeg startet med vektløfting siden 16-20 hvor jeg trente bare styrke, kjente jeg igår en jagende smerte i nederste del av korsryggen, etter å ha begynt på den konsentriske fasen av markløft.
    (Hadde varmet opp med 50 kg som gikk greit og skulle starte på mitt andre sett, i tillegg er dette første gang jeg løfter siden jeg sluttet ifjor oktober)

Smerten var av den sorten du kjenner når noe gir etter, og det gjør vondt når du prøver å stramme eller utføre noe fort. Så jeg var ikke så veldig høy i hatten når jeg gikk fra gymmet igår. Jeg kjente ikke så veldig mye til smerten på det tidspunktet og tenkte med med selv at jeg må ta det med ro i noen uker fremover å se hvordan det går. Men ut mot kvelden begynnte jeg å kjenne at når jeg lente meg fremover føltes det som om venstre side av korsryggen var forknytt og høyre side var helt slapp.

Men inatt var dritt, jeg klarer faktisk ikke å ligge på høyre side da jeg kjenner en liten smerte som er nok til å holde meg våken, alle andre stillinger går fint.
    Og idag, når jeg skal lene meg fremover klarer jeg ikke å komme ned i mere en 45 graders vinkel, skal jeg strekke meg etter ting kjennes det ut som om hele nedre del av ryggen er veldig tight, sitter jeg i en spesiel stilling gjør det litt vondt, hvis jeg går vanlig gange kjenner jeg av og til litt småsmerter og vanlig sittestilling går fint, så lenge jeg ikke lener meg for mye over til høyre siden.

Har saumfart hele nettet for informasjon, om alt fra forstrekt korsrygg til skiveutglidning, prolaps og hele pakka. Jeg har da insett at jeg bør søke lege for å få stilt riktig diagnose, men først spør jeg her inne for å høre noe av det dere vet.

Så spørsmålene er som følger;

1. Noen teori om hva som kan ha skjedd?

2.Hvis jeg nå har skadet korsryggen brutalt, vil jeg da aldri kunne trene knebøy og markløft igjen og/eller kunne bokse?

3. Hvordan går jeg frem angående Legebesøk,vil legen hendvise meg til kiropraktor og fysioterapaut eller må jeg oppsøke disse selv?
    nicolas is my name, and weightlifting is my game

El Guapo Biggus har mye å være stolt av Biggus har mye å være stolt av Biggus har mye å være stolt av Biggus har mye å være stolt av Biggus har mye å være stolt av Biggus har mye å være stolt av Biggus har mye å være stolt av Biggus har mye å være stolt av Biggus har mye å være stolt av Biggus har mye å være stolt av Biggus har mye å være stolt av Biggus sin avatar
    Ble medlem
    08-2006
    Alder
    38
    Ring en kiropraktor. De er flinkere på rygg en leger. Du får som regel time rimelig kjapt. Tipper du har en liten låsning. Jeg har sliti med ryggen lenge og har fått god hjelp av kiropraktor.
    Thor is here, Odin is here. How can you miss?!!

Underdog Nicolas is a jewel in the rough Nicolas is a jewel in the rough Nicolas is a jewel in the rough
    Ble medlem
    09-2006
    Alder
    23
    Tipper du har en liten låsning
    Når du sier liten låsning, betyr det at det er en god ting?

Foresten, det er et helt berg av kiropraktorer i Trondheim. Hvordan vet jeg hvilken klinikk som er den rette? :S

Wopp Wopp veggiss elefantastiskuber veggiss elefantastiskuber veggiss elefantastiskuber veggiss elefantastiskuber veggiss elefantastiskuber veggiss elefantastiskuber veggiss elefantastiskuber veggiss elefantastiskuber veggiss elefantastiskuber veggiss elefantastiskuber veggiss elefantastiskuber veggiss sin avatar
    Ble medlem
    01-2009
    Alder
    31
    jeg var tidligere sterkt plaget med ryggen, og hadde dager hvor jeg ikke klarte å ta på meg sko og sokker selv...dro 9 120KG i mark uten belte onsdag, så det er ingen grunn til å deppe! det ordner seg!!
    Steroids are like tampons, every pussy needs one :D

GI-Joe pelsjeger er et navn kjent av alle pelsjeger er et navn kjent av alle pelsjeger er et navn kjent av alle pelsjeger er et navn kjent av alle pelsjeger er et navn kjent av alle pelsjeger er et navn kjent av alle pelsjeger er et navn kjent av alle pelsjeger sin avatar
    Ble medlem
    05-2002
    Alder
    29
    høres ut som en låsning / hekseskudd ja..

du bør gjøre tøyeøvelser for rygg, bekken og hofteleddsbøyeren 2-3 ganger om dagen i begynnelsen og når det blir bedre, oppretthold tøyerutinene 2-3 ganger i uka er mitt tips.
    I kneel only to God , I don't see him here

Medlem stallion is a jewel in the rough stallion is a jewel in the rough stallion is a jewel in the rough stallion is a jewel in the rough stallion is a jewel in the rough
    Ble medlem
    09-2004
    Hei Nicolas.

Leste tilfeldigvis innlegget ditt og tenkte jeg skulle svare med noen egne erfaringer.

Jeg fikk en skade tidlig i 2007 i korsryggen, som det tok over ett år å bli helt bra fra. Jeg trodde også den gang at jeg aldri kunne løfte bøy igjen, og var deprimert pga det. Det var et smertehelvete uten like, både om natten og bare jeg skulle bøye meg fremover f.eks.

Jeg dro jo på legevakten da dette skjedde, og det står nok mye i den gamle loggen min på tf om dette "smolovlogg".

For å være ærlig så har jeg null respekt for den studentlegen som "behandlet" meg den dagen. Han hadde ikke peiling på slike idrettsrelaterte skader, og jeg kan ikke si at det var spesielt morro å sitte på venteværelset der med herpa rygg.

Siden min økonomi ikke kunne forsvare å opppsøke alskens eksperter, var det bare en ting å gjøre, å ta tiden til hjelp. Etterhvert så ble det gradvis bedre, og en dag, så klikka det liksom litt på plass når jeg lå i senga og vred bena til siden.

Prøvde også å gå en hel del turer i ulendt terreng, og dette skulle visstnok være positivt.

Men i bunn og grunn var det kunn tiden som hjalp meg mest, og kroppen reparerte seg selv. Har hatt masse andre skader, brister, ryggvondt osv.. Men alt har gått seg til av seg selv, så det tror jeg nok det vil gjøre i ditt tilfelle også.

Men jeg har ihvertfall alltid prøvd å gjøre noe, og å trene alternativt når jeg har vært skadet. Veldig kjipt å være skadet, og det er siste sort, men prøv f.eks. en øvelse som frontbøy når du kan begynne å bøye igjen, det kan hende denne kan føles mildere for kroppen, eller evt. boksbøy hvor du ikke går så dypt. Pass også på lumbarfleksjonen i korsryggen, den kan være skummel for ryggen.

Så alt i alt har jeg ikke så mye annet å si enn at du må være tålmodig og ta tiden til hjelp. Om du har penger til det skader det selvsagt ikke å oppsøke kvalifisert hjelp, men forvent ikke at du får spesielt god hjelp av en fastlege eller lignende. Det er som regel penger rett ut av vinduet.

I en idell verden hadde en fastlege hatt en referanseliste med dyktige fagpersoner som han kunne referere pasienter til som han selv ikke kan hjelpe godt nok, men som regel sitter bare legene og klør seg selv i hodet og skriver ut noe smertestillende/betennelsesdempende til deg.

Et par andre råd jeg kan gi er følgende:

* Aldri bruk smertestillende medmindre det er fullstendig påkrevet. Jeg anser personer som bruker smertestillende i hytt og pine som veike psykisk og også dumme. Smerten kan enkelt maskeres, men årsaken til problemet kan ikke enkelt løses. Man kan tro man er bedre enn man er og skade seg mer.

* Dropp belte. Jeg har stort sett trent uten belte etter skaden, og aldri følt meg mer solid i ryggen. Nå kan jeg ta både tung mark og bøy igjen uten noe problemer. Forøvrig tøyer jeg omtrent ingenting på bena, og føler ikke det er nødvendig heller. Men jeg går en god del turer i skogen. Så veldig omstendelig oppvarming har jeg heller ikke på treningene.

Folk har en tendes til å overdrive både oppvarming og uttøying og har for lite fokus på det å trene skikkelig.

Lykke til, og du blir nok bra skal du se!
    Min treningslogg

Hundre eiti kilås!

vio
    vio er ikke aktiv
    Supermod vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30
    Da dette skjedde med meg (tok 3-4 år før jeg kunne trene bøy igjen) fikk jeg vite av legen at du kan skille mellom prolaps og utgliding på at prolaps gir blåmerke og blodutredning på prolapsstedet.
    Min blogg om det utrolige kuule livet jeg har foran dataskjermen OG mote+hår!!!
    http://kissabibben.blogg.no/

GI-Joe pelsjeger er et navn kjent av alle pelsjeger er et navn kjent av alle pelsjeger er et navn kjent av alle pelsjeger er et navn kjent av alle pelsjeger er et navn kjent av alle pelsjeger er et navn kjent av alle pelsjeger er et navn kjent av alle pelsjeger sin avatar
    Ble medlem
    05-2002
    Alder
    29
    Sitat Opprinnelig skrevet av stallion Vis post

* Aldri bruk smertestillende medmindre det er fullstendig påkrevet. Jeg anser personer som bruker smertestillende i hytt og pine som veike psykisk og også dumme. Smerten kan enkelt maskeres, men årsaken til problemet kan ikke enkelt løses. Man kan tro man er bedre enn man er og skade seg mer.

Folk har en tendes til å overdrive både oppvarming og uttøying og har for lite fokus på det å trene skikkelig.
    kan jo ikke akkurat si at dine tips er noe særlige bra når det tok deg ett år å bli bra.

norges fremste ryggeksperter som holder til på kysthospitalet i stavern sier følgende: bruk smertestillende og beveg deg. smertestillende gjør at du ikke stivner opp og fortsatt beveger deg. noe som er utrolig viktig for å komme seg igjen etter ryggplager, fordi det som ofte skjer er at du blir stiv som en pinne bak i ryggen, bruker musklene feil, legger til deg uvaner på bevegelse og gange, og de blir rimelig inaktive og hvis du ser på oppbygningen på en ryggsøyle og alle de små musklene der, de kan gi masse refererte smerter, de stivner, du får kramper i de etc.. bevegelse er alfa omega, derfor: bruk smertestillende i en begrenset periode så du kan bevege deg.

Så når det gjelder tøying og bøying, det er undervurdert. Hva gjør du når du får en krampe i leggen, låret eller under foten? du strekker ut fortere enn faen. NETTOPP det du skal gjøre med ryggen og. ingen som syns det er behagelig å gå med kramper. Selv de bittesmå finjusteringsmusklene gir smerter, så tøy ut ryggsøylen, korsryggen, setemusklatur, hofteleddsbøyere med jevne mellomrom vil garantert gjøre deg bedre. Med mindre du har en prolaps, som gjerne gir tydelige blyant tykk strålesmerte nedover i beinet. svikt i beinet, nedsatt følsomhet etc. Da bør du få tatt MR eller CT bilde av det.
    Du kan tegne smertebanen helt ned i foten, men er det diffuse smerter ned i beina er det mest sannsynlig muskelproblem.

Så nå i nyere viten er det ingenting som heter skiveutglidning lenger, det er ett meget missvisende ord, det er så og si umulig å få skiven til å gli ut fra plassen sin

prolaps er når det danner sprekker i mellomvirvelskiven slik at væsken som ligger i midten tyter ut og kan presse på nerver.
    I kneel only to God , I don't see him here

El Guapo Biggus har mye å være stolt av Biggus har mye å være stolt av Biggus har mye å være stolt av Biggus har mye å være stolt av Biggus har mye å være stolt av Biggus har mye å være stolt av Biggus har mye å være stolt av Biggus har mye å være stolt av Biggus har mye å være stolt av Biggus har mye å være stolt av Biggus har mye å være stolt av Biggus sin avatar
    Ble medlem
    08-2006
    Alder
    38
    Sitat Opprinnelig skrevet av Nicolas Vis post
    Når du sier liten låsning, betyr det at det er en god ting?

Foresten, det er et helt berg av kiropraktorer i Trondheim. Hvordan vet jeg hvilken klinikk som er den rette? :S
    Det er forsåvidt en god ting i den forstand at det er relativt enkelt å "låse" opp/knekke opp. Selv om låsningen kan være jævlig vond. Jeg gikk først til legen min som ikke kunne si stort hva som var galt, bortkasta penger og lang ventetid i mitt tilfelle. En god kiropraktor undersøker deg også nøye før han begynner med behandling. Er jo ikke alt det er lurt å knekke på. Men hvordan finne en kiropraktor med peiling er ikke godt å si. De fleste er nok flinke, men jeg er så "heldig" at jeg er omgitt av kollegaer med råtne rygger som hadde noen anbefalinger. Jeg trodde også at jeg måtte slutte med mark og bøy, men kiropraktoren sa at det ikke var noe i veien for å gjøre de øvelsene så lenge en gjør det korrekt. Ikke krumme korsryggen i bunnposisjon på bøyen osv..

Ble medlem
    09-2006
    Alder
    23
    Listen med kiropraktorer ble overveldens spør du meg, men det er positivt å lese andres erfaringer, og kiropraktortime fikses. Jeg krysser fingrene og håper at "boksekarrieren" min ikke er over før den har startet.

Lot's of spanks, folkens!

Ble medlem
    08-2006
    Alder
    38
    Er ryggen bedre ennå?

Ble medlem
    09-2006
    Alder
    23
    Sitat Opprinnelig skrevet av Biggus Vis post
    Er ryggen bedre ennå?
    Oh yes!

Jeg hadde da forøvrig time hos kiropraktor torsdag 12/11 og dette er hva vi fant ut.

Nå har det seg slik at høyre bekken/hofte av en eller annen grunn blitt presset oppover og innover mot ryggsøylen (noe vanskelig å forklare dette, men håper de fleste forstår) derfor har ryggen blitt skeiv, 10 cm forskjell på venstre og høyre hofte, noe som har ført til irritasjon i korsrygg-regionen, dette førte da til en liten-til-middels alvorlig låsing av ryggen men altså helt ufarlig, i dette tilfellet.

Når det gjelder årsaken til at selve hoften har blitt skeiv, så spekulerte både jeg og kiropraktoren i en del ting. Men kort og godt fortalt, så er det feil bevegelser og/eller sittestillinger gjentatte ganger over lengre tid som har vært årsaken.

Hva behandling angår så har kiropraktoren knekket tilbake hoften og ryggen på plass (På de to 2 kiro-timene jeg allerede har hatt)og både massasje å tøyningsøkter kommer til å bli alfa omega fremover.
    Når deg gjelder smerten, så er den så og si nesten borte.

Men det beste av alt, det er at ting går fremover og jeg kan om 2-3 mnd løfte heavy shit igjen

Ble medlem
    08-2006
    Alder
    38
    Der kan du se. Bedre å fike ryggen i en fei hos kiropraktor enn å gå uker/måneder og suse med store smerter. Er det ikke en hærlig følelse du får etter en slik "knekketime"? Er så deilg når smerten slipper taket.

+ Svar på tråd

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine

SEO by vBSEO ©2010, Crawlability, Inc.