OBS! Langt innlegg!
Nå har det seg slik at jeg startet på boksing for litt over 1 år siden, og har siden da jobbet med den anaerobe og aerobe utholdenheten min for det meste, samt styrkeøkter med kroppsvekt, plyometriske økter og sparring.
Mine planer om å løfte vektene igjen har vært der siden september, men problemer med klikking i høyre kne v/ kontraksjon og klikking i høyre hofte, har fått meg til å skrinlegge hele prosjektet.
Inndtil jeg for 3 uker siden fikk en mistanke om at jeg hadde pådratt meg beinhinnebetennelse pga overpronasjon. Derfor tok jeg en analyse av hverdagen min for å finne ut hva som var årsaken, tidligere trodde jeg kanskje at det å ha skumgummimadrass som liggeunderlag var tilfellet, men nei, kunne det være skotøyet mitt på jobb som fremkalte hoven leggmuskel?
Dette fikk jeg bekreftet ved at jeg tok en titt på skoene og deretter en test over en 2 ukers periode, hvor jeg brukte lacoste skoene og de vanlig skoene. Lacoste sko på betongunderlag er nok ingen god kombinasjon og jeg merket at jeg ble klar i anklene, knærne og fotabladene. Hvorav de vanlige skoene mine framkalte velbehag.
Derfor har jeg nå 2 par skoskifte på jobb, masserer leggen regelmessig, badstue og systematisk utstrekking. Dette har gitt resultater og jeg er nesten kvitt de ømme leggmusklene.
Har også hatt en del perioder med stiv korsrygg og hvorvidt dette har med feil liggeunderlag har jeg ingen anelse om. For jeg har aldri hatt skader eller smerter noen plass på kroppen før jeg flyttet inn til Trondheim i april. Derfor synes jeg alt dette er utrolig rart. Det kan også nevnes at ømheten i korsryggen kom før jeg skaffet meg Lacoste sko, og hadde før det heller aldri hatt noe problem med kne, legger og hoften.
Så til sakens hovedkjerne, for aller første gang siden jeg startet med vektløfting siden 16-20 hvor jeg trente bare styrke, kjente jeg igår en jagende smerte i nederste del av korsryggen, etter å ha begynt på den konsentriske fasen av markløft.
(Hadde varmet opp med 50 kg som gikk greit og skulle starte på mitt andre sett, i tillegg er dette første gang jeg løfter siden jeg sluttet ifjor oktober)
Smerten var av den sorten du kjenner når noe gir etter, og det gjør vondt når du prøver å stramme eller utføre noe fort. Så jeg var ikke så veldig høy i hatten når jeg gikk fra gymmet igår. Jeg kjente ikke så veldig mye til smerten på det tidspunktet og tenkte med med selv at jeg må ta det med ro i noen uker fremover å se hvordan det går. Men ut mot kvelden begynnte jeg å kjenne at når jeg lente meg fremover føltes det som om venstre side av korsryggen var forknytt og høyre side var helt slapp.
Men inatt var dritt, jeg klarer faktisk ikke å ligge på høyre side da jeg kjenner en liten smerte som er nok til å holde meg våken, alle andre stillinger går fint.
Og idag, når jeg skal lene meg fremover klarer jeg ikke å komme ned i mere en 45 graders vinkel, skal jeg strekke meg etter ting kjennes det ut som om hele nedre del av ryggen er veldig tight, sitter jeg i en spesiel stilling gjør det litt vondt, hvis jeg går vanlig gange kjenner jeg av og til litt småsmerter og vanlig sittestilling går fint, så lenge jeg ikke lener meg for mye over til høyre siden.
Har saumfart hele nettet for informasjon, om alt fra forstrekt korsrygg til skiveutglidning, prolaps og hele pakka. Jeg har da insett at jeg bør søke lege for å få stilt riktig diagnose, men først spør jeg her inne for å høre noe av det dere vet.
Så spørsmålene er som følger;
1. Noen teori om hva som kan ha skjedd?
2.Hvis jeg nå har skadet korsryggen brutalt, vil jeg da aldri kunne trene knebøy og markløft igjen og/eller kunne bokse?
3. Hvordan går jeg frem angående Legebesøk,vil legen hendvise meg til kiropraktor og fysioterapaut eller må jeg oppsøke disse selv?

LinkBack URL
About LinkBacks
Svar med sitat