Jeg synes det bør sies at dersom man har hatt dette problemet lenge, og det har blitt kronisk (over 3 mnd.), er det ikke noen senebetennelse/inflammasjon det er snakk om. Senebetennelse, eller tendinitt, er en relativt sjelden lidelse, men tragisk inkompetente fysioterapauter har alikevel adoptert dette som et slags samlebegrep for skuldersmerter som ikke innebærer at armen faktisk har falt av (såkalt one-arm-itis). Dersom en fysioterapaut sier at du har senebetennelse (særlig dersom du har hatt smerter i over 3mnd), vet han sannsynligvis ikke hva som er problemet, men later som om han vet det for å melke penger ut av deg.
Ofte er disse kroniske skuldersmertene tendinOSE, og er en degenerativ lidelse. Ettersom dette ikke innebærer noen inflammasjon, vil ikke anti-inflammatoriske medisiner hjelpe. Dette er det uforståelig nok mange leger som ikke klarer å fatte. Dersom man går til legen og sier at man har hatt smerter i skulderen i 12 mnd, får man kortison eller voltaren på rappen. Helt ufattelig hvor inkompetente mange leger er. Sliter man med tendinose bør man konsentrere seg om å stimulere remodellering av bløtvevet; Lett trening som gradvis intensiviseres over en lang periode, massasje, triggerpunktbehandling, tøying, self-myofascial release (SMR). Kjøp gjerne en foam roller. Bestillte akkurat en selv.
http://www.performbetter.com/detail....278_A_rnd_E_30
Det er på tide at man slutter å snakke om senebetennelse hele tiden. Når vi får en skade, er inflammasjonsprosessen helt nødvendig for at skaden skal kunne leges optimalt. Kortinsonsprøyter stopper denne prosessen og bryter ned bløtvevet. Brexidol og voltaren gir ofte magesmerter og blødende rektum ved gjentatt bruk. Ikke noe jeg ville begitt meg ut på akkurat.
Personlig har jeg best erfaring med akupunktur. Etter 1 behandling gikk jeg fra 50 kg benkpress med smerter til 120kgx3 uten smerter på 3 uker. Men finn for guds skyld noen som har utdannelsen.