+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 11 av 11

Tråd: Brystsmerter

Elite Broscientist McBain elefantastiskuber McBain elefantastiskuber McBain elefantastiskuber McBain elefantastiskuber McBain elefantastiskuber McBain elefantastiskuber McBain elefantastiskuber McBain elefantastiskuber McBain elefantastiskuber McBain elefantastiskuber McBain elefantastiskuber McBain sin avatar
    Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28

Brystsmerter

I fjor hadde jeg tidvis takykardia (hurtig puls), spesielt etter harde treningsøkter. Dette ble forsterket av inntak av AAKG og litt av koffein.
    Hadde tidvis små ubehag i brystet. Etter å ha hatt det slik et års tid var jeg hos lege, og fikk henvisning jeg skulle sende til hjertespesialist.

Problemet ga seg i stor grad, så sendte aldri inn henvisningen.

Vel, nå er det delvis tilbake igjen, men nå er pulsen mye roligere. Sannsynligvis har dette sammenheng med at jeg har bedre kondisjon, men problemet nå er at det på en måte stikker litt sporadisk i venstre side av brystet. Har vært gradvis mer den siste tiden, og lurer på hva dette kan være. Er mange årsaker til brystsmerter, og de fleste er ikke farlige. Symptomene til infarkt er jo ikke der (etter å ha googlet).

Har legetime i morgen grunnet noe annet (stiv ryggmuskulatur etter operasjon) men er ikke så kjekt å ikke vite hva det er med brystet. Løp i dag og på andre del av økten så tok jeg det litt roligere fordi jeg opplevde at det tidvis stakk litt i brystet.

Tar det selvfølgelig opp til legen, men empiri tilsier at leger ofte ikke har så mye peiling og bare sender deg annet steds.

Noen som har peiling på slikt?
    I wanted to burn a lot of calories today. So I set fire to a fat kid.

Dr Low kick Frode-Falch uberuberuber Frode-Falch uberuberuber Frode-Falch uberuberuber Frode-Falch uberuberuber Frode-Falch uberuberuber Frode-Falch uberuberuber Frode-Falch uberuberuber Frode-Falch uberuberuber Frode-Falch uberuberuber Frode-Falch uberuberuber Frode-Falch uberuberuber Frode-Falch sin avatar
    Ble medlem
    11-2004
    Alder
    33
    Har ikke noe med dietten din å gjøre da?
    - Muay Thai - Reality Based Self Defense - Free Fighting -

Elite Broscientist McBain elefantastiskuber McBain elefantastiskuber McBain elefantastiskuber McBain elefantastiskuber McBain elefantastiskuber McBain elefantastiskuber McBain elefantastiskuber McBain elefantastiskuber McBain elefantastiskuber McBain elefantastiskuber McBain elefantastiskuber McBain sin avatar
    Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av Frode-Falch Vis post
    Har ikke noe med dietten din å gjøre da?
    Diett? Tviler sterkt. Er ikke på noen spes diett nå. Var faktisk mindre symptomer når jeg dieterte som hardest, men vet ikke om det er noen korrelasjon. Spiserøret er jeg ofte skyldig i brystsmerter.

Judge, Jury & Executioner Cristal elefantastiskuber Cristal elefantastiskuber Cristal elefantastiskuber Cristal elefantastiskuber Cristal elefantastiskuber Cristal elefantastiskuber Cristal elefantastiskuber Cristal elefantastiskuber Cristal elefantastiskuber Cristal elefantastiskuber Cristal elefantastiskuber Cristal sin avatar
    Ble medlem
    04-2006
    Umulig å si hva brystsmerter kommer av. Jeg har noe stikkende greier på venstresiden selv, uten at jeg aner hva det kan være. Legen mente det ikke var noe å bekymre seg om så lenge jeg ikke ble svimmel, ikke kjente noe snusk i venstrearm osv .. Det ender vel med å ta en stress-EKG hos en spesialist.
    Jeg hadde en gjeng med venner når jeg var 20 år, som jeg pleide å henge med. De forhindret veksten min.

Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    Har tatt EKG i høst i forbindelse med en operasjon, samt en gang tidligere. Begge gangene har det kommet "mistanke om ventrikulær hypertrofi".

Men ser ikke helt hvorfor dette skulle ev. medføre noe ubehag, med mindre det faktisk er trangt i brystkassa.

Sitat Opprinnelig skrevet av Wikipedia
    Ventricular hypertrophy is the enlargement of ventricles (lower chambers) in the heart.[1][2] Although left ventricular hypertrophy is more common, enlargement can also occur in the right ventricle, or both ventricles.

Physiology

The ventricles are the chambers in the heart responsible for pumping blood either to the lungs (right ventricle)[3] or the rest of the body (left ventricle)[4].

Healthy cardiac hypertrophy (physiologic hypertrophy or "athlete's heart") is the normal response to healthy exercise or pregnancy[5], which results in an increase in the heart's muscle mass and pumping ability. Trained athletes have hearts which have left ventricular mass up to 60% greater than untrained subjects. Rowers, cyclists and cross-country skiers tend to have the largest hearts, with a left ventricular wall thickness of 1.3 centimeters, compared to 1.1 centimeters in normal adults. Heart wall thickness can be measured by ultrasound; computer tomography is more accurate though it is more expensive and has risks of exposure to radiation.

Unhealthy cardiac hypertrophy (pathological hypertrophy) is the response to stress such as hypertension, heart muscle injury (myocardial infarction) or neurohormones. Pathological hypertrophy also leads to an increase in muscle mass, but the muscle does not increase its pumping ability, and instead accumulates scar tissue (collagen). In pathological hypertrophy, the heart can increase its mass by up to 150%.

Cardiac hypertrophy is "dramatic and rapid." In the Burmese python, consumption of a large meal is associated with an increase in metabolic work by a factor of seven and a "spectacular" 40% increase in ventricular mass within 48 hours, both of which return to normal within 28 days.[6]

Aerobic training results in the heart being able to pump a larger volume of blood through an increase in the size of the ventricles. Anaerobic training results in the thickening of the myocardial wall to push blood through arteries compressed by muscular contraction.[7] This type of physiologic hypertrophy is reversible and non-pathological, increasing the heart's ability to circulate blood. Chronic hypertension causes pathological ventricular hypertrophy. This response enables the heart to maintain a normal stroke volume despite the increase in afterload. However, over time, pathological changes occur in the heart that lead to a functional degradation and heart failure.[8]

If the precipitating stress is volume overload (as through aerobic exercise, which increases blood return to the heart through the action of the skeletal-muscle pump), the ventricle responds by adding new sarcomeres in-series with existing sarcomeres (i.e. the sarcomeres lengthen rather than thicken). This results in ventricular dilation while maintaining normal sarcomere lengths - the heart can expand to receive a greater volume of blood. The wall thickness normally increases in proportion to the increase in chamber radius. This type of hypertrophy is termed eccentric hypertrophy.[9]

In the case of chronic pressure overload (as through anaerobic exercise, which increases resistance to blood flow by compressing arteries), the chamber radius may not change; however, the wall thickness greatly increases as new sarcomeres are added in-parallel to existing sarcomeres. This is termed concentric hypertrophy.[9] This type of ventricle is capable of generating greater forces and higher pressures, while the increased wall thickness maintains normal wall stress. This type of ventricle becomes "stiff" (i.e., compliance is reduced) which can impair filling and lead to diastolic dysfunction.

Erigert brukertittel LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer sin avatar
    Ble medlem
    11-2003
    Du kan jo se igjennom de ulike symptomene her og om det finner noe som passer.

http://en.wikipedia.org/wiki/Chest_pain

Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    Driver å titter igjennom listen, og har kommet meg til lungebetennelse.

Faktisk oppstod problemene først etter en sydentur hvor jeg hadde en kraftig luftveisinfeksjon som gikk ubehandlet over etter rundt 4 uker. Etter dette var ting litt haywire.

Nå har jeg akkurat hatt en kraftig luftveisinfeksjon igjen (hoster litt enda selv om det nå er 3-4 uker siden) noe som kanskje er grunnen. Isåfall er det vel bare å gi gass med trening?

Judge, Jury & Executioner Cristal elefantastiskuber Cristal elefantastiskuber Cristal elefantastiskuber Cristal elefantastiskuber Cristal elefantastiskuber Cristal elefantastiskuber Cristal elefantastiskuber Cristal elefantastiskuber Cristal elefantastiskuber Cristal elefantastiskuber Cristal elefantastiskuber Cristal sin avatar
    Ble medlem
    04-2006
    Hehehe. Jeg kom også frem til at jeg hadde lungebetennelse for et par uker siden, i desperat nettjakt etter en uskyldig diagnose. Men den gang ei.
    Jeg hadde en gjeng med venner når jeg var 20 år, som jeg pleide å henge med. De forhindret veksten min.

Erigert brukertittel LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer sin avatar
    Ble medlem
    11-2003
    Jeg har spart meg mange turer til fastlegen ved å ta en times surfing i stedet for

Ble medlem
    04-2006
    Klæmis er ganske enkelt å diagnostisere selv

Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av Cristal Vis post
    Hehehe. Jeg kom også frem til at jeg hadde lungebetennelse for et par uker siden, i desperat nettjakt etter en uskyldig diagnose. Men den gang ei.
    Vel, noe har gjort sitt i lungene mine. Hoster jo enda. I en periode kom det et ugudelig slim og hostet et par ganger opp en klar væske fra lungene.

Anyways, vi får se hva legen sier. Skader jo ikke å bli tittet på av en spesialist heller.

+ Svar på tråd

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine

SEO by vBSEO ©2010, Crawlability, Inc.