+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 3 av 3

Tråd: Endelig ART for idrettsutøvere i Norge

Kliss nytt medlem 9covdl is on a distinguished road
    Ble medlem
    03-2007

Endelig ART for idrettsutøvere i Norge

Hei på dere som sliter med skade eller har spørsmål rundt dette emnet.
    Har dere spørsmål om skader eller plager kan dere sende meg spørsmål direkte. Gå inn på www.artklinikken.no og send mail til Nicolai.
    Skal forsøke å gi dere råd og tips så godt jeg kan.

Nicolai

Svigermor's drøm voids har mye å være stolt av voids har mye å være stolt av voids har mye å være stolt av voids har mye å være stolt av voids har mye å være stolt av voids har mye å være stolt av voids har mye å være stolt av voids har mye å være stolt av voids har mye å være stolt av voids har mye å være stolt av voids har mye å være stolt av voids sin avatar
    Ble medlem
    04-2006
    Alder
    22
    fin side.

Men reklame er vel ikke akkurat godtatt, med tanke på at det sikkert finnes 100 slike bedrifter som spesialiserer seg på belastningsskader.
    Assumptions, my dear Mitzi, is the mother of all fuck-ups

- Pricilla Queen of the Dessert -

Kliss nytt medlem kisser is on a distinguished road
    Ble medlem
    03-2007
    Alder
    46

Skuldersmerter i 7 måneder

Hei Nicolai
    Kanskje du kan løse mysteriet om min vonde høyreskulder

Jeg er en "jente" på 40 år, 3 barnsmamma, egentlig førskolelærer, men har de siste 10 årene vært hjemmearbeidene og registrert dagmamma. Jeg var tidligere ganske aktiv som hobbydanser, men har de siste årene hatt plager med en høyrearm som lett ble sliten og vond i skulderleddet f.eks når jeg måtte dra en liten barnekjerre el. akebrett etter meg el. dytte barn på huskene(noe jeg ofte gjorde som dagmamma)+ ved malearbeid og ved vasking av vinduer, vegger. Når jeg lå med armen over hodet og skulle ha den ned igjen virket det som om den låste seg og måtte jeg"tvinge" den ned med venstre hånd, noe som gjorde sabla vont.

Midt i August 06 fikk jeg så akutt senebetennelse i høyre skulder i forb. med ryggsvømming i varmtvannsbasseng. Tenkte det var god trening for min kranglete skulder, men
    det skjedde et eller annet inne i skulderen, som var ubehagelig. Ikke en direkte skarp smerte, men vont nok til at jeg måtte slutte med svømmingen med en gang. Et par dager etter fikk jeg problemer med å få på meg jakke/genser og hadde konstant vont for å bevege den. Fikk Voltaren av en svigerinne som også hadde fått konstatert senebetennelse i en skulder. Voltaren hjalp ca. en dag så blev skuldren enda vondere og jeg måtte ha armen i fatle for å holde den mest mulig i ro.
    Etter en uke var skuldern så vont at jeg ikke fikk sove, ligge eller kunne bevæge armen i det hele tatt - som øksehugg til å med når jeg holdt den i ro. Jeg gikk da til legen ( da min fastlege ikke hadde noen time ledig på flere dager, fikk jeg time hos en turnuslege uten erfaring med vonde skuldre) Turnuslegen bestemte at jeg måtte ha en kortisonsprøyte, som ble satt av min fastlege da turnuslegen ikke hadde satt en kortisonsprøyte i skulder før. Fastlegen slo fast at jeg hadde senebetennelse i subraspinatussenen og infraspinatussenen. Sprøyten blev satt to steder, og virket ganske fort som smertelindrende og bevægelsen kom tilbake, men jeg hadde fortsatt vont for å bevege armen til ytterpunktene oppover, bak ryggen og sideveis. Etter en uke fikk jeg sprøyte nr.2 av turnuslegen med veiledning av min fastlege, men jeg kjente ikke noen bedring. Jeg ble beordret mye hvile og til å bevæge armen innenfor smertegrensen, sirkelbevægelser og svinge forsiktig - ikke fatle, ikke heise skulderen opp og ikke provosere til smerte.

Etter ca 2,5 måneds sykemelding begynte jeg hos traditionell fysioteapeut i nov.-06 og han testet armen og nakken mange ganger og konstaterte at jeg hadde en veldig gjenstridig "betennelse" og kanskje brist el. delvis avrivning av senen foran på skulder. Han prøvde ut ulike behandlingsmetoder: slyngeterapi, jeg fikk mere vont - tverfrikksjon av senen foran på skuldren og bak, jeg fikk enda mere vont - Scanlap (strøm/varme) + slynge ingen bedring men oftest værre. Etter 8 behandlinger var jeg ikke blitt bedre eller klokere. I perioden mens jeg gikk til behandling fikk jeg også tatt MR bilder på CD som jeg tok med til fysioteapeuten, men han kunne ikke se noe spesielt. Jeg var også på Idrettsklinikken i Fredrikstad hos Milos Sukop, som kun kunne se en inflamasjon ved senen foran på skulderen, men ingen brist eller avrivning. Jeg fikk beskjed om å slutte med behandlingen, hvile armen en stund og begynne behandling hos fysioterapiavdelingen på Østfold Sentralsykehus, som han henviste meg videre til.
    Etter en måned uten behandlinger og smerter ved hvile begynte jeg så i Januar hos en ny fysioterapeut på SØF. Hun så at min muskulatur på høyre side bak på skuldren var svakere enn på venstre side og at musklene måtte trenes opp og at det kunne være grunnen til smerter i selve skuldren. Når jeg svinger armene framover og opp og ned igjen glipper muskelen bak på skuldren på vei ned. Jeg måtte lære å sætte skulderen, ved å dra skulderen bakover og holde den slik at den aktuelle muskelen skulle bli sterkere. Jeg måtte også utføre raske og jævne nedtrekk sideveis med snor og lett belastning, noe som ga noen voldsome rykk i skulderen og utløste en ny omgang inflamasjon med smerte/stikking ved belastning og murring/sviing ved hvile. Etter 3 behandlinger måtte fysiotapeuden revudere behandlingsmetoden, og ga meg en "pause" på 2 uker mens hun skulle på kurs om nettopp skuldersmerter. Etter pausen fortsatte vi med 3 behandlinger med sætting av skulder + push-ups på knærne med snorer og håndtak og armstrekk fremover med snorer og vektoverføring. Men også disse øvelsene gjorde at skuldren blev betydelig værre. Jeg måtte daglig ta smertestillende, kjøle ned med ispose og fikk problemer med å få armen på ryggen og over hodet, hadde konstant murring/sviing og stadig pulserende stikking i skulderen. Fysioteapeuten sa at mine skuldersmerter var ulogiske, at det ikke ville ha noe for seg å fortsætte og at jeg ikke måtte sykeliggjøre min tilstand, men at jeg etter litt hvile burde gjenoppta mitt arbeid som dagmamma, for jeg kunne jo bruke venstre arm!!!
    UNNSKYLD mig, men hvordan skal jeg kunne ta meg av et par smårollinger, når jeg på nuværrende tidspunkt må ha hjelp til bære vaskekurv opp fra kjeller og matvarer hjem fra butikken. Må ha hjelp til tømming av oppvaskemaskin, daglig rengjørring. vedbæring og vinduspuss. Til å med ved lettere husarbeid som å lage mat, henge opp og brette klær, må jeg ta pauser flere gange, da jeg blir så utrolig sliten og får vont i armen og skulder når jeg holder armen i 90 graders vinkel eller høyere. Tilstanden til min skulder pr dags dato er lik den tilstanden den var i rett eter 2. sprøyte. Jeg har fortsatt daglig murring og sviing ved hvile spesielt foran på skulder rett ved kragebeinet ved tilslutningen til skulder og stråling mot albu og mot kragebein. Jeg vil ikke ta mye smertestillende, da jeg er redd for magen og for å bli avhengig, tar bare Ibux e.l. når smertene blir for ille, og synes egentlig at Ibux hjelper lite. Det psykisk nedbrytende og utrolig deprimerende å ikke få greie på hva som grunnen til smertene, og hjelp til å bli bedre. Føler også at fastlægen min ikke engasjerer seg, men virker heller mistroisk til mine smerter og arbeidsmessig begrensning. Hun vil bare sykemelde meg 2 uker om gangen, så det blir veldig dyrt å dra til legen så ofte. Som dagmamma kan jeg jo ikke begynne å jobbe halvt, for jeg har jo ingen dagbarn som venter på å bli passet. Og det er ikke enkelt å få tak i nye barn på dette tidspunktet av året. Jeg har ikke rett på arbeidsledighetstrygd, da jeg har tjent for lite. Desuten får jeg bare 100 kr. dagen i sykepenger, som selvstendig næringsdrivende, så det er ikke moro å må betale for dyre legekonsultasjoner og behandlinger som ikke virker, med en månedslønn på 2100 kr.

Håper du har en forklaring på min tilstand og evt forslag til behandling.

Kisser

+ Svar på tråd

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine

SEO by vBSEO ©2010, Crawlability, Inc.