+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 4 av 4

Tråd: kneskål ut av ledd (patellalukasjon)

Medlem Motorsagmannen is on a distinguished road Motorsagmannen sin avatar
    Ble medlem
    02-2008
    Alder
    20

kneskål ut av ledd (patellalukasjon)

for et par måneder siden dreiv jeg å "sloss" litt med en kompis, og det hele resulterte i at jeg endte opp på bakken med kneskålen på høyre kneet, forflyttytet ut av ledd, og til høyre i kneet. Kneet var bare ett stort "hull" og kneskjellet var presset ut til siden...
    dette var mer eller mindre jævlig vondt, men kom meg til hektene og tok tak rundt nedre del av låret og leggen, og rettet ut beinet. Kneskjellet hoppet tilbake i et knekk, så jeg bandt en t-skjorte rundt kneet og iset det ned kort tid etter..

har i etterkant hørt om flere som har opplevd dette, og som faktisk fikk ambulansehjelp på-stedet, med morfin og hele pakka.., det kalles visst en patellalukasjon i kneet, (-ut av ledd)
    har de siste månedene begynt å trene igjen og løpt litt, men føler at selve kneskålen henger litt igjen og at kneet har delvis dårlig mobilitet..

har noen peiling på dette? eventuelt opptrenings og full funksjons periode?

Supermod altitude elefantastiskuber altitude elefantastiskuber altitude elefantastiskuber altitude elefantastiskuber altitude elefantastiskuber altitude elefantastiskuber altitude elefantastiskuber altitude elefantastiskuber altitude elefantastiskuber altitude elefantastiskuber altitude elefantastiskuber altitude sin avatar
    Ble medlem
    05-2002
    Alder
    42
    Og rasjonalet for ikke å oppsøke lege rett etterpå var?

Jeg har ikke direkte svar på spørsmålet ditt, men jeg har hatt problemer med kneet det siste året. Fikk betennelse i det som viste seg å være slimposen under kneskålen. Etter div undersøkelser og MR pluss besøk til spesialist ble årsaken til problemene diagnostisert til å skyldes at kneskålen satt litt skjevt og dermed gav litt ujevn belastning.

Rådet jeg fikk var å være veldig nøye på fot vs knestilling ved beintrening (kne over t&#229 og at dette forhåpentligvis ville styrke og stramme opp kneskålen slik at den rettet seg opp.

Så mitt råd er å oppsøke lege for å få sjekket opp dette, eller hvertfall med en gang du opplever problemer eller smerter i kneet. Deretter å være veldig bevist på riktig løftteknikk ved pressøvelser på beina.

Rå som få! adda elefantastiskuber adda elefantastiskuber adda elefantastiskuber adda elefantastiskuber adda elefantastiskuber adda elefantastiskuber adda elefantastiskuber adda elefantastiskuber adda elefantastiskuber adda elefantastiskuber adda elefantastiskuber adda sin avatar
    Ble medlem
    06-2005
    lekesloss med axetp her på forumet for noen år siden.. samme skjedde.. ringte ambulanse men de gadd ikke kome så fikk ordna taxi.. gi noen opium for at kneskåla hoppa ut av ledd virker litt overkill.

men axept endte opp med å operere menisken å rødde opp skikkelig inni kneet, litt dårlig samvittighet enda

jeg hadde dratt til legen og fått det sjekka, eller, de sender deg jo til sykehuset da til en som har peil. så får en fiksa det, konsultere oss her på fp er ikke akkurat noe triks når det kommer til slikt
    "Do steroids, lift weights, get contacts, go tanning. And stop playing all those gay fucking video games. You can’t get pussy in front of a TV playing with your geeky friends. Go out to night clubs and bars, hit the beach. If you got money, floss. Whatever you do, don’t be yourself."

-Phil Baroni

Medlem Motorsagmannen is on a distinguished road Motorsagmannen sin avatar
    Ble medlem
    02-2008
    Alder
    20
    ah, ser den.., grunnen til at jeg ikke kontaktet lege der og da var at 3 dager senere skulle jeg operere det andre kneet for belastningsskader i brusk.., og da hadde mamma og pappa betalt en relativt høy egenandelssum for at operasjonen skjedde på privat klinikk og ikke i det offentlige hvor en må vente veeldig lenge,

har slått to fluer i en smekk med å få delvis hjelp på begge knærne hos fysioterapeut, og det begynner å hjelpe, bla med knær over tær som du nevnte, altitude, et bedre spørsmål hadde vel vært generelle øvelser, som ikke belaster knærne for mye, men samtidig trener støttemuskulaturen rundt, begynner å bli ganske lei av å stå på ei balanse pute.. trenger noe mer utfordrende... :P

+ Svar på tråd

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine

SEO by vBSEO ©2010, Crawlability, Inc.