+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 18 av 18

Tråd: Pain i trapezius/nakke!

Judge, Jury & Executioner wannabeROCKY elefantastiskuber wannabeROCKY elefantastiskuber wannabeROCKY elefantastiskuber wannabeROCKY elefantastiskuber wannabeROCKY elefantastiskuber wannabeROCKY elefantastiskuber wannabeROCKY elefantastiskuber wannabeROCKY elefantastiskuber wannabeROCKY elefantastiskuber wannabeROCKY elefantastiskuber wannabeROCKY elefantastiskuber wannabeROCKY sin avatar
    Ble medlem
    05-2002
    Alder
    29

Pain i trapezius/nakke!

Aiaiai, var nettopp på trening, brystdag. Var tjåkfullt der, så fikk ikke varmet opp utenom lette vekter på apparatet. I første øvelsen på siste settet,av 3, i brystpress med 10*100kg og seff på siste fåkkings reppen, skjedde det noe dritt i venstre trapezius/nakkeområde. Smertene kom umiddelbart etter den reppen og jeg måtte bare gå hjem. Er et helvete å bevege på hodet, går tregt, virker som det er muskler som holder igjen hodet på en måte når jeg prøver å bevege det. Smertene forplanter seg også til litt nedover til midtre del av rygg og nakke når jeg vrir på hodet. Paaaain!
    Har sittet med ispose i 10minutts tid, men det er like fordømt, faktisk kanskje værre. Faen faen faen.
    Har ikke opplevd dette før, er det bare en "harmløs" strekk, eller kan det være noe mer alvorlig? Rimelig merkelig at det skjedde på brystpress øvelsen da...
    Let me tell you something you already know. The world aint all sunshine and rainbows. Its a very mean and nasty place and I dont care how tough you are it will beat you to your knees and keep you there permanently if you let it. You, me, or nobody is gonna hit as hard as life.

Spiser mye egg og lever fowler uberuberuber fowler uberuberuber fowler uberuberuber fowler uberuberuber fowler uberuberuber fowler uberuberuber fowler uberuberuber fowler uberuberuber fowler uberuberuber fowler uberuberuber fowler uberuberuber fowler sin avatar
    Ble medlem
    09-2003
    Alder
    11
    Trekker du skulderbladene 100% sammen når du trener bryst?
    Hvis ikke, er det mulig at du har fått deg en trapezius-smell p.g.a. skulderprotraksjon i den konsentriske delen av løftet.
    Moralen er: Tren med korrekt utførelse!
    Properly, we should read for power. Man reading should be man intensely alive. The book should be a ball of light in one's hand.—Ezra Pound

-This is my purple wand and hairy sack of magic!

Banned Dave Tate har mye å være stolt av Dave Tate har mye å være stolt av Dave Tate har mye å være stolt av Dave Tate har mye å være stolt av Dave Tate har mye å være stolt av Dave Tate har mye å være stolt av Dave Tate har mye å være stolt av Dave Tate har mye å være stolt av Dave Tate har mye å være stolt av Dave Tate har mye å være stolt av Dave Tate har mye å være stolt av
    Ble medlem
    10-2006
    Om man ikke trener riktig i denne øvelsen, Fowler, hva er da risikoen på?
    Trodde øvelser som brystpress skulle være ganske safe?

Dekadent n00b Sternum uberuberuber Sternum uberuberuber Sternum uberuberuber Sternum uberuberuber Sternum uberuberuber Sternum uberuberuber Sternum uberuberuber Sternum uberuberuber Sternum uberuberuber Sternum uberuberuber Sternum uberuberuber Sternum sin avatar
    Ble medlem
    10-2006
    Det er ikke helt lett å diagnostisere slike skader uten å foreta en skikkelig undersøkelse, det er en rekke muskler å ta av i nakke og øvre del av rygg. Feks kan du ha strukket eller revet over noen fibre av m. sternocleidomastoideus, den vil iallefall være med på å forårsake smerte ved vridning av hodet. Du kan også ha skadet en eller flere av de øvre delene av erector spinae-musklene. M. trapezius er jo en stor og kraftig muskel, men den kan jo også selvfølgelig være affisert. Er det vondt å gjøre nikke-bevegelse? Får du til maksimalt utlag på nei-bevegelsen, eller stopper smertene deg? Har du hevelse?

Uansett, dette er bare forslag, og du bør uansett vurdere å ta en tur til fastlegen din dersom det ikke bedrer seg innen rimelig tid.

Judge, Jury & Executioner wannabeROCKY elefantastiskuber wannabeROCKY elefantastiskuber wannabeROCKY elefantastiskuber wannabeROCKY elefantastiskuber wannabeROCKY elefantastiskuber wannabeROCKY elefantastiskuber wannabeROCKY elefantastiskuber wannabeROCKY elefantastiskuber wannabeROCKY elefantastiskuber wannabeROCKY elefantastiskuber wannabeROCKY elefantastiskuber wannabeROCKY sin avatar
    Ble medlem
    05-2002
    Alder
    29
    takker for svar.

Tja, jeg vet ikke helt angående skulderbladene. Men tar man brystpressmaskinen så får man strekt seg bra, da man ikke har en stang i vegen som begrenser bevegelsesbanen.

Jeg klarer å ta ja og nei bevegelsen, men det kjennes. Er værre å snu seg mot høyre enn mot venstre ("skaden" er mer lokalisert på venstre side). Smertene er der hele tiden, men det er overkommelig når jeg ikke beveger på hodet.
    Jeg føler meg ganske stiv og smertene øker når jeg vrir på hodet.

Noen tips til hvor lenge jeg bør drøye det før jeg evt. oppsøker lege?

Jeg som var så klar for en ny god treningsuke, fordømt altså
    Let me tell you something you already know. The world aint all sunshine and rainbows. Its a very mean and nasty place and I dont care how tough you are it will beat you to your knees and keep you there permanently if you let it. You, me, or nobody is gonna hit as hard as life.

Supermod altitude elefantastiskuber altitude elefantastiskuber altitude elefantastiskuber altitude elefantastiskuber altitude elefantastiskuber altitude elefantastiskuber altitude elefantastiskuber altitude elefantastiskuber altitude elefantastiskuber altitude elefantastiskuber altitude elefantastiskuber altitude sin avatar
    Ble medlem
    05-2002
    Alder
    42
    Kjør på med 2-4x dose med betennelsesdempende middel av reseptfri type (Ibux, Naproxen, eller liknende - ikke gjør dette med resept meds da de gjerne er sterkere dosert) med en gang og fortsett og ise det ned. Deretter 2x dose i morgen (øk mengden per gang ikke antall ganger du tar meds), og senere i følge dosen men etter behov. Dette hindrer den mest akutte betennelsen fra og oppstå og vil mest sannsynlig korte ned restitusjonstiden. Men ikke følg dette rådet om du får mageproblemer av vanlig dose eller om du av andre grunner ikke tåler slike medikamenter godt. Jeg fikk denne oppskriften av en lege på NIMI og har fått mange ganger denne dosen av leger i forbindelse med akutt skade, men da med sprøyte.

Ring gjerne legevakten og hør om dosering av betennelsesdempende om du er usikker.

Dekadent n00b Sternum uberuberuber Sternum uberuberuber Sternum uberuberuber Sternum uberuberuber Sternum uberuberuber Sternum uberuberuber Sternum uberuberuber Sternum uberuberuber Sternum uberuberuber Sternum uberuberuber Sternum uberuberuber Sternum sin avatar
    Ble medlem
    10-2006
    Høres ut som om du har fått deg en strekk iallefall. Siden du kan utføre ja/nei-bevegelser, tyder det på at skaden kan hende ikke er den mest alvorlige, men bør likevel følges grundig opp. Fortsett å legge på is (helst ikke bruk isspray), varmebehandling hvis du heller liker det, og du kan kanskje prøve å massere lett dersom det ikke gjør for vondt. Dette øker blodgjennomstrømningen i muskulaturen. På sikt kan du forsøke lette tøyebevegelser, men ikke dersom det medfører smerte.

Dersom smertene i ro og ved bevegelse vedvarer eller forverres etter noen dager, tror jeg det er best å ta turen til legen. Likevel vil sannsynligvis slike muskelstrekker (forutsatt at det faktisk er det du har pådratt deg) bedre seg gradvis, her gjelder det å være tålmodig og ikke belaste for mye ved feks trening etc. Bruk kvelden og morgendagen på å hvile muskulaturen, og å se an om det blir noen bedring.

HK
    HK er ikke aktiv
    Medlem HK har en flott utstråling HK sin avatar
    Ble medlem
    04-2002
    Høres ut som samme skade jeg har hatt et par ganger i løpet av min treningskarriere. Jeg gjorde ikke annet enn å forsøke å holde hodet mest mulig i ro og snu meg med hele kroppen etter beste evne. Dette blir spesielt artig om natta når du vil snu på deg. Det gikk 5-7 dager før det var helt borte. Men prøv altitudes råd.

Spiser mye egg og lever fowler uberuberuber fowler uberuberuber fowler uberuberuber fowler uberuberuber fowler uberuberuber fowler uberuberuber fowler uberuberuber fowler uberuberuber fowler uberuberuber fowler uberuberuber fowler uberuberuber fowler sin avatar
    Ble medlem
    09-2003
    Alder
    11
    Kan jo f.eks., som nevnt, være sternocleidomastoideus, ettersom du har smerter ved kontralateral rotasjon (til motsatt side). Eller det kan være en liten strekk i trapz som gir smerter. Hvordan er det om du bruker hendene og roterer hodet, uten å bruke den vonde muskulaturen?
    Men det er jo uansett vanskelig å si noe med noen som helst form for sikkerhet.
    Properly, we should read for power. Man reading should be man intensely alive. The book should be a ball of light in one's hand.—Ezra Pound

Ble medlem
    09-2003
    Alder
    11
    Sitat Opprinnelig skrevet av Dick Justice Vis post
    Om man ikke trener riktig i denne øvelsen, Fowler, hva er da risikoen på?
    Trodde øvelser som brystpress skulle være ganske safe?
    I brystøvelser generellt, er det ekstremt viktig at scapula er stabil. Hvis ikke, vil ikke hodet på overarmsbenet (caput humeri) bevege seg riktig i forhold til scapula (cavitas glenoidalis). Dersom man retraherer (presser sammen) scapula under slike pressøvelser, holder man de stabile. Det er ingen vits å protrahere (skyve fra hverandre) scapula under slike øvelser, med mindre man er ute etter en spesifikk treningseffekt på m. serratus anterior. Da er øvelser som push-up plus uansett et bedre alternativ
    De fleste skulderskader begynner med at scapula ikke beveger seg optimalt. Man kan gjøre rotasjonsøvelser for rotator cuff'en til man blir blå i ansiktet, men om ikke scapula beveger seg slik den skal, vil man ikke få bukt med problemet. Det sub-acromiale rommet mellom overarmsbenet og scapula er veldig lite, og overarmsbenet må bevege seg rimelig presist i forhold til scapula for at strukturene som ligger i dette rommet ikke skal klemmes sammen. Skjer dette, får man det som kalles sub-acromial impingement. Det er dette uvitende fysioterapauter og leger kaller "senebetennelse p.g.a. overbelastning". Dersom noen får denne diagnosen har de all rett til å føle seg snytt.

Banned Dave Tate har mye å være stolt av Dave Tate har mye å være stolt av Dave Tate har mye å være stolt av Dave Tate har mye å være stolt av Dave Tate har mye å være stolt av Dave Tate har mye å være stolt av Dave Tate har mye å være stolt av Dave Tate har mye å være stolt av Dave Tate har mye å være stolt av Dave Tate har mye å være stolt av Dave Tate har mye å være stolt av
    Ble medlem
    10-2006

Ble medlem
    10-2006
    Ok, takk, Fowler

Lord of the living dead Premutos har et berømt rykte Premutos har et berømt rykte Premutos har et berømt rykte Premutos har et berømt rykte Premutos har et berømt rykte Premutos har et berømt rykte Premutos har et berømt rykte Premutos har et berømt rykte Premutos har et berømt rykte Premutos har et berømt rykte Premutos har et berømt rykte Premutos sin avatar
    Ble medlem
    04-2006
    Alder
    30
    Bump.Hvordan gikk dette? Lurer på om jeg klarte å pådra meg en strekk i øvre Trapezius når jeg tok dips før i dag.

Ble medlem
    05-2002
    Alder
    29
    Sitat Opprinnelig skrevet av Premutos Vis post
    Bump.Hvordan gikk dette? Lurer på om jeg klarte å pådra meg en strekk i øvre Trapezius når jeg tok dips før i dag.
    Hehe, husker godt denne. Var rimelig invalid i en ukes tid. Var så vond/"svak" i nakken at jeg klarte ikke å løfte hodet når jeg skulle stå opp om morningene, så jeg måtte ta tak i hodet med hendene og løfte det opp samtidig som jeg sit-upet meg ut av sengen. Hodet virket samtidig låst fast, slik at jeg måtte snu meg med hele kroppen for å se andre veier. Det så sikkert rimelig dust ut . Meeen det gikk over, kjenner ikke noe til det i dag.

Platinum Member Polarman elefantastiskuber Polarman elefantastiskuber Polarman elefantastiskuber Polarman elefantastiskuber Polarman elefantastiskuber Polarman elefantastiskuber Polarman elefantastiskuber Polarman elefantastiskuber Polarman elefantastiskuber Polarman elefantastiskuber Polarman elefantastiskuber Polarman sin avatar
    Ble medlem
    10-2002
    Alder
    25
    jeg fikk skade på samme plass sjøl i går. bordtennis-skade

Lord of the living dead Premutos har et berømt rykte Premutos har et berømt rykte Premutos har et berømt rykte Premutos har et berømt rykte Premutos har et berømt rykte Premutos har et berømt rykte Premutos har et berømt rykte Premutos har et berømt rykte Premutos har et berømt rykte Premutos har et berømt rykte Premutos har et berømt rykte Premutos sin avatar
    Ble medlem
    04-2006
    Alder
    30
    Alt går vel over med voltaren krem Satser på å være på trening igjen lørdag.

Ble medlem
    04-2006
    Alder
    30
    Sitat Opprinnelig skrevet av wannabeROCKY Vis post
    Hehe, husker godt denne. Var rimelig invalid i en ukes tid. Var så vond/"svak" i nakken at jeg klarte ikke å løfte hodet når jeg skulle stå opp om morningene, så jeg måtte ta tak i hodet med hendene og løfte det opp samtidig som jeg sit-upet meg ut av sengen. Hodet virket samtidig låst fast, slik at jeg måtte snu meg med hele kroppen for å se andre veier. Det så sikkert rimelig dust ut . Meeen det gikk over, kjenner ikke noe til det i dag.
    Fy faen, det må ha vært jævlig.Brukte du noe betennelsesdempende?

Ble medlem
    05-2002
    Alder
    29
    Sitat Opprinnelig skrevet av Premutos Vis post
    Fy faen, det må ha vært jævlig.Brukte du noe betennelsesdempende?
    Nei, tror ikke det. Brukte bare en sånn "rispute" man varmer i microen og legger på nakken, glovarm. Men ja, det var p*a*i*n, hehe

+ Svar på tråd

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine

SEO by vBSEO ©2010, Crawlability, Inc.