Hei.
Jeg har nettopp fått resultatet av en MR-undersøkelse jeg var på for noen uker siden. Denne er utredet av en spesialist, og jeg skjønner heller lite av den. Fastlegen min har gjort noen notater på siden, men heller ikke de blir jeg videre klok på. Skriver derfor her i håp om at noen kan utdype hva dette er, hva det kan komme av og hva jeg kan gjøre videre.
Bakgrunn: For 5-6 år siden da jeg holdt på med benkpress av alle ting skulle jeg presse opp den siste reppen. Med grusomt dårlig teknikk tok jeg alle midler i bruk og akkurat i det jeg var halvveis smalt det i nakken og jeg fikk en grusom kink som varte i 2 uker.
Etter dette har jeg fortsatt å få kink i nakken. Noen mindre som varer i 2-3 dager som kan komme i løpet av natta, men også noen kraftige som kan komme under aktivitet og stivne skikkelig til noen timer senere. Alt i alt har jeg vel hatt 25-35 kink i nakken de siste 5 årene, hvorav 5-6 av de har vært såpass kraftige at de har vart i minimum 10 dager. De er så ille at jeg ikke har greid å holde hodet oppreist i mer enn noen minutter pga smerter de første dagene. Kan legge til at jeg også blir lett stiv i korsrygg. Har jeg en hard økt med markløft kan det av og til være så ille at jeg har problemer med å komme meg ut av senga dagen etter.
Så, jeg fikk endelig dratt meg til legen (jeg er typen som ikke drar før det er absolutt nødvendig) fordi jeg var så drittlei av disse kinkene. Han foretok noen kjappe overfladiske undersøkelser og konstaterte at noe muligens var skjevt og at jeg var altfor stiv/lite bevegelig når jeg skulle legge øret ned på skuldra. Han sendte meg videre på MR-undersøkelse på Medi 3 i Ålesund.
Brevet jeg har fått nå i dag er som følger:
Min fastlege har skrevet følgende:
Så.. Ingenting om hva dette kan komme av eller hva jeg kan gjøre med det. Eller hva det her i det hele tatt betyr. Jeg har påleiringer i nakken. Dvs at jeg har forkalkning i nakken? Er ikke det sånn som gamlinger får? Jeg er bare 24 og aktiv som bare det. Og det er heller ikke noe sånt i familien, så det er ikke arvelig.
Men hva kan jeg gjøre? Operasjon hvor man skraper vekk dritet? Kortisonsprøyte? Akupunktur? Naprapat? Hele poenget med at jeg gikk til legen var jo for å unngå kink i nakken i fremtiden. Tenker jo på at når jeg blir eldre og mindre aktiv så vil det sikkert bli enda enklere å få de, i tillegg til at de vil være mer plagsomme.
Uansett, jeg er relativt blank og er veldig takknemlig om noen kan hjelpe meg å forstå det her.