+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 11 av 11

Tråd: Resultat MR-undersøkelse, cervikalcolumna, uncovertebrale påleiringer

Fuglebrystet Guardian elefantastiskuber Guardian elefantastiskuber Guardian elefantastiskuber Guardian elefantastiskuber Guardian elefantastiskuber Guardian elefantastiskuber Guardian elefantastiskuber Guardian elefantastiskuber Guardian elefantastiskuber Guardian elefantastiskuber Guardian elefantastiskuber Guardian sin avatar
    Ble medlem
    11-2002

Resultat MR-undersøkelse, cervikalcolumna, uncovertebrale påleiringer

Hei.

Jeg har nettopp fått resultatet av en MR-undersøkelse jeg var på for noen uker siden. Denne er utredet av en spesialist, og jeg skjønner heller lite av den. Fastlegen min har gjort noen notater på siden, men heller ikke de blir jeg videre klok på. Skriver derfor her i håp om at noen kan utdype hva dette er, hva det kan komme av og hva jeg kan gjøre videre.

Bakgrunn: For 5-6 år siden da jeg holdt på med benkpress av alle ting skulle jeg presse opp den siste reppen. Med grusomt dårlig teknikk tok jeg alle midler i bruk og akkurat i det jeg var halvveis smalt det i nakken og jeg fikk en grusom kink som varte i 2 uker.

Etter dette har jeg fortsatt å få kink i nakken. Noen mindre som varer i 2-3 dager som kan komme i løpet av natta, men også noen kraftige som kan komme under aktivitet og stivne skikkelig til noen timer senere. Alt i alt har jeg vel hatt 25-35 kink i nakken de siste 5 årene, hvorav 5-6 av de har vært såpass kraftige at de har vart i minimum 10 dager. De er så ille at jeg ikke har greid å holde hodet oppreist i mer enn noen minutter pga smerter de første dagene. Kan legge til at jeg også blir lett stiv i korsrygg. Har jeg en hard økt med markløft kan det av og til være så ille at jeg har problemer med å komme meg ut av senga dagen etter.

Så, jeg fikk endelig dratt meg til legen (jeg er typen som ikke drar før det er absolutt nødvendig) fordi jeg var så drittlei av disse kinkene. Han foretok noen kjappe overfladiske undersøkelser og konstaterte at noe muligens var skjevt og at jeg var altfor stiv/lite bevegelig når jeg skulle legge øret ned på skuldra. Han sendte meg videre på MR-undersøkelse på Medi 3 i Ålesund.

Brevet jeg har fått nå i dag er som følger:
    MR cervikalcolumna:

Sag. T1 og T2 fra bakre skallegrop t.o.m. nedre kant av TH5. Aksial T2 medic gjennom midtre/nedre cervikalavsnitt.

Det er uncovertebrale påleiringer C3/C4 spesielt på venstre side. Vanskelig å vurdere foramen, men det kan virke trangt. Det er ingen tegn til prolaps eller spinalstenose for øvrig. Normal høyde og signal på virvlene.

R: Uncovertebrale påleiringer C3/C4 spesielt på venstre side.

M. Stiris
    Overlege røntgenseksjonen
    Min fastlege har skrevet følgende:
    Litt forkalkninger i en nakkeskive midt i nakken - ikke påvist prolaps.
    Så.. Ingenting om hva dette kan komme av eller hva jeg kan gjøre med det. Eller hva det her i det hele tatt betyr. Jeg har påleiringer i nakken. Dvs at jeg har forkalkning i nakken? Er ikke det sånn som gamlinger får? Jeg er bare 24 og aktiv som bare det. Og det er heller ikke noe sånt i familien, så det er ikke arvelig.

Men hva kan jeg gjøre? Operasjon hvor man skraper vekk dritet? Kortisonsprøyte? Akupunktur? Naprapat? Hele poenget med at jeg gikk til legen var jo for å unngå kink i nakken i fremtiden. Tenker jo på at når jeg blir eldre og mindre aktiv så vil det sikkert bli enda enklere å få de, i tillegg til at de vil være mer plagsomme.

Uansett, jeg er relativt blank og er veldig takknemlig om noen kan hjelpe meg å forstå det her.

Platinum Member Smite har mye å være stolt av Smite har mye å være stolt av Smite har mye å være stolt av Smite har mye å være stolt av Smite har mye å være stolt av Smite har mye å være stolt av Smite har mye å være stolt av Smite har mye å være stolt av Smite har mye å være stolt av Smite har mye å være stolt av Smite har mye å være stolt av
    Ble medlem
    06-2002
    Alder
    27
    Sitat Opprinnelig skrevet av Guardian Vis post
    Hei.

Jeg har nettopp fått resultatet av en MR-undersøkelse jeg var på for noen uker siden. Denne er utredet av en spesialist, og jeg skjønner heller lite av den. Fastlegen min har gjort noen notater på siden, men heller ikke de blir jeg videre klok på. Skriver derfor her i håp om at noen kan utdype hva dette er, hva det kan komme av og hva jeg kan gjøre videre.

Bakgrunn: For 5-6 år siden da jeg holdt på med benkpress av alle ting skulle jeg presse opp den siste reppen. Med grusomt dårlig teknikk tok jeg alle midler i bruk og akkurat i det jeg var halvveis smalt det i nakken og jeg fikk en grusom kink som varte i 2 uker.

Etter dette har jeg fortsatt å få kink i nakken. Noen mindre som varer i 2-3 dager som kan komme i løpet av natta, men også noen kraftige som kan komme under aktivitet og stivne skikkelig til noen timer senere. Alt i alt har jeg vel hatt 25-35 kink i nakken de siste 5 årene, hvorav 5-6 av de har vært såpass kraftige at de har vart i minimum 10 dager. De er så ille at jeg ikke har greid å holde hodet oppreist i mer enn noen minutter pga smerter de første dagene. Kan legge til at jeg også blir lett stiv i korsrygg. Har jeg en hard økt med markløft kan det av og til være så ille at jeg har problemer med å komme meg ut av senga dagen etter.

Så, jeg fikk endelig dratt meg til legen (jeg er typen som ikke drar før det er absolutt nødvendig) fordi jeg var så drittlei av disse kinkene. Han foretok noen kjappe overfladiske undersøkelser og konstaterte at noe muligens var skjevt og at jeg var altfor stiv/lite bevegelig når jeg skulle legge øret ned på skuldra. Han sendte meg videre på MR-undersøkelse på Medi 3 i Ålesund.

Brevet jeg har fått nå i dag er som følger:

Min fastlege har skrevet følgende:

Så.. Ingenting om hva dette kan komme av eller hva jeg kan gjøre med det. Eller hva det her i det hele tatt betyr. Jeg har påleiringer i nakken. Dvs at jeg har forkalkning i nakken? Er ikke det sånn som gamlinger får? Jeg er bare 24 og aktiv som bare det. Og det er heller ikke noe sånt i familien, så det er ikke arvelig.

Men hva kan jeg gjøre? Operasjon hvor man skraper vekk dritet? Kortisonsprøyte? Akupunktur? Naprapat? Hele poenget med at jeg gikk til legen var jo for å unngå kink i nakken i fremtiden. Tenker jo på at når jeg blir eldre og mindre aktiv så vil det sikkert bli enda enklere å få de, i tillegg til at de vil være mer plagsomme.

Uansett, jeg er relativt blank og er veldig takknemlig om noen kan hjelpe meg å forstå det her.

Påleiringer høres ut som avleiringer og drit ja, sa ikke legen noe mer om hva som kunne gjøres. Skal jo ikke være sånn at du skal tolke det der selv og finne ut hva du skal gjøre, om mulig hør med en av spesialistene som tolket MR'en. Og du, ingen problem å få mye drit som hører 60 åringer til selv om man er 20+ bare, jeg er ett levende eksempel på det.
    Uansett er naprapat verd ett forsøk.

Fuglebrystet Guardian elefantastiskuber Guardian elefantastiskuber Guardian elefantastiskuber Guardian elefantastiskuber Guardian elefantastiskuber Guardian elefantastiskuber Guardian elefantastiskuber Guardian elefantastiskuber Guardian elefantastiskuber Guardian elefantastiskuber Guardian elefantastiskuber Guardian sin avatar
    Ble medlem
    11-2002
    Sitat Opprinnelig skrevet av Ryus Vis post
    Påleiringer høres ut som avleiringer og drit ja, sa ikke legen noe mer om hva som kunne gjøres. Skal jo ikke være sånn at du skal tolke det der selv og finne ut hva du skal gjøre, om mulig hør med en av spesialistene som tolket MR'en. Og du, ingen problem å få mye drit som hører 60 åringer til selv om man er 20+ bare, jeg er ett levende eksempel på det.
    Uansett er naprapat verd ett forsøk.
    Sant som du sier, det er litt rart at jeg blir overlatt til meg selv for å finne ut av dette. Vanligvis er jo fastlegen min en utrolig dyktig og hjelpsom fyr også.

Men, naprapat, er ikke det en slags heksedoktor?

Uansett håper jeg at det er noen her som kan ta en titt på min første post og se om de ikke kan bidra med noe.

Mentalt utfordret wankstarr har mye å være stolt av wankstarr har mye å være stolt av wankstarr har mye å være stolt av wankstarr har mye å være stolt av wankstarr har mye å være stolt av wankstarr har mye å være stolt av wankstarr har mye å være stolt av wankstarr har mye å være stolt av wankstarr har mye å være stolt av wankstarr har mye å være stolt av wankstarr har mye å være stolt av wankstarr sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    Alder
    25
    Nei!
    <3Fitnessfrøken<3

Gold Member Andreas uberuberuber Andreas uberuberuber Andreas uberuberuber Andreas uberuberuber Andreas uberuberuber Andreas uberuberuber Andreas uberuberuber Andreas uberuberuber Andreas uberuberuber Andreas uberuberuber Andreas uberuberuber Andreas sin avatar
    Ble medlem
    02-2007
    Alder
    20
    Bare for &#229; klare opp, naprapat er gull!
    Har veldig mange venner som har hatt problemer med kn&#230;r, skuldre etc. og de har blitt veldig mye bedre.
    Sitat Opprinnelig skrevet av wankstarr Vis post
    Jeg har gått på turn, og blitt kjent med en del yngre jenter..hehe. Hun er voksen for aldern også:) haha

Dekadent n00b Sternum uberuberuber Sternum uberuberuber Sternum uberuberuber Sternum uberuberuber Sternum uberuberuber Sternum uberuberuber Sternum uberuberuber Sternum uberuberuber Sternum uberuberuber Sternum uberuberuber Sternum uberuberuber Sternum sin avatar
    Ble medlem
    10-2006
    MR cervikalcolumna: dette vil si at MR har blitt tatt av ryggvirvlene i halsregionen.

Sag. T1 og T2 fra bakre skallegrop t.o.m. nedre kant av TH5. Aksial T2 medic gjennom midtre/nedre cervikalavsnitt: dette vil si at MR-bildene har blitt tatt i et saggitalsnitt av thoracalvirvel 1 og 2 (TH1 og 2) til 5. Dette er virvlene under halsniv&#229;. Aksial T2 medic betegner bare metoden MR-bildene har blitt tatt med, T2-vektede bilder viser der abnormale v&#230;skeansamlinger lyser opp.

Det er uncovertebrale p&#229;leiringer C3/C4 spesielt p&#229; venstre side. Vanskelig &#229; vurdere foramen, men det kan virke trangt. Det er ingen tegn til prolaps eller spinalstenose for &#248;vrig. Normal h&#248;yde og signal p&#229; virvlene: dette vil nok si at du har kalkp&#229;leringer p&#229; en "forh&#248;yning" p&#229; sidene (i ditt tilfelle p&#229; venstre side) av halsvirvlene nr 3 og 4. Dette kan begrense spesielt bevegelse til siden.

H&#229;per dette muligens gj&#248;r det litt klarere.

WorldHeavyweightChampion CM Punk is a jewel in the rough CM Punk is a jewel in the rough CM Punk sin avatar
    Ble medlem
    04-2007
    Alder
    27
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sternum Vis post
    MR cervikalcolumna: dette vil si at MR har blitt tatt av ryggvirvlene i halsregionen.

Sag. T1 og T2 fra bakre skallegrop t.o.m. nedre kant av TH5. Aksial T2 medic gjennom midtre/nedre cervikalavsnitt: dette vil si at MR-bildene har blitt tatt i et saggitalsnitt av thoracalvirvel 1 og 2 (TH1 og 2) til 5. Dette er virvlene under halsniv&#229;. Aksial T2 medic betegner bare metoden MR-bildene har blitt tatt med, T2-vektede bilder viser der abnormale v&#230;skeansamlinger lyser opp.

Det er uncovertebrale p&#229;leiringer C3/C4 spesielt p&#229; venstre side. Vanskelig &#229; vurdere foramen, men det kan virke trangt. Det er ingen tegn til prolaps eller spinalstenose for &#248;vrig. Normal h&#248;yde og signal p&#229; virvlene: dette vil nok si at du har kalkp&#229;leringer p&#229; en "forh&#248;yning" p&#229; sidene (i ditt tilfelle p&#229; venstre side) av halsvirvlene nr 3 og 4. Dette kan begrense spesielt bevegelse til siden.

H&#229;per dette muligens gj&#248;r det litt klarere.
    Kjipt da Guardian. Da kan du ikke snu deg like kjapt etter damene i sommer. I fare for &#229; f&#229; kink
    MY LIFE, MY RULES!

Ble medlem
    11-2002
    Det er uncovertebrale påleiringer C3/C4 spesielt på venstre side. Vanskelig å vurdere foramen, men det kan virke trangt. Det er ingen tegn til prolaps eller spinalstenose for øvrig. Normal høyde og signal på virvlene: dette vil nok si at du har kalkpåleringer på en "forhøyning" på sidene (i ditt tilfelle på venstre side) av halsvirvlene nr 3 og 4. Dette kan begrense spesielt bevegelse til siden.
    Takk for svar!

Jo, det ble noe klarere. Men det jeg lurer mest på gjenstår.. Hva kan dette komme av, og hvilke muligheter har jeg for å bli kvitt det her?

Dekadent n00b Sternum uberuberuber Sternum uberuberuber Sternum uberuberuber Sternum uberuberuber Sternum uberuberuber Sternum uberuberuber Sternum uberuberuber Sternum uberuberuber Sternum uberuberuber Sternum uberuberuber Sternum uberuberuber Sternum sin avatar
    Ble medlem
    10-2006
    &#216;kt belastning over tid kan tenkes &#229; muligens kunne resultere i slike uncovertebrale p&#229;leiringer. En annen forklaring kan v&#230;re at du har p&#229;dratt deg bittesm&#229; brister i hoveddelen av halsvirvelen, slik at tilhelingen av disse har medf&#248;rt ekstra p&#229;leiringer av kalk. Dette er imidlertid kun en hypotese.

Jeg tror ikke slike p&#229;leringer er de enkleste &#229; bli kvitt, men i alle tilfeller vil nok fysioterapi og bevegelighetstrening v&#230;re en smart trekk.

Du beskriver kink i nakken med p&#229;f&#248;lgende stivhet. Hvor f&#248;ler du disse kinkene oppst&#229;r? Opplever du muskelstivhet og smerter i forbindelse med disse?

Iallefall synes jeg du b&#248;r holde deg unna de aller tyngste l&#248;ftene (her m&#229; du naturligvis f&#248;lge legen din sine anbefalinger, jeg er bare medisinstudent), siden du beskriver ganske kraftige muskel/skjelett-symptomer post workout.

Ble medlem
    11-2002
    Sitat Opprinnelig skrevet av CM Punk Vis post
    Kjipt da Guardian. Da kan du ikke snu deg like kjapt etter damene i sommer. I fare for å få kink
    Bra jeg har dame da, så jeg slipper å snu meg i hytt og pine.

Økt belastning over tid kan tenkes å muligens kunne resultere i slike uncovertebrale påleiringer. En annen forklaring kan være at du har pådratt deg bittesmå brister i hoveddelen av halsvirvelen, slik at tilhelingen av disse har medført ekstra påleiringer av kalk. Dette er imidlertid kun en hypotese.

Jeg tror ikke slike påleringer er de enkleste å bli kvitt, men i alle tilfeller vil nok fysioterapi og bevegelighetstrening være en smart trekk.

Du beskriver kink i nakken med påfølgende stivhet. Hvor føler du disse kinkene oppstår? Opplever du muskelstivhet og smerter i forbindelse med disse?

Iallefall synes jeg du bør holde deg unna de aller tyngste løftene (her må du naturligvis følge legen din sine anbefalinger, jeg er bare medisinstudent), siden du beskriver ganske kraftige muskel/skjelett-symptomer post workout.
    Takk igjen for et godt svar!

Jeg trodde egentlig fysioterapaut ikke ville være noen særlig vits. Tenker som så at han kan sikkert hjelpe til litt med noen fornuftige øvelser som gjør at jeg unngår kinkene til en viss grad, men føler dette bare blir å redusere problemet; jeg vil fjerne det. Men mtp en eventuell operasjon for å skrape bort avleiringene, hvor vanlig er det? Og det bør kanskje være mer alvorlig og plagsomt før man vil operere?

Hvor kinkene oppstår - tja, nå er ikke jeg kjent med fagtermene, men det er egentlig midt bak på nakken, ganske langt inn, muligens er det mer på venstre side. Og ja, det er mye muskelstivhet inne i bildet når jeg får disse kinkene. Virker som kroppen strammer musklene skikkelig til for å beskytte det utsatte området, og på det verste er det så stramt at det strammer fra skuldre og øvre del av ryggen og helt opp.

På fredagskvelden fikk jeg også en ny slags kink, selv om denne var litt annerledes enn de andre, denne medførte umiddelbar stivhet, selv om jeg var varm og fin i muskulaturen og sikkert hadde en puls på 160-170. Det var halvveis i en fotballkamp hvor jeg går i en duell og treffer ballen først, derimot treffer gorillaen jeg var i duell med meg i siden av hodet, et stykke over øret midt på. Smellen i hodet var i og for seg smertefull nok (så noen hundre stjerner og ble kvalm og svimmel, dette var dog først en halvtimes tid etter kampslutt), men jeg ble skikkelig stiv i nakken med en gang. Og da jeg våkna lørdagsmorgenen våkna jeg liggende rett opp og ned på ryggen (jeg sover aldri på ryggen og det er ytterst sjeldent jeg våkner på ryggen, da må jeg i så fall ha sovnet i fylla), og jeg måtte bruke begge armer for å få hodet opp fra puta. Altså, jeg hadde ikke nubbsjans til å løfte hodet noen centimeter engang uten hjelp. Det ble heldigvis bedre utover dagen da jeg fikk bevegd meg litt.

Sååå, dette plager meg, og jeg er derfor åpen for det meste som kan hjelpe meg å bli kvitt dette for godt. Ikke faen om jeg vil ha nakkeproblemer resten av livet. Tenk når jeg er 50 og lite aktiv og får disse kinkene, jeg kommer jo til å være sykmeldt 24/7.

WorldHeavyweightChampion CM Punk is a jewel in the rough CM Punk is a jewel in the rough CM Punk sin avatar
    Ble medlem
    04-2007
    Alder
    27
    Ja, ulovlig å snu seg etter andre damer når man har dame
    MY LIFE, MY RULES!

+ Svar på tråd

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine