Har du hatt ryggproblemer, og i så fall hva har blitt gjort med de, hva er årsaken, symptomer, hva gjør du for å unngå/behandle problemene?
Har selv hatt periodiske problemer med ryggen. Det er primært to symptomer:
1: Noen ganger kan jeg være generelt stiv og ha et intevertebralledd som har hengt seg opp, litt under høyde med skulderbladene. Dersom dette knekkes opp ved press inn mot ryggsøylen kan dette løsne opp og føles bra, men gir stort sett kortvarig glede. Mer effektivt er gjerne sideveis "oppknekking" hvor ryggsøylen roteres i hver sin ende (altså hofte roterer mot skuldre). Da kommer deg gjerne et "knakk", så kjennes ryggen bedre ut. Tung markløft er faktisk noe av det mest effektive for å løsne ryggen!
2: I korsryggen har jeg dårlig mobilitet i et ledd, slik at et eller flere andre må overkompensere på leddutslaget. Dette fører til unormalt høy lokal belastning, slik at støtte- og global muskulatur får litt spesielle utfordringer: Støttemuskulaturen må stabilisere mer på færre ledd, i stedet for jevnere fordeling, samt at den ytre muskulaturen må "småjobbe" hele tiden.
Dette gir problemer ved høyrepetisjonstrening som involverer korsryggen. Det kjennes ut som man får ekstremt med pump i korsryggen, og dette blir en begrensende faktor. Dette gir problemer ved for eksempel sparring, ved løping (stiv i korsryggen) og ting som krever utholdenhet i korsryggen.
Etter en del prøving og feiling har jeg funnet ut at det beste rett og slett er å ha en vanvittig corestyrke. Rotasjonsøvelser, kettlebells, manualsnatch osv er kongeverktøy. Øvelser som er ustabile og for eksempel kun én hånd av gangen (manual/kettlesnatch).
Hva har du problemer med, og hvordan har du løst de? Kom gjerne med tilbakemeldinger på det jeg driver med ogsåTerminologien er ikke så bra, men tingene jeg snakker om er info fra fysioterapeuter som jeg har vært borti.

LinkBack URL
About LinkBacks
Terminologien er ikke så bra, men tingene jeg snakker om er info fra fysioterapeuter som jeg har vært borti.
Svar med sitat