+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 10 av 10

Tråd: Ryggproblemer og erfaringer

Elite Broscientist McBain elefantastiskuber McBain elefantastiskuber McBain elefantastiskuber McBain elefantastiskuber McBain elefantastiskuber McBain elefantastiskuber McBain elefantastiskuber McBain elefantastiskuber McBain elefantastiskuber McBain elefantastiskuber McBain elefantastiskuber McBain sin avatar
    Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28

Ryggproblemer og erfaringer

Har du hatt ryggproblemer, og i så fall hva har blitt gjort med de, hva er årsaken, symptomer, hva gjør du for å unngå/behandle problemene?

Har selv hatt periodiske problemer med ryggen. Det er primært to symptomer:

1: Noen ganger kan jeg være generelt stiv og ha et intevertebralledd som har hengt seg opp, litt under høyde med skulderbladene. Dersom dette knekkes opp ved press inn mot ryggsøylen kan dette løsne opp og føles bra, men gir stort sett kortvarig glede. Mer effektivt er gjerne sideveis "oppknekking" hvor ryggsøylen roteres i hver sin ende (altså hofte roterer mot skuldre). Da kommer deg gjerne et "knakk", så kjennes ryggen bedre ut. Tung markløft er faktisk noe av det mest effektive for å løsne ryggen!

2: I korsryggen har jeg dårlig mobilitet i et ledd, slik at et eller flere andre må overkompensere på leddutslaget. Dette fører til unormalt høy lokal belastning, slik at støtte- og global muskulatur får litt spesielle utfordringer: Støttemuskulaturen må stabilisere mer på færre ledd, i stedet for jevnere fordeling, samt at den ytre muskulaturen må "småjobbe" hele tiden.

Dette gir problemer ved høyrepetisjonstrening som involverer korsryggen. Det kjennes ut som man får ekstremt med pump i korsryggen, og dette blir en begrensende faktor. Dette gir problemer ved for eksempel sparring, ved løping (stiv i korsryggen) og ting som krever utholdenhet i korsryggen.

Etter en del prøving og feiling har jeg funnet ut at det beste rett og slett er å ha en vanvittig corestyrke. Rotasjonsøvelser, kettlebells, manualsnatch osv er kongeverktøy. Øvelser som er ustabile og for eksempel kun én hånd av gangen (manual/kettlesnatch).

Hva har du problemer med, og hvordan har du løst de? Kom gjerne med tilbakemeldinger på det jeg driver med også Terminologien er ikke så bra, men tingene jeg snakker om er info fra fysioterapeuter som jeg har vært borti.
    I wanted to burn a lot of calories today. So I set fire to a fat kid.

Dr Low kick Frode-Falch uberuberuber Frode-Falch uberuberuber Frode-Falch uberuberuber Frode-Falch uberuberuber Frode-Falch uberuberuber Frode-Falch uberuberuber Frode-Falch uberuberuber Frode-Falch uberuberuber Frode-Falch uberuberuber Frode-Falch uberuberuber Frode-Falch uberuberuber Frode-Falch sin avatar
    Ble medlem
    11-2004
    Alder
    33
    Jeg har bekhterev sykdom. en kronisk betennelsesaktig leddsykdom som hovedsaklig angriper bekkenet, ryggen og brystkassen. Sykdommen har vært i kroppen siden jeg var 17-18 år, men det er de siste 3 åra jeg virkelig har kjent den.

Symptomer:

1) Korsryggen blir veldig stiv og øm. Kan kjennes ut som jeg har trent ryggen veldig hard. Bare at følelsen ikke går over. Korsryggen og hofta er kraftløs. Det er umulig å ta en vanlig sit-up når jeg er inne i en slik periode

2) Hele ryggen (og brystkassa) er øm og veldig følsom for berøringer og støt. F.eks så mistet jeg pusten i omtrent 10 sekunder da jeg ble truffet av et lett kroppspark på siden av rib-beina/baksiden av ryggen. Jeg blir også generelt stiv og støl i hele kroppen. Dagen avsluttes med sterke smerter.

Jeg løser dette mer trening, trening og atter trening. Mye kampsport og yoga-lignende trening virker spesiellt bra.
    - Muay Thai - Reality Based Self Defense - Free Fighting -

PG*
    PG* er aktiv nå
    Carnivore PG* elefantastiskuber PG* elefantastiskuber PG* elefantastiskuber PG* elefantastiskuber PG* elefantastiskuber PG* elefantastiskuber PG* elefantastiskuber PG* elefantastiskuber PG* elefantastiskuber PG* elefantastiskuber PG* elefantastiskuber PG* sin avatar
    Ble medlem
    03-2005
    Alder
    36
    Har mye av samme problemene som du beskriver som #2 her. Ikke noen løsning utenom at jeg står over mark.. prøver å tøye en del på setemusklaturen og hamstring og føler det hjelper litt.

Banned Dave Tate har mye å være stolt av Dave Tate har mye å være stolt av Dave Tate har mye å være stolt av Dave Tate har mye å være stolt av Dave Tate har mye å være stolt av Dave Tate har mye å være stolt av Dave Tate har mye å være stolt av Dave Tate har mye å være stolt av Dave Tate har mye å være stolt av Dave Tate har mye å være stolt av Dave Tate har mye å være stolt av
    Ble medlem
    10-2006
    Holder meg unna tunge dødløft. Trener en del rygghev og veldig mange forskjellige variasjoner av planken. Ryggen min er en drøm nå. I tillegg kan man jo drive litt med grappling. Men ta tiden i bruk, og gå gradvis fremover.

GrEmLiNgS` Puppet MiaMari er et navn kjent av alle MiaMari er et navn kjent av alle MiaMari er et navn kjent av alle MiaMari er et navn kjent av alle MiaMari er et navn kjent av alle MiaMari er et navn kjent av alle MiaMari er et navn kjent av alle MiaMari er et navn kjent av alle MiaMari er et navn kjent av alle MiaMari sin avatar
    Ble medlem
    11-2007
    Alder
    28
    jeg har overspente muskler i nedre del av rygg og sete...markløft og hamstrigsøvelser er døden. i perioder føles det som om jeg går med konstant pump i korsryggen. setemuskulaturen har kommet seg betraktelig etter jeg begynte med akupunkturbehandling

Raygunz Baronen elefantastiskuber Baronen elefantastiskuber Baronen elefantastiskuber Baronen elefantastiskuber Baronen elefantastiskuber Baronen elefantastiskuber Baronen elefantastiskuber Baronen elefantastiskuber Baronen elefantastiskuber Baronen elefantastiskuber Baronen elefantastiskuber Baronen sin avatar
    Ble medlem
    09-2005
    Alder
    26
    Har egentlig slitt med problemer i korsrygg så lenge jeg kan huske. Sånn at man får vondt på en måte som gjør at man ikke klarer å sitte i samme stilling.
    Var i perioder så ille at jeg ikke klarte å ligge i samme stilling i lengre enn noen få minutter som førte til at innsovning ble til tider vanskelig.

Hadde alltid en mistanke om at dette skyltes at jeg satt for mye foran pcen og liknende, men på en annen side hadde ingen andre jeg kjente på den tiden (som ofte satt mer en meg) problemer med ryggen...

Det ble heldigvis en god del bedre da jeg begynte å trene (for en ca 4 år siden) og nå har det egentlig bare vært en mindre plage til tider.
    Merker det hvis jeg sitter stille i lengre perioder, eller som i høst når jeg kjørte tung knebøy uten belte (så det kutta jeg ut)

Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det men er liksom noe som presser i korsryggen og gjør det vondt å sitte i samme stilling. Tror jeg også er ganske stiv i korsryggen (derav forværring under knebøy). Tror jeg skal ta meg en tur til kiropraktor bare for å spørre om hva det kan være, for å være på sikre siden
    Six-pack on a skinny guy is like big tits on a fat chick... It doesn't count!!

GrEmLiNgS` Puppet MiaMari er et navn kjent av alle MiaMari er et navn kjent av alle MiaMari er et navn kjent av alle MiaMari er et navn kjent av alle MiaMari er et navn kjent av alle MiaMari er et navn kjent av alle MiaMari er et navn kjent av alle MiaMari er et navn kjent av alle MiaMari er et navn kjent av alle MiaMari sin avatar
    Ble medlem
    11-2007
    Alder
    28
    var kiropraktor som ødela meg btw...

Bronse Member Kryor er et navn kjent av alle Kryor er et navn kjent av alle Kryor er et navn kjent av alle Kryor er et navn kjent av alle Kryor er et navn kjent av alle Kryor er et navn kjent av alle Kryor er et navn kjent av alle Kryor er et navn kjent av alle Kryor sin avatar
    Ble medlem
    10-2002
    Alder
    26
    Sitat Opprinnelig skrevet av PG* Vis post
    Har mye av samme problemene som du beskriver som #2 her. Ikke noen løsning utenom at jeg står over mark.. prøver å tøye en del på setemusklaturen og hamstring og føler det hjelper litt.
    Samme, untatt at jeg har startet å trene mark. Kjenner ikke noe forverring/forbedring enda, så fortsetter med det inntil videre.

Når jeg skal gå lengre turer, gjerne med litt stigning fører dette til et helvete de første 30-60 minuttene av turen. Får en sykelig pump og stølhet/smerter.

McBain, virket som du har litt peiling. Noen god ide om hva som kan forebygge dette siste problemet?
    Er du på beachen, så soler du deg i orntli' sol assa.

Medlem Lefsa is a jewel in the rough Lefsa is a jewel in the rough Lefsa is a jewel in the rough Lefsa is a jewel in the rough Lefsa sin avatar
    Ble medlem
    11-2004
    Alder
    23
    Har hatt vond korsrygg et år nå, kom vel av dårlig teknikk i markløft og knebøy uten belte, mye overstrekking av ryggen i feil retning, og mye sittestilling i 12 timer hver dag pga lange vakter i militære. Nederste ryggvirveln er sammenklemt, hadde en smertefri periode lenge nå helt til jeg dro på mma..
    Soy el diablo.

Junior Broscientist AxMataz elefantastiskuber AxMataz elefantastiskuber AxMataz elefantastiskuber AxMataz elefantastiskuber AxMataz elefantastiskuber AxMataz elefantastiskuber AxMataz elefantastiskuber AxMataz elefantastiskuber AxMataz elefantastiskuber AxMataz elefantastiskuber AxMataz elefantastiskuber AxMataz sin avatar
    Ble medlem
    07-2004
    Alder
    31
    Fikk korsryggproblemer av å innlemme knebøy i programmet i høst, kjørte da akkurat så tungt at det var slitsomt, men ikke grensesprengende på noen måte, tok det egentlig ganske med ro. Brukte belte hver eneste gang og var ganske nøye med teknikken (uten å ha noen til å overvære den fra en objektiv posisjon).

I kjølevannet av dette fikk jeg altså vondt i ryggen ved hver eneste anledning jeg satt over lengre tid i kontorstol f.eks, dette gikk over noen måneder etter at jeg sluttet med knebøy, nå er det kun benpress på quads.
    Remember that last guy who gave up? --- Neither does anybody else!

+ Svar på tråd

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine

SEO by vBSEO ©2010, Crawlability, Inc.