+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 11 av 11

Tråd: Senehinnebetennelse

Hetromeno! metromeno elefantastiskuber metromeno elefantastiskuber metromeno elefantastiskuber metromeno elefantastiskuber metromeno elefantastiskuber metromeno elefantastiskuber metromeno elefantastiskuber metromeno elefantastiskuber metromeno elefantastiskuber metromeno elefantastiskuber metromeno elefantastiskuber metromeno sin avatar
    Ble medlem
    09-2004

Senehinnebetennelse

Jeg har pådratt meg senehinnebetennelse i begge armene som mange ganger før, som regel har jeg med hell tydd til selvmedisinering av denne skaden. Med unntak av et par lite innbringende legebesøk som kun har gitt råd om ibux, orudis og resept på hvile i form av sykemelding. Spørsmålet mitt er, har norske leger i det hele tatt noe effektivt å skrive ut om de så vil? Resept på glucosacamine/MSM f.eks? Har ikke tid til å sykemeldes for å være helt ærlig....

Registered User Höckert is a jewel in the rough Höckert is a jewel in the rough Höckert is a jewel in the rough Höckert is a jewel in the rough Höckert is a jewel in the rough
    Ble medlem
    07-2006
    Nå skriver du ikke veldig utdypende om hvordan plagene dine utarter seg, men her får du noen generelle småtips.

Har du trent tungt i det siste? Alle former for senebetennelse/senehinnebetennelse er altfor hyppig diagnostisert. Folk som trener mye styrke kan ofte ha triggerpunkter som gir mye av de samme symptomer. Anbefaler derfor å gjøre som følger:

1. Tøy godt før, under og etter trening.
    2. Review your technique. Er det noen spesielle øvelser som provoserer? Er programmet ditt for ensidig ift enkelte muskelgrupper? Finn alternative øvelser, eller få noen til å observere teknikken din. Går jo an å slenge ut en video på youtube feks for tilbakemeldinger fra andre.

3. Få behandling for stive muskler:

-akupunktur er ekstremt bra for muskulære restriksjoner. 2-6 behandlinger burde gjøre underverker. en behandling tar 20-40 minutter. pris ca 250-450

- Naprapati er også bra for å løsne muskulære plager + evt stive ledd som trengs å knekkes. en naprapatbehandling varer 30-45 min, koster ca 350-500 pr gang.

- Vanlig fysioterapi er veldig variabelt i forhold til den enkelte terapeut: Mange fysioterapeuter jobber mye med rehabilitering av kontorrotter som aldri har sett innsiden av et gym, og deres behandling vil nok være preget av at de har en slik erfaringsbase- kanskje ikke det optimale for hardtrenende styrkeuttøvere. pris: ca 150 pr gang, trenger henvisning fra lege.

- kiropraktikk er også individuellt i forhold til hvordan den enkelte behandler uttøver sitt yrke, men generellt så varer en kiro behandling 5-10 min og de fokusere hovedsaklig på manipulasjon av stive ledd- De har en tendens til å ignorere stive muskler mm. kanskje ikke det optimale for den type smerter du beskriver. pris ca 200-250

- Manuell terapi : kombo av kiro og fysio, manipulerer og behandler muskulære restriksjoner , men fokuserer mer på rehabilitering/opptrening/ergonomi enn f.eks naprapater. 15-25 min behandlingstid, pris 150-220 pr behandling. trenger ikke henvisning fra lege.

fordelene med kiro og manuell terapi er at de kan henvise direkte til billeddiagnostikk eller legespesialister dersom dette blir nødvendig + at de kan sykemelde inntil 8 uker ved behov.

så mitt tips til deg: Prøv å løs problemet selv med tøyning/endring av treningsopplegg. Deretter: akupunktur, så får du gjort noe med muskulære restriksjoner.

medikamentell behandling tror jeg ikke vil gi deg store gains, men vil hjelpe deg med å komme gjennom dagen/natten dersom smertene er så store at du ikke fungerer.

spør i vei dersom det er noe som var uklart. Lykke til.

Hetromeno! metromeno elefantastiskuber metromeno elefantastiskuber metromeno elefantastiskuber metromeno elefantastiskuber metromeno elefantastiskuber metromeno elefantastiskuber metromeno elefantastiskuber metromeno elefantastiskuber metromeno elefantastiskuber metromeno elefantastiskuber metromeno elefantastiskuber metromeno sin avatar
    Ble medlem
    09-2004
    Vet at min selvdiagnosering kan tolkes litt i enkleste laget. Men, skader av denne type er som regel veldig vanskelig for en lege å sette finger på også. Jeg har en jobb som gjør at armene mine egentlig aldri får tid til å restituere, og jeg baserer selvdiagnosen på tidligere gjennkjente symptomer. Selv fastlegen min har gitt meg denne diagnosen mer eller mindre på bakgrunn av min beskrivelse av smertene.

Har kvittet meg med plagene ved hjelp av mer eller mindre lovlige tilskudd, hvile og betennelsesdempende(etter anbefaling fra lege) tidligere. Men, denne gangen er det værre enn noen gang.. En stikkende, brennende smerte på "oversiden" av begge albueleddene. Som "stråler" ut i hele armen, samtidig som at leddet knapt lar seg strekke helt ut, "som en strikk som er strammet for hardt".

Tusen takk for et godt innlegg, vurderer å oppsøke fagmann...

Registered User Höckert is a jewel in the rough Höckert is a jewel in the rough Höckert is a jewel in the rough Höckert is a jewel in the rough Höckert is a jewel in the rough
    Ble medlem
    07-2006
    Sitat Opprinnelig skrevet av metromeno Vis post
    Vet at min selvdiagnosering kan tolkes litt i enkleste laget. Men, skader av denne type er som regel veldig vanskelig for en lege å sette finger på også. Jeg har en jobb som gjør at armene mine egentlig aldri får tid til å restituere, og jeg baserer selvdiagnosen på tidligere gjennkjente symptomer. Selv fastlegen min har gitt meg denne diagnosen mer eller mindre på bakgrunn av min beskrivelse av smertene.

Har kvittet meg med plagene ved hjelp av mer eller mindre lovlige tilskudd, hvile og betennelsesdempende(etter anbefaling fra lege) tidligere. Men, denne gangen er det værre enn noen gang.. En stikkende, brennende smerte på "oversiden" av begge albueleddene. Som "stråler" ut i hele armen, samtidig som at leddet knapt lar seg strekke helt ut, "som en strikk som er strammet for hardt".

Tusen takk for et godt innlegg, vurderer å oppsøke fagmann...
    Stikkende, brennende, utstrålende smerter er ikke den type smerter du får av senehinnebetennelser. Da kjøper jeg heller min forklaring ang muskulære triggerpunkter. I og med at du har plagene på begge sider kan det være mer sentrale årsaker- Er du stiv i nakken , eller stiv mellom skulderbladene?

Får du reprodusert smertene ved å trykke relativt hardt inn mot pectoralis minor, scalene musklene(på siden av halsen), rhomboidene ( mellom skulderbladene) eller infraspinatus? I så fåll kan du prøve å gå litt løs på disse punktene med fingrene eller evt at du bruker f.eks en golfball som du plasserer på/mellom skulderbladene og så lene deg mot en vegg sånn at du får et skikkelig trykk mot disse musklene. Dette kan gi effektiv smertelette.

Dt høres ikke ut som om du har det spes godt- Oppsøk fagmann snarlig- Dette problemet bør ikke være for vanskelig å komme til bunns i.

Ble medlem
    09-2004
    Finner ingen tilknytting til skuldrene og nakken smertemessig, det er i armene det gjør vondt.. Aldri vært plaget med stiv nakke, men nedre del av nakkemuskulaturen(beklager, husker ikke navnet) har alltid vært noe underlegen resten av baksiden, noe som har gjort at lats og bakside skuldre har vært aktivisert i høyere grad enn det som er vanlig, rett og slett for å holde igjen holdningen fra å krype fremover.

Men, denne skaden begrenser seg nok til overgangen mellom overarm og underarm...

Om dette ikke er en betennelse finner jeg det rent skammelig at legen min har falt på den diagnosen gang på gang, og istedenfor å rekvirere meg til fagmann heller har utstyrt meg med betennelsesdempende midler.

Må nok innrømme at jeg ikke har droppet treningen før jeg har måtte, alle øvelser hvor armen bøyes og biceps aktiveres må vel kunne regnes som triggere til disse smertene tidligere selv om de ikke har vært like store, dette gjelder uansett intensitet, motstand og sett/rep-kombinasjoner.

Spiser mye egg og lever fowler uberuberuber fowler uberuberuber fowler uberuberuber fowler uberuberuber fowler uberuberuber fowler uberuberuber fowler uberuberuber fowler uberuberuber fowler uberuberuber fowler uberuberuber fowler uberuberuber fowler sin avatar
    Ble medlem
    09-2003
    Alder
    11
    Bra svar fra Høckert.
    Under følger noe jeg skrev i en annen tråd. Høckert nevnte vel noe av det i tråden over, men skitt au

Sitat Opprinnelig skrevet av fowler Vis post
    Jeg synes det bør sies at dersom man har hatt dette problemet lenge, og det har blitt kronisk (over 3 mnd.), er det ikke noen senebetennelse/inflammasjon det er snakk om. Senebetennelse, eller tendinitt, er en relativt sjelden lidelse, men tragisk inkompetente fysioterapauter og almenleger har alikevel adoptert dette som et slags samlebegrep for skuldersmerter som ikke innebærer at armen faktisk har falt av (såkalt one-arm-itis). Dersom en fysioterapaut sier at du har senebetennelse (særlig dersom du har hatt smerter i over 3mnd), vet han sannsynligvis ikke hva som er problemet, men later som om han vet det for å melke penger ut av deg.
    Ofte er disse kroniske skuldersmertene tendinOSE, og er en degenerativ lidelse. Ettersom dette ikke innebærer noen inflammasjon, vil ikke anti-inflammatoriske medisiner hjelpe. Dette er det uforståelig nok mange leger som ikke klarer å fatte. Dersom man går til legen og sier at man har hatt smerter i skulderen i 12 mnd, får man ofte kortison eller voltaren på rappen. Helt ufattelig hvor inkompetente mange leger er. Sliter man med tendinose bør man konsentrere seg om å stimulere remodellering av bløtvevet; Lett trening som gradvis intensiviseres over en lang periode, massasje, triggerpunktbehandling, tøying, self-myofascial release (SMR). Kjøp gjerne en foam roller. Bestillte akkurat en selv. http://www.performbetter.com/detail....278_A_rnd_E_30
    Det er på tide at man slutter å snakke om senebetennelse hele tiden. Når vi får en skade, er inflammasjonsprosessen helt nødvendig for at skaden skal kunne leges optimalt. Kortinsonsprøyter stopper denne prosessen og bryter ned bløtvevet. Brexidol og voltaren gir ofte magesmerter og blødende rektum ved gjentatt bruk. Ikke noe jeg ville begitt meg ut på akkurat.
    Personlig har jeg best erfaring med akupunktur. Etter 1 behandling gikk jeg fra 50 kg benkpress med smerter til 120kgx3 uten smerter på 3 uker. Men finn for guds skyld noen som har utdannelsen.
    Feel Better For Ten Bucks:
    http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=475832

Ebay link:
    http://cgi.ebay.co.uk/Pilates-Pro-Fo...ayphotohosting

Ble medlem
    07-2006
    EN foam roller er gull verdt, utrolig nyttig å få mobilisert midtre-øvre del av ryggen.

Når det gjelder smertene dine så er som sagt sene(hinne)betennelser mm svært overdiagnostisert, da man sjelden kan finne inflammatoriske markører ved slike tilstander. Man finner, som Fowler sier, heller antydning til slitasje forandriner i senevevet- Dette er godt undersøkt ved akillessenebetennelse + ved laterale albuesmerter (tennisalbue).

Det som ikke er nevnt til nå i denne tråden, og som jeg finner til stadighet i klinikken +godt beskrevet i nyere litteratur (1,2) , er forekomsten av nerveirritasjoner som gir den type symptomer som du beskriver: brennende, utstrålende, stikkende smerter.Det du kaller "...en strikk som er strammet for hardt...", vil jeg anta er en nerve som er sensitiv til mekanisk stimuli som strekk og direkte trykk.

Nervevevet er et stort sammehengde nettverk i hele kroppen, og friske nerver skal være i stand til bevege seg fritt i forhold til omkringliggende strukturer som muskler, bindevev og trange skjelett-passasjer. Hos folk som trener mye styrke kan ekstrem hypertrofi + muskulære/bindevevs-restriksjoner gjøre at nervene mister evnen til å bevege seg fritt i forhold til omgivelsene, og dette kan gi opphav til stress som gjør nervene irriterte.

For å diagnostisere noe sånt man se på flere faktorer, bl.a. smertebeskrivelsem holdning, bevegelsesmønster, forekomst av stive ledd i nakke/øvrerygg + stive/korte muskler og ikke minst: I hvilken grad neurodynamiske tester påvirker symptomene.

Neurodynamiske tester er tester hvor man bl.a setter nervesystemet på strekk og monitorerer hvordan symptomene endrer seg.

Når du lokaliserer smertene til forsiden av albuen tenker jeg først og fremst på irritasjon av radialis nerven ( trykkømt mer i ekstensormusklene i underarmen) , evt medianus nerven ( trykkømt foran albueleddet, "under bicepssenen".

Her er bilde + beskrivelse av neurodynamisk testing av radialis nerven( avbildet med terapeut som undersøker, men kan fint gjøres på egen hånd):

legg tommelen inn i hånden, knyt neven rundt tommelen, vri deretter armen innover og før den ut til siden. Pass på at du ikke hever skulderbuen under testen

her er bilde + beskrivelse av neurodynamisk test for medianusnerven:
    løft armen ut til siden, vri den slik at håndflaten peker opp og strekk ut albueledd og strekk håndleddet. pass på at du ikke hever skulderbuen under testen.

Dersom disse testene reproduserer/provoserer smertene dine vil jeg anta at du har en irritasjon av nevnte nerver.

For å løse problemet ditt tenker jeguansett fremdeles det samme som er blitt nevnt: tøyninger ( av muskler rundt håndledd, albue og skulder) , selvmassasje ved alle triggerpunkter som du finner, treningsmodifisering (Å trene biceps med støtte til albuene a la scott curls/preacher curls kan hjelpe, høres også ut som du trenger en periode med treningsfri..? ) , tenke på holdning i hverdagen og unngå slouched postures, mm. deretter akupunktur evt andre behandlere., + Medikamentell behandling for å gjøre livet lettere, men dette er ingen god langsiktig løsning.

1. Michael Shacklock: "Clinical neurodynamics- A new system of musculoskeletal treatment" - http://www.neurodynamicsolutions.com/published_new.html
    2. David Butler: "The sensitive nervous system" - http://www.noigroup.com/product-specials.html

Ble medlem
    09-2004
    Når det gjelder trykkpunktene i området underarm/bicepsfest/albue er begge de nevnte ømme. Får også utslag på begge daignosetestene dine Höckert.... Begge øvelser provoserer/øker smertene på venstre arm, mens de reproduserer den tidligere beskrevet smerten i høyre

Hva trening anngår har jeg nettopp begynt å trene igjen etter mange måneders fri. Men, har hatt dette problemet i pausen også, for å ta et slibrig eksempel.. om jeg har brukt en aktiv sengegavvel under samleie, var armene vonde og leddet som en stram strikk når jeg våknet dagen derpå.

Gold Member ANARKI 99 uberuberuber ANARKI 99 uberuberuber ANARKI 99 uberuberuber ANARKI 99 uberuberuber ANARKI 99 uberuberuber ANARKI 99 uberuberuber ANARKI 99 uberuberuber ANARKI 99 uberuberuber ANARKI 99 uberuberuber ANARKI 99 uberuberuber ANARKI 99 uberuberuber ANARKI 99 sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    Alder
    32
    Prøv å stikk innom felleskjøpet og kjøp mintcream fra delaval,brukes for å løse opp jurbetennelse på kyr o.l fungerer knall hvis man er stiv og støl.

Er som eisgel x10
    La fettet være, kanskje får man bruk for det en dag :)

Ble medlem
    09-2004
    UPDATE

Fulgte igår Höckerts råd og ga naprapaten et besøk, og jeg må ærlig innrømme at jeg idag sitter igjen med en skikkelig overbevisning kontra en time hos fysioterapeut/lege. Han avklarte fort at det ikke var noe problem med nerver via triggerpunkter, og gjettet seg til mine smerter ved å undersøke bryst/skuldre rygg. Ifølge naprapaten var dette en fillesak, problemet ligger rett og slett i min vedvarende forskjell på frem og bakside på overkropp, stramme skuldre, og underdimensjonert bakside på skulder, og nedretrapezius.. Han mente det var baksiden av skuldrene(om jeg husker riktig, bommer mulignes på faguttrykk) som strålet ut den stikkende smerten i armene. Jeg er helt overbevist over denne diagnosen og vil oppsøke naprapaten igjen..

Ble medlem
    07-2006
    good 4 u.

+ Svar på tråd

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine

SEO by vBSEO ©2010, Crawlability, Inc.