+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 19 av 19

Tråd: Skade på menisk

Silver Member Trallala er et navn kjent av alle Trallala er et navn kjent av alle Trallala er et navn kjent av alle Trallala er et navn kjent av alle Trallala er et navn kjent av alle Trallala er et navn kjent av alle Trallala er et navn kjent av alle Trallala er et navn kjent av alle Trallala er et navn kjent av alle Trallala er et navn kjent av alle Trallala sin avatar
    Ble medlem
    08-2006
    Alder
    28

Skade på menisk

Jeg var hos legen for et år siden for kneproblemer, det låste seg når jeg belastet det skjevt, dvs roterte det. Det gikk i lås, og jeg måtte "knekke" det på plass. Smerten var intens.

Så ble jeg hevist til røntkenklinikk der de tok røntken, samt MR-scan. Meniskskaden ble påvist. Jeg skulle bare ta kontakt, så skulle de sette opp operasjontime til meg.

I samme tidsrommet begynte jeg å spise skikkelig, samt trene 10x mer strukturert. Problemene gikk sakte men sikkert over. Vet ikke om det var EFAoljen eller proteinene eller kalsiumet som gjorde det, men idag er jeg helt fin i kneet. Jeg utelukker selvsagt ikke at den spontane helbredelsen kan ha andre årsaker også.

Noen som har noe å si om saken? Kan virkelig kostholdet være årsaken til at kneet ble bra igjen?

Bronse Member SkRomt har en flott utstråling
    Ble medlem
    10-2002
    isåfall er jeg veldig interessert i å få kostholdet ditt i pm med evt tilskudd du brukte i den perioden.

Silver Member Trallala er et navn kjent av alle Trallala er et navn kjent av alle Trallala er et navn kjent av alle Trallala er et navn kjent av alle Trallala er et navn kjent av alle Trallala er et navn kjent av alle Trallala er et navn kjent av alle Trallala er et navn kjent av alle Trallala er et navn kjent av alle Trallala er et navn kjent av alle Trallala sin avatar
    Ble medlem
    08-2006
    Alder
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av SkRomt Vis post
    isåfall er jeg veldig interessert i å få kostholdet ditt i pm med evt tilskudd du brukte i den perioden.
    Hehe Nå tror jeg det er en bedre idè å oppsøke lege enn å spise det samme som en tilfeldig tulling på FP

Jeg åt ingenting hokus pokus, bare vanlig mat og tilskudd som EFAomega, proteinpulver (prozyme (tilsatt kalsium)(latterlig dyrt, kjøp heller noe annet hvis du ikke får det billig slik som meg hehe))), linfrøolje, omega-3, mulitivitaminmineral, c-vit, cla, grønn te, zma, mørk sjokolade.

Ble medlem
    10-2002
    får vel kjøpe kalsium tilskudd jeg da. linfrøolje har eg, omega3 som i konsentrert olje da? multivitmain får eg skaffe meg, c-vit har jeg dog ikke. Zma har jeg heller ikke.

Ble medlem
    10-2002

Exclamation

hva gjorde du med beintreninga da? Fortsatte som før eller begynte fra byrja?

Ble medlem
    08-2006
    Alder
    28
    får vel kjøpe kalsium tilskudd jeg da. linfrøolje har eg, omega3 som i konsentrert olje da? multivitmain får eg skaffe meg, c-vit har jeg dog ikke. Zma har jeg heller ikke.
    Nå får jeg dårlig samvittighet!! Slutt opp med det der

Poenget mitt var ikke at jeg hadde en superkur for kneskader, men heller at hvis noen belærte innen medisin her inne hadde en hypotese om hva som har skjedd så kunne de dele den med oss. Jeg personlig tror ikke at kostholdet var den enerådende faktoren til at jeg ble bra, måtte jeg tippe så hadde jeg tippet at det var en tilfeldighet med mange medvirkende årsaker, med kostholdet deriblandt. Kunne likesågjerne være treningen.

EDIT: så denne tråden først nå, og at du faktisk har oppsøkt lege

EDIT 2: Fjerna "sensitiv informasjon" hehe

EDIT 3: Omega 3 fra allslags tilgjengelige kilder, helst mat, hvis ikke: omega3-kapsler (Sunkost), Linfrøolje (omstridt om dette er en "bra" omega3-kilde), EFA-omega

EDIT 4: zma kan du blande selv, jeg bruker zink med b-vit fra Sunkost, og magnesium fra Pharma Nord. Men det er vel hipp som happ tenker jeg. Så lenge man får doseringen riktig vel å merke. En brukbar blanding kan f.eks være:

30 mg sink
    8,4 mg vitamin B6
    400 mg magnesium

(se også denne tråden).

Ble medlem
    08-2006
    Alder
    28
    hva gjorde du med beintreninga da? Fortsatte som før eller begynte fra byrja?
    Begynte fra børja på mange vis, blandt annet med å innføre beinpress og knebøy.

Registered User Höckert is a jewel in the rough Höckert is a jewel in the rough Höckert is a jewel in the rough Höckert is a jewel in the rough Höckert is a jewel in the rough
    Ble medlem
    07-2006
    Sitat Opprinnelig skrevet av Trallala Vis post
    I samme tidsrommet begynte jeg å spise skikkelig, samt trene 10x mer strukturert. Problemene gikk sakte men sikkert over. Vet ikke om det var EFAoljen eller proteinene eller kalsiumet som gjorde det, men idag er jeg helt fin i kneet. Jeg utelukker selvsagt ikke at den spontane helbredelsen kan ha andre årsaker også.
    Noen som har noe å si om saken? Kan virkelig kostholdet være årsaken til at kneet ble bra igjen?
    Begynte fra børja på mange vis, blandt annet med å innføre beinpress og knebøy.
    Interessant innlegg som omhandler struktur vs funksjon. Man kan finne de utroligste strukturelle skavanker på MR/RTG/CT , men funksjonen kan være helt upåklagelig. Motsatt kan man også ha ingen billeddiagnostiske funn, men likevel være helt funksjonshemmet.

Jeg setter mine to cent på at treningen gjorde susen. knebøy og utfall er god medisin for vonde knær. En strukturell skade kan i mange tilfeller kompenseres for ved å optimalisere muskelfunksjonen. Well done!

Ble medlem
    08-2006
    Alder
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av Höckert Vis post
    Interessant innlegg som omhandler struktur vs funksjon. Man kan finne de utroligste strukturelle skavanker på MR/RTG/CT , men funksjonen kan være helt upåklagelig. Motsatt kan man også ha ingen billeddiagnostiske funn, men likevel være helt funksjonshemmet.

Jeg setter mine to cent på at treningen gjorde susen. knebøy og utfall er god medisin for vonde knær. En strukturell skade kan i mange tilfeller kompenseres for ved å optimalisere muskelfunksjonen. Well done!
    Takk

Jeg er veldig lettet over at det ser ut til at jeg kan sløyfe den operasjonen.

Så en gang en "plakat" som omhandlet operasjoner i kneet, deriblandt meniskoperasjoner, og slik som jeg forstod det innebar operasjonen at legen driller 3-4 hull på størrelse med en blyant inn i kneet før han fjerner overflødig vev, evt legger inn noe plastikkgreier som former seg etter omgivelsene inne i kneet over et par ukers tidsrom. Fristende? I think not.

Ble medlem
    10-2002
    Nei nei, trodde ikke at kosttilskuddet var the real factor heller.

Men kan vel ikke se for meg at f.eks kalsium kan skade heller. Eller at kroppen fungerte optimalt. Er selv veldig skeptisk til heksekurer. Så ingen skade skjedd, var bare nysgjerrig. Er ganske enig at det var nok treningen som gjorde susen. Men mulig at kosttilskuddene speedet opp prosessen.

Ble medlem
    08-2006
    Alder
    28
    Nei nei, trodde ikke at kosttilskuddet var the real factor heller.

Men kan vel ikke se for meg at f.eks kalsium kan skade heller. Eller at kroppen fungerte optimalt. Er selv veldig skeptisk til heksekurer. Så ingen skade skjedd, var bare nysgjerrig. Er ganske enig at det var nok treningen som gjorde susen. Men mulig at kosttilskuddene speedet opp prosessen.
    Da er vi på samme planet ja

Silver Member Julenissen elefantastiskuber Julenissen elefantastiskuber Julenissen elefantastiskuber Julenissen elefantastiskuber Julenissen elefantastiskuber Julenissen elefantastiskuber Julenissen elefantastiskuber Julenissen elefantastiskuber Julenissen elefantastiskuber Julenissen elefantastiskuber Julenissen elefantastiskuber
    Ble medlem
    04-2002
    Takk

Jeg er veldig lettet over at det ser ut til at jeg kan sløyfe den operasjonen.

Så en gang en "plakat" som omhandlet operasjoner i kneet, deriblandt meniskoperasjoner, og slik som jeg forstod det innebar operasjonen at legen driller 3-4 hull på størrelse med en blyant inn i kneet før han fjerner overflødig vev, evt legger inn noe plastikkgreier som former seg etter omgivelsene inne i kneet over et par ukers tidsrom. Fristende? I think not.
    Inngrepet i seg selv er ikke noe å være "redd" for, jeg har fått det gjort tre ganger.Det aller beste er jo det du har fått til, å trene seg frisk.

Silver Member Julenissen elefantastiskuber Julenissen elefantastiskuber Julenissen elefantastiskuber Julenissen elefantastiskuber Julenissen elefantastiskuber Julenissen elefantastiskuber Julenissen elefantastiskuber Julenissen elefantastiskuber Julenissen elefantastiskuber Julenissen elefantastiskuber Julenissen elefantastiskuber
    Ble medlem
    04-2002
    Sitat Opprinnelig skrevet av Höckert Vis post

Skulle ønske alle kirurger/leger kunne innse at det går ann å ha smerter uten at det kan påvises med røntgen/undersøkelse.Jeg selv måtte krangle meg til inngrep i forbindelse med meniskskade
    Sist endret av Julenissen; 26-11-06 kl 16:48 Begrunnelse: Skrivefeil

Ble medlem
    08-2006
    Alder
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av Julenissen Vis post
    Skulle ønske alle kirurger/leger kunne innse at det går ann å ha smerter uten at det kan påvises med røntgen/undersøkelse.Jeg selv måtte krangle meg til inngrep i forbindelse med meniskskade
    Jeg opplevde også en følelse av å ikke bli trodd. Da jeg var hos min nye fastlege (som bestilte MR og røntkentimen) måtte jeg så å si krangle meg til at problemet var reelt, og atpåtil skrev hun i loggen sin at "pasienten føler at (...)"

det var litt kjipt, men hun må jo ha lært av erfaring eller noe, at det kommer mye hypokondere til henne... vanskelig problemstilling vi er inne på her, men at det føles kjipt kan jeg skrive under på ihvertfall.

Ble medlem
    08-2006
    Alder
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av Julenissen Vis post
    Inngrepet i seg selv er ikke noe å være "redd" for, jeg har fått det gjort tre ganger.Det aller beste er jo det du har fått til, å trene seg frisk.
    3 ganger? Så det er ikke slik at operasjonen fikser biffen en gang for alle altså? Nå etterspør jeg ikke hele sykehistorien din, lurer bare på om noe gikk galt, eller om det er vanlig å måtte ha "oppussingsoperasjon" med jevne mellomrom.

Registered User Höckert is a jewel in the rough Höckert is a jewel in the rough Höckert is a jewel in the rough Höckert is a jewel in the rough Höckert is a jewel in the rough
    Ble medlem
    07-2006
    3 ganger? Så det er ikke slik at operasjonen fikser biffen en gang for alle altså? Nå etterspør jeg ikke hele sykehistorien din, lurer bare på om noe gikk galt, eller om det er vanlig å måtte ha "oppussingsoperasjon" med jevne mellomrom.
    KAri Traa har lang kirurgisk erfaring:

"Knærne har fungert som støtdempere over isete kuler i 16 år, og det har hatt sin pris: ni operasjoner. Hun går på medisin mot slitasjegikt. – I hodet er jeg 16 år, i knærne er jeg 70, sier Kari, som må gå baklengs når hun skal opp trapper."

En operasjon er SISTE utvei. ALLTID prøv konservativ behandling først. Gradert opptrening vil uansett gi bedre resultater selv om en operasjon blir nødvendig- De som har trent godt før en kneoperasjon har mye raskere progresjon postoperativt enn de som ble sittende i sofaen.

Ble medlem
    08-2006
    Alder
    28
    Mottatt!

Da får man bare knuse på med treningen og håpe på det beste

Ble medlem
    04-2002
    Først gikk høyre menisk,så gikk venstre etter 3 måneder(først da gikk jeg til legen).Ble operert i h kne(1/3 av menisken fjernet). Så tok de på venstre siden.Startet opptrening, var på rett side av 200 i knebøy .Var 100 prosent i ca 1,5 år så kom smertene tilbake.Nytt inngrep, påvist slitasjegikt i kneet.Spiser nå glukosamin og er nesten smertefri.

Ble medlem
    08-2006
    Alder
    28
    Okej

+ Svar på tråd

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine

SEO by vBSEO ©2010, Crawlability, Inc.