+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 17 av 17

Tråd: Skulder ute av ledd - what to do?

Fuglebrystet Guardian elefantastiskuber Guardian elefantastiskuber Guardian elefantastiskuber Guardian elefantastiskuber Guardian elefantastiskuber Guardian elefantastiskuber Guardian elefantastiskuber Guardian elefantastiskuber Guardian elefantastiskuber Guardian elefantastiskuber Guardian elefantastiskuber Guardian sin avatar
    Ble medlem
    11-2002

Skulder ute av ledd - what to do?

Vi har et lite treningsrom her på studentbyen hvor jeg bor, hvor jeg da er ansvarlig. Uansett ble jeg nettopp oppringt av en som var dere ned med en annen fyr, og fyren hadde fått skuldra ute av ledd. Det hadde skjedd under vanlig benkpress med stanga på vei ned, og skuldra hadde glidd ut da stanga var ca. halvveis ned mot brystet (han hadde heldigvis en spotter som førte stanga ned og fikk stoppa den umiddelbart).

Men jeg har da aldri vært borti sånn, og tørte ikke trekke i arma eller slå dritet på plass som i en dårlig actionfilm i tilfelle jeg skulle ha gjort ting vondt verre. Vi dytta han opp i sittende stilling, og i det vi gjorde det så glei heldigvis skuldra på plass igjen av seg selv.

Men spørsmålet er, hva skal man egentlig gjøre i en sånn situasjon om skuldra ikke går på plass igjen av seg selv?

Supermod altitude elefantastiskuber altitude elefantastiskuber altitude elefantastiskuber altitude elefantastiskuber altitude elefantastiskuber altitude elefantastiskuber altitude elefantastiskuber altitude elefantastiskuber altitude elefantastiskuber altitude elefantastiskuber altitude elefantastiskuber altitude sin avatar
    Ble medlem
    05-2002
    Alder
    42
    Klarer vedkommende å røre seg uten at det gjør for vondt stabiliserer du skuldra så godt som mulig før du kjører han/hun til legevakta. Gjør det for vondt til å flyttes så er det å ringe 113 og vente på blålys og morfin. Har hjulpet en del med dette og det er ikke uvanlig med ambulanse.

NB! Ikke prøv Chuck Norris/Mel Gibson metoden for å få skuldra på plass igjen .

Bronse Member Royb er et navn kjent av alle Royb er et navn kjent av alle Royb er et navn kjent av alle Royb er et navn kjent av alle Royb er et navn kjent av alle Royb er et navn kjent av alle Royb sin avatar
    Ble medlem
    07-2004
    Alder
    26
    Hvis du ikke har peiling og er redd for å gjøre noe, ring 113 eller legevakta eller noe og få hjelp og råd.

Det jeg har "lært" er at man skal strekke armen rett ut fra kroppen også dra til med "passe" kraft, den vil da skli på plass. Ikke ta dette for 100% god fisk, men det funket fint på paintball trening... var en speider kar som hadde lært det.

Fuglebrystet Guardian elefantastiskuber Guardian elefantastiskuber Guardian elefantastiskuber Guardian elefantastiskuber Guardian elefantastiskuber Guardian elefantastiskuber Guardian elefantastiskuber Guardian elefantastiskuber Guardian elefantastiskuber Guardian elefantastiskuber Guardian elefantastiskuber Guardian sin avatar
    Ble medlem
    11-2002
    Så actionfilm-metoden er dårlig deal uansett? Men er det ikke også noe med at den bør settes på plass igjen så fort som mulig?

Supermod altitude elefantastiskuber altitude elefantastiskuber altitude elefantastiskuber altitude elefantastiskuber altitude elefantastiskuber altitude elefantastiskuber altitude elefantastiskuber altitude elefantastiskuber altitude elefantastiskuber altitude elefantastiskuber altitude elefantastiskuber altitude sin avatar
    Ble medlem
    05-2002
    Alder
    42
    Sitat Opprinnelig skrevet av Guardian Vis post
    Så actionfilm-metoden er dårlig deal uansett? Men er det ikke også noe med at den bør settes på plass igjen så fort som mulig?
    Dette gjør vanligvis å vondt at det ikke er snakk om å begynne å dra for hvem som helst. I tillegg er riktig bedre enn raskt her. La de som har greie på dette gjøre det.

Udefinert Goliat is a jewel in the rough Goliat is a jewel in the rough Goliat is a jewel in the rough Goliat is a jewel in the rough Goliat is a jewel in the rough Goliat sin avatar
    Ble medlem
    11-2005
    For ett par år siden når jeg var snowboardtulling hadde jeg en kamerat som slo skuldra ut av ledd rett som det var. Hehe. Vi trykte den alltid på plass, og kjørte videre. Han opererte den for tredje gang forrige uke.

184 cm
    91 kg
    20 år

Registered User Höckert is a jewel in the rough Höckert is a jewel in the rough Höckert is a jewel in the rough Höckert is a jewel in the rough Höckert is a jewel in the rough
    Ble medlem
    07-2006
    http://www.geocities.com/slishmansplint/shoulder.htm

Det er ikke lurt å gjøre dette selv, da det kan være tilleggsskader (brudd etc) som må behandles. Faren for nerveskade/blødninger er absolutt tilstede. Anbefaler ingen Chuck Norris/McGyver prosedyrer på en dislokert skulder, dersom du da ikke er strandet i villmarken uten dekning på mobilen.

Gold Member Omen har mye å være stolt av Omen har mye å være stolt av Omen har mye å være stolt av Omen har mye å være stolt av Omen har mye å være stolt av Omen har mye å være stolt av Omen har mye å være stolt av Omen har mye å være stolt av Omen har mye å være stolt av Omen har mye å være stolt av Omen har mye å være stolt av Omen sin avatar
    Ble medlem
    10-2002
    Alder
    30
    det er jævlig vondt. Har hadd skuldra ute av ledd ca 15 ganger selv.. En kamerat spurte engang om ikke han skulle slå den på plass. Jeg ga bare klar beskjed om at jeg ble og drepe han hvis han gjorde det! Noen ganger klarte jeg og få den på plass selv men jo lengre tid man plagdes med og få den på plass jo mer strammet den seg og verre å få på plass så måtte ringe legen en del ganger, fikk morfin hver gang, men selv da gjor det vondt når de vridde den på plass. Npen ganger måtte de være 2 stk for å få den på plass. Og for hver gang du har hatt skuldra ute av ledd så hold den inaktiv i 2 uker ca

Ble medlem
    11-2002
    Takk for gode svar. Tror jeg skal la være å prøve meg på å få den på plass igjen selv da, vil ikke risikere noe. Men får håpe det skjer langt fra sivilisasjon en gang, for jeg er egentlig litt lysten på å bruke actionfilm-metoden og se hvor bra den funker

Judge, Jury & Executioner wannabeROCKY elefantastiskuber wannabeROCKY elefantastiskuber wannabeROCKY elefantastiskuber wannabeROCKY elefantastiskuber wannabeROCKY elefantastiskuber wannabeROCKY elefantastiskuber wannabeROCKY elefantastiskuber wannabeROCKY elefantastiskuber wannabeROCKY elefantastiskuber wannabeROCKY elefantastiskuber wannabeROCKY elefantastiskuber wannabeROCKY sin avatar
    Ble medlem
    05-2002
    Alder
    29
    Sitat Opprinnelig skrevet av Guardian Vis post
    Takk for gode svar. Tror jeg skal la være å prøve meg på å få den på plass igjen selv da, vil ikke risikere noe. Men får håpe det skjer langt fra sivilisasjon en gang, for jeg er egentlig litt lysten på å bruke actionfilm-metoden og se hvor bra den funker
    Ja, bare slå skulderen oppetter en vegg, gjentatte ganger, det bruker å hjelpe
    Let me tell you something you already know. The world aint all sunshine and rainbows. Its a very mean and nasty place and I dont care how tough you are it will beat you to your knees and keep you there permanently if you let it. You, me, or nobody is gonna hit as hard as life.

Kliss nytt medlem gelvis is on a distinguished road
    Ble medlem
    11-2003
    Sitat Opprinnelig skrevet av wannabeROCKY Vis post
    Ja, bare slå skulderen oppetter en vegg, gjentatte ganger, det bruker å hjelpe
    Har faktisk prøvd dette (i fylla). Skulderen kom på plass til slutt, men det tok noen forsøk. Vil ikke anbefale å gjøre dette i edru tilstand - det var ikke akkurat behagelig.

Superior newbie Petter'n er et navn kjent av alle Petter'n er et navn kjent av alle Petter'n er et navn kjent av alle Petter'n er et navn kjent av alle Petter'n er et navn kjent av alle Petter'n er et navn kjent av alle
    Ble medlem
    02-2005
    Jeg har vel fått skuldern ut av ledd rundt 10-15 ganger jeg også. Og hver gang jeg har fått skuldern ut av ledd har jeg fått den på plass selv etter flere minutter med endel god pain. Det jeg gjør er bare å prøve å bevege på armen slik at den forhåpentligvis glir inn igjen..

Kliss nytt medlem Justin Sane is on a distinguished road Justin Sane sin avatar
    Ble medlem
    12-2006
    Samme Tskjedde med meg. ok benkpress og når stanga var halveis på vei ned, gled høyre skulder ut av ledd. Kompisen min dytte den på plass, men fy faen for en pain det var fra den dagen til 2 uker etterpå. Var musklene rundt leddet som var rivd i stykker.

Gold Member Omen har mye å være stolt av Omen har mye å være stolt av Omen har mye å være stolt av Omen har mye å være stolt av Omen har mye å være stolt av Omen har mye å være stolt av Omen har mye å være stolt av Omen har mye å være stolt av Omen har mye å være stolt av Omen har mye å være stolt av Omen har mye å være stolt av Omen sin avatar
    Ble medlem
    10-2002
    Alder
    30
    Sitat Opprinnelig skrevet av Petter'n Vis post
    Jeg har vel fått skuldern ut av ledd rundt 10-15 ganger jeg også. Og hver gang jeg har fått skuldern ut av ledd har jeg fått den på plass selv etter flere minutter med endel god pain. Det jeg gjør er bare å prøve å bevege på armen slik at den forhåpentligvis glir inn igjen..
    For hver gang skuldra di går ut av ledd så går den lettere ut neste gang.. Og leddet vil være så slarketete til slutt at du MÅ operere, evt bare amputere hele armen for den vil ikke ha noe funksjon med fucka ledd/skulder..

Gettin better.. Gullguttn is a jewel in the rough Gullguttn is a jewel in the rough Gullguttn is a jewel in the rough Gullguttn sin avatar
    Ble medlem
    02-2006
    Alder
    23
    Er det noen måte å styrke skulderen på slik at dette ikke skjer?
    Vil ikkje ødelegge meg helt når jeg trener benkpres...

Superior newbie Petter'n er et navn kjent av alle Petter'n er et navn kjent av alle Petter'n er et navn kjent av alle Petter'n er et navn kjent av alle Petter'n er et navn kjent av alle Petter'n er et navn kjent av alle
    Ble medlem
    02-2005
    Sitat Opprinnelig skrevet av Omen Vis post
    For hver gang skuldra di går ut av ledd så går den lettere ut neste gang.. Og leddet vil være så slarketete til slutt at du MÅ operere, evt bare amputere hele armen for den vil ikke ha noe funksjon med fucka ledd/skulder..
    I know, men operasjon ser jeg ikke noe vits i. Broren min gjorde det samme og det har nesten blitt like ille igjen, og det etter mye smerter og lang restitusjonstid etter operasjonen. Det var ikke verdt det sa han..

Ble medlem
    10-2002
    Alder
    30
    Visst faen er det verdt ett forsøk. De smertene som du får ved og vrikke skuldra ut av ledd hele tia er ikke noe morsomme.. Og smertene i ettertid er nå ikke ille.. Har aldri hatt skuldra ut av ledd etter operasjonen i 2004, og restutisjonstiden var slettes ikke ille.

+ Svar på tråd

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine

SEO by vBSEO ©2010, Crawlability, Inc.