+ Svar på tråd
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 50 av 51

Tråd: Smell i ryggen av Knebøy

Psychosocial Baliba elefantastiskuber Baliba elefantastiskuber Baliba elefantastiskuber Baliba elefantastiskuber Baliba elefantastiskuber Baliba elefantastiskuber Baliba elefantastiskuber Baliba elefantastiskuber Baliba elefantastiskuber Baliba elefantastiskuber Baliba elefantastiskuber Baliba sin avatar
    Ble medlem
    12-2003
    Alder
    26

Smell i ryggen av Knebøy

En venninne fikk smell i ryggen under knebøy. Her er beskrivelsen hun gav meg.

Kjente det på 1rep`en men kjørte på. På den andre smalt det, hadde vel tyngden litt langt fram og ryggen var vel ikke som den skulle være. Virka som ryggen låste seg derogda
    Hang over stativet der en stund før jeg klarte å gjøre noe.

Rett etter det skjedde klarte jeg ikke å rette opp ryggen. Satt meg ned litt og etterpå gikk det greit å gå. Traska litt rundt på sats, var med i en benkpress "konk" de hadde der og fungerte helt greit.. hadde bare litt smerte da.. kom hjem og etter en stund ble alt verre.
    Klarte ikke å rette opp ryggen da hell og det ble det smertehælvette. Måtte ha hjelp til senga og ble liggende der.. var dritvondt å ligge og, men måtte jo bare.

I mårest klarte jeg heller ikke å gå selv, gikk krokrygga og greier, men så plutselig klarte jeg å gå selv, dusja og kledde på meg.. klarte ikke å bøye meg no særlig da,men fungerte greit. Hos legen kunne jeg nesten turne, hu ba med gå på tå å greier.. gikk lekende lett.. tok smertestillende med engang og la meg til å sove. når fungerer jeg helt fint, bare kjenner det er noe som ikke stemmer...

Det er et punkt på korsryggen som er vond og som har "spredd" smerte.. som nå kjenner jeg det dunker bak der. Vanskelig og forklare, men har gått litt opp og ned.

Var hos legen uten å få noe svar, fikk bare sykemelding og smertestillende.

Noen med kompetanse til å se for seg hva som har skjedd?
    Jeg er sponset av Norkost

Hakuna Matata

Just look me in the eyes and say I'm wrong!

тянуть Animal elefantastiskuber Animal elefantastiskuber Animal elefantastiskuber Animal elefantastiskuber Animal elefantastiskuber Animal elefantastiskuber Animal elefantastiskuber Animal elefantastiskuber Animal elefantastiskuber Animal elefantastiskuber Animal elefantastiskuber Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Prolaps Nei jeg vet ikke
    NORKOST

Hann var sær á leikvøllum
    Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór
    Hann lemjir summar til heljar

Banned Dave Tate har mye å være stolt av Dave Tate har mye å være stolt av Dave Tate har mye å være stolt av Dave Tate har mye å være stolt av Dave Tate har mye å være stolt av Dave Tate har mye å være stolt av Dave Tate har mye å være stolt av Dave Tate har mye å være stolt av Dave Tate har mye å være stolt av Dave Tate har mye å være stolt av Dave Tate har mye å være stolt av
    Ble medlem
    10-2006
    Minner meg VELDIG om meg selv. Kan være prolaps.
    Men legen eller fysioterepeuten får svare.

Littlefield slettet bruker uberuberuber slettet bruker uberuberuber slettet bruker uberuberuber slettet bruker uberuberuber slettet bruker uberuberuber slettet bruker uberuberuber slettet bruker uberuberuber slettet bruker uberuberuber slettet bruker uberuberuber slettet bruker uberuberuber slettet bruker uberuberuber
    Ble medlem
    04-2005
    ikke kompetanse, men har opplevd noenlude det samme. På drilltrening utfører vi endel løft som går over skulderhøyde, når man prøver ut nye løft er ikke alltid teknikken den beste.. Jeg fikk samme symptomene som venninnen din forklarer etter et nytt løft. det var for meg at øverste delen av ryggen sviktet litt.. kan se for meg at feil tekninkk har gjort det samme for henne. Det som funket for meg var kiropraktor to tre behandlinger for å dytte på plass det som måtte være forskjøvet.. etter det så kjente jeg bare lette senesmerter og hadde litt muskelknuter..

Spiser mye egg og lever fowler uberuberuber fowler uberuberuber fowler uberuberuber fowler uberuberuber fowler uberuberuber fowler uberuberuber fowler uberuberuber fowler uberuberuber fowler uberuberuber fowler uberuberuber fowler uberuberuber fowler sin avatar
    Ble medlem
    09-2003
    Alder
    11
    Umulig å si.
    Dersom smertene kun sitter lokalt er det nok ikke noen prolaps iallefall. Muligens en muskelstrekk, noe som stemmer overens med det faktum at smertene ble verre etter en hvileperiode. Men, som sagt, vanskelig å si.
    Properly, we should read for power. Man reading should be man intensely alive. The book should be a ball of light in one's hand.—Ezra Pound

-This is my purple wand and hairy sack of magic!

El Guapo Biggus har mye å være stolt av Biggus har mye å være stolt av Biggus har mye å være stolt av Biggus har mye å være stolt av Biggus har mye å være stolt av Biggus har mye å være stolt av Biggus har mye å være stolt av Biggus har mye å være stolt av Biggus har mye å være stolt av Biggus har mye å være stolt av Biggus har mye å være stolt av Biggus sin avatar
    Ble medlem
    08-2006
    Alder
    38
    Samme skjedde meg. Låsning på begge sider av bekkenet. Utrolig vondt. Skjedde for nesten ett år siden under knebøy. 5-6 knekkinger hos kiropraktor og jeg var nogenlunde bra gjen. Merker at det lugger voldsomt i ryggen når jeg kjører knebøy nå. Har mått kutte bøy helt.

Mitt råd: opsøk kiropraktor ASAP!
    Thor is here, Odin is here. How can you miss?!!

Spiser mye egg og lever fowler uberuberuber fowler uberuberuber fowler uberuberuber fowler uberuberuber fowler uberuberuber fowler uberuberuber fowler uberuberuber fowler uberuberuber fowler uberuberuber fowler uberuberuber fowler uberuberuber fowler sin avatar
    Ble medlem
    09-2003
    Alder
    11
    Jeg kan legge til at jeg har fått meg en del slike smeller selv under knebøy. Har måttet gå med korsett i dagvis etterpå. Noen år siden sist heldigvis. Har ikke peiling på hva det er egentlig Tror jeg har gjort en god del faenskap med ryggen de siste 6-7 årene.
    Properly, we should read for power. Man reading should be man intensely alive. The book should be a ball of light in one's hand.—Ezra Pound

тянуть Animal elefantastiskuber Animal elefantastiskuber Animal elefantastiskuber Animal elefantastiskuber Animal elefantastiskuber Animal elefantastiskuber Animal elefantastiskuber Animal elefantastiskuber Animal elefantastiskuber Animal elefantastiskuber Animal elefantastiskuber Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Hvordan får dere til dette egentlig?
    NORKOST

Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór

Raygunz Baronen elefantastiskuber Baronen elefantastiskuber Baronen elefantastiskuber Baronen elefantastiskuber Baronen elefantastiskuber Baronen elefantastiskuber Baronen elefantastiskuber Baronen elefantastiskuber Baronen elefantastiskuber Baronen elefantastiskuber Baronen elefantastiskuber Baronen sin avatar
    Ble medlem
    09-2005
    Alder
    26
    Sitat Opprinnelig skrevet av Animal Vis post
    Hvordan får dere til dette egentlig?
    Lurer litt på det selv, nesten så jeg frykter bøyen fremover!

Banned Dave Tate har mye å være stolt av Dave Tate har mye å være stolt av Dave Tate har mye å være stolt av Dave Tate har mye å være stolt av Dave Tate har mye å være stolt av Dave Tate har mye å være stolt av Dave Tate har mye å være stolt av Dave Tate har mye å være stolt av Dave Tate har mye å være stolt av Dave Tate har mye å være stolt av Dave Tate har mye å være stolt av
    Ble medlem
    10-2006
    Jeg er ferdig med bøy etter prolapset. Det har rett og slett ikke verdt det.

Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Sitat Opprinnelig skrevet av macho271 Vis post
    Lurer litt på det selv, nesten så jeg frykter bøyen fremover!
    Squatt til you drop jeg gir meg ikke før jeg har 500kg i bøy! WPC style
    Sitat Opprinnelig skrevet av Dick Justice Vis post
    Jeg er ferdig med bøy etter prolapset. Det har rett og slett ikke verdt det.
    Pingle.
    NORKOST

Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór

Ble medlem
    10-2006
    Squatt til you drop jeg gir meg ikke før jeg har 500kg i bøy! WPC style

Pingle.
    Er det, det eneste du har å si, tynnji?
    Tenkt på at ikke alle har de samme verdier som deg?

Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Er det, det eneste du har å si, tynnji?
    Tenkt på at ikke alle har de samme verdier som deg?
    hvor kommer I'en i tynnj inn henn?

3.14 + ngle.
    NORKOST

Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór

Ble medlem
    10-2006
    Greit.. Noen vil kunne reise seg opp av en stol når de er 70-80år.
    Andre vil ta 200kg+ i mark/bøy i sine yngre dager.

Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Lol til den første delen

200kg er ingenting.
    NORKOST

Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór

Ble medlem
    10-2006
    Whatever, Mister Powerfreak..

Psychosocial Baliba elefantastiskuber Baliba elefantastiskuber Baliba elefantastiskuber Baliba elefantastiskuber Baliba elefantastiskuber Baliba elefantastiskuber Baliba elefantastiskuber Baliba elefantastiskuber Baliba elefantastiskuber Baliba elefantastiskuber Baliba elefantastiskuber Baliba sin avatar
    Ble medlem
    12-2003
    Alder
    26
    Jeg tror nok de fleste har lyst til å kunne reise seg fra en stol når de er 70-80
    Dette har ingenting med knebøy å gjøre. Som med all annen trening så er det alltid en viss skaderisiko.
    Men man kan gjøre sitt beste for å senke risikoen for å bli skadet ved å ta en del forhåndsregler.

- Tilvenning
    - Opptrening
    - Uttøyning
    - Hvile
    - Kosthold

osv..
    Og under hver enkelte kategori kan det sies masse. For hver forhåndsregel man ikke følger så vil skaderisikoen øke. Hvor mange kan med hånden på hjerte si de følger alle forhåndsregler?
    Jeg tror ikke det er veldig mange som kan det, meg selv inkludert.

Knebøy er en såpass kompleks øvelse at her burde man være litt ekstra nøye med alle punktene. Er man ikke det så ber man på en måte litt om det.
    Vi er skapt forskjellige, men forhåndsregler og skaderisiko gjelder for alle.

Hakuna Matata

Platinum Member PushIt har et berømt rykte PushIt har et berømt rykte PushIt har et berømt rykte PushIt har et berømt rykte PushIt har et berømt rykte PushIt har et berømt rykte PushIt har et berømt rykte PushIt har et berømt rykte PushIt har et berømt rykte PushIt har et berømt rykte PushIt har et berømt rykte
    Ble medlem
    05-2007
    Lol! Eller så kan man bare takke ja til begge og gjøre som baliba sier her.

Jeg kan ikke med hånden på hjertet si at jeg er så flink til å tøye ut, men det skal jeg begynne med nå før beinøktene. Det er nok smart som Animal gjør, å tøye 10 minutter og varme opp 10 minutter før beinøktene. Også for sikkerhetens skyld! Jeg har vært så dårlig til å tøye at jeg har blitt litt stivere av knebøy og kommer ikke lenger skikkelig ATG under settene mine, så må begynne å tøye i håp om å komme ned der jeg kom da jeg begynte. Men ellers så kan jeg si med hånden på hjertet at knebøy er den beste øvelsen jeg vet om og jeg har ikke vært i nærheten av å skade meg enda, heldigvis!!!

Ble medlem
    09-2003
    Alder
    11
    Ingen som tenker på gener her? Er man bygget som et kjøleskap, har man såklart bedre biomekaniske forhold for å gjøre en sterk og god knebøy. Jeg, på den annen siden, er på ingen som helst måte overhodet bygget for tynge løft som komprimerer og påfører columna store skjærkrefter. Når Animal sier "hvordan klarer dere dette?", blir det som en neger ler av de hvite fordi de blir så lett solbrent.
    Jeg er født med svært lite lumbal lordose, noe som gjør at jeg ekstremt lett går over i lumbalfleksjon. I tillegg har jeg en over gjennomsnittet stor mobilitet i lumbalcolumna. Så klart kan jeg ta knebøy, men tunge knebøy, og trening for å løfte f.eks. 200kg, er idioti satt i system for min del. Det er så mange gamlinger som angrer på at de absolutt skulle løfte tunge bøy i ungdommen. 45år gamle menn som går som om de var 75. Det gidder jeg ikke. Iallefall ikke når eneste belønning er romantiske blikk fra min feite treningskompis.

homogravid slogum elefantastiskuber slogum elefantastiskuber slogum elefantastiskuber slogum elefantastiskuber slogum elefantastiskuber slogum elefantastiskuber slogum elefantastiskuber slogum elefantastiskuber slogum elefantastiskuber slogum elefantastiskuber slogum elefantastiskuber slogum sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    Knebøy er oppskrytt.

Ble medlem
    12-2003
    Alder
    26
    Sitat Opprinnelig skrevet av fowler Vis post
    Ingen som tenker på gener her?
    Joda jeg tenkte faktisk på det, men tenkte det var nok å nevne diverse forhåndregler

Hakuna Matata

Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Ingen som tenker på gener her? Er man bygget som et kjøleskap, har man såklart bedre biomekaniske forhold for å gjøre en sterk og god knebøy. Jeg, på den annen siden, er på ingen som helst måte overhodet bygget for tynge løft som komprimerer og påfører columna store skjærkrefter. Når Animal sier "hvordan klarer dere dette?", blir det som en neger ler av de hvite fordi de blir så lett solbrent.
    Jeg er født med svært lite lumbal lordose, noe som gjør at jeg ekstremt lett går over i lumbalfleksjon. I tillegg har jeg en over gjennomsnittet stor mobilitet i lumbalcolumna. Så klart kan jeg ta knebøy, men tunge knebøy, og trening for å løfte f.eks. 200kg, er idioti satt i system for min del. Det er så mange gamlinger som angrer på at de absolutt skulle løfte tunge bøy i ungdommen. 45år gamle menn som går som om de var 75. Det gidder jeg ikke. Iallefall ikke når eneste belønning er romantiske blikk fra min feite treningskompis.
    Jeg er på ingen måte bygd som et kjøleskap, jeg har rammen til en etioper
    NORKOST

Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór

Ble medlem
    10-2006
    Bra skrevet, om jeg var så flink til å formulere ville jeg sakt nøyaktig det samme selv

Ble medlem
    10-2006
    Sitat Opprinnelig skrevet av Baliba Vis post
    Jeg tror nok de fleste har lyst til å kunne reise seg fra en stol når de er 70-80
    Dette har ingenting med knebøy å gjøre. Som med all annen trening så er det alltid en viss skaderisiko.
    Men man kan gjøre sitt beste for å senke risikoen for å bli skadet ved å ta en del forhåndsregler.

- Tilvenning
    - Opptrening
    - Uttøyning
    - Hvile
    - Kosthold

osv..
    Og under hver enkelte kategori kan det sies masse. For hver forhåndsregel man ikke følger så vil skaderisikoen øke. Hvor mange kan med hånden på hjerte si de følger alle forhåndsregler?
    Jeg tror ikke det er veldig mange som kan det, meg selv inkludert.

Knebøy er en såpass kompleks øvelse at her burde man være litt ekstra nøye med alle punktene. Er man ikke det så ber man på en måte litt om det.
    Vi er skapt forskjellige, men forhåndsregler og skaderisiko gjelder for alle.

Det du sier er helt sant, men den beste måten å forebygge ryggproblemer på, værtfall for oss "Pingler" er å unngå direkte belastning på korsryggen
    Når vekten er høy nok er risikoen stor uansett hvor flink man er med regler, den blir selvfølgelig redusert av tilvenning,opptrening,uttøying,hvile og kosthold.

Ble medlem
    09-2003
    Alder
    11
    Jeg er på ingen måte bygd som et kjøleskap, jeg har rammen til en etioper
    Så klart. Var ikke meningen å fornerme

har 20kg biceps Tuba elefantastiskuber Tuba elefantastiskuber Tuba elefantastiskuber Tuba elefantastiskuber Tuba elefantastiskuber Tuba elefantastiskuber Tuba elefantastiskuber Tuba elefantastiskuber Tuba elefantastiskuber Tuba elefantastiskuber Tuba elefantastiskuber Tuba sin avatar
    Ble medlem
    06-2003
    Alder
    28
    Det er du ikkje Animal og det vet du godt sjølv.
    Isåfall får du nytt kallenavn. "Starvin Marvin"
    'Feo, Fuerte y Formal'

\,,/ d(^_^)b \,,/ Carlsentassen er et navn kjent av alle Carlsentassen er et navn kjent av alle Carlsentassen er et navn kjent av alle Carlsentassen er et navn kjent av alle Carlsentassen er et navn kjent av alle Carlsentassen er et navn kjent av alle Carlsentassen er et navn kjent av alle Carlsentassen er et navn kjent av alle Carlsentassen er et navn kjent av alle Carlsentassen er et navn kjent av alle Carlsentassen sin avatar
    Ble medlem
    01-2006
    Alder
    24
    Sitat Opprinnelig skrevet av Tuba Vis post
    lol? hehe, om ikke et kjøleskap, så er han ihvertfall en Mini-Fridge

leste litt opp her fra Biggus tror jeg det var, med å dra til Kiropraktor.. det vil jeg egentlig fraråde, men mindre man kommer seg til en GOD kiropraktor, for har flere venninner og kompiser som har blitt ødelagt i kroppen av å gå til dårlige kiropraktorer.. en naprapat er vel bedre for å fikse opp ryggen, er det ikke? midt på treet mellom en massør og en kiropraktor...
    20 år
    177 "høy"
    73-75kg

I've Allways Been Crazy, But It's Kept Me From Going Insane! My Name... Is Psycho!

Siempre he sido loca, pero es de ir me mantuvieron loco! Mi Nombre ... Psycho!

Treningsdagbok

Kosthold

Bildeprofil

Medlem Slækkis is a jewel in the rough Slækkis is a jewel in the rough Slækkis is a jewel in the rough Slækkis sin avatar
    Ble medlem
    04-2007
    Her var det mye bs. Det er mye større sjanser for dårlig rygg på dine gamle dager om du ikke har trent(trener) bøy/mark. Poenget er å gjøre det nogenlunde riktig og gjerne spander på litt tøying og kjernetrening i tillegg.

Å skylde på gener/ramme er tull. Cluet er jo å tilpasse treninga til kroppen din.

Ble medlem
    09-2003
    Alder
    11
    [QUOTE=Slækkis;536787]Her var det mye bs. Det er mye større sjanser for dårlig rygg på dine gamle dager om du ikke har trent(trener) bøy/mark. Poenget er å gjøre det nogenlunde riktig og gjerne spander på litt tøying og kjernetrening i tillegg.

Å skylde på gener/ramme er tull. Cluet er jo å tilpasse treninga til kroppen din.[/QUOTE]

Nettopp. Som jeg sier, kan jeg ta knebøy, men ikke skikkelig tunge knebøy der fokuset er å løfte mest mulig. 200kg er noe som ville påføre farlig stor kompresjon og skjærkrefter på ryggen min.
    Din påstand at man bør trene bøy og mark for å unngå dårlig rygg, kan være sant i enkelte tilfeller, men det at du slenger ut en slik påstand og mener at dette skal anvendes som en universell sannhet, viser tydelig kunnskapsmangel.
    Jeg vet at mottoet SQUATS N' MILK er veldig populært, og for noen fungerer dette fint. Likevel er man direkte uvitende dersom man bygger hele treningsfilosofien sin på dette. Vi er ikke skapt på samme måte, og "one size fits all" er tullpreik. Så klart kan jeg gjøre knebøy. Hvis ikke kan jeg ikke sette meg ned på en stol.

Medlem Slækkis is a jewel in the rough Slækkis is a jewel in the rough Slækkis is a jewel in the rough Slækkis sin avatar
    Ble medlem
    04-2007
    [QUOTE=fowler;536833]
    Sitat Opprinnelig skrevet av Slækkis Vis post
    Her var det mye bs. Det er mye større sjanser for dårlig rygg på dine gamle dager om du ikke har trent(trener) bøy/mark. Poenget er å gjøre det nogenlunde riktig og gjerne spander på litt tøying og kjernetrening i tillegg.

Å skylde på gener/ramme er tull. Cluet er jo å tilpasse treninga til kroppen din.[/QUOTE]

Nettopp. Som jeg sier, kan jeg ta knebøy, men ikke skikkelig tunge knebøy der fokuset er å løfte mest mulig. 200kg er noe som ville påføre farlig stor kompresjon og skjærkrefter på ryggen min.
    Din påstand at man bør trene bøy og mark for å unngå dårlig rygg, kan være sant i enkelte tilfeller, men det at du slenger ut en slik påstand og mener at dette skal anvendes som en universell sannhet, viser tydelig kunnskapsmangel.
    Jeg vet at mottoet SQUATS N' MILK er veldig populært, og for noen fungerer dette fint. Likevel er man direkte uvitende dersom man bygger hele treningsfilosofien sin på dette. Vi er ikke skapt på samme måte, og "one size fits all" er tullpreik. Så klart kan jeg gjøre knebøy. Hvis ikke kan jeg ikke sette meg ned på en stol.
    Hvis 200 kg er for hardt for ryggen din, så kan du trene deg opp til å tåle det hvis du vil. Er ikke slik at du er født med en 200 kg sperre i ryggen

Ble medlem
    09-2003
    Alder
    11
    [QUOTE=Slækkis;536839]

Hvis 200 kg er for hardt for ryggen din, så kan du trene deg opp til å tåle det hvis du vil. Er ikke slik at du er født med en 200 kg sperre i ryggen
    Du vet fint lite om hva min rygg tåler. Såklart vil man bli sterkere av å trene, men her er det mer spesifikt discus intervertebralis (mellomhvirvelskivene) jeg snakker om, og protrusjon av nucleus pulposus ut posteriort mot spinalnervene. Trening vil gi sterkere muskulatur, men sterkere muskulatur vil også gi mer belastning (både kompresjon og skjærkrefter) på columna. For å ikke snakke om den ekstra kompresjonen f.eks. 200kg gir på columna. Klarer man å holde overkroppen vinkelrett mot gulvet gjennom hele øvelsen, vil dette redusere skjærkreftene, og maksimere kompresjonskreftene. Dette kan være fordelaktig forutsatt at man har alle discus intervertabralis inntakt, ettersom en skadefri discus vil tåle mer kompresjon, faktisk, enn corpus intervertabralis (selve rygghvirvelen). Som sagt, er dette forutsatt at discus er 100% inntakt, noe som på ingen måte er en selvfølge hos folk flest. I tillegg er det ingen som holder overkroppen vinkelrett mot underlaget gjennom hele øvelsen. Og gjør man ikke det, kommer skjærkreftene snikende.
    Perfekt teknikk vil så klart redusere skaderisiko betraktelig, men perfekt teknikk m.t.p. skadeforebygging, er praktisk talt totalt ukjent blant de som presser kroppen maksmalt på bøy og mark. Sist knebøyøkt var 40kgx75 reps. Ett sett. Da er teknikken min ganske bra, selv på siste rep. . Men jeg er totalt crap på utførelse med min hypermobile rygg, hypomobile hamstrings og gluteus, lange columna osv. Ja, jeg kan så klart stive av og tøye ut (lettere sagt enn gjort), men i mellomtiden holder jeg meg borte fra tunge bøy og mark.

Ble medlem
    10-2006
    Hvis man skal trene så det er bra for ryggen snakker man ikke 200kg.
    Man snakker 20 reppere på 30-65kg. Værtfall det jeg tenker på, skiløperne driver slik, de holder seg jo godt iform i sine eldre dager.

Men det kræsjer jo med min egentlige trening. Kjører jo egentlig eksplosivt og for volum i forskjellige perioder..

Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Hvis man skal trene så det er bra for ryggen snakker man ikke 200kg.
    Man snakker 20 reppere på 30-65kg. Værtfall det jeg tenker på, skiløperne driver slik, de holder seg jo godt iform i sine eldre dager.

Men det kræsjer jo med min egentlige trening. Kjører jo egentlig eksplosivt og for volum i forskjellige perioder..
    Fy faen Anders, bare fordi DU har hatt prolaps gjør ikke det deg til allvitende ang knebøy for sunn rygg. Kirk karwosik og fred hatfield bøyet over 455kg i sine glansdager. De spretter rundt som småunger, caspari er 80år og løfter 200+ imark og han er i ekstremt god form for en 80åring å være

Selvfølgelig vil noen tåle tyngre trening bedre enn annen, men å si at man må holde seg unna tung knebøy for å ha en frisk rygg er totalt bs.
    NORKOST

Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór

Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Sitat Opprinnelig skrevet av Tuba Vis post
    Jeg har bildebevis på at jeg kunne forveksles med en etioper før jeg begynnte å trene Starvin marvin eier!
    NORKOST

Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór

El Guapo Biggus har mye å være stolt av Biggus har mye å være stolt av Biggus har mye å være stolt av Biggus har mye å være stolt av Biggus har mye å være stolt av Biggus har mye å være stolt av Biggus har mye å være stolt av Biggus har mye å være stolt av Biggus har mye å være stolt av Biggus har mye å være stolt av Biggus har mye å være stolt av Biggus sin avatar
    Ble medlem
    08-2006
    Alder
    38
    Vel jeg tror jeg har funnet en god kiropraktor. Han undersøkte nøye før han begynte å knekke. Tror litt av cluet for å ha en skadefri rygg er å trene core øvelser. Core øvelser i tillegg til de andre øvelsene altså.

Ser at den gamle strongmanen Odd Haugen har lagt inn core trenining i programmet sitt. Hørte også at Svend Karlsen hadde begynt med det. Tror det er lurt.
    Thor is here, Odin is here. How can you miss?!!

Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Sitat Opprinnelig skrevet av Biggus Vis post
    Vel jeg tror jeg har funnet en god kiropraktor. Han undersøkte nøye før han begynte å knekke. Tror litt av cluet for å ha en skadefri rygg er å trene core øvelser. Core øvelser i tillegg til de andre øvelsene altså.

Ser at den gamle strongmanen Odd Haugen har lagt inn core trenining i programmet sitt. Hørte også at Svend Karlsen hadde begynt med det. Tror det er lurt.
    Tru itj han e så dum nei!!

Tror grunnen til at mange får problemer i bøy er fordi de har for svak korsrygg og mage iforhold til lår, siden mage og korsrygg trenes lite hos mange
    NORKOST

Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór

Telepathic Overlord of 8. Arralou elefantastiskuber Arralou elefantastiskuber Arralou elefantastiskuber Arralou elefantastiskuber Arralou elefantastiskuber Arralou elefantastiskuber Arralou elefantastiskuber Arralou elefantastiskuber Arralou elefantastiskuber Arralou elefantastiskuber Arralou elefantastiskuber Arralou sin avatar
    Ble medlem
    11-2003
    Alder
    26
    Jeg vet ikke med rygg og bøy og alt det der, men jeg får en satans pump når jeg kjører supersett med hantelcurls og nedpress på slutten av treninga.

Ble medlem
    09-2003
    Alder
    11
    Fy faen Anders, bare fordi DU har hatt prolaps gjør ikke det deg til allvitende ang knebøy for sunn rygg. Kirk karwosik og fred hatfield bøyet over 455kg i sine glansdager. De spretter rundt som småunger, caspari er 80år og løfter 200+ imark og han er i ekstremt god form for en 80åring å være
    Du kan jo såklart ikke avvise at Casparis gener spiller en viktig rolle her, og nettopp det var jo poenget mitt.
    En rygg er en ekstremt komplisert struktur. Selv ikke kirurger vet hvordan en sunn, smertefri rygg ser ut inni. De har noen teorier som aldri holder vann om man ser på befolkningen. Aldersbetinget degenerering av mellomhvirvelskivene er noe som påvirker oss alle i forskjellig tempo, og jeg synes at f.eks. dette ikke er noe man nødvendigvis trenger å fremskynde. Brusken trenger såklart belastning og avlastning for å holdes frisk, men det er nok en gyllen middelvei her. 2xbw++ knebøy er en ekstremsport og definitivt ikke noen middelvei.

Ble medlem
    10-2006
    Jeg har bildebevis på at jeg kunne forveksles med en etioper før jeg begynnte å trene Starvin marvin eier!
    Det værste er jo at du faktisk var det, sjuk forandring
    Fra syl-tynnj til feit

Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Du kan jo såklart ikke avvise at Casparis gener spiller en viktig rolle her, og nettopp det var jo poenget mitt.
    En rygg er en ekstremt komplisert struktur. Selv ikke kirurger vet hvordan en sunn, smertefri rygg ser ut inni. De har noen teorier som aldri holder vann om man ser på befolkningen. Aldersbetinget degenerering av mellomhvirvelskivene er noe som påvirker oss alle i forskjellig tempo, og jeg synes at f.eks. dette ikke er noe man nødvendigvis trenger å fremskynde. Brusken trenger såklart belastning og avlastning for å holdes frisk, men det er nok en gyllen middelvei her. 2xbw++ knebøy er en ekstremsport og definitivt ikke noen middelvei.
    Joda, caspari sine gener har litt med saken å gjøre. Men jeg er 100% sikker på at han ikke hadde vært like spretten idag om han IKKE hadd trent vekter oppigjennom livet sitt
    NORKOST

Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór

Ble medlem
    10-2006

Selvfølgelig vil noen tåle tyngre trening bedre enn annen, men å si at man må holde seg unna tung knebøy for å ha en frisk rygg er totalt bs.
    Du har jo rett der. Men de er ikke hvem som helst, tror det oftest går motsatt vei.. Men er ingen ekspert det er jeg ikke.
    Men de fysioterepeutene jeg omgår, tante, moren til en venn osv synes aldri at tung markløft eller knebøy var en god ide.
    Det var visst ikke noe nytt med styrkeløfter-pasienter, han jeg var hos sa det var ca 2-3 i måneden som kom, og det er jo ikke akkurat lite.

Platinum Member PushIt har et berømt rykte PushIt har et berømt rykte PushIt har et berømt rykte PushIt har et berømt rykte PushIt har et berømt rykte PushIt har et berømt rykte PushIt har et berømt rykte PushIt har et berømt rykte PushIt har et berømt rykte PushIt har et berømt rykte PushIt har et berømt rykte
    Ble medlem
    05-2007

Har han ikke prolaps fortsatt da? :S

Helt enig i det du sier her, forresten.

Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Du har jo rett der. Men de er ikke hvem som helst, tror det oftest går motsatt vei.. Men er ingen ekspert det er jeg ikke.
    Men de fysioterepeutene jeg omgår, tante, moren til en venn osv synes aldri at tung markløft eller knebøy var en god ide.
    Det var visst ikke noe nytt med styrkeløfter-pasienter, han jeg var hos sa det var ca 2-3 i måneden som kom, og det er jo ikke akkurat lite.
    Jeg hadde ryggplager før jeg begynnte å trener vekter, og etter at jeg begynnte med tung mark og bøy forsvant plagene
    NORKOST

Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór

Ble medlem
    10-2006
    Sitat Opprinnelig skrevet av Alex_92 Vis post
    Har han ikke prolaps fortsatt da? :S

Helt enig i det du sier her, forresten.
    I teorien kommer jeg til å ha prolaps i evig tid. Men prolapset mitt trekker seg tilbake, men ett prolaps forsvinner aldri. Men det trekker seg tilbake,blir bare som ett arr til slutt.
    Men "prolaps" betyr bare at det blir et hull stoffet rundt et flytende stoff inni ryggraden.

Ble medlem
    10-2006
    Jeg hadde ryggplager før jeg begynnte å trener vekter, og etter at jeg begynnte med tung mark og bøy forsvant plagene
    Fett for deg, hadde bra rygg før jeg trente tung bøy og mark, er konge øvelser uansett.

Ble medlem
    05-2007
    I teorien kommer jeg til å ha prolaps i evig tid. Men prolapset mitt trekker seg tilbake, men ett prolaps forsvinner aldri. Men det trekker seg tilbake,blir bare som ett arr til slutt.
    Men "prolaps" betyr bare at det blir et hull stoffet rundt et flytende stoff inni ryggraden.

Nei daså

Ble medlem
    04-2007

Dette er din mening. Min er at riktig trening med ordentlige øvelser som bl.a. bøy/mark er medisin for alle. Min praktiske erfaring går ofte på tvers av tradisjonelle råd og kroppen har en fantastisk evne til å kompensere for svakheter i div. strukturer.

Husker en 60 år gammel gubbe som hadde slitt ned all brusk/bløtvev i knærne og gikk og ventet på operasjon(legge inn proteser) som var "ekspertisens" anbefaling. Han kunne knapt gå normalt.

Han kom til meg og min anbefaling var knebøy i smith(for å kunne justere fotstilling slik at knespissing ble redusert). Et tilpasset progresjonsmodell basert på knebøy til ipf-dybde 3 ggr. pr. uke gjorde underverker selv om det var bein mot bein i kneet hans.
    6 mnd. senere kunne han gjennoppta sin gamle hobby som fotballdommer og gå tøffe fjellturer med tung sekk på ryggen.

Ble medlem
    09-2003
    Alder
    11
    Sitat Opprinnelig skrevet av Slækkis Vis post
    Dette er din mening. Min er at riktig trening med ordentlige øvelser som bl.a. bøy/mark er medisin for alle. Min praktiske erfaring går ofte på tvers av tradisjonelle råd og kroppen har en fantastisk evne til å kompensere for svakheter i div. strukturer.

Husker en 60 år gammel gubbe som hadde slitt ned all brusk/bløtvev i knærne og gikk og ventet på operasjon(legge inn proteser) som var "ekspertisens" anbefaling. Han kunne knapt gå normalt.

Han kom til meg og min anbefaling var knebøy i smith(for å kunne justere fotstilling slik at knespissing ble redusert). Et tilpasset progresjonsmodell basert på knebøy til ipf-dybde 3 ggr. pr. uke gjorde underverker selv om det var bein mot bein i kneet hans.
    6 mnd. senere kunne han gjennoppta sin gamle hobby som fotballdommer og gå tøffe fjellturer med tung sekk på ryggen.
    Så bra!
    Var var tanken din bak dette programmet?

Medlem Skinny Pete is on a distinguished road Skinny Pete sin avatar
    Ble medlem
    03-2004
    Alder
    30
    http://youtube.com/watch?v=Rq8CWv8UP...elated&search=

Denne og påfølgende videor er glimrende:-)

Hadde en blandede følelser kritikk opplevelse fra en som påståelig hadde fysioterapiutdanning idag.

Trener ikke så mye for tiden, har ikke trent så mye den siste tiden, så trener relativt lett, men progresserer lett i bøy oppimot det jeg har trent med før. Slapp meg nok litt raskt ned i bøyen første settet idag, kjører med low bar, litt bredere enn skulderbredde beinstilling og kjører lavere enn paralelt vanligvis, med styrkeløft belte vil jeg tro jeg stopper ved paralell eller rett under.

Uansett fikk først kommentar på at jeg gikk for raskt ned, litt diskusjon grunnet at han mente jeg ikke burde trene med stanga i den posisjonen jeg hadde, slik styrkeløft bøy utføres, har hendene veldig langt inne på stanga, da jeg klarer dette og lager da ei flott hylle til å legge stanga på:-)

Forklarte hva jeg mener er den prinsipielle forksjellen på styrkeløft og olympiastil bøy, hvor ved styrkeløft står du litt mer konstant i spenn og stanga på hylle på øverste del av ryggmuskel, inrømmet at jeg slapp meg litt fort ned, men trodde ikke jeg "dippet" i bunnen. Uførte et nytt sett hvor jeg ba han følge med og kommentere, kjørte nå veldig rolig ned, med markant stopp i bunn og ingen "dipp". Mente fremdeles at jeg ikke burde ha overkroppen så langt frem, og at stanga måtte lenger opp på nakken og at jeg kanskje ikke burde gå så dypt.

Han kommenterte forsåvidt treninga til en han kjente, som forsåvidt bare neiet forsiktig ved bøy, om at han ikke kunne gå så dypt grunnet at han ikke var myk nok...

Klarer jo å opprettholde en mer eller mindre helt oppreist stilling under bøy om jeg kjører frontbøy, men da legger du jo tyngdepunktet lenger frem og kan teknisk sett være mer oppreist enn du kan uten vekter under knebøy.

Nevnte at tidligere hadde jeg trent litt boxbøy, hvor du satte deg ned på en box i ønsket høyde og fikk styrket starten på løftet. Dette var en farlig øvelse og burde ikke uføres, hadde ingen hensikt da muskulaturen burde være konstant i spenn.....

Meningene hans var at styrkeløft bøy var uhensiktsmessig og ikke trente kroppen bra funksjonelt, men han kunne ikke gi meg noe svar på om han mente hva jeg gjorde var skadelig.

Er selv også av den oppfatning at olympiastil bøy er det definitivt råeste og beste om du får det til, men kroppen min krever mye arbeid for å bli elastisk nok til å klare mine dybdekrav med en slik stil.

Hvordan stil kjøre folk flest her i knebøy? Hvordan er kroppen deres i utgangsposisjon? i bunn? Hvor plasserer dere stanga? Er alle beviste på nederste del av korsrygg i bunnposisjon slik som diskutert i videoen jeg la ved?

Edit:
    Fikk forsåvidt kommentar på at jeg også pekte tærne for mye utover, burde ha dem rett frem.....

Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Når han sier at boxbøy er farlig viser jo bare nøyaktig hvor lite peiling han har. å trene startstyrke ved å gå fra en statisk til dynamisk fase er utvilsomt good shit, ved å sette seg langt bak på boxe( WSB style) fjerne man og stresset totalt fra knærne og man lærer seg å bruke glutes,hams og hofte i bøy.
    Louie Simmons som er en anerkjent styrkeløft-trener verden rundt trener alle sine atleter i boxbøy, de trener sjelden freesquats og tror aldri de trener olympisk bøy.

Jeg synes widestance styrkeløft bøy er det råeste. Vlad Alhazov, Chuck Vogelpohl, Greg panora er kjekke navn å youtube.

90% av knebøytreningen min foregår fra boxer i forskjellige høyder. Trener sjeldent eller aldri frontbøy. Tenker hele tiden på å "Arche" ryggen under løftet og har stangen relativt lavt.

http://www.youtube.com/watch?v=4Uou8dEXCuo Slik
    NORKOST

Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór

+ Svar på tråd
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg