-
Smerte i bryst og mage ved matinntak
En av samboerne mine her, ei jente på 19, har de siste 3-4 månedene slitt med det at så og si hver gang hun spiser får hun smerter i brystet og mageknip. Smertene varierer i styrke, men de kommer uavhengig av hva hun spiser og kan vare fra 15 minutter til en hel dag. I tillegg er det slik at hun kan spise mye, få smerter i en time, for så å bli veldig sulten igjen. Hun er ikke overvektig eller syk på noen måte. Og som sagt skjer dette om hun så spiser brødskiver, snop eller kjøtt.
Hun bestilte legetime i dag, men denne er først om 3 uker, så jeg tenkte å forhøre meg her om det er noen som har noen tanker om hva dette kan være?
-
Hmmm... merkelig problemstilling egentlig.. Det første jeg tenker på ved akutte smerter direkte etter måltid (fettrike) er galleveisobstruksjon, feks gallestein etc. Men da vil man som regel merke forskjell på måltidene, altså ved et måltid uten fett vil ikke være så ille som et måltid fullt av fett.
Men en gallestein kan også blokkere både utførselsgangen til galleblæren og bukspyttkjertelen, da disse gangene forener seg og går felles ut i doudenum (tolvfingertarmen). Funksjonen til enzymene bukspyttkjertelen produserer og tømmer ut i duodenum er kort fortalt å bryte ned næringsstoffene man inntar..
hmmm.. mye synnsing og sansning det her.. Veldig kort beskrivelse av problemstillingen du kom med òg da.. Drar hun til legen vil hun garantert få spørsmål bl.a om hvordan avføringen hennes er.. :P men regner med du ikke har spurt om det.. :P hehe
Men for å gjøre en laaang avklaring kort.. med enda mer synnsing og sannsing, så KAN det være en bagatell, men det KAN også være ganske alvorlig.. bedre å være føre var spør du meg..
Syns det er helt latterlig at man blir nødt til å vente 3 uker før man får time hos fastlegen..
Hadde det vært meg ville jeg ringt og purret på fastlegen, eller evt tatt en tur til volvat etc..
-
Er det da man må fjerne gallesten for å bli kvitt smertene? hva skjer med kroppen etter man har fjernet? Er det da man bare må spise helt ren kost osv?
-
Nå sier ikke jeg at tilfellet over er gallestein.. men kanskje.. 
Men over til ditt spørsmål...
Ved residiverende anfall (stadig tilbakekommst av gallestein), eller ved komplikasjoner som feks infeksjon er operasjon indisert.. dvs man fjerner galleblæren. Gjøres som regele laparaskopisk. Er det stein i galleveiene må disse fjernes.. Som oftest fjernes disse ved pappilotomi, dvs man spalter gallegangen slik at man kan trekke ut steinen.
Blir man nødt til å fjerne galleblæren anbefales det at man spiser fettfattig kost.. Men sånn utdypende med kost etc etter operasjon kan jeg nok for lite om.. :P
-
Høres ut som du kunne bra mye om det der
-
Superior newbie
be henne spise måltider med masse grønnsaker og spør hvordan formen blir da.
Regler for innlegg
- Du kan ikke starte nye tråder
- Du kan ikke svare på innlegg / tråder
- Du kan ikke laste opp vedlegg
- Du kan ikke redigere innleggene dine
Forumregler
SEO by vBSEO ©2010, Crawlability, Inc.