Jeg var å jogget idag og fikk på slutten nokså vont på framsiden av leggen... ganske langt ned..
kjennes ut som det er i Tibialis Anterior, men er ikke sikker..
Noen som vet hva dette kan komme av?
jeg pleier også å få vondt i korsryggen...
Jeg var å jogget idag og fikk på slutten nokså vont på framsiden av leggen... ganske langt ned..
kjennes ut som det er i Tibialis Anterior, men er ikke sikker..
Noen som vet hva dette kan komme av?
jeg pleier også å få vondt i korsryggen...
Jeg tipper shin splints. Har du mye svai i korsryggen? Og hvordan er bevegeligheten i ankelleddet?
Properly, we should read for power. Man reading should be man intensely alive. The book should be a ball of light in one's hand.—Ezra Pound
-This is my purple wand and hairy sack of magic!
Har du vondt nede i ankelen eller i Tibialis området?
(Jeg har hvertfall vondt under skinnleggen i Tibialis området,
noe som jeg tror kommer av overbelastning slik at det har blitt betennelse.)
Er det noe slikt du har?
Tar litt trening for å få til det da... det kommer som oftes lurende.
"Arroganse og selvinnsikt er sjeldent å finne i en og samme person"
Jeg er sannelig ikke sikker.
Min smerte kommer pga av at jeg har trent for mye på kort tid med løping.
Den belastningen tålte tydligvis ikke foten min.
Jeg tok det med ro en stund og da ble det bedre/borte.
Men så begynte jeg med løpingen igjen og da blusset smertene frem etter noen dager.
Så jeg skal faktisk til legen en tur for å få enten få noe som kan behandle det området med... ellers så blir det pillespising og behandling av hele kroppen.
Men jeg har en betennelse da.. for deg så høres det ut som du har bare strekt en muskel eller noe sånt?
"Arroganse og selvinnsikt er sjeldent å finne i en og samme person"
Mest sansynlig er det bare å tøye litt.. evt la de hvile en periode, ikke løpe osv før du føler det er bedre.. Jeg får jævlig vondt og en helvetes pump forran på legg når jeg har gått mye cardio i perioder, det pleier jeg fikse med massasje og tøying.
Det meste kan fikses med litt tøying!!
-Faliure is the opportunity to begin again, more intelligently-
Jeg har ikke løpt så mye i det siste da.. jeg skal prøve å løpe mer å se om det blir like vondt... tror noe av grunnen kan være at det er en god stund siden jeg har løpt i terreng... Jeg tror ikke det er en strekk... er litt usikker på om det er i beinet eller i muskelen..
Noen som vet hva det med korsryggen kan være?
Properly, we should read for power. Man reading should be man intensely alive. The book should be a ball of light in one's hand.—Ezra Pound
Dersom trådstarter har, som så mange andre, stramme hofteleddsbøyere, anterior bekken-tilt og overdreven lumbal lordose, står ofte gluteus på strekk og er relativt svak (i forhold til antagonist). Tøying av gluteus vil i dette tilfellet gjøre tingene verre. Motsatt tilfelle, som jeg "lider" av, er såkalt "military spine" med nesten ingen lordose eller kyfose og stramme gluteus. Jeg kan med fordel tøye gluteus.
Det er viktig å vite hvordan muskler, og deres relative lengde/spenning står i forhold til hverandre. Å fikse ugunstige fource couples er viktig, og man må vite hva man driver med. Mye uvitenhet er farlig, men litt kunskap kan være like skadelig. Jeg har ingen formell utdannelse innenfor dette emnet, men jeg vet da såpass.
Godt innlegg der fowler. Som libresse. Hva foreslår du ved shin splints?
Damen min har det.
Min blogg om det utrolige kuule livet jeg har foran dataskjermen OG mote+hår!!!
http://kissabibben.blogg.no/
Jeg stjeler et svar fra Eric Cressey her:
"Dorsiflexors — A few sets of dumbbell dorsiflexions can go a long way in preventing shin splints and the typical lateral rotation of the feet that accompanies today's most common postural abnormalities. These interventions can be paired with PNF and static stretching of the plantarflexors with great success."
Se også på holdningen hennes. Dersom hun har overdreven lumbal lordose, svake glutes, stramme hofteleddsbøyere osv, er hun sannsynligvis veldig quad-dominant og bærer kroppsvekten fremme på foten. Når hun løper og går, vil dette føre til at hun "spretter" istendenfor at hun "glir" og dette kan igjen føre til problemer med shin-splints.
Dersom dette er tilfellet:
Dorsifleksjon, markløft, box-squats, pull-throughs, et par øvelser for nedre rectus abdominus og obliques externus(for å tilte bekkenet litt bakover).
Det er også viktig å tøye soleus/gastrocnemius og hofteleddsbøyere