+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 20 av 20

Tråd: Smerter i lyske/hofte

Medlem Nessimelle is a jewel in the rough Nessimelle is a jewel in the rough Nessimelle is a jewel in the rough Nessimelle sin avatar
    Ble medlem
    05-2009

Smerter i lyske/hofte

Hei, er ei 20 år gammel jente som sliter med smerter i lysken/hofta.

Begynte å kjenne smertene for 2 år siden da jeg gikk på kickboxing. Var ikke noen plage i det daglige livet, men når vi skulle tøye bakside lår/setet på treninga merket jeg at det gjorde grusomt vondt i hofta/lysken. Smerten oppstod da låret ble presset mot magen. Syntes det var rart at det skulle gjøre vondt på forsiden av kroppen, når vi tøyde baksiden, men tenkte ikke noe mer over det.

I fjor høst tok jeg pause fra kickboxinga og begynte med styrke igjen. Det gjorde nå vondt å ta knebøy, goblet squat, vanlige markløft osv. noe det aldri har gjort før. Utover det halvåret begynte det å bli ubehagelig å sitte, litt vondt. Er jo student, så sitter mye. Da jeg reiser meg er hoftaleddsbøyeren (tror jeg) veldig stiv og føler som om jeg driver med hard tøying hver gang jeg tar et skritt. Varer en liten stund før det gir seg.

I fab/mars i år begynte jeg å bli ganske drittlei, så tok turen til kfa hos en av kiropraktorene. Ho fant ut at psoas var veldig stram bl.a. Ho fant også ut at når jeg løfter beinet er det noe i hofta som ikke følger med, så når jeg går følger denne "delen" kun med en litt og så drar jeg beinet med resten. Vet ikke om ho justerte på dette, skal spørre.

Når kiro ikke kunne gjøre noe med ble jeg sendt til fysio. Bergynte først med kinesiotape fordi jeg hadde en del spenningsforskjeller i kroppen (den ene siden var sterkere enn den andre, og den ene siden var mykere enn den andre). Ble også tapet fordi jeg hadde innoverrotert hofte, overkroppen var rotert mot høyre og jeg stod mer på hælene enn en normal person ville ha gjort. Dette ble ganske bra rettet på.

Når jeg gjeldet lysken fikk jeg trykkbølgebehandling (TBB) på området. Hjalp en del, men ved påsketider hoppet jeg over en time og smerten kom tilbake. Prøvde et par ganger til (4 ggr totalt) med smerten gikk ikke bort. Fikk så henvisning til røntgen og MR av bekken/hofte. Venter på svar nå.

Gikk for noen uker siden tilbake til kiro fordi jeg hadde låsning i korsryggen (får det ofte) og ho sendte meg til en smertespesialist for å få kortison i hofta/lysken. Det hjalp litt det, men tar ikke bort alt. Var litt vanskelig å sette kortisonen pga mange blodårer og nerver i området.

Hvor er smerten? ca 2cm under hoftekanten og 2cm inn mot skrittet. Når jeg beveger fingeren over området kjennes det ut som om det er sener, blodårer eller nerver under. Trykker jeg på punktet stråler det kraftig nedover innsiden av låret. Det er en stikkende smerte når låret presses mot magen, stråler ikke. Kan kjenne at det stråler litt av og til på utsiden av låret nedover mot foten. Kjenner nå mens jeg sitter i senga at det stråler svakt på innsiden av låret.

Har også merka at det fort kan gjøre (små)vondt i hofta når jeg skyggebokser, spesielt fordi det innebærer mye hoftebevegelser.

Finner de ikke noe på MRen, vet verken jeg eller kiropraktoren hva som kan gjøres videre. Derfor spør jeg, er det noen som kjenner seg igjen eller vet hva dette kan være?

Medlem Tigerj er et navn kjent av alle Tigerj er et navn kjent av alle Tigerj er et navn kjent av alle Tigerj er et navn kjent av alle Tigerj er et navn kjent av alle Tigerj er et navn kjent av alle
    Ble medlem
    02-2010
    Alder
    23
    Jeg har noe av de samme smertene, men ikke på langt nær like ille. Merker det av og til når jeg går, men forsvinner med en gang jeg blir varm. Har også vondt når jeg tøyer bakside(og låret blir presset mot magen). Men merker ikke noe når jeg presser på det. Problemene kom etter en lyskestrekk på fotballbanen(tror jeg). Jeg aner ikke hva det kan være, så jeg er ikke til mye hjelp. Jeg skal imidlertid på undersøkt det snart, så om jeg får vite noe nytt, skal jeg si ifra!

Medlem Nessimelle is a jewel in the rough Nessimelle is a jewel in the rough Nessimelle is a jewel in the rough Nessimelle sin avatar
    Ble medlem
    05-2009
    Fikk nettopp svar:
    For å sitere (MR):
    "Det er ingen oppfylning i bekkenet. Ikke fri væske. Reaksjonsløse iliosacralledd. Reaksjonsløse hamstringfester. Ingen reaktive forandringer ved trochantar major. Anterolateralt i caput/collum overgangen på begge sider er der benmargsødem. Det er ikke tydelige forandringer i acrtabulum tilsvarende. Antar likevel at dette kan være impingement-betingede reaktive forandringer."

Røntgen: "Hofteleddene er normalt formet og det et ikke synlige tegn på arthrose. Der et beskjedne degenerative forandringer omkring symfysen. IS-leddene er åpne. Benstrukturen syntes normal'"

Ble medlem
    05-2009
    Har altså med benmargsødem å gjøre

Gladfeit! kimmen elefantastiskuber kimmen elefantastiskuber kimmen elefantastiskuber kimmen elefantastiskuber kimmen elefantastiskuber kimmen elefantastiskuber kimmen elefantastiskuber kimmen elefantastiskuber kimmen elefantastiskuber kimmen elefantastiskuber kimmen elefantastiskuber kimmen sin avatar
    Ble medlem
    10-2005
    Alder
    25
    Det hørtes ikke godt ut, hva kan gjøres for å forbedre tilstanden?
    He said, "Here, the Lord is saying there's a system that makes this much vitamin D this quickly -- thousands of units a day from sun exposure. And here's the government over here saying you only need a couple of hundred units a day. So you can sort of ask yourself, 'Who do you want to believe -- God or the government?'"

Ble medlem
    05-2009
    Aner ikke, kiropraktoren visste ikke mye om det, men skulle sjekke det ut

MHG
    MHG er aktiv nå
    Chubby chic MHG elefantastiskuber MHG elefantastiskuber MHG elefantastiskuber MHG elefantastiskuber MHG elefantastiskuber MHG elefantastiskuber MHG elefantastiskuber MHG elefantastiskuber MHG elefantastiskuber MHG elefantastiskuber MHG elefantastiskuber MHG sin avatar
    Ble medlem
    09-2007
    Alder
    26
    Hvis kiropraktoren din ikke vet noe om det, så ville jeg styrt unna å la han styre behandlingen. Jeg kjenner flere som har fått hofteplager kraftig forverret av kiropraktor"behandling" så jeg ville vært litt skeptisk til det hvis jeg var deg. Ikke mulig å få oppfølging hos fysio eller lege?
    Heldigvis er julaften på spisedagen min!

Ble medlem
    05-2009
    Ho sa at jeg skulle gå en gang i mnd hos ho (kiro) for å arbeide med rygg og bekken (låsninger). Skal hovedsaklig prøve fysio med trening. Men ho visste ikke hva en kunne gjøre med selve problemet, men skulle høre rundt.

Dekadent n00b Sternum uberuberuber Sternum uberuberuber Sternum uberuberuber Sternum uberuberuber Sternum uberuberuber Sternum uberuberuber Sternum uberuberuber Sternum uberuberuber Sternum uberuberuber Sternum uberuberuber Sternum uberuberuber Sternum sin avatar
    Ble medlem
    10-2006
    Beinmargsødem kan oppstå ved flere ulike tilstander feks mikrofrakturer, ligamentskader, traume, skade på leddhinne (synovia) osv. MRen din er i følge radiologen tilsynelatende normal, og det blir kommentert at smertene dine kan komme av såkalt impingementbetingede reaktive forandringer. Dette vil si at en (eller flere) sener eller deler av muskel er i klem et sted i sitt forløp. Jeg anbefaler å trene til smertegrense, tøye hofteleddsbøyerne ofte og grundig, samt varme godt opp. Inaktivitet vil nok ikke gjøre saken bedre, så prøv å ta pauser og beveg deg litt i perioder med mye sitting/inaktivitet.

Ble medlem
    05-2009
    Ah, det var enklere å forstå! Dette kan jeg prøve på, men når du snakker om å trene til smertegrense, tenker du da på å kjøre øvelser som gjør vondt? Knebøy eller goblet squat er vondt mens jeg utfører det, utfall gjør vondt etterpå.

Kan en eller flere sener i klem gjøres noe med? Hos fysio f.eks?
    "Reaksjonsløse iliosacralledd. Reaksjonsløse hamstringfester." Betyr det at de er normale eller...?
    MRen ble tatt etter kortison i hofta, det har vel ingenting å si?

Dekadent n00b Sternum uberuberuber Sternum uberuberuber Sternum uberuberuber Sternum uberuberuber Sternum uberuberuber Sternum uberuberuber Sternum uberuberuber Sternum uberuberuber Sternum uberuberuber Sternum uberuberuber Sternum uberuberuber Sternum sin avatar
    Ble medlem
    10-2006
    Du kan jo forsøke deg på lett knebøy, men gi deg dersom smertene blir hemmende. Hold deg unna utfall en stund siden denne øvelsen gir smerter etterpå. Sener i klem kan i teorien gjøres noe med, feks kirurgisk, men dette vil nok ikke være praktisk her. Jeg anbefaler som jeg sa god oppvarming, trening og tøying. Fysioterapeut kan hjelpe deg med dette.

Reaksjonsløse iliosacralledd og hamstingfester vil si at det ikke er tegn til betennelse eller skade på leddet og muskelfestet, altså de er normale. Det at MRen ble tatt etter kortisoninjeksjon har ingenting å si, og det at den ikke hadde nevneverdig effekt kan nok tilskrives at du tilsynelatende ikke har betennelse.

Erigert brukertittel LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer sin avatar
    Ble medlem
    11-2003
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sternum Vis post
    Du kan jo forsøke deg på lett knebøy, men gi deg dersom smertene blir hemmende. Hold deg unna utfall en stund siden denne øvelsen gir smerter etterpå. Sener i klem kan i teorien gjøres noe med, feks kirurgisk, men dette vil nok ikke være praktisk her. Jeg anbefaler som jeg sa god oppvarming, trening og tøying. Fysioterapeut kan hjelpe deg med dette.

Reaksjonsløse iliosacralledd og hamstingfester vil si at det ikke er tegn til betennelse eller skade på leddet og muskelfestet, altså de er normale. Det at MRen ble tatt etter kortisoninjeksjon har ingenting å si, og det at den ikke hadde nevneverdig effekt kan nok tilskrives at du tilsynelatende ikke har betennelse.
    Tror du at du er lege, eller?
    http://www.dingsekongen.no

Ble medlem
    10-2006
    Sitat Opprinnelig skrevet av LurePer Vis post
    Tror du at du er lege, eller?
    Nei, jeg er homeopat.

Ble medlem
    05-2009
    Takk for svar! Setter veldig pris på det siden jeg ikke har tilgang på verken lege, kiro eller fysio. Håper i alle fall at det bedrer seg såpass at jeg kan starte med kickboxing igjen

Ble medlem
    10-2006
    Tror nok du vil merke bedring gitt litt tid og riktig trening! Lykke til, du får holde meg oppdatert

Must be an emergency! Vrimmel har et berømt rykte Vrimmel har et berømt rykte Vrimmel har et berømt rykte Vrimmel har et berømt rykte Vrimmel har et berømt rykte Vrimmel har et berømt rykte Vrimmel har et berømt rykte Vrimmel har et berømt rykte Vrimmel har et berømt rykte Vrimmel har et berømt rykte Vrimmel har et berømt rykte Vrimmel sin avatar
    Ble medlem
    06-2006
    Alder
    27
    Her er et par sider som har nyttig informasjon. Forøvrig er det ikke muskler som er i klem i denne tilstanden, problemene skyldes enten eksostose (benutvekst) på hodet eller halsen av femur eller at kanten av acetabulum (hofteleddsskålen) er for prominent, og man kan ha begge deler på en gang.

Hvis det er noe som er vanskelig å forstå av det som står på sidene, så bare spør.

http://www.laegehaandbogen.dk/defaul...document=34670 (dansk side, men norsk språk)
    http://www.hipfai.com/

Ble medlem
    05-2009
    Men: "Hofteleddene er normalt formet og det et ikke synlige tegn på arthrose"? Kan kickboxingen ha laget rift i brusken?

Du mener altså at "impingement-betingede reaktive forandringer" betyr at det er brusk som er i klem og ikke sener eller muskler?

EDIT: Leste nettopp: "Femoroacetabular impingement (FAI) is said to occur when there is abnormal contact between the proximal femur and the acetabular rim. This abnormal contact can be produced by activities that require repeated hip motion to an extreme range"

FV
    FV er ikke aktiv
    Rusbrus-prinsen FV uberuberuber FV uberuberuber FV uberuberuber FV uberuberuber FV uberuberuber FV uberuberuber FV uberuberuber FV uberuberuber FV uberuberuber FV uberuberuber FV uberuberuber FV sin avatar
    Ble medlem
    11-2006
    Om smertene ikke er like så har jeg slitt med en betent abductor longus i over et halvt år pga fotball. Gikk til kiropraktor som korrigerte bekkenet uten suksess og fikk voltaren av legen, også uten suksess. Redningen for meg var å varme opp lyskene godt og jeg kjøpte meg en lyskebukse (en tights, bare litt tjukkere) som jeg brukte under fotball o.l. Dette hjalp meg og jeg kjenner ingenting til det så lenge jeg bruker buksene.
    Sitat Opprinnelig skrevet av Lean&Fin Vis post
    Kunne aldri falt meg inn å betale penger for å sende en bekreftelse på åååhh du er så fiin azzzz håper du blir rik og drukner i kølle. come the fuck on, de greiene der er så idiotisk at jeg blir kvalm.

Must be an emergency! Vrimmel har et berømt rykte Vrimmel har et berømt rykte Vrimmel har et berømt rykte Vrimmel har et berømt rykte Vrimmel har et berømt rykte Vrimmel har et berømt rykte Vrimmel har et berømt rykte Vrimmel har et berømt rykte Vrimmel har et berømt rykte Vrimmel har et berømt rykte Vrimmel har et berømt rykte Vrimmel sin avatar
    Ble medlem
    06-2006
    Alder
    27
    Sitat Opprinnelig skrevet av Nessimelle Vis post
    Men: "Hofteleddene er normalt formet og det et ikke synlige tegn på arthrose"? Kan kickboxingen ha laget rift i brusken?

Du mener altså at "impingement-betingede reaktive forandringer" betyr at det er brusk som er i klem og ikke sener eller muskler?

EDIT: Leste nettopp: "Femoroacetabular impingement (FAI) is said to occur when there is abnormal contact between the proximal femur and the acetabular rim. This abnormal contact can be produced by activities that require repeated hip motion to an extreme range"
    Ja, primært oppstår det klem på labrum (kantbrusken) som du hentyder. Jeg er ikke helt sikker på hvordan benmargsødem henger sammen med sykdommen i ditt tilfelle når alt annet ser normalt ut.

Det er lite sannsynlig at dette involverer muskler og sener. Lesjoner på muskler og sener er karakteristisk for en lignende tilstand i skulderleddet, der konstruksjonen på leddet er annerledes.

Ble medlem
    05-2009
    Må mase på fastlegen og fysioterapeuten når jeg kommer tilbake til Oslo når det gjelder dette, synd at det er over en mnd til! Kan ikke si jeg skjønner dette helt, hvordan det bare blir verre og verre når jeg ikke har trent kickboxing på over et år (bortsett fra noen runder på sekken) og leddene er helt normale (ikke noe cam eller pinch). Kan det ha med at brusken allerede har fått en rift? Er det best å gå til fastlegen eller fysio?

+ Svar på tråd

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine

SEO by vBSEO ©2010, Crawlability, Inc.