+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 20 av 20

Tråd: Tinnitus og søvnløshet

Platinum Member Smite har mye å være stolt av Smite har mye å være stolt av Smite har mye å være stolt av Smite har mye å være stolt av Smite har mye å være stolt av Smite har mye å være stolt av Smite har mye å være stolt av Smite har mye å være stolt av Smite har mye å være stolt av Smite har mye å være stolt av Smite har mye å være stolt av
    Ble medlem
    06-2002
    Alder
    27

Tinnitus og søvnløshet

Heisann.

Tenkte jeg kunne høre om det var noen av forumets kloke sjeler som har vært borte i, eller har kunnskap om hva man skal gjøre ved tinnitus, og hvilken behandling som finnes.

Går nå 3 natten uten søvn, noe som er rimelig irriterende siden jeg er utrolig trøtt, men får ikke sove pga ekstrem susing i høyre øret. Har i tillegg ett balanse problem i høyre øret som når jeg får en "smell lyd" i øret, så går det ca 10-20 minutter før jeg mister all balansen, blir gående som en fyllik, og blir så kvalm at jeg må spy. Dette skjedde kl 19 i dag, og har lagt i sengen siden det, kvalm og trøtt, men får ikke sove selv hvor trøtt jeg er.

Noen som har vært borti dette før og vet hva som kan gjøres.

Har hatt miste all balanse opplegget annenhver tredjehver måned i halvannet år nå, varer en dag eller to om gangen hvor jeg er helt satt ut.Vært til lege med det, og fikk beskjed om at det var bare sånn, var ingenting å gjøre, late drittlege.

Tinnitus har jeg hatt i rundt 2 måneder tidligere i høst, men det gikk vekk, det samme gjor nesten all hørselen på øret som var rammet, høyre, men no er det tilbake igjen med dobbel styrke, no får jeg ikke sove engang. Vært til lege med dette og, fikk beskjed om at det var ingenting å gjøre med dette heller, og at jeg måtte bare leve med det, det har jeg ikke planer om å godta sånn helt uten videre, så håper noen her har noen tips.

God natt til dere som får sove, heldige jævler

Platinum Member Smite har mye å være stolt av Smite har mye å være stolt av Smite har mye å være stolt av Smite har mye å være stolt av Smite har mye å være stolt av Smite har mye å være stolt av Smite har mye å være stolt av Smite har mye å være stolt av Smite har mye å være stolt av Smite har mye å være stolt av Smite har mye å være stolt av
    Ble medlem
    06-2002
    Alder
    27
    Sitat Opprinnelig skrevet av MrMuscle Vis post
    Takk kompis.

Leste videre på nett i går til 5 tiden, og fant ut at jeg har noe som heter menieres sykdom, kjipe greier. Framtidsutsiktene slik jeg forsto den siden var at det ikke kunne kureres, kom nok til å bli døv på øret det er snakk om, måtte regne med svimmelhetsanfall ett par ganger i måneden/året, øresusen kom til å komme og gå, og at jeg måtte bare håpe at jeg ikke var en av de 25% uheldige stakkarene som fikk det på begge ørene.
    Herlig

Superior newbie Petter'n er et navn kjent av alle Petter'n er et navn kjent av alle Petter'n er et navn kjent av alle Petter'n er et navn kjent av alle Petter'n er et navn kjent av alle Petter'n er et navn kjent av alle
    Ble medlem
    02-2005
    uff! Håper det ordner seg for deg...tinnitus er noe av det verste man kan ha vil jeg påstå.

Ble medlem
    06-2002
    Alder
    27
    Sitat Opprinnelig skrevet av Petter'n Vis post
    uff! Håper det ordner seg for deg...tinnitus er noe av det verste man kan ha vil jeg påstå.
    Takk takk, skal til lege no i morgen kl 9, så får vi se om jeg kan treffe på en lege som har litt peiling denne gangen. Og ja, tinnitus dag ut og dag inn må være ett helvete, denne perioden har bare vart i tre dager, og jeg er allerede helt knust søvnmessig og nedstemt
    Det ordner seg for snille gutter og jenter, og meg får vi håpe.

Gold Member worbid uberuberuber worbid uberuberuber worbid uberuberuber worbid uberuberuber worbid uberuberuber worbid uberuberuber worbid uberuberuber worbid uberuberuber worbid uberuberuber worbid uberuberuber worbid uberuberuber worbid sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    Tinnitus kan man lære seg å leve med. Man kan få hjelp med noe som heter TRT (Tinnitus Retraining Therapy). Men er det noe mer enn det vet jeg ikke...

Mange leger har dog ikke peiling på tinnitus, så sørg for å bli sendt videre til en ørespesialist. Du kan også ta kontakt med Hørselshemmedes landsforbund el.l.
    wat

Ble medlem
    06-2002
    Alder
    27
    Sitat Opprinnelig skrevet av worbid Vis post
    Tinnitus kan man lære seg å leve med. Man kan få hjelp med noe som heter TRT (Tinnitus Retraining Therapy). Men er det noe mer enn det vet jeg ikke...

Mange leger har dog ikke peiling på tinnitus, så sørg for å bli sendt videre til en ørespesialist. Du kan også ta kontakt med Hørselshemmedes landsforbund el.l.
    Var til lege på torsdagen, fikk beskjed om at det kunne tyde sterkt på menieres sykdom som jeg beskrev forløpet til over, men skal til spesialist for å få sikker diagnose. Uansett, øresusen er midlertidig vekke, så fått sove fra torsdag natt, digg. Håper det varer en stund.

Medlem Punisher is on a distinguished road Punisher sin avatar
    Ble medlem
    11-2005
    Alder
    37

tinnitus

Føler med deg, har hatt tinnitus døgnet rundt siden jeg var liten...er nå 32 å har lært meg å leve med det.
    Lå med radioen på hele natta å lyset på de fem første årene :-)
    Blir værre når jeg har hatt en stressa dag eller er skikkelig sliten.
    Gjør det vondt, gjør det godt ;-)
    sitat: "The best activities for your health are pumping and humping." Arnold Schwarzeneger

Ble medlem
    06-2002
    Alder
    27
    Sitat Opprinnelig skrevet av Punisher Vis post
    Føler med deg, har hatt tinnitus døgnet rundt siden jeg var liten...er nå 32 å har lært meg å leve med det.
    Lå med radioen på hele natta å lyset på de fem første årene :-)
    Blir værre når jeg har hatt en stressa dag eller er skikkelig sliten.
    `Kjipt å høre, men bra at det ikke bare er meg. Jeg har det heldigvis ikke konstant enda, men det kommer og går, men det når rimelig syke høyder volummessig av og til, slik at alle andre lyder gjør vondt, spring som står på feks er tortur.
    Mulig jeg hører fra meg ang tips og slikt.
    Ha en fortsatt god uke.

Ble medlem
    06-2002
    Alder
    27
    Sitat Opprinnelig skrevet av Ryus Vis post
    Var til lege på torsdagen, fikk beskjed om at det kunne tyde sterkt på menieres sykdom som jeg beskrev forløpet til over, men skal til spesialist for å få sikker diagnose. Uansett, øresusen er midlertidig vekke, så fått sove fra torsdag natt, digg. Håper det varer en stund.

Update: Varte fra torsdag til i går hvor jeg hørte det smallt i høyre øret, og jeg kjente jeg ble mer og mer svimmel. Siden jeg visste hva som kom til å skje holdt jeg ut en time med forelesning til hvor jeg ikke beveget hodet i det hele tatt, før jeg gikk hjem og la meg helt i ro på sofaen og sov to timer. Da jeg våknet igjen var ting rimelig normalt igjen, bare litt svåsvimmel og litt lav øresus som begge er der enda. Så det ser ut som hvis jeg tar det med ro med engang jeg får slikt tull, så blir det ikke så kraftig, selv om det fra begynnelsen av i går føltes rimelig mildt.

Noen andre som har det med svimmelhet og? Altså mest sannsylig Menieres sykdom?

Medlem Punisher is on a distinguished road Punisher sin avatar
    Ble medlem
    11-2005
    Alder
    37
    hmmm....
    Jeg har også hatt virus på balanse-nerven(krystallsyken) i det indre øret, å det var slik du forklarer nå, men det varte i 14 dager, det fikk jeg etter en lang periode på jobben med mye stress. Bæstemor hadde det i 3 mnd. :-(
    Legen sa man var ekstra mottakelig etter stress, men merket ikke noe økning i øresusens verden. :-)
    Skal vist nok være et virus som ligger i lufta hele tiden.
    Sjekk det ut.

“Virus på balansenerven” (latin: Vestibularisnevritt)

“Virus på balansenerven” rammer vanligvis yngre personer sammenlignet med “krystallsyken”. Det er heller ingen forskjell mellom kjønnene med hensyn til hvem som får denne sykdommen.

Den sannsynlige årsaken er som navnet antyder, et virus som skaper betennelsesreaksjon i balansenerven. Nyere forskning tyder på at dette er et såkalt “sovende” nervevirus av herpez-gruppen som av ukjent grunn aktiveres/reaktiveres. Usikkerheten omkring årsaken har ellers brakt en rekke teorier på banen som for eksempel nedsatt blodtilførsel, allergisk reaksjon, toksisk effekt, autoimmun prosess mv.

Symptomene ved “virus på balansenerven” kommer av at aktiviteten i den skadede balansenerven blir nedsatt mens aktiviteten på den friske siden fortsatt er normal. Sentralnervesystemet får dermed “feil” informasjon fra balansesentrene i det indre øret, og oppfatter det som om man er i rotasjonsbevegelse. I løpet av timer og dager vil de sentrale deler av balansebanene adaptere seg til den feilaktige/asymmetriske informasjonen, og svimmelheten avtar. Den enkeltes evne til å adaptere/kompensere avtar med årene, men er fortsatt tilstede selv i høy alder.

Behandlingen av “virus på balansenerven” har to faser; den akutte fasen og opptreningsfasen. I den akutte fasen, som kan vare opptil 3-5 dager, kan det gies symptomatisk behandling som reduserer kvalmen og som reduserer opplevelsen av svimmelhet.

Opptreningsfasen bør starte så snart som mulig, og gjerne innen første uken etter at sykdommen startet. Behandlingen benytter prinsipper som stimulerer “det syke organet” gjennom spesielt tilrettelagte bevegelsesøvelser. I tillegg gies det øvelser som fremskynder adaptasjonen/kompenseringen. Ved Balanseklinikken på Klinikk for Alle ledes opptreningen av erfaren og kvalifisert balansefysioterapeut.
    Gjør det vondt, gjør det godt ;-)
    sitat: "The best activities for your health are pumping and humping." Arnold Schwarzeneger

Ble medlem
    06-2002
    Alder
    27
    Sitat Opprinnelig skrevet av Punisher Vis post
    hmmm....
    Jeg har også hatt virus på balanse-nerven(krystallsyken) i det indre øret, å det var slik du forklarer nå, men det varte i 14 dager, det fikk jeg etter en lang periode på jobben med mye stress. Bæstemor hadde det i 3 mnd. :-(
    Legen sa man var ekstra mottakelig etter stress, men merket ikke noe økning i øresusens verden. :-)
    Skal vist nok være et virus som ligger i lufta hele tiden.
    Sjekk det ut.

“Virus på balansenerven” (latin: Vestibularisnevritt)

“Virus på balansenerven” rammer vanligvis yngre personer sammenlignet med “krystallsyken”. Det er heller ingen forskjell mellom kjønnene med hensyn til hvem som får denne sykdommen.

Den sannsynlige årsaken er som navnet antyder, et virus som skaper betennelsesreaksjon i balansenerven. Nyere forskning tyder på at dette er et såkalt “sovende” nervevirus av herpez-gruppen som av ukjent grunn aktiveres/reaktiveres. Usikkerheten omkring årsaken har ellers brakt en rekke teorier på banen som for eksempel nedsatt blodtilførsel, allergisk reaksjon, toksisk effekt, autoimmun prosess mv.

Symptomene ved “virus på balansenerven” kommer av at aktiviteten i den skadede balansenerven blir nedsatt mens aktiviteten på den friske siden fortsatt er normal. Sentralnervesystemet får dermed “feil” informasjon fra balansesentrene i det indre øret, og oppfatter det som om man er i rotasjonsbevegelse. I løpet av timer og dager vil de sentrale deler av balansebanene adaptere seg til den feilaktige/asymmetriske informasjonen, og svimmelheten avtar. Den enkeltes evne til å adaptere/kompensere avtar med årene, men er fortsatt tilstede selv i høy alder.

Behandlingen av “virus på balansenerven” har to faser; den akutte fasen og opptreningsfasen. I den akutte fasen, som kan vare opptil 3-5 dager, kan det gies symptomatisk behandling som reduserer kvalmen og som reduserer opplevelsen av svimmelhet.

Opptreningsfasen bør starte så snart som mulig, og gjerne innen første uken etter at sykdommen startet. Behandlingen benytter prinsipper som stimulerer “det syke organet” gjennom spesielt tilrettelagte bevegelsesøvelser. I tillegg gies det øvelser som fremskynder adaptasjonen/kompenseringen. Ved Balanseklinikken på Klinikk for Alle ledes opptreningen av erfaren og kvalifisert balansefysioterapeut.
    Se der, det har jeg ikke sett. Jeg vet ikke helt hva jeg har jeg, skal til spesialist i begynnelsen av mars, så da finner vi det ut forhåpentligvis. Vet ikke helt om legen tok meg helt alvorlig siden jeg har fått over en måned ventetid, vi får se.

Svigermor's drøm voids har mye å være stolt av voids har mye å være stolt av voids har mye å være stolt av voids har mye å være stolt av voids har mye å være stolt av voids har mye å være stolt av voids har mye å være stolt av voids har mye å være stolt av voids har mye å være stolt av voids har mye å være stolt av voids har mye å være stolt av voids sin avatar
    Ble medlem
    04-2006
    Alder
    22
    vel, har jeg ikke lest alt her.. i pensumet jeg leser i biologi nå står det at tinnitus ikke er særlig farlig, og skal være lett å få ordnet på ved visse hodebevegelser.
    Assumptions, my dear Mitzi, is the mother of all fuck-ups

- Pricilla Queen of the Dessert -

Chaticks-si-Chaticks HITFrank elefantastiskuber HITFrank elefantastiskuber HITFrank elefantastiskuber HITFrank elefantastiskuber HITFrank elefantastiskuber HITFrank elefantastiskuber HITFrank elefantastiskuber HITFrank elefantastiskuber HITFrank elefantastiskuber HITFrank elefantastiskuber HITFrank elefantastiskuber HITFrank sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Morbus meniere du har fått?

Ble medlem
    06-2002
    Alder
    27
    Sitat Opprinnelig skrevet av HITFrank Vis post
    Morbus meniere du har fått?
    Vet ikke hva jeg har ,plagsomt er det ihvertfall. Skal til spesialist i begynnelsen av mars, så får vi se hva han sier.

Ble medlem
    06-2002
    Alder
    27

For de som måtte bry seg.

Var til spesialist i dag, tok diverse prøver i rundt 1,5 time, hørselstester, balansetester og mye rart. Isåfall, fant ut at hørselen på høyre øret hadde fallt med rundt 50% det siste året, venstre virket som fjell, og at jeg meget meget sannsynlig hadde Menieres sykdom som beskrevet tidligere i tråden.

Men, legen var mye mer optimistisk enn nettsidene jeg fant og hadde en del behandlingsmetoder vi kunne teste som rundt 80% ble bedre av, ikke helt bra, men bedre, så det er jo positivt.

Fikk Lasix, vanndrivende på resept i dag, og skal ta det i 3 måneder, så skal det evalueres om det virker. Tanken er at det skal gjøre balansevæsken mer tynnflytende, og mindre mengder av det, slik at jeg skal slippe å få de balanseklikkene som kommer. Forsto det slik at det ikke skulle gjøre noe for øresusen eller hørselen, men det har vært rimelig rolig de siste tre ukene, bare mild susing hele tiden, så hvis det ikke blir værre , så er ikke det så gale.

Ble bedre nyheter enn forventet, så jeg er optimistisk, skal oppdatere igjen om det virker engang i framtiden.jumping

0,1 tonn pils har mye å være stolt av pils har mye å være stolt av pils har mye å være stolt av pils har mye å være stolt av pils har mye å være stolt av pils har mye å være stolt av pils har mye å være stolt av pils har mye å være stolt av pils har mye å være stolt av pils har mye å være stolt av pils har mye å være stolt av pils sin avatar
    Ble medlem
    07-2006
    Alder
    43
    Lykke til, håper det ordner seg.
    mvh

Registered User Höckert is a jewel in the rough Höckert is a jewel in the rough Höckert is a jewel in the rough Höckert is a jewel in the rough Höckert is a jewel in the rough
    Ble medlem
    07-2006
    Lykke til. Kom med updates etterhvert.

Medlem noen er et navn kjent av alle noen er et navn kjent av alle noen er et navn kjent av alle noen er et navn kjent av alle noen er et navn kjent av alle noen er et navn kjent av alle noen er et navn kjent av alle noen er et navn kjent av alle noen er et navn kjent av alle noen er et navn kjent av alle noen sin avatar
    Ble medlem
    11-2004
    lasix er sterkt, selvsagt doseringsavhenging som alt annet. (brukes også før konkurranser i bb) men det visste du vel, håper behandlingen(ene) hjelper deg.
    noen is a fictional online character, created by a genius with above average sized genitalia, involved in a complex super dorky online role playing game that exists only in his head. noen is also the man. Do not look directly at noen or make eye contact as noen may attempt to hump your face.If you come into direct contact with noen you will have an orgasm so intense that you will swallow your tongue.

Ble medlem
    06-2002
    Alder
    27
    Takk for lykkeønskninger folkens, hyggelig å høre

Det ordner seg nok for snille gutter og jenter og meg til slutt håper vi.

+ Svar på tråd

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine

SEO by vBSEO ©2010, Crawlability, Inc.