20 år!
jeg blir sint på folk som ikke tar stanga helt ned til brystet når dem benker!
også syns jeg midja hans er litt for lita i forhold til låra
Synes ellers han hadde noen oppsiktsvekkende lår.
HIT, yes endelig! my god du mener det samme som meg der.
Spesielt på Chins, alle sier til meg : nei du må strekke deg helt ned! det påvirker jo ikke annet albueleddet og forarmene.
RockyRock
12 dager igjen til konkurranse!

Du bør strekke helt ut under øvelsen, også slippe ut skuldrene.
Det vil påføre latsen en god strekk under belastning samt gi en lengre bevegelsesbane og tid under belastning, hvilket er bra både for muskelvekst og styrke. Ingen grunn til å ikke gjøre det!
Den første bevegelsen du gjør når du har strekt helt ut, til du har dratt ned skuldrene igjen er dessuten en fin øvelse for å forebygge skulderplager.
Enig og uenig! Man kan øke mye i styrke og muskulatur ved å kutte ut deler av ROM'en på ulike øvelser. Feks de siste cm'ern før bryster i benkpress, ikke gjøre strekken i nedtrekk, ikke gå for langt ned i knebøy osv osv! Man finner sin "sweet spot" og holder seg til den!

Klart, men det blir først og fremst teknikker for å bygge styrke i deler av løftet. Bruk de teknikkene riktig og du vil få stort utbytte av dem.
Som en basis bør man uansett bruke hele bevegelsesbanen muskel og ledd tillater øvelsen.
Vet ikke helt jeg, men hører en del sier at en ikke skal strekke helt ut. Grunnet at en holder "spenningen" i muskelen helle tiden, samt at man minsker skaderisikoen.
Selv har jeg alltid prøvd å bruke hele banen og strekke helt ut. Jeg har småskader hyppig også da, mulig en sammenheng?
Thor is here, Odin is here. How can you miss?!!

Det er vel bare ryggstrekkerene du får strekt ut så mye at musklene faktisk mister spenningen.
Småskadene dine er vanskelig å svare på helt uten videre slik, men at du strekker helt ut når du gjør chins er neppe svaret. Regner med at det er skulderproblemer du har siden du nevner det i denne sammenhengen, og da kan det fort være mange årsaker - men typiske:
- For sterk og /eller kort i store muskler som fremoverroterer skuldrene : Pecs, lats og fremre deltoid
- Dårlig aktivisering av muskulatur, eller forholdsvis svak muskulatur som gjør motsatt bevegelse, deriblant trapezius, romboideus og infraspinatus.
- Feil utførelse av brystpressøvelser (spes benkpress)
- Feilfordelt mengde av øvelser som fremover / bakoverroterer skuldrene
Umulig å si over nett. Ett par turer til en flink naprapat, + aktivisering og støtteøvelser (YTWL, protraksjon og retraksjon i alle plan, skulderrotasjon med belastning) på skuldrene fikser som regel vanlige skulderproblemer

Veldig interessant det som skrives her! Enig i at han skulle gått helt ned til kassa på benkpressen, og ikke minst kanskje utført dipsene sine litt dypere. Greit at han er stolt av hvor mye ekstravekt han kan løfte, men det nytter ikke å drive å jukke på toppen og ikke fullføre hele bevegelsesbanen.
Ellers synes jeg han så helt PERFEKT ut! Dritsmal midje, bra bein og mage, store armer. Bra overall!!! Hadde ikke hatt noe imot den fysikken der som 20år. Eneste er at han kanskje kunne vært litt større overall. Den smale midjen hans får han ikke til å se fullt så stor ut som han gjerne skulle ha vært.
Mulig han ikke går helt ned på benk,bøy og strekker helt ut på nedtrekk og hva han nå gjør men det gjør heller ikke veeeeeldig mange av de beste byggerne i verden , for en som ikke klarer å se ikkefull ROM på øvelsene så er det bare latterlig å se endel av byggervideoene men disse gutta er større og bedre bygd enn samtlige av oss internettforum besservissere så noe riktig gjør de.
Og om Tom Prince fikk lårene sine av å ikke gå helt ned i bøyen så for all del , jeg skal ikke kritisere det her jeg sitter med mine sugerørbein.
Jeg trente i mange år OVERstright i alle øvelser og kjørte knebøy der rompa streifet hælene på skoene osv men beina tok ikke av og begynte å vokse skikkelig før jeg dreit i teknikk og heller tenkte opp opp opp med vekten uansett hva folk rundt meg tenkte om teknikken. 200 i bøy med halvgrei teknikk gir ihvetfall for meg bedre utbytte enn å tenke BOKA og kjøre med 160kilo
Opp, opp, opp med vekten uansett... Tenker du da for å løfte så tungt som mulig(kg) med litt svekket teknikk, eller så fort som mulig (kutte dybde i bøy og topp i benk f eks) for å bli mest mulig sliten og akkumulere melkesyre?
Jeg mener at jeg skal ha opp vekten selv om det går ut over teknikken , altså at det ikke ser perfekt og kontrollert ut.
Hastigheten er som normalt.
Det vil si at (dette er ikke nå lenger..er årevis siden... for nå trener jeg ikke) jeg ofret litt på perfeksjonismens alter for å flytte mer vekt

Ja, han har jo vokst bra på det, men alt jeg sier er at han kunne gått litt dypere. That's it. Han får det til å høres ut som om jeg tror jeg er så mye bedre enn han og at jeg kommer til å bli mye bedre enn han når jeg kommer opp i den alderen, noe jeg på ingen måte tror eller har sagt. Er så jævelig lei av sånne kommentarer ass, det er tragisk å lese.
Med tanke på at han må snu stanga noen få cm over brystkassen tror jeg dette fører til mer spenning i brystkassen enn om han går helt ned og dabber/synker den ned i kassen og bunntrykket blir erstattet av mer lats og skuldre. Han ser jo tydeligvis extrem ut så noe rett må han ha gjort. Ser man på alle de beste kroppsbyggerne så gjør de jo de samme greiene med halvreps her og der og dill og dall. Kanskje de er inne på noe iforhold til sin sport
NORKOST
Hann var sær á leikvøllum
Imillum manna herjar
Rívur upp eikikelvi stór
Hann lemjir summar til heljar
Rå fyr!
Syns triceps og legger var det som hang etter mest.
Ingen tvil om at proffene burde slutte å gjøre det som funker for dem, og i stedet høre på oss amatører.
HIT og NK herlig å se noen mene det samme her..har aldri forstått poenget med å kjøre lette vekter superstrict i 10år og se ut som en spiker...alikevel kommer folk rasende bort til meg og sier at jeg gjør det feil, gang på gang..hehe.
RockyRock
Thor is here, Odin is here. How can you miss?!!

Tror dere proffene alltid trener med halv ROM i alle øvelser? Husk at dere bare ser deler av treningene dems her, det er litt for enkelt å danne seg ett helhetsinntrykk av treningsmetodene deres utifra en enkelt film.
Ta Ronnie Coleman, der ser dere en annen som trener full ROM i de fleste øvelser vi ser filmer av.
Jay Cutler (om jeg husker riktig) er vel også kjent for å holde noe igjen på vektene og kjøre strict teknikk
Tilogmed arnold Schw. kjørte full ROM på det meste ofte, men ikke alltid.
Doggcrapp trening har stort fokus på så lang ROM som mulig.
Å halvere ROM å dytte på mer vekter er helt klart en måte å bygge progresjon på, men å kun basere seg på halv ROM er en fin måte å begrense seg selv på!

Hva er det du mener ikke stemmer?
Dersom det er sistnevnte, så er det klart man begrenser seg selv om man kun benytter seg av èn treningsmetode.
For å ta ett veldig enkelt eksempel : Dersom du alltid kun trener bicepscurl med halv rom, så vil du aldri kunne utnytte muskelens hele potensiale både med tanke på styrke og muskelvekst.
Jeg vet at du har trent en metode i det siste som bygger på halve reps i forskjellige varianter, og har gainet på det. (Ref. video fra smith benk) Men om du kun holder deg til halve reps og ingenting annet så vil du stagnere der til slutt og, og må dermed bruke andre teknikker for å komme deg videre![]()
Animal på forumet her er vel ett veldig godt eksempel på bruk av forskjellige teknikker for å opprettholde progresjon.
Hvis man trener et program som er lagt opp slik:
Benkpress 2 set i Midrange ROM (ikke helt ned og ikke helt opp)
Hantel flyes 2 set i Stretch ROM (fokuset er bevegelsen rundt strekken)
Pec dec 2 set i Contracted ROM (Fokuset er bevegelsen rundt den kontraherte fasen).
Hva vil man da gå glipp av hvis man kun trener disse 3 øvelsene i disse 3 ROM'ene? En ting går man glipp av og det er funksjonell styrke i de ROM'ene som ikke blir trent i de forskjellige øvelsene, men man kan bygge opp styrken og mye muskler på dette!

Fin sammensetning av øvelser dersom man ser på bryst isolert, hvor du faktisk trener full ROM totalt sett. Desverre er det få som legger opp treningen slik når de først velger delvis ROM.
En annen måte å se dette på er jo at det er unødvendig mye bytting av øvelser, når 3 sett med vanlig benkpress og 3 sett Pec dec hadde gitt deg samme, om ikke bedre, effekt. Skulle man lagt opp all treningen slik ville man jo holdt på
Men om vi skal analysere:
- Mister sammenhengende tid under belastning i hele bevegelsesbanen.
- For lite og kort belastning på Triceps (Kan taes igjen på andre måter)
- Dårlig aktivisering av støttemuskler og rotatorcurff som uteblir ved å kutte nedre del av benkpress. (Men mange vil slippe unna en del skulderproblemer ved å trene den ROM`en du har valgt der. )
- Begrenser bruk av eksplosiv trening
Når du har lagt opp på den måten er det ikke noe spes negativt å se på med tanke på brystmuskelen isolert, annet enn at det er unødvendig program for å etterlikne full ROM. Jeg ser rett og slett ikke poenget med å trene på den måten der.
Skulle jeg brukt delvis ROM ville jeg brukt det på steder hvor jeg var svak i de forskjellige løftene, ikke erstattet hele løftet med den teknikken.
Sist endret av Stripie; 27-06-08 kl 15:21
Synd egentlig fordi det funker.
Hvis man synes at dette er "unødvendig" mye bytting av øvelser så er man for lat for bra resultater.
Forklar hva du mener?
Jeg har en god løsning, tren Triceps for seg selv med egne øvelser. Ikke dum jeg, burde tatt patent på den
Som du delvis sier så har nedre del av benkpressen røket mange brystmuskler.
Ja det gjør det, men fokuset på denne typen trening er å øke i muskulatur og hvis man ønsker kan man trene eksplosivt med full ROM øvelser!
Din mening, kanskje du går glipp av noe effektivt
Høres bra ut, your way!

Ok, man kan ta samme øvelsene med full ROM på alle da hehe
Man mister sammenhengende tid under belastning under hele ROM til pecs. Med din variant av tre øvelser vil det være opphold under bytte av øvelser. Om det er fordelaktig eller ei er en annen diskusjon - jeg vet ikke.
Forklar hva du mener?
Hehe jeg skrev jo det i parantes da smarten
Jeg har en god løsning, tren Triceps for seg selv med egne øvelser. Ikke dum jeg, burde tatt patent på den![]()
![]()
Og gitt mange vonde skuldre, men dette er hovedsakelig fordi personene trener med feil teknikk, noe som burde ligge i grunn uansett.
Som du delvis sier så har nedre del av benkpressen røket mange brystmuskler.
[/QUOTE]
Mitt poeng var at dersom man begrenser seg til å kun bruke en teknikk, så vil man til slutt begrense seg selv - uansett. Selv på den måten du har satt opp for bryst. Jeg er tilhenger av alle måter å skape progresjon på, og å bruke delvis ROM er en av dem.
For å bygge på det visdomsordet du kom med: Finn din sweetspot og hold deg til den så lenge den funker, men kom deg videre når du stangnerer![]()
Jeg tror vi egentlig er enige her

Men er dette et argument for ikke å trene i full ROM ?
Hvorfor har det røket?
Har det røket fordi det er feil å trene full ROM ?
Har det røket fordi man ikke har tålt belastningen som har kommet ved full strekk? Isåfal, kunne ikke det vært forebygget ved at man faktisk konsekvendt trente full ROM slik at man faktisk tålte belastningen som kom uansett hvilken del av løftet det var snakk om ?
At kroppsbyggere trener som de gjør er vel ikke et fullverdig argument for hvordan folk flest burde trene.
At kroppsbyggere trener som de gjør trenger ikke nødvendigvis bety at det er den ultimate måten å trene på. Hadde det vært en ultimat måte å trene på så hadde vel absoult alle trent likt, og det gjør man jo ikke.
Får man resultatene på grunn av eller på tross av ?
Ja er ikke det en fin vane da, og stille minst 3 spørsmål per innlegg......8-)
Men det jeg tenkte på var som du sier at du legger inn først en baseøvelse med halv ROM og så en støtteøvelse med full ROM. Da får man jo med hele, men toleransen for belastning ved full strekk i baseøvelsen vil jo ikke være den samme som om man hadde kjørt baseøvelsen med full strekk ?

Det kommer an på...
Hvor stor mekanisk påkjenning på muskelen med fester har støtteøvelsen med ROM i strekkområdet vært, sammenliknet med påkjenningen fra strekken du får i baseøvelsen.
Benkpress vil uansett ikke gi like stor strekk i muskelen som det flyesøvelsen med belastning vil gjøre, pga. at brystet hindrer stanga.
Man kan dermed trekke en rask konklusjon med at en flyesøvelse vil forberede muskelen på tung benkpress i full ROM i større grad enn hva benkpress i full ROM gjør i seg selv.
Men igjen, det kommer an på... Hvor stor mekanisk påkjenning på muskelen med fester har støtteøvelsen med ROM i strekkområdet vært, sammenliknet med påkjenningen fra strekken du får i baseøvelsen. .![]()
Som muligens sagt litt lengre opp her. Noen er
store TROSS treningen sin, ikke PGA.
(å drite litt i teknikken av og til er sikkert
greit ja...morsomt å kaste på noen kg vel)
Size DOES matter
Enigenig.
Men for å gå mer konkret inn på det.
Er det en bestemt øvelse det er vanligst og feks ryke brystet på ?
Ser for meg at det gjerne er benkpress der man som regel bruker tyngst belastning.
Slik jeg ser det så vil ikke flyes kunne bygge opp toleransen for hvor mye belastning brystet tåler i full bevegelsesbane i benkpress. Så hvis man konsekvent kjører benkpress som eksempelvis på filmklippet over så vil skaderisikoen bli større selvom man kjører eksempelvis flyes i full ROM, men at det selvfølgelig er bedre enn å ikke kjøre flyes.
Se for deg en kar som er 180 og veier 60kg når han begynner å trene som 16-åring. Så klarer han å legge på seg slik at han veier 140kg, hans ROM vil bli kortere, men jeg tror ikke hans utvikling av forskjellige muskelgrupper vil lide av den reduserte ROM'en! Kan heller ikke forstå at den reduserte ROM'en vil føre til mer skader!
ROM vil bli kortere i enkelte bevegelser ja, kommer jo litt ann på hvordan det legger seg. Men uansett hvorfor dra inn en sånn sammenligning når jeg spør konkret om benkpress.
Jeg sier ikke at redusert rom vil føre til mer skader, men at risikoen blir høyere. Grunnen til at jeg mener risikoen øker er fordi hvis man enten bevist eller rett og slett ved en feil plutselig tar full ROM med samme tunge belastning så er man ikke trent på å tåle det i fullt utstrekt posisjon i benkpress selvom man til vanlig trener med samme belastning og legger til flyes for å få inn litt ekstra ROM.