+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 9 av 9

Tråd: Coenzyme Q10 (CoQ10) Research

NK
    NK er ikke aktiv
    Nautica gigantomania NK elefantastiskuber NK elefantastiskuber NK elefantastiskuber NK elefantastiskuber NK elefantastiskuber NK elefantastiskuber NK elefantastiskuber NK elefantastiskuber NK elefantastiskuber NK elefantastiskuber NK elefantastiskuber NK sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Blog Entries
    18

Coenzyme Q10 (CoQ10) Research

Coenzyme Q10 (CoQ10) Research

Biomed Pharmacother 2002;56 Suppl 2:257s-265s

Singh RB, Kartik C, Otsuka K, Pella D, Pella J.

Autonomic functions, such as increased sympathetic and parasympathetic activity and the brain's suprachiasmatic nucleus, higher nervous centres, depression, hostility and aggression appear to be important determinants of heart rate variability (HRV), which is, itself, an important risk factor of myocardial infarction, arrhythmias, sudden death, heart failure and atherosclerosis. The circadian rhythm of these complications with an increased occurrence in the second quarter of the day may be due to autonomic dysfunction as well as to the presence of excitatory brain and heart tissues. While increased sympathetic activity is associated with increased levels of cortisol, catecholamines, serotonin, renin, aldosterone, angiotensin and free radicals; increased parasympathetic activity may be associated with greater levels of acetylecholine, dopamine, nitric oxide, endorphins, coenzyme Q10, antioxidants and other protective factors. Recent studies indicate that hyperglycemia, diabetes, hyperlipidemia, ambient pollution, insulin resistance and mental stress can increase the risk of low HRV. These risk factors, which are known to favour cardiovascular disease, seem to act by decreasing HRV. There is evidence that regular fasting may modulate HRV and other risk factors of heart attack. While exercise is known to decrease HRV, exercise training may not have any adverse effect on HRV. In a recent study among 202 patients with acute myocardial infarction (AMI), the incidence of onset of chest pain was highest in the second quarter of the day (41.0%), mainly between 4.0-8.0 AM, followed by the fourth quarter, usually after large meals (28.2%). Emotion was the second most common trigger (43.5%). Cold weather was a predisposing factor in 29.2% and hot temperature (> 40 degrees celsius) was common in 24.7% of the patients. Dietary n-3 fatty acids and coenzyme Q10 have been found to prevent the increased circadian occurrence of cardiac events in our randomized controlled trials, possibly by increasing HRV. We have also found that n-3 fatty acids plus CoQ can decrease TNF-alpha and IL-6 in AMI which are pro-inflammatory agents. There is evidence that dietary n-3 fatty acids canenhance hippocampal acetylecholine levels, which may be protective. Similarly, the stimulation of the vagus nerve may inhibit TNF synthesis in the liver and acetylecholine, the principal vagal neurotransmitter, significantly attenuates the release of pro-inflammatory cytokines TNF-alpha, interleukin 1,6 and 18, but not the anti-inflammatory cytokine IL-10 in experiments. Therefore, any agent which can enhance brain acetylecholine levels, may be used as a therapeutic agent in protecting the suprachiasmatic nucleus, higher nervous centres, vagal activity and sympathetic nerve activity which are known to regulate the body clock and HRV and the risk of SCD and heart attack.

PMID: 12653178 [PubMed - in process]

Superior newbie Choppe uberuberuber Choppe uberuberuber Choppe uberuberuber Choppe uberuberuber Choppe uberuberuber Choppe uberuberuber Choppe uberuberuber Choppe uberuberuber Choppe uberuberuber Choppe uberuberuber Choppe uberuberuber Choppe sin avatar
    Ble medlem
    04-2005
    Alder
    42
    Veldig interessant stoff som jeg personlig har god erfaring med - helt konge!
    Kom borti det og begynnte lese... Etterhvert fekk jeg en stygg misstanke om jeg kanskje kunne ha lave verdier av Q-10. Spesielt da jeg har hatt noen usedvanlig kraftige infeksjoner med påfølgende antibiotikabehandlig (les: "bøtter og spann").

Her kommer litt tilleggsinformasjon:

Visste du at...
    Det er et fettløselig, vitaminlignede stoff som er forholdsvis nytt for norske forbrukerer (kom først i 1993)

Q-10 inntar en særstilling blant vitaminer og lignende stoffer. Ved mangeltilstander merker man økt velvære allerede etter 1-4 ukers inntak. Dette har ført til en rask og vedvarende utbredelse av bruken.

Q-10 finnes i alle celler bortsett fra i røde blodlegemer.

Kjemisk sett er Q-10 en mellomting mellom E- og K-vitamin.

Egenproduksjonene i leveren svekkes med alderen.

Aldersbetinget prosentvis reduksjon av Q-10 konsentrajson i forskjellige organer:
    ORGAN – 40 ÅRINGER – 80 ÅRINGER
    Hjerte – 32 – 57
    Lunge – 0 – 48
    Milt – 13 – 60
    Lever – 5 – 17
    Nyrer – 27 – 35

Tabellen viser aldersbetinget reduksjon av konsentrasjoner av Q-10 i de forskjellige organene hos henholdsvis 40- og 80-åringer. Hos 40-åringer inneholder for eksempel hjertemuskelen 68% av den opprinnelige mengden Q-10. En nedgang på 25% og mer svekker funksjonen. Fall på over 75% gjør at organfunksjonen går i stå.

Virkning:
    Q-10 styrer energiproduksjonene i cellenes kraftverk, mitokondriene.

Hvis konsentrasjonen i cellene synker, reduseres også evnen til å omdanne oksygen til energi, og noen av cellene slipper opp for det drivstoffet som skulle holdt motoren i gang. Vi blir trette og uopplagte, og prestasjonsnivået synker.

Det spiller en nøkkelrolle i organer med stor energi, for eksempel hjertet.

Mangeltilstander:
    Hos pasienter med hjertesvikt er det funnet lave verdier av Q-10 i hjertet.

Hvis konsentrasjonen i hjertemuskelen synker med mer enn 25%, svekkes hjertet. Synker den med over 75%, er det ensbetydende med at enkelte livsfunksjoner går i stå.

Hos pasienter med infeksjoner eller mentale forstyrrelser er det funnet lave konsentrasjoner i henholdsvis de hvite blodlegemene og hjerne.

Q-10 er en kraftig antioksidant. Følgen er at mangler får aldersrelaterte endringer i kroppen til å akselerere.

Som medisin:
    Flere mennesker med kroniske sykdommer har opplevd en overraskende bedring av tilstanden ved å bruke Q-10. Det gjelder for eksempel astma, allergi, håravfall, tretthet osv. Fordi disse lidelsene også kan ha flere medvirkende årsaker, er det ikke sikkert at andre med samme lidelse oppnår samme virkning.

Hjertet: Ved en bestemt form for hjertepumpesvikt (dilatert kardiomyopati, dvs. slapp hjertemuskel) har Q-10 vært brukt med godt resultat. Det finnes eksempler på at pasienter på venteliste har sluppet hjertetransplantasjon, antagelig som følge av behandling med Q-10 i høye doser (100-300 mg daglig).

Energi: Ekstrem tretthet er kanskje det vanligste symptomet hvor Q-10 har hatt utpreget virkning. Men fordi dette også kan være et symptom på alvorlige sykdommer, bør egenbehandlingen først starte når annen årsak er utelukket.

Tannkjøtt: Blødende tannkjøtt og løse tenner er en utbredt plage blant eldre. Q-10 kan ha god virkning. Vitamin K og C og bioflavonoider kan bedre resultatet ytterligere.

Vekt: Folk med normalvekt oppnår ingen effekt, men det ser ut til at enkelte over- og undervektige som mangler Q-10 kan oppnå god virkning med tilskudd.

Immunforsvar: Betennelser tærer på kroppens Q-10 reservoar og kan forverres med mangel. Et styrket immunforsvar kan bety mindre allergi, bedre stoffskifte og langsommere aldring.

Overdosering:
    Det er ikke beskrevet giftvirkninger ved høye doser. Fordi det er et forholdsvis nytt middel, vet man foreløpig ikke så mye om langtidsvirkningen.
    Enkelte mennesker får så mye energi at det går ut over søvnen. Disse bør nøye seg med en enkel morgendose.

Husk:
    Q-10 er ikke noe mirakelmiddel. Virkningen kan forklares ut fra biokjemiske reaksjoner.

En blodprøve kan avsløre mangler, men det er mye enklere å ta tilskudd i 4-8 uker. Merker man ingen virkning i løpet av to måneder, kan man holde opp. Noen ganger kommer virkningen så gradvis at den først registreres når man slutter å ta Q-10.

For toppidrettsutøvere kan musklene gå tomme for Q-10. Tilskudd kan bedre yteevnen og regnes ikke som doping.

Unge med kroniske sykdommer kan også ha nytte av tilskudd. Friske personer kan ha glede av Q-10 fra 30-årsalderen av – eller tidligere hvis de er utsatt for stress. Ved feilernæring, hyppige infeksjoner og kroniske sykdommer kan doser på 10-30 mg også være nyttig for trette barn.

Kryssreaksjoner:
    Ved behandling med kolesterolsenkende midler av typen statiner ser det ut til at leverens egenproduksjon hemmes. Før flere forskningsresultater foreligger, bør kolesterolsenkende medisiner kombineres med tilskudd av Q-10 i tilstrekkelig høye doser (100 mg) fordi den aktuelle pasientgruppen allerede i utgangspunktet har økt risiko for hjerte- og karproblemer (la tvilen komme helsen til gode).

Forekommer i:
    Kjøtt (hjerte), fete fiskeslag, helkornprodukter, spinat, brokkoli og nøtter. Ubiqinoner fra planter (med unntak av tobakksplanten) har lavere Q-verdi og må passere leveren for å bli til effektiv Q-10. Det forutsetter imidlertid en ung lever som ikke er svekket av sykdom eller medisiner.

Vitaminlignende stoffer - Vitaminrevolusjonen

Medlem Memento er et navn kjent av alle Memento er et navn kjent av alle Memento er et navn kjent av alle Memento er et navn kjent av alle Memento er et navn kjent av alle Memento er et navn kjent av alle Memento sin avatar
    Ble medlem
    04-2004
    Dette er et spennende tema.
    Siden jeg har brukt og bruker betydelige doser statiner, har jeg forsøkt å lese litt om temaet og ikke minst prøvd det selv. Jeg er fremdeles usikker på hvor viktig det er å supplere med Q10. Har gjennomført jevnlige blodprøver i en periode, og for meg ser det ut til at mariatistel og NAC er mer effektivt ndg å holde ALAT/S-ALAT innenfor referanseverdiene, men dette er jo helt anekdotisk selvsagt. Når det gjelder prestasjonsevne/velbefinnende merker jeg ingen forskjell. Ingen av de legene (inklusive 3 med doktorgrad innenfor kardiologi) jeg har forsøkt å diskutere dette med har anbefalt inntak av Q10, men så er det også sjelden norske leger anbefaler naturmedisin/kost-tilskudd...
    Om noen har erfaringer/studier på dette er det fint om dere deler de her!

Superior newbie Choppe uberuberuber Choppe uberuberuber Choppe uberuberuber Choppe uberuberuber Choppe uberuberuber Choppe uberuberuber Choppe uberuberuber Choppe uberuberuber Choppe uberuberuber Choppe uberuberuber Choppe uberuberuber Choppe sin avatar
    Ble medlem
    04-2005
    Alder
    42
    Sitat Opprinnelig skrevet av Memento
    Dette er et spennende tema.
    Siden jeg har brukt og bruker betydelige doser statiner, har jeg forsøkt å lese litt om temaet og ikke minst prøvd det selv. Jeg er fremdeles usikker på hvor viktig det er å supplere med Q10. Har gjennomført jevnlige blodprøver i en periode, og for meg ser det ut til at mariatistel og NAC er mer effektivt ndg å holde ALAT/S-ALAT innenfor referanseverdiene, men dette er jo helt anekdotisk selvsagt. Når det gjelder prestasjonsevne/velbefinnende merker jeg ingen forskjell. Ingen av de legene (inklusive 3 med doktorgrad innenfor kardiologi) jeg har forsøkt å diskutere dette med har anbefalt inntak av Q10, men så er det også sjelden norske leger anbefaler naturmedisin/kost-tilskudd...
    Om noen har erfaringer/studier på dette er det fint om dere deler de her!
    Har du prøvd og kutte inntaket av Q-10 i en periode på 10-14 dager?
    For å se hvordan du føler deg? Det har jeg...

R-ALA, Mariatistel og tilskudd inneholdende NAC har óg redusert mine lever-prøver til det bedre

Ble medlem
    04-2005
    Alder
    42
    Kort innpå: hvilke NAC-produkt tar du, og hvor mange milligram?

Medlem Memento er et navn kjent av alle Memento er et navn kjent av alle Memento er et navn kjent av alle Memento er et navn kjent av alle Memento er et navn kjent av alle Memento er et navn kjent av alle Memento sin avatar
    Ble medlem
    04-2004
    Jeg har tatt NAC i form av ZMA-produkter og ulike "pro-liver"/"liver cleanse" (tror NKs Pro Liver er bra-skal teste den nå) (ZMAymatize, ExtremePro ZMA fra Nordic Power), og da i de dosene som er anbefalt for disse produktene. Jeg har tatt mariatistel med og uten NAC, jeg har tatt Q10 uten disse produktene, for så å stoppe med Q10 som du sier (q10 kjøpt på apotek, husker ikke navnet).

Dette er som sagt helt anekdotisk, ta det for det det er verdt. Jeg kan imidlertid komme med mine personlige erfaringer, siden leververdiene mine tidligere har vært forhøyet pga medisinene-

1) Q 10: ingen effekt på leverprøver, ingen spesiell "følbar" effekt til tross for bruk i 2-3 mnd.
    2) Mariatistel alene i doser på 500mgram: god virkning
    3) Mariatistel 400-600 mgram per dag+NAC 700-1000mgram: suveren effekt (leververdier som en nonne på vegetardiett).

Dette betyr selvsagt ikke at jeg avviser nytten av Q10, men dette er mine resultat med litt eksperimentering de siste 5-6 årene.

Ble medlem
    04-2005
    Alder
    42
    Akkurat om Q-10 har noen virkning på selve levertallene har jeg ingen grunnlag for å utale meg om.

En ting er ihvertfall sikkert når det gjelder levertallene; NAC, Mariatistel og R-ALA hjelper!
    Doseringen din ser bra ut.

vio
    vio er aktiv nå
    Supermod vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30
    Unghingster som oss trenger ikke ta Q10-tilskudd.
    Min blogg om det utrolige kuule livet jeg har foran dataskjermen OG mote+hår!!!
    http://kissabibben.blogg.no/

Ble medlem
    04-2005
    Alder
    42
    Nja... Er du sikker på det?
    Kroppens forskjellige lagrer kan bli "tømt" av en eller annen grunn.
    Samtidig kan opptaket være/bli "hemmet" av en eller annen grunn.

Men i utgangspunktet har du helt rett!

PS: for oss gamlinger er dette knall.

+ Svar på tråd

Lignende tråder

1. Somatotype Research Project
    By HITFrank in forum Trening
    Svar: 0
    Nyeste innlegg: 04-05-05, 10:26
  2. Coenzyme Q10 (CoQ10) Research
    By NK in forum Artikler
    Svar: 0
    Nyeste innlegg: 10-04-05, 20:08