+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 26 av 26

Tråd: Dagens vitamin/mineral

vio
    vio er aktiv nå
    Supermod vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30

Dagens vitamin/mineral

Tenkte jeg skulle begynne å gå gjennom vitaminene og mineralene for dere.

Dagens vitamin er E (tokoferol):

Betydning/Funksjon:

- Viktig antioxidant, beskytter cellene mot frie radikaler.
    - Beskytter A-, C- og B-vit. mot harskning.
    - Øker opptakelsen av selen og forsterker dens virkning.
    - Minsker risikoen for kreft.
    - Viktig for musklenes utvikling.
    - Beskytter mot tungmetaller.
    - Styrker immunsystemet: T- og B-lymfocytter og makrofager.
    - Nødvendig for biskjoldbruskkjertelen.
    - Nødvendig for knokledannelsen.
    - Beskytter mot luftforurensing.
    - Beskytter mot tidlige aldersproblemer (hudflekker).

Terapi:

- Kreft (D-alfa-tokoferol-succinat).
    - Infeksjoner.
    - Kretsløpsproblemer; blodpropp, arteriosclerose, angina pectoris.
    - Muskelsvekksel hos idrettsfolk (doseringer 250mg+).
    - Herpes simplex.
    - Godartede knuter i brystet.
    - Hormonelle problemer.
    - Klimakterielle problemer.
    - Hudproblemer og rynker.
    - Arrvev.
    - Barnløshet.
    - Øresus.
    - Impotens.
    - Blodtrykk.
    (-virker lett blodfortynnende, og forsterker virkningen av marevan/warfarin)

Kilder:

Hvetekim, sojabønner, planteoljer, broccoli, rosenkål, grønne blader, spinat, hel hvete, fullkornsprodukter. Noe i fiskeolje og laks.

Ødelegges av:

P-piller, jerntilskudd.

Overlevelsesdagsdose: 10-30mg.
    Anbefalt daglig dose: 200mg.
    Høydosert kur ved behov, midlertidig: 400-2400mg.

Overdosering:

Kan gi magesår og diaré. Noen kvinner får for kraftige menstruasjoner.

Ekstra:

Det finnes også en variant som heter gamma-tokoferol. Lenge ble den antatt unødvendig fordi forsøk på rotter viste at den ikke ble tatt opp. Senere forsøk viste dog at mennesker nyttegjorde det, og i langt høyere grad enn alfa.
    Sist endret av vio; 09-02-06 kl 22:14
    Min blogg om det utrolige kuule livet jeg har foran dataskjermen OG mote+hår!!!
    http://kissabibben.blogg.no/

vio
    vio er aktiv nå
    Supermod vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30
    Tar i mot ønskevitaminer/mineraler, bare så det er sagt. Så bare spy ut din favoritt.

Medlem LaFleur is a jewel in the rough LaFleur is a jewel in the rough LaFleur sin avatar
    Ble medlem
    04-2004
    Er interessert i å lese dine tanker rundt denne problemstillingen:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=101205

Dosene det nevnes i artikkelen er jo ikke akkurat "megadoser".

vio
    vio er aktiv nå
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30
    Alt fra legemiddelverket må tas med en klype salt, siden de regulerer hva som får bli solgt som helsekost, og helst er ute etter å kvele hele industrien såfremt de ikke får stikke av med varene og selge det på resept, som glukosamin og msm.
    I den artikkelen står det at det harskner årefett, som er stikk i strid med det veldokumenterte faktum at E-vit hindrer harskning. Det tilsettes i de fleste oljer (som selolje) for å hindre at oljen harskner.
    Men, med det sagt:

"I en periode anbefalte mange norske leger hjertepasienter å ta tilskudd av E-vitamin. 400 til 800 i.e. var ikke uvanlig."

Det er en ganske vanvittig dose. 350mg er 525 i.e. Den antioksydative effekten av E-vitaminet slår først inn ved høye doser, og når man trener brytes E-vitaminet ned. Derfor har idrettsutøvere betydelig høyere behov enn andre. Det hindrer forøvrig muskelsvekkelse i inaktive perioder, og katabolisme.

Den blodfortynnende effekten av E er riktignok udiskutabel, og om man allerede har tynt blod eller har vært hjerteoperert bør man vise aktsomhet.

EDIT:
    Samme spekulative mølet ble presentert i aviser og nrk for et halvt år siden, da det ble sagt at røykere kunne dø av å spise gulrøtter. Dette fordi gulrøtter inneholder vitamin A. I den opprinnelige studien stod det, som her, at det "kanskje" var en sammenheng, og media hadde fullstendig ignorert at vitaminet som var brukt i studien var syntetisk og hadde et bindestoff som i seg selv var kreftfremkallende. Legemiddelindustrien har da også en lei tendens til å gi ut kjemikalier og syntetiske stoffer, mens helsekosten selger naturlige uttrekk. Disse kan ikke sammenliknes. Hadde likt å se den opprinnelige studien.
    Sist endret av vio; 09-02-06 kl 22:43

Platinum Member TommyMSI uberuberuber TommyMSI uberuberuber TommyMSI uberuberuber TommyMSI uberuberuber TommyMSI uberuberuber TommyMSI uberuberuber TommyMSI uberuberuber TommyMSI uberuberuber TommyMSI uberuberuber TommyMSI uberuberuber TommyMSI uberuberuber TommyMSI sin avatar
    Ble medlem
    01-2006
    Alder
    27
    Sitat Opprinnelig skrevet av vio
    Tar i mot ønskevitaminer/mineraler, bare så det er sagt. Så bare spy ut din favoritt.
    Har en pakke med B vitaminer ståendes som jeg tar en pille av med jevne mellomrom.
    Så det er min ønskevitamin for nå..
    http://fitnessprat.no/showthread.php?t=27446 <---treningsdagbok

1.pl City Open 2007

vio
    vio er aktiv nå
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30
    Sitat Opprinnelig skrevet av TommyMSI
    Har en pakke med B vitaminer ståendes som jeg tar en pille av med jevne mellomrom.
    Så det er min ønskevitamin for nå..
    Det er 17 forskjellige B-vitaminer, for ikke å nevne orotsyre, lecitin og andre beslektede substanser. Så de får vi ta stegvis. Men kan ta det bolere flest hefter seg ved, B.6.

Dagens vitamin 2, B-6(pyridoxin):

Betydning/Funksjon:

- Karbohydrat, protein- og fettstoffskiftet.
    - Nødvendig for dannelsen av røde blodlegemer.
    - Regulerer blodsukkeret.
    - Medvirker til cellerespirasjonen.
    - Regulerer kalium-natriumbalansen.
    - Har antihistamin virkning (les: pollenallergi, kattehår)
    - Antioksidant.
    - Medvirker ved dannelsen av serotonin og dopamin i hjernen og har betydning for nervesystemet.
    - Immunsystemet: T- og B-lymfocytter og granulocytter.
    - Fremmer opptakelse av B12 og forbedrer utnyttelsen av Selen.
    - Regulerer magesyren.
    - Bedre opptakelse av mineraler, spesielt magnesium og sink.
    - Inngår i 60 co-enzymer.

Beskytter mot/ terapi:

- Infeksjoner.
    - Allergier, astma, eksem.
    - Hjerte-kretsløpslidelser: arteriosclerose, angina pectoris.
    - Barnløshet.
    - Graviditetsproblemer: Kvalme, ødem, kramper, svangerskapsforgiftning.
    - Sukkersyke og hypoglukemi.
    - Søvnløshet, nervøsitet, irritabilitet.
    - Nyresten/gallesten.
    - Depressjon forårsaket av P-Piller.
    - Revmatisme.
    - PMS (100-200mg daglig)
    - Klimakteriebesvær.
    - Epilepsi.
    - Ødem.
    - Overvekt.
    - Skjelldannelse i hårliningen, øyenbryn, nese og bak ører.

Kilder:

Ølgjær, hvetekli, hvetekim, kål, melk, egg, fisk, lever, banan, avocado. Med andre ord gir et typisk kroppsbyggerkosthold rikelig med vitamin B6.

Minstedagsdose: 2,2 mg.
    Tilstrekkelig dagsdose: 5-30 mg.
    Dosering kur/spesielle behov: 50-200 mg.
    Overdosering gir midlertidige nerveskadesymptomer.
    Sist endret av vio; 10-02-06 kl 20:53

vio
    vio er aktiv nå
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30
    Kan ta en til siden jeg er i godt humør og det er 'flode' på tv (puss puss så får du en suss).

B - 8 (biotin):

Betydning/Funksjon:

- Virker på karbohydrat-, protein- og fettstoffskiftet.
    - Styrker immunforsvaret: B-lymfocytter.
    - Gir energi (stimulant).
    - Styrker håret; vekst og fylde.

Beskytter mot/ terapi:

- Betennelse i munn og tunge.
    - Hudproblemer.
    - Hårbunnsproblemer (flass).
    - Soppinfeksjon i tarmen.
    - Tretthet/sløvhet.
    - Søvnløshet, forvirring, depressjon.
    - Epilepsi.
    - Medisinforgiftning.

Kilder:

Nøtter, frukt, ølgjær, melk, upolert ris, eggeplommer, lever.

Minstedagsdose: 150 mcg.
    Tilstrekkelig dose: 150 - 300 mcg.
    Kur/spesielle behov: < 5 mg.

Hemmes av rå eggehvite (avedin) og antibiotikabehandling ødelegger biotindannelsen i tarmen fordi det utsletter tarmfloraen som syntetiserer B8.

Overdosering ukjent.

Judge, Jury & Executioner wannabeROCKY elefantastiskuber wannabeROCKY elefantastiskuber wannabeROCKY elefantastiskuber wannabeROCKY elefantastiskuber wannabeROCKY elefantastiskuber wannabeROCKY elefantastiskuber wannabeROCKY elefantastiskuber wannabeROCKY elefantastiskuber wannabeROCKY elefantastiskuber wannabeROCKY elefantastiskuber wannabeROCKY elefantastiskuber wannabeROCKY sin avatar
    Ble medlem
    05-2002
    Alder
    29
    Du vet jeg allerede har en slik lignende artikkel?
    Let me tell you something you already know. The world aint all sunshine and rainbows. Its a very mean and nasty place and I dont care how tough you are it will beat you to your knees and keep you there permanently if you let it. You, me, or nobody is gonna hit as hard as life.

vio
    vio er aktiv nå
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30
    Sitat Opprinnelig skrevet av wannabeROCKY
    Du vet jeg allerede har en slik lignende artikkel?
    Nei? hehe. Men du er noob, og jeg er pr0. Jeg tar det ut fra hodet. Dette er kun showoff fra min side. Jeg er egentlig ikke ute etter å lære noe bort.

ørretboms Gulliksen har et berømt rykte Gulliksen har et berømt rykte Gulliksen har et berømt rykte Gulliksen har et berømt rykte Gulliksen har et berømt rykte Gulliksen har et berømt rykte Gulliksen har et berømt rykte Gulliksen har et berømt rykte Gulliksen har et berømt rykte Gulliksen har et berømt rykte Gulliksen har et berømt rykte Gulliksen sin avatar
    Ble medlem
    07-2003
    Alder
    25
    informasjon om vitaminer og mineraler

dette er den O store vitamin/mineral tråden!

vio
    vio er aktiv nå
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30
    Sitat Opprinnelig skrevet av Gulliksen
    informasjon om vitaminer og mineraler

dette er den O store vitamin/mineral tråden!
    Jeg synes det var ganske tynt. Skal skrive mer utfyllende her.

NiC
    NiC er aktiv nå
    Superior newbie NiC is a jewel in the rough NiC is a jewel in the rough NiC is a jewel in the rough NiC sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    24
    b5...

vio
    vio er aktiv nå
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30
    Sitat Opprinnelig skrevet av divad
    b5...
    Ooh. Jeg har allerede tatt 2 vitaminer i dag. B-5 er det mye om..
    Får sette det på ønskelisten. Kanskje julenissen skriver noe. Men jeg føler veldig for å overraske noen ved å si at folsyre blir brukt til å rense kroppen for sprøytegifter (les: DNP), og at b-vitamin-derivatet orotsyre er leverrensende på lik linje med mariatistel. Tidbits.

Judge, Jury & Executioner wannabeROCKY elefantastiskuber wannabeROCKY elefantastiskuber wannabeROCKY elefantastiskuber wannabeROCKY elefantastiskuber wannabeROCKY elefantastiskuber wannabeROCKY elefantastiskuber wannabeROCKY elefantastiskuber wannabeROCKY elefantastiskuber wannabeROCKY elefantastiskuber wannabeROCKY elefantastiskuber wannabeROCKY elefantastiskuber wannabeROCKY sin avatar
    Ble medlem
    05-2002
    Alder
    29
    Sitat Opprinnelig skrevet av vio
    Nei? hehe. Men du er noob, og jeg er pr0. Jeg tar det ut fra hodet. Dette er kun showoff fra min side. Jeg er egentlig ikke ute etter å lære noe bort.
    LoL, riiiiight...

Let me tell you something you already know. The world aint all sunshine and rainbows. Its a very mean and nasty place and I dont care how tough you are it will beat you to your knees and keep you there permanently if you let it. You, me, or nobody is gonna hit as hard as life.

prz
    prz er aktiv nå
    Gold Member prz elefantastiskuber prz elefantastiskuber prz elefantastiskuber prz elefantastiskuber prz elefantastiskuber prz elefantastiskuber prz elefantastiskuber prz elefantastiskuber prz elefantastiskuber prz elefantastiskuber prz elefantastiskuber prz sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    Hehehe.. Neste fastlegen min skal bli vio... Bo hvor det m&#229;tte v&#230;re!
    Men p&#248;s p&#229; med B-vitamin, nr. 12 er mitt &#248;nske..

Silver Member snupp har slått av rykte
    Ble medlem
    01-2005
    -

vio
    vio er aktiv nå
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30
    Sitat Opprinnelig skrevet av snupp
    Jeg vet ikke om dette er et mineral eller hva det er, men jeg har iallefall et stort ønske om at du kan fortelle det du vet om KELP. Det jeg vet er at det skal være godt for de med lavt stoffskifte, men er nysgjerrig på hva det er, hvordan det hjelper osv. osv.
    Dette vet nok du.. ?
    Edit: Dette er forresten en veldig bra tråd!!! (Spesielt bra om Vio forteller om Kelp også)
    Kelp er tang. Sjøtang altså. Og tare. Jeg har hørt at det øker stoffskiftet, og tror det har noe med innhold av jod å gjøre. Det blir brukt i syntesen av trijodotyronin --> tyroksin. MEN ikke ta det svaret for god fisk enda, for jeg har i grunn aldri giddet å sette meg inn i det. Det selger nesten ikke.

vio
    vio er aktiv nå
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30
    As requested:

B-5 (pantothensyre)

Betydning/Funksjon:
    - Styrker binyrene og toleransen for stress.
    - Har betydning for stoffskiftet, vekst og energiproduksjon. Mitokondrier.
    - Er en antioksidant.
    - Beskytter mot stråleskader.
    - Styrker immunforsvaret: B-lymfocytter og produksjon av antistoffer.
    - Styrker centralnervesystemet p.g.a. syntesen av acetylcholin

Beskytter mot/ Terapi:

- Stress.
    - Allergi.
    - Fordøyelsesproblemer.
    - Colitis.
    - Infeksjoner.
    - Hypoglykemi.
    - Leddplager.
    - Binyrestress.
    - Tannskjæring om nettene.
    - Håravfall.
    - Kviser (denne mekanismen er ikke beskrevet i vitaminbøker, <10g daglig)

Kilder:

Eggeplomme, torskerogn, ølgjær, peanøtter, erter og bønner.

Minstedagsdose: 6 mg.
    Passende dagsdose: 20 - 40 mg.
    Dosering kur/periode: 100 - 200 mg.
    Overdosering gir muligens diaré.

vio
    vio er aktiv nå
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30
    B-12 (cyanocobalamin)

Betydning/Funksjon:

- Medvirker ved dannelsen av røde blodlegemer.
    - Regulerer karbohydrat-, fett- og proteinstoffskiftet.
    - Styrker immunforsvaret: T- og B-lymfocytter.
    - Styrker nervesystemet.
    - Viktig for syntesen av nukleinsyrer (dvs DNA replikering, proteinsyntese).

Beskytter mot:

- Depressjon og dårlig hukommelse hos eldre.
    - Blodmangel.
    (Det er kanskje en jævlig dårlig ide å sette gramsprøyter med B12 for appetitten om man går på dianabol. Bare en observasjon fra meg. )
    - Perniciøs anemi (injeksjon).
    - Alzheimers.
    - Tretthet.
    - Sillywalk-syndrom.
    - Øker appetitten.

Kilder:

Lever, ølgjær, fjærkre, fisk, melk, ost og egg.
    Med andre ord skulle kroppsbyggere få mer enn nok av dette gjennom kosten.

Minstedagsdose: 3 mcg.
    Passende dose: 10 - 20 mcg.
    Kurdose: 50 - 100 mcg.

Akkutt overdosering har ingen kjente bivirkninger, men B12 deponeres i leveren og er bundet til cyanid, det samme som Hitler gasset jødene med. Det er din lever. Værsågod.

Tas veldig godt opp som sugetabletter. Skal legges under tungen og trekke inn i blodårene.
    En medfødt intrincil-defekt nederst i maven/tykktarmen gir dårlig eller ingen B-12-opptak.
    Dersom man måler et normalt B-12-nivå, men høyt homocystein tyder det på at opptak av B-12 er for dårlig, og man trenger tilskudd.

Bronse Member Jay10 er et navn kjent av alle Jay10 er et navn kjent av alle Jay10 er et navn kjent av alle Jay10 er et navn kjent av alle Jay10 er et navn kjent av alle Jay10 er et navn kjent av alle Jay10 er et navn kjent av alle Jay10 er et navn kjent av alle Jay10 er et navn kjent av alle Jay10 er et navn kjent av alle Jay10 sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    Alder
    25
    sink

Superior newbie Sorin er et navn kjent av alle Sorin er et navn kjent av alle Sorin er et navn kjent av alle Sorin er et navn kjent av alle Sorin er et navn kjent av alle Sorin er et navn kjent av alle Sorin er et navn kjent av alle Sorin er et navn kjent av alle Sorin er et navn kjent av alle Sorin sin avatar
    Ble medlem
    05-2005
    Sitat Opprinnelig skrevet av Jay10
    sink
    Ja! Ta sink og magnesium

Kunne du ikke editert inn hvilke forskjellige versjoner det finnes av vitaminene/mineralene? F.eks. hvilken type B6 man b&#248;r kj&#248;pe, og hvorfor man b&#248;r kj&#248;pe den. Om man skal styre unna en del av de syntetiske versjonene, hva disse heter osv (ogs&#229; med begrunnelse).

Det er greit &#229; vite hva man skal se etter p&#229; etikettene

Forresten: Hva er "Sillywalk-syndrom" for noe?

Gold Member CrazyMonkey har mye å være stolt av CrazyMonkey har mye å være stolt av CrazyMonkey har mye å være stolt av CrazyMonkey har mye å være stolt av CrazyMonkey har mye å være stolt av CrazyMonkey har mye å være stolt av CrazyMonkey har mye å være stolt av CrazyMonkey har mye å være stolt av CrazyMonkey har mye å være stolt av CrazyMonkey har mye å være stolt av CrazyMonkey har mye å være stolt av CrazyMonkey sin avatar
    Ble medlem
    06-2002
    Alder
    30
    bumper denne
    Its amazing how 5% of the people can destroy the reputation of the remaining 95%.

Udefinert Goliat is a jewel in the rough Goliat is a jewel in the rough Goliat is a jewel in the rough Goliat is a jewel in the rough Goliat is a jewel in the rough Goliat sin avatar
    Ble medlem
    11-2005
    bumper igjen
    184 cm
    91 kg
    20 år

Hetromeno! metromeno elefantastiskuber metromeno elefantastiskuber metromeno elefantastiskuber metromeno elefantastiskuber metromeno elefantastiskuber metromeno elefantastiskuber metromeno elefantastiskuber metromeno elefantastiskuber metromeno elefantastiskuber metromeno elefantastiskuber metromeno elefantastiskuber metromeno sin avatar
    Ble medlem
    09-2004
    Hehehe...Showoff!.... Internett på jobben?

hobbykropp "ooo" is a jewel in the rough "ooo" is a jewel in the rough "ooo" is a jewel in the rough "ooo" sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    27
    hvis alle spiser en gul nonstop pr dag får de dagsbehovet for vitaminer og mineraler. Det gule utenpå nonstopen er faktisk det samme som utenpå vitaplexen, jmf. Rhino i Nissene på låven
    Sitat Opprinnelig skrevet av Padlern Vis post
    De i klassen som trener og hører på hip hop ligger alle på 40 i benken.

Kliss nytt medlem orjan88 is on a distinguished road
    Ble medlem
    10-2005
    Kunne du ha satt opp de fleste vanlige kildene for å få i seg de nødvendige vitaminene og mineralene man trenger i løpet av en dag?

+ Svar på tråd

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine

SEO by vBSEO ©2010, Crawlability, Inc.