Fikk ikke sove, så jeg skreiv ned et par ting jeg har tenkt litt på i det siste. Har ikke lest gjennom og det er nok fult av skrivefeil, men det er ikke viktig.
Jeg er en av dem som har trent i en del år, men aldri fått de resultatene jeg har hatt forhåpninger om. Utallige timer har gått med på å lese om kost og trening, men det har ikke gitt den uttellingen jeg trodde det ville gi. Mange vil sikkert kjenne seg igjen ved det at vi alltid leter etter et nytt tilskudd, en ny diett eller en ny måte å trene på som vil gi oss ekstrem framgang. Vi håper på at å lese oss opp på alt dette vil gi oss en fordel framfor de andre som bare går på gymet, gjør det de skal, og nøyer seg med det. Det som har skjedd med meg er at jeg har rota meg bort i det kaoset av informasjon som finnes på internett, og dermed glemte jeg de mest grunnleggende prinsippene med det å trene for å bli stor og sterk. Veldig mye av det man finner på internett er prinsipper som passer for de som for lengst har kommet forbi nybegynner stadiet, og denne typen trening egner seg dårlig for begynnere. Etter mange år med frustrasjon over manglende framgang tror jeg at jeg har funnet fram til noen enkle prinsipper som fungerer godt for meg.
Periodisering er en ekstremt viktig del av treninga. Det første året jeg trente hadde jeg forlest meg på HIT-trening, der man alltid skulle gå til failure og forbi på hver trening, og det var ingen periodisering hverken i form av å variere intensiteten (100% av 1rep maks) eller å rullere på øvelser. Resultatet vart at jeg gikk opp sikkert 20kg, men jeg klarte allikevel ikke 100kg i benkpress. Jeg unnskyldte meg med at benkpress var en dårlig øvelse for brystet, og det var ikke styrke jeg var ute etter men masse. Vel, masse fikk jeg, men det var i form av en haug med dødfett. Moralen er: les deg opp på periodisering, og bruk det. Sett deg mål i styrke selv om du kun er ute etter å øke i muskelmasse. Det er umulig å bli større uten å bli sterkere.
Volum eller mengde i treninga er et annet prinsipp som er viktigere for ferske og svakere løftere enn for mer erfarne løftere. En sterk fyr kan rekrutere mange flere muskelfibre ved et enkelt løft enn en svak person kan ved samme % av 1RM. Den svake personen må derfor kompensere med å gjøre flere sett enn den sterke personen.
Form er neste punkt. I de fleste byggerblad eller bøker kan vi lese at man bør kjøre trege kontrollerte reps med fokus på den eksentriske fasen for å øke mest mulig i muskelmasse. Nok en gang var jeg forlest på HIT-trening og jeg kjørte alle øvelser tekst book-stil med supertrege negativer. Jeg var fortsatt svak og tynnfeit på 100kg. Dessuten; hvor mange av de beste byggerne eller de sterkeste styrkeløfterne ser vi som faktisk bruker en slik tekst book-stil som blir anbefalt? Og hvor mange av de du ser på gymet som bruker en slik stil er store og sterke? Tenk litt på den...Jeg har også alltid strevd med å få større armer, og jeg trudde jeg hadde prøvd alt. Jeg bestemte meg for å kjøre litt større øvelser som stangcurls istedetfor preachercurls, og å bruke en løsere stil. Nå vokser armene som igjen.![]()
At kalorioverskudd er viktig for å bli større og sterkere er noe de fleste av oss veit, men jeg føler allikevel jeg må nevne det. Jeg er mindre nøye med hva jeg har i meg enn noen gang, men jeg passer på å få i meg nok proteiner og et overskudd av kalorier. På tross av dette øker jeg godt for tida. Jeg føler at kosthold er litt overvurdert egentlig.
Treningsmiljø er neste punkt. Sørg for å trene sammen med andre som har de samme målsetningen som deg selv. De du trener med bør være likesinnede som alltid vil prøve å løfte mer enn deg, men allikevel vil se at du perser. Dette er en ekstremt undervurdert faktor som vil kunne booste treninga di til et helt nytt nivå!
Å lytte til kroppen er det siste punktet. Å følge et oppsatt program føler jeg er helt nødvendig, men jeg syns ikke man skal bli en slave av loggboka heller. Det er ikke alltid man er i form til å gjøre det programmet sier, og noen ganger er man i god form i forhold til hva programmet tilsier at du skal gjøre på gymet. Finn en gylden middelvei mellom programmet og hva kroppen din forteller deg, og kjør på. Det er også viktig å ha det morro på gymet og leke seg litt. Prøv ut nye øvelser, eller nye måter å gjøre ting på. Plutselig har du funnet noe som er gull.
Dersom andre har noe å tilføye så gjør gjerne det i denne tråden.

LinkBack URL
About LinkBacks
Svar med sitat