+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 17 av 17

Tråd: Fordøyelsessykdommer Morbus Crohn

Silver Member propellen er et navn kjent av alle propellen er et navn kjent av alle propellen er et navn kjent av alle propellen er et navn kjent av alle propellen er et navn kjent av alle propellen er et navn kjent av alle propellen er et navn kjent av alle propellen er et navn kjent av alle propellen er et navn kjent av alle propellen sin avatar
    Ble medlem
    08-2002

Fordøyelsessykdommer Morbus Crohn

Fordypningsoppgave
    Oddbjørn leikvoll
    Naturheilschule 81
    Kull 2000 - 2003
    Fordøyelsessykdommer
    Morbus Crohn
    DOC:
    http://www.randabergfotzone.com/Hovedoppgave.doc
    rata tat tat

Junior Broscientist AxMataz elefantastiskuber AxMataz elefantastiskuber AxMataz elefantastiskuber AxMataz elefantastiskuber AxMataz elefantastiskuber AxMataz elefantastiskuber AxMataz elefantastiskuber AxMataz elefantastiskuber AxMataz elefantastiskuber AxMataz elefantastiskuber AxMataz elefantastiskuber AxMataz sin avatar
    Ble medlem
    07-2004
    Alder
    31
    Lurer på om tarmen min ser ut som dette..?

Edit:
    Morbus Crohn.
    Definisjon:
    Kronisk uspesifikk inflammatorisk tarmsykdom.
    Patologien er karakteristisk.
    Patogenesen, sykdomsårsaken, er ukjent.
    Er det bare meg eller er ikke årsak et emne i skolemedisin?
    Har aldri opplevd en lege som anbefaler å forebygge noe som helst, det går jo bare i å behandle symptomer. Snakk om å ljuge til seg selv..
    Vedlagte bilder
    Remember that last guy who gave up? --- Neither does anybody else!

Junior Broscientist AxMataz elefantastiskuber AxMataz elefantastiskuber AxMataz elefantastiskuber AxMataz elefantastiskuber AxMataz elefantastiskuber AxMataz elefantastiskuber AxMataz elefantastiskuber AxMataz elefantastiskuber AxMataz elefantastiskuber AxMataz elefantastiskuber AxMataz elefantastiskuber AxMataz sin avatar
    Ble medlem
    07-2004
    Alder
    31
    Når vi først er inne på det, vil ikke en og annen tarmrens eller tarmskyld virke forebyggende på dette?
    Du har jo prøvd C24 propell, føler du at det hjalp?

Silver Member propellen er et navn kjent av alle propellen er et navn kjent av alle propellen er et navn kjent av alle propellen er et navn kjent av alle propellen er et navn kjent av alle propellen er et navn kjent av alle propellen er et navn kjent av alle propellen er et navn kjent av alle propellen er et navn kjent av alle propellen sin avatar
    Ble medlem
    08-2002
    Sitat Opprinnelig skrevet av AxMataz
    Er det bare meg eller er ikke årsak et emne i skolemedisin?
    Har aldri opplevd en lege som anbefaler å forebygge noe som helst, det går jo bare i å behandle symptomer. Snakk om å ljuge til seg selv..
    Du er ikke alene der nei
    skolemedisinerere.equals("Hvitkledde konger av symptombehandling")
    rata tat tat

Ble medlem
    08-2002
    Når vi først er inne på det, vil ikke en og annen tarmrens eller tarmskyld virke forebyggende på dette?
    Du har jo prøvd C24 propell, føler du at det hjalp?
    Jeg har ikke noe veldig troa på det.
    Men det er nok en liten psykisk boost.
    Om C24 er grunnen til at man føler seg fresh, eller at det kommer av den >24timers fasten. forblir ennå uvisst.

Det er jo en hærli kombo av vanndrivende urter m.m., så du får jo flushet litt...

Sitat Opprinnelig skrevet av Oddbjørn Leikvoll
    ¤ Bio-Acidophilus/Multidophilus, gjendannelse av tarmbakterier.
    ¤ Enteroplex, hjelper mot inflammasjoner og irritasjon i slimhinne membraner.
    ¤ Body Defense antioksidant /nutri guard forte, beskytter sarte slimhinne membraner.
    ¤ Nag, glucasamine bekler slimhinner i hele fordøyelsestrakten.
    ¤ N-3 fettsyrer reduserer inflammatoriske tilstander.
    ¤ Multivitaminer, generelt oppbyggende og styrkende. Ofte mangel ved Crohns.
    ¤ Gurkemeie, virker sterkt anti-inflammatorisk og har mild anti-mikrobiel virkning.
    ¤ Slippery elm, virker beskyttende, og meget oppbyggende på slimhinner.
    ¤ Bioflavonoider, virker hemmende på produksjon av betennelse fremmende signalstoffer.
    ¤ Aloe Vera, anti-inflammatorisk, oppbyggende på slimhinner.
    ¤ Lakrisrot, Betennelseshemmende.
    ¤ Olivenblad ekstrakt, sopp, virus og parasitthemmende.
    ¤ Psyllium husk, fibertilskudd som virker bløtgjørende på tarminnholdet samtidig som den virker smørende på slimhinner og beskytter mot irritasjon.
    rata tat tat

Medlem cron har mye å være stolt av cron har mye å være stolt av cron har mye å være stolt av cron har mye å være stolt av cron har mye å være stolt av cron har mye å være stolt av cron har mye å være stolt av cron har mye å være stolt av cron har mye å være stolt av cron har mye å være stolt av cron har mye å være stolt av cron sin avatar
    Ble medlem
    10-2005
    Alder
    36
    Årsaken til MC er en smule uklare.Men det er veldig stor sansynlighet for at arv spiller en viktig faktor her.Jeg vil tro at en tarmskylling ville ta knekken på en slik tarm og er ikke til å anbefale.MC er en autoimunsvikt...dvs kroppen angriper seg selv(enkelt sagt).Det finnes ingen vidunderkur mot dette og er dessverre en kronisk sykdom for resten av livet.Sykdommen finnes ikke i østen og afrika men har hatt stor oppblomstring i vestlige land.

Min sønn på 5 år har hatt denne diagnosen siden han var baby...så og si den yngste i verden som har fått diagnosen.Det eneste de kan gjøre er å behandle sympotomene da årsak er helt ukjent.Behandlingen er agressiv og med sterke medisin som sterioder og milde cellegifter+betennelsesdempende medisiner.Han var også yngste barn i verden som fikk en nokså ny type medisin kalt remicade...men uten effekt.Det som hjelper han når han er syk er flytende ernæring slik at tarmene hans får så mye ro som mulig.Han lever også på en diett uten egg,melk,soya og gluten. Dette har ført til at sykdomsperiodene ikke er fylt så hyppige og kraftiger lenger...men han blir aldri helt frisk og må lære seg å leve med kroniske magesmerter og streng diett.Helsevesenet gjør virkelig mye hva denne sykdommen ang.Min sønn har blitt brukt en del i undervisning av legestudenter.Hans barneleger er ofte i London for å lære mer..også ultralydlegene hans reiser mye til utlandet for tilegne seg kunnskap om sykdommen.Så dere skal ikke fnyse av skolemedisinen....det er utrolig mye som blir gjort som ikke alle vet om.Ikke alle sykdommer er kurerbare og det er ikke dermed sagt at skolemedisnen er helt bak mål!!

Litt hjertesukk fra en mamma som vet veeeldig mye om MC

Tone:-))

Ble medlem
    07-2004
    Alder
    31
    Uff, Tone, det er alltid vondt når små barn opplever ufortjent smerte.
    Det er nok lett å generalisere litt ja, jeg mener selvfølgelig ikke at skolemedisinen ikke er godt for noe, det er bare mitt personlige inntrykk at skolemedisin i mange tilfeller kun går ut på å behandle symptomer fremfor å finne årsaken for så å forebygge.

Jeg tror at skolemedisinen i fremtiden kommer til å slå seg sammen med naturmedisin i mye større grad og at multilegesentre kommer til å bli regelen i stedet for det unntaket det er i dag.

Verden går fremover sakte men sikkert. Vet ikke om det er noen trøst, men tenk på at den forskningen de gjør rundt gutten din i dag, kan være grunnlaget for en fullstendig behandling hos tusenvis av barn i morgen.
    Heldigvis har han en veldig god mor som bryr seg, det er ikke alle barn som har det.

Håper virkelig dette løser seg.

Medlem cron har mye å være stolt av cron har mye å være stolt av cron har mye å være stolt av cron har mye å være stolt av cron har mye å være stolt av cron har mye å være stolt av cron har mye å være stolt av cron har mye å være stolt av cron har mye å være stolt av cron har mye å være stolt av cron har mye å være stolt av cron sin avatar
    Ble medlem
    10-2005
    Alder
    36
    Ja vi får krysse fingrene for at verden vil gå fremover De har jo hatt et stort prosjekt på Haukeland på selolje og blant annet Morbus crohn.Litt ymse resultat,men leddsmertene ble ivertfall bedre.

Jeg har prøvd alternativt på gutten og aldri mer.Når han blir stor så skal han selv få avgjøre hva han vil teste ut og vi kommer til å hjelpe han så godt vi klarer.Det som er vanskelig med barn er at det blir mye synsing og vanskelig å få helt klare svar.

Men har man MC så er kostholdet veldig viktig.Ser jo og at etter jeg endret mitt kosthold for å gå ned 20 kilo så har en av bivirkningene blitt at poden er også blitt mye bedre.Jeg tror rett og slett at det skyldes den fettfattige mat vi spiser nå+at maten er generelt mye sunnere.Pga dietten hans så er det så og si ingen halv og helfabrikate varer vi kan bruke og det har også en tydelig effekt på guttens mage.Han blir enda dårlig,men ikke så ille som vi opplevde han da han var liten.Nå kan vi selv i mye størregrad behandle det med flytende ernæring istedenfor steorider...siste steoridekur var i sommer så det har gått en stund nå hvor gutten er medisinfri.

Men hvorfor denne sykdommen kun eksisterer i den vestlige verden er det mange ulike teorier på.Det som er sikkert er at vårt kosthold har utviklet seg i en negativ bane og det får konsekvenser.Man er hva man spiser!!

Medlem The Monk is a jewel in the rough The Monk is a jewel in the rough
    Ble medlem
    10-2005

Teori

Det finnes en (alternativ) teori om at Crohn's er forårsaket av parasitter som lever i leveren og bukspyttkjertelen, pluss Salmonella, Shigella og diverse, amøber og sopp.
    Det er veldig mange som oppnår full forbedring gjennom en parasittkur. Symptomene forsvinner gjerne etter en ukes tid, men kommer lett tilbake igjen. Derfor er det viktig med ekstrem renslighet for å unngå å bli smittet på nytt. Huldaklinikken i Oslo holder på med slike kurer. Selv har jeg fått hjelp for en "uhelbredelig" sykdom der. De tar noen bra tester som de ikke kan gjøre på sykehuset.

Jeg er ikke helt enig i at noen sykdommer ikke er mulig å kurere. (Greit, noen unntak finnes det jo. Er litt vanskelig å gro et nytt bein hvis du har amputert.)

Ble medlem
    10-2005
    Alder
    36
    Sitat Opprinnelig skrevet av The Monk
    Det finnes en (alternativ) teori om at Crohn's er forårsaket av parasitter som lever i leveren og bukspyttkjertelen, pluss Salmonella, Shigella og diverse, amøber og sopp.
    Det er veldig mange som oppnår full forbedring gjennom en parasittkur. Symptomene forsvinner gjerne etter en ukes tid, men kommer lett tilbake igjen. Derfor er det viktig med ekstrem renslighet for å unngå å bli smittet på nytt. Huldaklinikken i Oslo holder på med slike kurer. Selv har jeg fått hjelp for en "uhelbredelig" sykdom der. De tar noen bra tester som de ikke kan gjøre på sykehuset.

Jeg er ikke helt enig i at noen sykdommer ikke er mulig å kurere. (Greit, noen unntak finnes det jo. Er litt vanskelig å gro et nytt bein hvis du har amputert.)
    Hehe...ånei du lett å fikse en ny fot vett du!!

Men jeg er sikkert litt pesimistisk nettopp fordi jeg ikke ønsker å ha urealistiske forhåpninger om at gutt skal bli helt frisk.Slaget blir så ekstra vondt hver gang han får tilbakefall da.Så jeg velger heller å trenke som så at okey dette er noe vi må lære å leve med og skulle det med tiden vise seg at han vokser det av seg så skal jeg juble da og sprette den dyreste sjampis!!Men dagen i dag er i dag og morgendagen og fremtiden er det ingen som vet noen ting om.Godt mulig at de finner en kur...men da må de lete i forskjellene på østlig og vestlig kultur tror jeg.

Silver Member HITman. elefantastiskuber HITman. elefantastiskuber HITman. elefantastiskuber HITman. elefantastiskuber HITman. elefantastiskuber HITman. elefantastiskuber HITman. elefantastiskuber HITman. elefantastiskuber HITman. elefantastiskuber HITman. elefantastiskuber HITman. elefantastiskuber HITman. sin avatar
    Ble medlem
    06-2005
    "Skolemedisin" og "naturmedisin" er helt fjollete begreper for meg. Det finnes mange ulike definisjoner på disse begrepene, det er en god del overlapp, men mange slenger dessverre rundt seg med disse begrepene uten å ha noen klar definisjon for seg i det hele tatt.
    Så la oss like godt bare glemme dem, og forhåpentligvis være enige i at vi ønsker oss en effektiv medisin, der grunnlaget i størst mulig grad bør komme fra gode effektstudier, og ikke bare på synsing og uetterprøvbare hypoteser!
    Det er opp til den enkelte lege eller "naturmedisiner" hvor stor vekt han/hun vil legge på forebygging framfor "symptomlindring", og personlig mener jeg forebygging er det viktigste i den grad man får det til. I hvilken grad man får det til avhenger forresten først og fremst av pasienten (evne, vilje, motivasjon, kunnskap, praktisering...).

H
    Erfaring er den talentløses trøst.

Ble medlem
    07-2004
    Alder
    31
    Om ikke annet HITman så er vår oppfatning (som beskrevet ovenfor) en eller annen grad av representativ for mange mennesker.
    Det er veldig få som forstår dette med "å forebygge", dette er voksne mennesker som har vært hos allmennleger hele livet, og de sitter fortsatt den dag i dag uten noen forståelse av at kosthold og helse henger sammen!?
    De har ingen forståelse for det, hva sier det om legens instilling til emnet?

Jeg vet at leger er like individuelle som alle andre mennesker, men når leger skriver ut resept på zyrtec fremfor å forklare hvordan sure oppstøt oppstår i første omgang, da mener jeg at de er med på å oppretthode denne distansen mellom det vi her har definert som skolemedisiner og naturmedisiner.

Men forstå meg rett her, jeg fryder meg over utviklingen som skjer, at kosttilskudd har funnet veien inn på apoteket, at fler leger som HITman og f.eks. Stig Bruset blir mer og mer vanlig, for det er sant som du sier mr HITman, det vi ønsker oss er en effektiv medisin.

Silver Member HITman. elefantastiskuber HITman. elefantastiskuber HITman. elefantastiskuber HITman. elefantastiskuber HITman. elefantastiskuber HITman. elefantastiskuber HITman. elefantastiskuber HITman. elefantastiskuber HITman. elefantastiskuber HITman. elefantastiskuber HITman. elefantastiskuber HITman. sin avatar
    Ble medlem
    06-2005
    Om ikke annet HITman så er vår oppfatning (som beskrevet ovenfor) en eller annen grad av representativ for mange mennesker.
    Det er veldig få som forstår dette med "å forebygge", dette er voksne mennesker som har vært hos allmennleger hele livet, og de sitter fortsatt den dag i dag uten noen forståelse av at kosthold og helse henger sammen!?
    De har ingen forståelse for det, hva sier det om legens instilling til emnet?

Jeg vet at leger er like individuelle som alle andre mennesker, men når leger skriver ut resept på zyrtec fremfor å forklare hvordan sure oppstøt oppstår i første omgang, da mener jeg at de er med på å oppretthode denne distansen mellom det vi her har definert som skolemedisiner og naturmedisiner.

Men forstå meg rett her, jeg fryder meg over utviklingen som skjer, at kosttilskudd har funnet veien inn på apoteket, at fler leger som HITman og f.eks. Stig Bruset blir mer og mer vanlig, for det er sant som du sier mr HITman, det vi ønsker oss er en effektiv medisin.
    Enig i dette, og jeg tror også det blir bedre etter hvert.

H
    Erfaring er den talentløses trøst.

Medlem The Monk is a jewel in the rough The Monk is a jewel in the rough
    Ble medlem
    10-2005
    Sitat Opprinnelig skrevet av HITman.
    (...) der grunnlaget i størst mulig grad bør komme fra gode effektstudier, og ikke bare på synsing og uetterprøvbare hypoteser! (...)
    Sånn som Jon Sudbø holder på. wacko

Medlem SuperMan! har slått av rykte SuperMan! sin avatar
    Ble medlem
    01-2006
    Alder
    23
    så ikke bra ut det bildet der AxMataz, ouch :|
    The only thing we have to fear is fear itself

Medlem perk har slått av rykte perk sin avatar
    Ble medlem
    01-2006

Vidunderkur?

For enkelte har dmso og melatonin vist seg å fungere rimelig bra mot crohns.

Se:

www.krysalis.net/crohn.htm

Medlem xtest har en flott utstråling
    Ble medlem
    11-2003
    Sitat Opprinnelig skrevet av The Monk

Er sikker på jeg har morbus crohn selv ,og lurer på hva må man gjøre for og bli henvist til f.eks huldalklinikken?
    Så langt har jeg blitt feilmedisinert og gått gjennom masse prøver ,og jeg føler jeg kaster bort så mye av livet mitt med og gå rundt og vente på den treige prosessen hos legen.
    Hvor mye koster det f.eks og betale alt selv?

+ Svar på tråd

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine

SEO by vBSEO ©2010, Crawlability, Inc.