Glem C-vitaminer
Mange tyr til C-vitaminer i vinterhalvåret i den tro at det kan styrke immunforsvaret og forhindre forkjølelse og influensa.
Det finnes imidlertid få studier som understøtter dette.
Nå viser en ny, omfattende undersøkelse at folk heller bør prøve ut et helt annet vitamin.
Det nye supervitaminet
Forskere har avdekket at vitamin D ikke bare kan styrke skjelettet – det spiller også en viktig rolle i immunsystemet.
Det viser en samarbeidsstudie mellom University of Colorado, Denver School of Medicine, Massachussets General Hospital og Children´s Hospital Boston.
Dette er den største og mest representative undersøkelsen i USA som har sett på forholdet mellom vitamin D og luftveisinfeksjoner, ifølge et presseskriv fra Massachusetts General Hospital.
Vitamin D-mangel = oftere syk
Resultatene viser at personer med lave vitamin D-nivåer er betydelig mer utsatt for forkjølelse eller influensa.
Risikoen er enda høyere for de med kroniske luftveissykdommer.
- Funnene våre viser at vitamin D spiller en viktig rolle i bekjempelsen av vanlige luftveissykdommer, som influensa og forkjølelse. Personer med vanlige lungesykdommer, som astma eller emfysem, er spesielt utsatt for infeksjoner ved vitamin D-mangel, sier hovedforsker Adit Ginde.
Anbefales ikke som «forkjølelsesprevensjon» ennå
Forskerne understreker at resultatene må bekreftes i kliniske undersøkelser før vitamin D kan anbefales som en måte å forhindre forkjølelse og influensa.
- Vi planlegger å teste ut effekten av vitamin D, spesielt med tanke på pasienter med astma eller KOLS, så vel som barn og eldre – grupper som er i økt fare for alvorlig sykdom, sier Ginde.
- Selv om det er for tidlig å si noe spesifikt angående anbefalinger, er det mange som trenger mer vitamin D, for skjelett og andre generelle helsegevinster, legger han til.
Undersøkelsen er publisert i fagtidsskriftet Archives of Internal Medicine.
På tide at nordmenn også "ser" detteKan jo håpe på at vi får noe økt forskning rundt dette fremover for og avdekke d-vitaminets viktige rolle.
Artikkelen er hentet fra www.dinside.no http://www.dinside.no/805754/glem-c-vitaminer





LinkBack URL
About LinkBacks
Kan jo håpe på at vi får noe økt forskning rundt dette fremover for og avdekke d-vitaminets viktige rolle.
Svar med sitat
