Syre-Base Balansen
Av Jostein Ødegården
Publisert 2006-02-07 19:16:44
Syre forårsaker forsuring i cellene. Forsurning setter i gang skadelige harskningsprosesser. Kraftig forsurning kan ødelegge en organisme. En forsurning inne i cellene kan ødelegge celledelingen og kan forårsake kreft. Matvarer som inneholder syre er blant annet sukker, kjøtt, ost, drikkevarer som kaffe brus, juice og alkohol. Kjøtt og melkeprodukter inneholder svovel og fosfor. Ved fordøyelse dannes svovel g fosforsyre. Idrett med høy intensitet virker forsurende på grunn av dannelse av melkesyre og utskillelse av kalsium. Utskillelse skjer når forbrenning skjer uten oksygen, anaerob metabolisme. Stress øker utskillelsen av basisk mineral som vil gi forsuring. Mosjon vil gi utskillelse av syre gjennom svetteprosess og utånding. (Kroppen kvitter seg med overskudd av CO2 ved å øke respirasjonen).
Skjelettet: Forsuring gir beinsmerte. Kost med mye proteiner inneholder svovel og fosfor. Syre blir dannet. Kroppen tar av sitt eget reservoar av kalium, kalsium og natrium for å nøytralisere PH-verdien. Siden skjelettet utgjør det viktigste depoet for kalsium og magnesium, kan forsuring føre til beinskjørhet på sikt. Forsuring som tapper kroppen for kalsium vil føre til dårlig søvnkvalitet og alt som det fører med seg(eks dårlig humør og konsentrasjonsevne). Forsuring av kroppen er vår verste fiende. Jeg har selv slitt mye med dette problemet. Forsuringsproblemet har gitt meg mange avrivningskader siden kalsiummangel fører til sprø og svakere muskler og senefester. Du kan ofte kjenne problemet som muskelkramper, spesielt om natten. Kalsiummangel var i flere år årsak til dårlig søvnkvalitet og gikk utover humøret og ga meg dårlig treningsgnist.
De siste årene har jeg tatt tilskudd som kroppen mister ved forsuring. Z.M.A (prolab) er Zink, magnesium og B6 for å gi økt opptak av mineralene, og i tillegg Calcium og Magnesium (Natures Best). Noen dager bruker jeg korallsand(helsekostprodukt), som inneholder mineralsalter som kalsium. Husk også å innta D-vitamin. D.vitamin regulerer opptak av kalsium. Mangel vil føre til at kroppen ikke kan ta opp kalsium. Pr i dag er søvnkvalitet og søvn bra. Jeg har ikke hatt antydning til kramper, skader eller avrivninger. Jeg føler meg i god balanse, immunforsvaret virker meget kraftig, og jeg har ikke vært syk på lang tid til tross for daglig omgang med mennesker som er syke, eller er potensielle smittebærere.
Du kan sjekke din egen PH- verdi ved å måle spyttets eller urinen surhetsgrad når du står opp om morgenen. Bruk lakmuspapir som du får kjøpt på apoteket. Den sikreste metoden er å ta en blodprøve på fastende mage hos egen lege.
Fra P.F (proteinfabrikken)klinikken
Jostein Ødegården Mob: 97643724, e-mail: Jostein@proteinfabrikken.no
Ønsker du skreddersydde treningsprogram og dietter for maksimal fremgang for en rimelig penge, ta kontakt. Kommer med en nyttig artikkel neste uke.
Vil bare tilføye at dette er den første artikkelen som er publisert på iform.no som omhandler temaet.
Noen som tror syre-basebalansen kommer til å bli en landsdekkende trend?

LinkBack URL
About LinkBacks
Svar med sitat