+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 13 av 13

Tråd: Kjempefrokost for slankere

Silver Member Trallala er et navn kjent av alle Trallala er et navn kjent av alle Trallala er et navn kjent av alle Trallala er et navn kjent av alle Trallala er et navn kjent av alle Trallala er et navn kjent av alle Trallala er et navn kjent av alle Trallala er et navn kjent av alle Trallala er et navn kjent av alle Trallala er et navn kjent av alle Trallala sin avatar
    Ble medlem
    08-2006
    Alder
    28

Kjempefrokost for slankere

En diger frokost med både karbohydrater, proteiner og fett kan gjøre det lettere å holde vekta etter en slankekur, mener søramerikanske forskere.

Slanking er ikke enkelt. Likevel er det ofte slik at selve slankekuren er den lette delen. Det virkelig vanskelige er å holde kiloene unna for godt.

Nå har forskere fra Venezuela kommet fram til en diett som de mener kan være løsningen på problemene:

Start dagen med en stor, god frokost med karbohydrater, proteiner og fett, og spis små måltider med lite karbohydrater resten av dagen.

Få effektive kurer

- De fleste slankestudier har vist at strengt karbohydratfattige dietter ikke er noen god måte å redusere vekta på, sier Daniela Jakubowicz fra Hospital de Clinicas i Caracas i ei pressemelding.

- De øker sulten etter karbohydrater og sakker forbrenninga. Resultatet, etter en kort periode med vekttap, er en rask retur til overvekt.

Bare fem prosent av dietter med lite karbohydrater gir resultater som fremdeles holder seg to år etterpå, mener Jakubowicz.

Skal en diett være effektiv over lengre tid, må den kunne gi god metthetsfølelse samtidig som den demper sukkerhunger, mener forskerne, som tror de kan ha kommet fram til nettopp en slik metode.

Stor frokost

Jakubowicz og kollegaene satte 94 fete, lite aktive kvinner på to ulike slankekurer. 46 av deltagerne skulle følge en diett som nærmest var rensket for karbohydrater.

Dagsrasjonen inneholdt 1085 kalorier, og tillot bare 17 gram karbohydrater, for eksempel fra brød, frukt, frokostblanding eller melk. I tillegg kunne damene spise 51 gram proteiner og 78 gram fett om dagen. Frokosten var dagens minste måltid, med omtrent 290 kalorier.

Den andre gruppa kunne i stedet spise 1240 kalorier om dagen, med 46 gram fett, 93 gram proteiner og hele 97 gram karbohydrater. Dessuten gikk omtrent halvparten av kaloriene, og over halvparten av karbohydratene, med i en solid frokost.

Fortsatte å gå ned i vekt

Forsøket pågikk i åtte måneder. I de fire første fokuserte deltagerne på å gå ned i vekt, mens de fire siste gikk med på å hindre kiloene å legge seg på igjen.

Da halvparten av tida var gått, hadde damene på lavkarbodietten gjennomsnittlig gått nesten 13 kilo, mens jentene på storfrokostkuren hadde tatt av nesten 11 kilo. Gruppene hadde altså klart seg omtrent like bra. Men etter enda fire måneder, var forskjellene betydelige.

Kvinnene på den karbohydratfattige dietten hadde gjennomsnittlig lagt på seg over åtte kilo igjen, mens damene som startet dagen med en stor frokost hadde fortsatt å gå ned i vekt, og faktisk blitt over sju kilo lettere.

De hadde til sammen blitt kvitt rundt 21 prosent av kroppsvekta, mens den andre gruppa bare hadde kvittet seg med 4,5 prosent.

Men hvorfor var forskjellene så store?

Stoppet hunger

Damene som spiste store frokoster og en god blanding av karbohydrater, proteiner og fett, rapporterte at de følte seg mindre sultne – spesielt før lunsj – og hadde færre anfall av karbohydrathunger, sammenlignet med de andre kvinnene.

Jakubowicz tror nettopp dette kan være noe av grunnen til at frokostdietten virket så bra.

Den stopper den verste sulten og sukkerhungeren. Dessuten er den sunnere en de ekstremt karbohydratfattige kurene, fordi dietten tillater folk å spise mer frukt, slik at de får i seg nok fiber og vitaminer, mener forskeren.

Referanse:

Forskningen ble lagt fram på det 90. årlige møtet i The Endocrine Society, som ble holdt i San Francisco, 17. Juni 2008.

Kilde: http://www.forskning.no/artikler/2008/juni/186332

Hva tror godtfolket? Jeg har stor tro på noe i denne duren for min egen del i alle fall.

Gladfeit! kimmen elefantastiskuber kimmen elefantastiskuber kimmen elefantastiskuber kimmen elefantastiskuber kimmen elefantastiskuber kimmen elefantastiskuber kimmen elefantastiskuber kimmen elefantastiskuber kimmen elefantastiskuber kimmen elefantastiskuber kimmen elefantastiskuber kimmen sin avatar
    Ble medlem
    10-2005
    Alder
    25
    Hvis det er noe sted på dagen jeg er sulten på en diett så er det værst på kvelden. Jeg tror derfor og legge mesteparten av kaloriene til førsten av dagen kansje ikke hadde vært så gunstig for min del , men man vet jo aldri.

Når jeg forresten tenker tilbake , er den tiden jeg alltid startet dagen med en god porsjon havregrøt med banan og proteinshake ( fort 5-600kcal ) den tiden jeg klarte meg best.
    He said, "Here, the Lord is saying there's a system that makes this much vitamin D this quickly -- thousands of units a day from sun exposure. And here's the government over here saying you only need a couple of hundred units a day. So you can sort of ask yourself, 'Who do you want to believe -- God or the government?'"

Judge, Jury & Executioner darp superduperuber darp superduperuber darp superduperuber darp superduperuber darp superduperuber darp superduperuber darp superduperuber darp superduperuber darp superduperuber darp superduperuber darp superduperuber darp sin avatar
    Ble medlem
    11-2002
    Alder
    31
    En god frokost øker apetitten min veldigt.. og det romler i magen. Går jeg uten frokost, kansje bare spiser litt frukt eller en shake så kan jeg gå timevis uten å spise noe
    It`s not the size of the car you drive that matters, it`s the size of the arm that steers the car that matters!

Silver Member Trallala er et navn kjent av alle Trallala er et navn kjent av alle Trallala er et navn kjent av alle Trallala er et navn kjent av alle Trallala er et navn kjent av alle Trallala er et navn kjent av alle Trallala er et navn kjent av alle Trallala er et navn kjent av alle Trallala er et navn kjent av alle Trallala er et navn kjent av alle Trallala sin avatar
    Ble medlem
    08-2006
    Alder
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av darp Vis post
    En god frokost øker apetitten min veldigt.. og det romler i magen. Går jeg uten frokost, kansje bare spiser litt frukt eller en shake så kan jeg gå timevis uten å spise noe
    Interessant! Hos meg er det helt motsatt.

Den anale hevneren Stålballa elefantastiskuber Stålballa elefantastiskuber Stålballa elefantastiskuber Stålballa elefantastiskuber Stålballa elefantastiskuber Stålballa elefantastiskuber Stålballa elefantastiskuber Stålballa elefantastiskuber Stålballa elefantastiskuber Stålballa elefantastiskuber Stålballa elefantastiskuber Stålballa sin avatar
    Ble medlem
    05-2003
    Sitat Opprinnelig skrevet av Trallala Vis post
    Interessant! Hos meg er det helt motsatt.
    Jeg må gjerne vente 1-2 timer før jeg kan spise noe om morgenen. Er alltid dritmett og litt småkvalm når jeg våkner om morgenen. Spiser jeg da vil jeg bli mer sulten utover dagen.
    Uteliv, inneliv eller underliv?

treningsnarkoman Talita er et navn kjent av alle Talita er et navn kjent av alle Talita er et navn kjent av alle Talita er et navn kjent av alle Talita er et navn kjent av alle Talita er et navn kjent av alle Talita er et navn kjent av alle Talita er et navn kjent av alle Talita sin avatar
    Ble medlem
    03-2008
    Alder
    21
    samme her, jo tideligere jeg spiser, jo mer sulten er jeg gjennom hele dagen, klarer jeg å drøye første måltid helt til kl 11 pleier dagen gå fint, men jeg er et matvrak uten like og med elendig selvdisiplin i forhold til mat... eier ikke metthets følelse
    Pain is just weakness leaving the body!

Bronse Member Tessa er et navn kjent av alle Tessa er et navn kjent av alle Tessa er et navn kjent av alle Tessa er et navn kjent av alle Tessa er et navn kjent av alle Tessa er et navn kjent av alle Tessa er et navn kjent av alle Tessa er et navn kjent av alle Tessa sin avatar
    Ble medlem
    09-2002
    Alder
    35
    Blog Entries
    1
    Tja, sånn kan det fungere for meg også...i ca 2 dager maks - så kommer kroppens straff (!): enormt søtsug 3.kvelden... Som regel vil et lavt matinntak tidlig på dagen, straffe seg med større søtsug (eller generell apetitt) sent på dagen (kvelden altså). Og det er mindre gunstig å spise mye sent på kvelden mens kroppen faller til ro, enn å innta energien tidlig på dagen mens du enda har mye å utrette. Å spise mange hyppige måltider vil også teoretisk virke gunstig på totalforbrenningen over tid, fordi hvert måltid gir en akutt økning i stoffskiftet.

Sitat Opprinnelig skrevet av Stålballa Vis post
    Jeg må gjerne vente 1-2 timer før jeg kan spise noe om morgenen. Er alltid dritmett og litt småkvalm når jeg våkner om morgenen. Spiser jeg da vil jeg bli mer sulten utover dagen.
    Kanskje spiser du for mye sent på kvelden? Hva med å begrense matinntaket ditt på kveldene, og stå opp minst 30 minutter tidligere enn du pleier. Da får kroppen tid til å våkne, øke forbrenningen, registere det lave blodsukkeret og gi deg sultfølelse!

Psychosocial Baliba elefantastiskuber Baliba elefantastiskuber Baliba elefantastiskuber Baliba elefantastiskuber Baliba elefantastiskuber Baliba elefantastiskuber Baliba elefantastiskuber Baliba elefantastiskuber Baliba elefantastiskuber Baliba elefantastiskuber Baliba elefantastiskuber Baliba sin avatar
    Ble medlem
    12-2003
    Alder
    26
    Jeg spiser automatisk mye mer gjennom hele dagen om jeg spiser frokost.
    Det samme gjelder inntak av karbohydrater, jo mer jeg spiser av det jo mer spiser jeg.
    Selvfølgelig innenfor en viss grense, men jeg merker jeg blir betydelig mer sulten av å spise karbohydrater.

Grunnen til at det endte som det gjorde i studiene ser jeg for meg at er på grunn av at de i tiden etter dietten ikke klarer å holde kostholdet på riktig måte som da naturlig nok fører til søtsug etc. Balanserer man kostholdet riktig i forhold til fett og proteiner og kutter ned på karbohydrater skal det jo automatisk gi bedre metthetsfølelse.

Problemet blir jo å holde det i det daglige, og det har jegforståelse for at ikke er så lett så da blir det fort til at man skeier ut og da fungerer det ikke og da kræsjer alt og man begynner å putte i seg både det og det andre og vips så er vekta litt over utgangspunktet.
    Jeg er sponset av Norkost

Hakuna Matata

Just look me in the eyes and say I'm wrong!

Chaticks-si-Chaticks HITFrank elefantastiskuber HITFrank elefantastiskuber HITFrank elefantastiskuber HITFrank elefantastiskuber HITFrank elefantastiskuber HITFrank elefantastiskuber HITFrank elefantastiskuber HITFrank elefantastiskuber HITFrank elefantastiskuber HITFrank elefantastiskuber HITFrank elefantastiskuber HITFrank sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Sitat Opprinnelig skrevet av Tessa Vis post
    Tja, sånn kan det fungere for meg også...i ca 2 dager maks - så kommer kroppens straff (!): enormt søtsug 3.kvelden... Som regel vil et lavt matinntak tidlig på dagen, straffe seg med større søtsug (eller generell apetitt) sent på dagen (kvelden alts&#229. Og det er mindre gunstig å spise mye sent på kvelden mens kroppen faller til ro, enn å innta energien tidlig på dagen mens du enda har mye å utrette. Å spise mange hyppige måltider vil også teoretisk virke gunstig på totalforbrenningen over tid, fordi hvert måltid gir en akutt økning i stoffskiftet.

Kanskje spiser du for mye sent på kvelden? Hva med å begrense matinntaket ditt på kveldene, og stå opp minst 30 minutter tidligere enn du pleier. Da får kroppen tid til å våkne, øke forbrenningen, registere det lave blodsukkeret og gi deg sultfølelse!
    Da er ikke Martin Berkhan (www.leangains.com) og du enig! Jeg gikk ned mye i vekt ved å kun spise på kvelden når jeg var i ro og følte meg helt super hele dagen (faste fra 2400-1600 for deretter å spise 2-3 måltider mellom 1600-2400).

Spørsmålet er da om jeg hadde spist akkurat det sammen, men fordelt over flere måltider gjennom hele dagen, hadde gjort noe forskjell i vektnedgangen?? Jeg tror ikke det, i så fall er det marginalt!

Chaticks-si-Chaticks HITFrank elefantastiskuber HITFrank elefantastiskuber HITFrank elefantastiskuber HITFrank elefantastiskuber HITFrank elefantastiskuber HITFrank elefantastiskuber HITFrank elefantastiskuber HITFrank elefantastiskuber HITFrank elefantastiskuber HITFrank elefantastiskuber HITFrank elefantastiskuber HITFrank sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Studier som viser at de som spiser frokost er tynnere enn de som hopper over frokosten er humbug hvis de skal vise at det er selve frokosten som er det magiske. Hva hvis de som spiser frokost også spiser mer fornuftig, mindre kalorier enn de som hopper over frokosten og spiser mer usunn og kaloriinnholdig mat senere på dagen.

Poenget er at det trenger ikke å være FROKOSTEN som er det utslagsgivende. At noen får støtte til å drive slik humbug-forskning og får lov til å publisere det som en sannhet er for meg idioti!

homogravid slogum elefantastiskuber slogum elefantastiskuber slogum elefantastiskuber slogum elefantastiskuber slogum elefantastiskuber slogum elefantastiskuber slogum elefantastiskuber slogum elefantastiskuber slogum elefantastiskuber slogum elefantastiskuber slogum elefantastiskuber slogum sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    Bare tull og tøv den studien. Problemet oppstår når folk skipper frokosten til fordel for ei frokost-pølse-meny på statoil.
    For a list of all the ways technology has failed to improve the quality of life, please press here.

har 20kg biceps Tuba elefantastiskuber Tuba elefantastiskuber Tuba elefantastiskuber Tuba elefantastiskuber Tuba elefantastiskuber Tuba elefantastiskuber Tuba elefantastiskuber Tuba elefantastiskuber Tuba elefantastiskuber Tuba elefantastiskuber Tuba elefantastiskuber Tuba sin avatar
    Ble medlem
    06-2003
    Alder
    28
    'Feo, Fuerte y Formal'

Psychosocial Baliba elefantastiskuber Baliba elefantastiskuber Baliba elefantastiskuber Baliba elefantastiskuber Baliba elefantastiskuber Baliba elefantastiskuber Baliba elefantastiskuber Baliba elefantastiskuber Baliba elefantastiskuber Baliba elefantastiskuber Baliba elefantastiskuber Baliba sin avatar
    Ble medlem
    12-2003
    Alder
    26
    Grønnsaker, magert kjøtt og frokostblandinger er matvarer som gjør at vi holder lenger på metthetsfølelsen

Kanskje litt på grensen og bare si frokostblandinger uten å nevne konkrete eksplemer med tanke på alt det crap'et som finnes av frokostblandinger.
    Jeg er sponset av Norkost

Hakuna Matata

Just look me in the eyes and say I'm wrong!

+ Svar på tråd

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine

SEO by vBSEO ©2010, Crawlability, Inc.