+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 38 av 38

Tråd: Melketistel (milk tistle) marietistel

NK
    NK er ikke aktiv
    Nautica gigantomania NK elefantastiskuber NK elefantastiskuber NK elefantastiskuber NK elefantastiskuber NK elefantastiskuber NK elefantastiskuber NK elefantastiskuber NK elefantastiskuber NK elefantastiskuber NK elefantastiskuber NK elefantastiskuber NK sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Blog Entries
    18

Melketistel (milk tistle) marietistel

URTENS EGENSKAPER OG VIRKNING
    Leverbeskyttende, galledrivende, astringerende (sammentrekkende), blodrensende, svettedrivende, urindrivende og magestyrkende. Har også vært brukt som brekkmiddel.

URTEN KAN BRUKES VED FØLGENDE HELSEPLAGER / SYKDOMMER
    Leversykdommer som skrumplever, hepatitt, leverbetennelse, gulsott, slangebitt, soppforgiftning og andre forgiftninger. Dessuten brukt ved byller, underlivsplager, menstruasjonsproblemer, depresjon, og som støttebehandling ved kjemoterapi.

OMTALE

Mariatistel virker avgiftende på leveren, både forebyggende og terapeutisk, og kan med stor fordel benyttes til behandling av akutt og subakutt leverbetennelse. Planten brukes i dag primært til behandling av hepatitt og gulsott, samt tilstander der leveren er under belastning, enten fra infeksjon, for stort alkoholinntak eller fra kjemoterapi i forbindelse med sykdommer som kreft. Mariatistel kan avhjelpe de skader leveren har vært utsatt for ved kjemoterapi, og fremskynder rekonvalesensen etter behandlingen. Alkoholiserte personer må bruke silymarin i fire til åtte uker før man kan forvente å se tegn til reversering av leverskadene.

Ekstrakter av mariatistel har vært brukt som en antidote etter at folk ved uhell har spist fluesopp eller andre giftige sopper. Studier utført i nyere tid, sammen med erfaringer fra tradisjonell bruk av mariatistel gjennom lange tider i Europa, tilsier at stoffet silymarin i frøene kan spille en vesentlig rolle i å beskytte mot akutte leverskader på grunn av giftpåvirkninger. Etter at man de siste 40 årene har anvendt mariatistelpreparat ved forgiftninger av hvit fluesopp, har dødeligheten av slike forgiftninger blitt redusert med 80%. Det finnes ikke noen gode skolemedisinske alternativer som virker leverbeskyttende eller leveravgiftende, så bruk av mariatistel ved leversykdommer anbefales, i alle fall ved livstruende situasjoner.

Mariatistelekstrakt beskytter levercellene både direkte og indirekte. Det besitter også evnen til å regenerere leverceller som har blitt skadet, og til å beskytte mot fibrosis (bindevevsomdannelse). Silymarin, og mer spesifikt silibinin, støtter levercellene direkte ved å binde seg til utsiden av cellene og blokkerer inngangen for spesielle giftstoffer. Silymarin beskytter også levercellene ved å styrke deres antiokisdant-aktivitet. Alkoholmisbruk og virusbetinget hepatitt kan føre til skader på leverceller. Under slike forhold vil silymarin hjelpe cellene til å lage nye proteiner som er i stand til å regenerere skadede leverceller. Og det fine er at silymarinets regenerative evne virker bare på normale leverceller, og det vil på den måten ikke stimulere veksten av kreftceller.

Folk som er sensitive for mange kjemiske stoffer og arbeidere som blir utsatt for giftstoffer i sitt daglige virke, kan ha nytte av å inkludere silymarin i sitt daglige inntak av kosttilskudd. Det er også registrert bedringer hos psoriasispasienter, men denne observasjonen er bare basert på enkelttilfeller. Psoriasisen hos disse pasientene syntes å være forbundet med svekket leverfunksjon etter en historie som alkoholmisbrukere, og for dem kan mariatistelekstrakt være til hjelp.

Silymarin er effektiv som hjelp til å forhindre eller lindre gallestein. Mariatistelfrø inneholder også åtte betennelseshemmende forbindelser som kan være til hjelp for å lette hudinfeksjoner og forstyrrelser som psoriasis. Nylig er det vist at stoffet silymarin har gitt lovende resultater som en diabetes-bekjemper. Silymarin er ugiftig.

Da silymarin er svært tungtoppløselig i vann kan man ikke bruke frøene til urtete, men de kan spises som de er (2-3 teskjeer tygges grundig 3 ganger daglig). Ellers anvendes de som alkoholisk tinktur eller tørr alkoholisk ekstrakt som lett lar seg standardisere. Det finnes flere ferdigpreparater på markedet. Man kan også fremstille mariatisteltinktur selv: Knust droge dekkes med 60% alkohol og står lunt i 2-3 uker, rystes en gang iblant. Siles gjennom filtrerpapir eller kaffefilter.

Mariatistel er mest brukt i Europa, men mye av frøet som omsettes kommersielt kommer fra Argentina. Planter som dyrkes langt sør inneholder mer silymarin enn planter som dyrkes i nord. Dette er vist ved å sammenligne silymarin-innholdet i planter dyrket i Tyrkia og Tyskland. Faktorer som nedbør, temperatur og den genetiske opprinnelsen av plantematerialet influerer også på innholdet av silymarin. Jo modnere frøene er desto høyere er silymarininnholdet. Av planten er det bare frøene og frøstanden som inneholder silymarin (4-6%).

Mariatistel er nå anerkjent som en kraftig antioksidant. I følge James A. Duke er den antioksidative virkningen av silymarin 10 ganger kraftigere enn av vitamin E.

For personer med leversykdommer eller for de som søker ekstra leverbeskyttelse på grunn av alkohol, medisiner eller kjemiske stoffer, bør det daglige inntaket av silymarin tilsvare 420 mg, fordelt på tre inntak gjennom dagen.

under construction GrEmLiNgS elefantastiskuber GrEmLiNgS elefantastiskuber GrEmLiNgS elefantastiskuber GrEmLiNgS elefantastiskuber GrEmLiNgS elefantastiskuber GrEmLiNgS elefantastiskuber GrEmLiNgS elefantastiskuber GrEmLiNgS elefantastiskuber GrEmLiNgS elefantastiskuber GrEmLiNgS elefantastiskuber GrEmLiNgS elefantastiskuber GrEmLiNgS sin avatar
    Ble medlem
    02-2005
    Alder
    28
    spennende artikel.

mye bra info der!!

Etter at man de siste 40 årene har anvendt mariatistelpreparat ved forgiftninger av hvit fluesopp, har dødeligheten av slike forgiftninger blitt redusert med 80%

80% faktiskt!!!
    McBain says: Jeg har lyst til å putte deg i et fly og så skyte deg ned. Digitalt altså

Judge, Jury & Executioner darp superduperuber darp superduperuber darp superduperuber darp superduperuber darp superduperuber darp superduperuber darp superduperuber darp superduperuber darp superduperuber darp superduperuber darp superduperuber darp sin avatar
    Ble medlem
    11-2002
    Alder
    31
    ja det er vel ikke lenge til man må ha resept på dette også i norge
    It`s not the size of the car you drive that matters, it`s the size of the arm that steers the car that matters!

under construction GrEmLiNgS elefantastiskuber GrEmLiNgS elefantastiskuber GrEmLiNgS elefantastiskuber GrEmLiNgS elefantastiskuber GrEmLiNgS elefantastiskuber GrEmLiNgS elefantastiskuber GrEmLiNgS elefantastiskuber GrEmLiNgS elefantastiskuber GrEmLiNgS elefantastiskuber GrEmLiNgS elefantastiskuber GrEmLiNgS elefantastiskuber GrEmLiNgS sin avatar
    Ble medlem
    02-2005
    Alder
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av darp Vis post
    ja det er vel ikke lenge til man må ha resept på dette også i norge
    er ikke tull en gang
    McBain says: Jeg har lyst til å putte deg i et fly og så skyte deg ned. Digitalt altså

Telepathic Overlord of 8. Arralou elefantastiskuber Arralou elefantastiskuber Arralou elefantastiskuber Arralou elefantastiskuber Arralou elefantastiskuber Arralou elefantastiskuber Arralou elefantastiskuber Arralou elefantastiskuber Arralou elefantastiskuber Arralou elefantastiskuber Arralou elefantastiskuber Arralou sin avatar
    Ble medlem
    11-2003
    Alder
    26
    Inspirert av artikkelen spiste jeg en kapsel! Har brukt dette fast i mange mange måneder, kanskje et helt år til og med.

Judge, Jury & Executioner darp superduperuber darp superduperuber darp superduperuber darp superduperuber darp superduperuber darp superduperuber darp superduperuber darp superduperuber darp superduperuber darp superduperuber darp superduperuber darp sin avatar
    Ble medlem
    11-2002
    Alder
    31
    Har vært fast inventar i skapet min også en god stund nå =)
    It`s not the size of the car you drive that matters, it`s the size of the arm that steers the car that matters!

sup brah Lean&Fin elefantastiskuber Lean&Fin elefantastiskuber Lean&Fin elefantastiskuber Lean&Fin elefantastiskuber Lean&Fin elefantastiskuber Lean&Fin elefantastiskuber Lean&Fin elefantastiskuber Lean&Fin elefantastiskuber Lean&Fin elefantastiskuber Lean&Fin elefantastiskuber Lean&Fin elefantastiskuber Lean&Fin sin avatar
    Ble medlem
    10-2002
    Alder
    26
    Minner meg på at jeg leste litt om dette i den flotte katalogen jeg fikk fra healthydirect.

http://www.healthydirect.co.uk/0232.htm

Ikke ille pris dette??
    ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
    .......................................R.I.P..........................................
    ..................Aziz "Zyzz" Sergeyevich Shavershian..................
    .....................₪₪₪₪₪₪1989-2011₪₪₪₪₪₪...................

Supermod altitude elefantastiskuber altitude elefantastiskuber altitude elefantastiskuber altitude elefantastiskuber altitude elefantastiskuber altitude elefantastiskuber altitude elefantastiskuber altitude elefantastiskuber altitude elefantastiskuber altitude elefantastiskuber altitude elefantastiskuber altitude sin avatar
    Ble medlem
    05-2002
    Alder
    42
    Du får en bestilling straks du har dette inne NK. Skulle ikke dette komme inn for en tid siden?

Har hatt god effekt av kombo mariatistel, ala, NAC og nattlysolje (anbefalt av NK for høye leververdier for noen år siden). Nå tror jeg at jeg kommer til å foretrekke en kombo av mariatistel, NAC, SesaMax og kanskje grønn te ekstrakt av en eller annen type. Kommentarer til denne siste komboen?

NK
    NK er ikke aktiv
    Nautica gigantomania NK elefantastiskuber NK elefantastiskuber NK elefantastiskuber NK elefantastiskuber NK elefantastiskuber NK elefantastiskuber NK elefantastiskuber NK elefantastiskuber NK elefantastiskuber NK elefantastiskuber NK elefantastiskuber NK sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Blog Entries
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av altitude Vis post
    Du får en bestilling straks du har dette inne NK. Skulle ikke dette komme inn for en tid siden?

Har hatt god effekt av kombo mariatistel, ala, NAC og nattlysolje (anbefalt av NK for høye leververdier for noen år siden). Nå tror jeg at jeg kommer til å foretrekke en kombo av mariatistel, NAC, SesaMax og kanskje grønn te ekstrakt av en eller annen type. Kommentarer til denne siste komboen?

Jeg venter inn maritistel kommende uke.

De nsiste komboen høres topp ut

Supermod altitude elefantastiskuber altitude elefantastiskuber altitude elefantastiskuber altitude elefantastiskuber altitude elefantastiskuber altitude elefantastiskuber altitude elefantastiskuber altitude elefantastiskuber altitude elefantastiskuber altitude elefantastiskuber altitude elefantastiskuber altitude sin avatar
    Ble medlem
    05-2002
    Alder
    42
    Takk NK. Sitter og venter med kreditkortet klart til bestilling

Ble medlem
    02-2005
    Alder
    28
    klarer du og få mr muskel til sende med mariatistel til meg sammens men den ordren han driver å mekker? eller skal jeg sende han en pm

Bronse Member Sarge is a jewel in the rough Sarge is a jewel in the rough Sarge is a jewel in the rough Sarge is a jewel in the rough Sarge is a jewel in the rough
    Ble medlem
    12-2005
    Sitat Opprinnelig skrevet av NK Vis post
    Jeg venter inn maritistel kommende uke.

De nsiste komboen høres topp ut
    Hvor blir det av milk thistle?
    =)

NK
    NK er ikke aktiv
    Ble medlem
    03-2002
    Blog Entries
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av russern Vis post
    Hvor blir det av milk thistle?

Kommet og gått ut igjen , fikk bare 24bokser og de gikk på 1dag dessverre

Junior Broscientist AxMataz elefantastiskuber AxMataz elefantastiskuber AxMataz elefantastiskuber AxMataz elefantastiskuber AxMataz elefantastiskuber AxMataz elefantastiskuber AxMataz elefantastiskuber AxMataz elefantastiskuber AxMataz elefantastiskuber AxMataz elefantastiskuber AxMataz elefantastiskuber AxMataz sin avatar
    Ble medlem
    07-2004
    Alder
    31
    Nå spør jeg før jeg har sjekket, men er dette noe du har inne NK?
    Hva er en god pris for en måneds forbruk?
    Remember that last guy who gave up? --- Neither does anybody else!

New and improved Rock elefantastiskuber Rock elefantastiskuber Rock elefantastiskuber Rock elefantastiskuber Rock elefantastiskuber Rock elefantastiskuber Rock elefantastiskuber Rock elefantastiskuber Rock elefantastiskuber Rock elefantastiskuber Rock elefantastiskuber Rock sin avatar
    Ble medlem
    10-2002
    Jeg tok marietistel før når jeg hadde drukket og våknet opp frisk som en fisk!
    RockyRock

Medlem eXplode er et navn kjent av alle eXplode er et navn kjent av alle eXplode er et navn kjent av alle eXplode er et navn kjent av alle eXplode er et navn kjent av alle eXplode er et navn kjent av alle eXplode er et navn kjent av alle eXplode er et navn kjent av alle eXplode sin avatar
    Ble medlem
    10-2003
    Har handlet det herfra en del ganger, tror prisen skal være grei.

http://www.urteapoteket.no/index.php?productID=1048

(beklager NK.. )

Platinum Member Smite har mye å være stolt av Smite har mye å være stolt av Smite har mye å være stolt av Smite har mye å være stolt av Smite har mye å være stolt av Smite har mye å være stolt av Smite har mye å være stolt av Smite har mye å være stolt av Smite har mye å være stolt av Smite har mye å være stolt av Smite har mye å være stolt av
    Ble medlem
    06-2002
    Alder
    27
    Sitat Opprinnelig skrevet av AxMataz Vis post

www.vitaminuk.co.uk har billig og fin maritatistel.

NK
    NK er ikke aktiv
    Ble medlem
    03-2002
    Blog Entries
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av AxMataz Vis post
    Har det ikke inne nå , en god pris for en måned er rundt 75.-

Psykadelisk Gadja er et navn kjent av alle Gadja er et navn kjent av alle Gadja er et navn kjent av alle Gadja er et navn kjent av alle Gadja er et navn kjent av alle Gadja er et navn kjent av alle Gadja er et navn kjent av alle
    Ble medlem
    11-2003
    Alder
    27
    Skal teste maristel selv.Hadde litt høye levevedier på forige blodprøve.Får se om det kan hjelpe.Skal ta ny blodprøve om 2 uker.
    Legen fortalte og at det var noen som hadde naturlig høy leververdi,uten at det var skadlig.
    Kan ikke se på hvilken faktorer jeg har som skulle gi høy leveverdi. Spiser mye koffeinpiller,alcar og l-tyrosine,men kan ikke se at det skal gjøre noe med leververdien.

Kliss nytt medlem Fanatic is a jewel in the rough Fanatic is a jewel in the rough Fanatic sin avatar
    Ble medlem
    09-2005
    Bruker Mariatistel når jeg drikker, og det funker mot bakrus. Mulig det er placebo, men for meg er det verdt pengene ihvertfall. Beskytter leveren mot alkoholen uansett.

Medlem perk har slått av rykte perk sin avatar
    Ble medlem
    01-2006
    Jeg sikler litt på bulk maria tistel, som den man får kjøpt på rolv.no. Vanligvis koster mariatistel ca 250 for boksen, og det holder kun i 2-3 uker(3-4 stk per måltid).

Ble medlem
    02-2005
    Alder
    28
    HVA?? får man ikke inn dette under EØS lenger???

England nekter å sende :/

Får du tak i NK ?

NK
    NK er ikke aktiv
    Ble medlem
    03-2002
    Blog Entries
    18
    Nye regler på dette, nevnte det i en post for noen måneder siden, det gjelder også rhodiola rosea og endel andre i samme sjanger.
    Jeg har det ikke inne for øyeblikket

Elite Broscientist McBain elefantastiskuber McBain elefantastiskuber McBain elefantastiskuber McBain elefantastiskuber McBain elefantastiskuber McBain elefantastiskuber McBain elefantastiskuber McBain elefantastiskuber McBain elefantastiskuber McBain elefantastiskuber McBain elefantastiskuber McBain sin avatar
    Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    Står som handelsvare på legemiddellisten?
    I wanted to burn a lot of calories today. So I set fire to a fat kid.

Ble medlem
    02-2005
    Alder
    28
    crap...

Elite Broscientist McBain elefantastiskuber McBain elefantastiskuber McBain elefantastiskuber McBain elefantastiskuber McBain elefantastiskuber McBain elefantastiskuber McBain elefantastiskuber McBain elefantastiskuber McBain elefantastiskuber McBain elefantastiskuber McBain elefantastiskuber McBain sin avatar
    Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av GrEmLiNgS Vis post
    crap...
    Det betyr vel at det ikke regnes som legemiddel og at det burde være mulig å få kjøpt i Norge? Eller?

Kliss nytt medlem Fanatic is a jewel in the rough Fanatic is a jewel in the rough Fanatic sin avatar
    Ble medlem
    09-2005
    Mariatistel selges jo i alle norske helsekostbutikker (men mye billigere fra bigvits.co.uk el.l.), eller er det endret fra nyttår?

Ble medlem
    02-2005
    Alder
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av McBain Vis post
    Det betyr vel at det ikke regnes som legemiddel og at det burde være mulig å få kjøpt i Norge? Eller?
    ikke slik jeg forstår det, og nettsiden jeg ALLTID har bestilt fra gir nå feilmelding da "stoffet" ikke er lovlig å sende til Norge lenger.

Ble medlem
    09-2005
    Selges ihvertfall på sunkost fremdeles, så rart om det er ulovlig plutselig. Søkeresultater - Sunkost

Men er jo svindyrt der. Har du prøvd bigvits.co.uk? 60 caps for 8 pund: The Big Vit Shop |Natrol,Milk Thistle Extract, Silymarin, 525 mg, 60 Veggie Capsules

NK
    NK er ikke aktiv
    Ble medlem
    03-2002
    Blog Entries
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av McBain Vis post
    Står som handelsvare på legemiddellisten?
    Og det er det da også, er ikke blitt ulovlig, det er bare at det er komme en godkjenningsodning i i EU for å selge/produsere slikt, jeg skrev om det 30mars 2011, klipp/limer inn noe av det under her.

Dear Torstein

We feel it is an important time to pass on information that will have a direct impact on the sports & health nutrition industry over the coming months.

Traditional Herbal Medicinal Products
    We have only just received clarification on the following but you should note that there appears to us to be some ambiguity surrounding the scope of this act and its likely enforcement. In 2004 an EU directive (The UK Traditional Herbal Medicines Registration Scheme) was passed meaning that herbal products would need to be licensed to be sold within the EU. At this stage, we are not intending to apply for a license for any of our products due to our imminent move and the fact that licenses are location specific. The EU directive will be fully implemented 1st May 2011, which means that as of 30th April 2011 we will no longer be manufacturing/selling the following products:
    Bulgarian Tribulus
    Coleus Forskohlii Guggle Lipid Complex
    Elderberry & Catsclaw
    Rhodiola Rosea
    Milk Thistle (Current stocks have already sold out)
    Sida Cordifolia
    The attachment below is provided by the MHRA and provides further details on the act as well as gui

sup brah Lean&Fin elefantastiskuber Lean&Fin elefantastiskuber Lean&Fin elefantastiskuber Lean&Fin elefantastiskuber Lean&Fin elefantastiskuber Lean&Fin elefantastiskuber Lean&Fin elefantastiskuber Lean&Fin elefantastiskuber Lean&Fin elefantastiskuber Lean&Fin elefantastiskuber Lean&Fin elefantastiskuber Lean&Fin sin avatar
    Ble medlem
    10-2002
    Alder
    26
    Og til alle dere som har stemt på et stortingsparti: Takk..
    .......................................R.I.P..........................................

MHG
    MHG er ikke aktiv
    Chubby chic MHG elefantastiskuber MHG elefantastiskuber MHG elefantastiskuber MHG elefantastiskuber MHG elefantastiskuber MHG elefantastiskuber MHG elefantastiskuber MHG elefantastiskuber MHG elefantastiskuber MHG elefantastiskuber MHG elefantastiskuber MHG sin avatar
    Ble medlem
    09-2007
    Alder
    26
    In 2004 an EU directive (The UK Traditional Herbal Medicines Registration Scheme) was passed meaning that herbal products would need to be licensed to be sold within the EU.
    ... Og i 2001-2005 var det høyreregjering i Norge
    Heldigvis er julaften på spisedagen min!

Ble medlem
    10-2002
    Alder
    26
    Sitat Opprinnelig skrevet av MHG Vis post
    ... Og i 2001-2005 var det høyreregjering i Norge
    Hva mener du? Jeg sa stortingsparti. Eller er du en av dem som tror logoen ikke er det eneste som skiller partiene?

MHG
    MHG er ikke aktiv
    Chubby chic MHG elefantastiskuber MHG elefantastiskuber MHG elefantastiskuber MHG elefantastiskuber MHG elefantastiskuber MHG elefantastiskuber MHG elefantastiskuber MHG elefantastiskuber MHG elefantastiskuber MHG elefantastiskuber MHG elefantastiskuber MHG sin avatar
    Ble medlem
    09-2007
    Alder
    26
    Jeg leste regjeringsparti, og skylder på lavkarbo
    Heldigvis er julaften på spisedagen min!

Medlem eXplode er et navn kjent av alle eXplode er et navn kjent av alle eXplode er et navn kjent av alle eXplode er et navn kjent av alle eXplode er et navn kjent av alle eXplode er et navn kjent av alle eXplode er et navn kjent av alle eXplode er et navn kjent av alle eXplode sin avatar
    Ble medlem
    10-2003
    fortsatt diverse milk-thistle preps til salgs her... Milk Thistle Superior -Matiatistel- 120

NK
    NK er ikke aktiv
    Ble medlem
    03-2002
    Blog Entries
    18
    Å joda det er masse milk thistle å få og det kommer ikke til å forsvinne, men i EU så må de nå visstnok gjennom noen godkjenningsgreier som gjør at det er et ork og koster penger å få ting godkjent og da gir endel faan framover, noe lignende det er å få godkjent L-glutamin (3-4merker totalt som er lovlige) og lignende i Norge. Noen få er godkjente men det kommer fler etter hvert. Det er bare ikke noe stress med å ta jobben da det uansett ikke er den typen varer man lever av.
    De fleste store ute i Europa lever av karnitin,kreatin, sportsdrikker og proteinpulvre

Ble medlem
    09-2005
    Milk Thistle fra bigvits.co.uk glei rett gjennom tollen fremdeles for en uke siden, tror pakken var åpnet i tollen også.

Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    Hvorvidt ting går gjennom tollen eller ikke bestemmes gjennom listene tilgjengelige på lovdata.no. Ikke noe mysterium for Sherlock Holmes

+ Svar på tråd

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine

SEO by vBSEO ©2010, Crawlability, Inc.