+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 11 av 11

Tråd: 'Normalt' blodtrykk er skadelig

Erigert brukertittel LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer sin avatar
    Ble medlem
    11-2003

'Normalt' blodtrykk er skadelig

Til blant annet Tivoli

Blood Pressure Usually Considered Normal Is Associated with an Elevated Risk of Cardiovascular Disease

Abhijit V. Kshirsagar MD, MPHa, Corresponding Author Contact Information, E-mail The Corresponding Author, Myra Carpenter PhDb, c, Heejung Bang PhDd, Sharon B. Wyatt RN, CANP, PhDe and Romulo E. Colindres MD, MSPHa

aUNC Kidney Center, School of Medicine, University of North Carolina at Chapel Hill
    bDepartment of Epidemiology, University of North Carolina at Chapel Hill
    cCollaborative Studies Coordinating Center, Department of Biostatistics, School of Public Health, University of North Carolina at Chapel Hill
    dDivision of Biostatistics and Epidemiology, Department of Public Health, Weill Medical College, Cornell University, New York, NY
    eSchools of Nursing and Medicine and Jackson Heart Study Examination Center, University of Mississippi Medical Center, Jackson

Available online 27 January 2006.

Abstract
    Purpose

Research on the risk of cardiovascular disease among individuals with prehypertension (blood pressure 120/80 to 139/89 mm Hg) is incomplete. Additional information among individuals with a high risk of cardiovascular disease complications may help to focus current and future efforts.
    Subjects and methods

We performed a prospective cohort analysis among 8960 middle-aged adults in the Atherosclerosis Risk in Communities (ARIC) study. The exposure variables were blood pressure levels: high normal blood pressure, systolic blood pressure 130-139 mm Hg or diastolic blood pressure 85-89 mm Hg; and normal blood pressure, systolic blood pressure 120-129 mm Hg or diastolic blood pressure 80-84 mm Hg. The outcome was incident cardiovascular disease defined as fatal/nonfatal coronary heart disease, cardiac procedure, silent myocardial infarction, or ischemic stroke. Subgroup analysis was performed among blacks, diabetics, individuals aged 55-64 years, individuals with renal insufficiency, and among individuals with varying levels of low-density lipoprotein (LDL) cholesterol and body mass index (BMI).
    Results

Compared with optimal blood pressure (systolic blood pressure <120 mm Hg and diastolic blood pressure <80 mm Hg), the relative risk (RR) of cardiovascular disease for high normal blood pressure was 2.33 (95% confidence interval [CI], 1.85-2.92), and RR for normal blood pressure was 1.81 (1.47-2.22); among blacks: RR for high normal blood pressure was 3.29 (95% CI, 1.68-6.45); among diabetics: RR for high normal blood pressure 4.10 (95% CI, 2.26-7.46); age 55-64 years: RR for high normal blood pressure 2.41 (95% CI, 1.75-3.30) among individuals with renal insufficiency: RR for high normal blood pressure was 1.90 (95% CI, 1.34-2.70); among individuals with BMI >30 kg/m2: RR for high normal blood pressure was 3.56 (95% CI, 1.99-6.35); and among individuals with LDL >160 mg/dL, RR for high normal blood pressure was 1.85 (95% CI, 1.26-2.72).
    Conclusions

Individuals with prehypertensive levels of blood pressure have an increased risk of developing cardiovascular disease relative to those with optimal levels. The association is pronounced among blacks, among individuals with diabetes mellitus, and among those with high BMI.

Keywords: Prehypertension; Cardiovascular disease; Cohort study
    http://www.dingsekongen.no

Supermod Tivoli-kroppen elefantastiskuber Tivoli-kroppen elefantastiskuber Tivoli-kroppen elefantastiskuber Tivoli-kroppen elefantastiskuber Tivoli-kroppen elefantastiskuber Tivoli-kroppen elefantastiskuber Tivoli-kroppen elefantastiskuber Tivoli-kroppen elefantastiskuber Tivoli-kroppen elefantastiskuber Tivoli-kroppen elefantastiskuber Tivoli-kroppen elefantastiskuber
    Ble medlem
    07-2002
    He he, takk for innsatsen.
    Nå fattet jeg lite og ingenting av innholdet, men det er jo tanken som teller

Erigert brukertittel LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer sin avatar
    Ble medlem
    11-2003
    Det betyr at risikoen for kardiovaskulær sykdom er 2.3 ganger større om blodtrykket ditt er 'normalt høyt' (dvs litt forhøyet, men ikke slik at fastlegen din bryr seg nevneverdig), enn om det er normalt.

Bronse Member Sarge is a jewel in the rough Sarge is a jewel in the rough Sarge is a jewel in the rough Sarge is a jewel in the rough Sarge is a jewel in the rough
    Ble medlem
    12-2005
    Hva om man er 15 år og har 136 i blodtrykk?
    =)

Medlem Memento er et navn kjent av alle Memento er et navn kjent av alle Memento er et navn kjent av alle Memento er et navn kjent av alle Memento er et navn kjent av alle Memento er et navn kjent av alle Memento sin avatar
    Ble medlem
    04-2004
    Sitat Opprinnelig skrevet av LurePer
    Det betyr at risikoen for kardiovaskulær sykdom er 2.3 ganger større om blodtrykket ditt er 'normalt høyt' (dvs litt forhøyet, men ikke slik at fastlegen din bryr seg nevneverdig), enn om det er normalt.
    Ja, dette var interessant, takk for referansen.
    Jeg sitter igjen med inntrykk av at dette med blodtrykk er blitt litt undervurdert i det norske helsevesenet. Vi blir veldig oppmerksomme på kolesterol, men "glemmer" trykket, noe som kan ha skjebnesvangre konsekvenser.

Medlem Vidis har en flott utstråling Vidis sin avatar
    Ble medlem
    09-2004
    Alder
    25
    Takk for denne.

Supermod Tivoli-kroppen elefantastiskuber Tivoli-kroppen elefantastiskuber Tivoli-kroppen elefantastiskuber Tivoli-kroppen elefantastiskuber Tivoli-kroppen elefantastiskuber Tivoli-kroppen elefantastiskuber Tivoli-kroppen elefantastiskuber Tivoli-kroppen elefantastiskuber Tivoli-kroppen elefantastiskuber Tivoli-kroppen elefantastiskuber Tivoli-kroppen elefantastiskuber
    Ble medlem
    07-2002
    Sitat Opprinnelig skrevet av LurePer
    Kan jeg tolke det dithen at jeg har en fot i grava, hvis jeg ikke passer meg litt?
    2.3 ganger høyere er jo ikke noe å kimse av. Jeg får lese litt på som kan gjøres for å senke blodtrykket, og iverksette tiltak.
    God post, mercy bucket

Ble medlem
    11-2003
    Å si at du har en fot i graven, er nok å ta litt i. Likevel kan det være lurt å foreta noen grep. Du vil neppe få utskrevet noen medisiner med et så mildt forhøyet blodtrykk, spesielt ikke siden du ikke har andre risikofaktorer (antar jeg). Derfor vil jeg anbefale å gå ned i vekt, da fortrinnsvis fett. Svi av noen kilo fett og 3-5 cm på midjen din, og jeg kan nesten garantere at mye vil forbedre seg

Ble medlem
    07-2002
    Gode råd fra deg, som alltid Mr. Lureper.
    Det er jo sesong for vektnedgang, og selv om jeg ikke er på den kraftigste deffen, så kunne jeg hatt godt av en liten vektnedgang. Jeg er tross alt 95 kilo nå

Det "rare" er at jeg, som en vanligvis lite stresset person, ofte opplever stress ved disse målingene. Eneste unntaket var i fjor, og da hadde jeg også et særdeles godt blodtrykk, i følge den daværende Dr. Greve
    Kan slike ulogiske stressmønstre påvirke målingene og fremprovisere et ikke helt korrekt bilde av mitt blodtrykk?

Ble medlem
    11-2003
    Ja, absolutt.

Medlem perk har slått av rykte perk sin avatar
    Ble medlem
    01-2006
    Blodtrykket er bare et av mange m&#229;l p&#229; en persons helsetilstand, s&#229; &#229; behandle dette isolert er i de fleste tilfeller bare for &#229; pushe medisiner p&#229; folk. Fokuset b&#248;r v&#230;re p&#229; hva man putter inn i kroppen(kan tolkes litt feil, men jeg lar det st&#229, og ikke p&#229; selve kroppsmassen.

+ Svar på tråd

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine

SEO by vBSEO ©2010, Crawlability, Inc.