Vis resultat av spørreundersøkelsen: Hvor mye solarium tar du per uke?

Antall stemmer
55. Du kan ikke stemme i denne spørreundersøkelsen
  • Aldri! Jeg synes det er kult å være bleik

14 25,45%
  • 0-15 min

19 34,55%
  • 15-30 min

15 27,27%
  • 30-45 min

6 10,91%
  • 45-60 min

1 1,82%
  • Mer (!?)

0 0%
+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 21 av 21

Tråd: Sol motvirker kreft

homogravid slogum elefantastiskuber slogum elefantastiskuber slogum elefantastiskuber slogum elefantastiskuber slogum elefantastiskuber slogum elefantastiskuber slogum elefantastiskuber slogum elefantastiskuber slogum elefantastiskuber slogum elefantastiskuber slogum elefantastiskuber slogum sin avatar
    Ble medlem
    05-2004

Sol motvirker kreft

Solstråler som treffer huden, forsterker kroppens eget forsvar mot kreftsykdommer. - Kampanjene for å få folk ut av sola har gått for langt, mener forsker Johan Moan.

Ti minutter er nok

Ti minutter daglig med sol på ansikt og armer er nok for å få en god produksjon av D-vitaminer, hvis man får det hver dag om sommeren, mener Moan.

Han antyder at vi har blitt for redde for den glødende kula på himmelen.

Derfor har han satt i gang en debatt om hvorvidt den restriktive holdningen til soling og solariumbruk bør revurderes.

Det på tross av at rundt 250 mennesker dør hvert år i Norge på grunn av hudkreft, som stort sett skyldes overdreven soling, eller bråsoling.
    Hele artikkelen: http://www.forskning.no/Artikler/200.../1199807596.82

Spiser mye egg og lever fowler uberuberuber fowler uberuberuber fowler uberuberuber fowler uberuberuber fowler uberuberuber fowler uberuberuber fowler uberuberuber fowler uberuberuber fowler uberuberuber fowler uberuberuber fowler uberuberuber fowler sin avatar
    Ble medlem
    09-2003
    Alder
    11
    Dette med at sol gir oss kreft, synes jeg faller på egen urimelighet.
    Solarium? Sure.
    Naturlig sol? Det tviler jeg på.
    Properly, we should read for power. Man reading should be man intensely alive. The book should be a ball of light in one's hand.—Ezra Pound

-This is my purple wand and hairy sack of magic!

homogravid slogum elefantastiskuber slogum elefantastiskuber slogum elefantastiskuber slogum elefantastiskuber slogum elefantastiskuber slogum elefantastiskuber slogum elefantastiskuber slogum elefantastiskuber slogum elefantastiskuber slogum elefantastiskuber slogum elefantastiskuber slogum sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    Sitat Opprinnelig skrevet av fowler Vis post
    Solarium? Sure.

I artikkelen oppfordrer forskeren til å bruke solarium ca 10 min i uken i de mørke månedene.

Satyr blah is a jewel in the rough blah is a jewel in the rough blah is a jewel in the rough blah sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    27
    Solarium? Sure.
    Jeg trodde havregryn var havregryn
    og UV* stråler er UV* stråler.

Poenget er sol(uv*) er sol(uv*), enten det er UV* stråler
    fra rør eller om det kommer fra den saken oppi
    rommet så er det vel samme greia?

I mitt hode høres det hvertfall logisk ut at naturlig
    sol og solarium er på lik linje kreftfremkallende.
    “Having a pump is like having sex. I train two, sometimes three times a day. Each time I get a pump. It’s great. I feel like I’m coming all day...”

- Arnold Schwarzenegger

FV
    FV er ikke aktiv
    Rusbrus-prinsen FV uberuberuber FV uberuberuber FV uberuberuber FV uberuberuber FV uberuberuber FV uberuberuber FV uberuberuber FV uberuberuber FV uberuberuber FV uberuberuber FV uberuberuber FV sin avatar
    Ble medlem
    11-2006
    Nå er det jo stor forskjell på mengden av UV-stråler man blir utsatt for.
    Sitat Opprinnelig skrevet av Lean&Fin Vis post
    Kunne aldri falt meg inn å betale penger for å sende en bekreftelse på åååhh du er så fiin azzzz håper du blir rik og drukner i kølle. come the fuck on, de greiene der er så idiotisk at jeg blir kvalm.

Satyr blah is a jewel in the rough blah is a jewel in the rough blah is a jewel in the rough blah sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    27
    FV, joda, det er det
    Uansett, lik mengde UV* stråler tatt
    fra sola og solarium burde nå ikke gi
    noe forskjell hvertfall, men som du sier
    er det ikke akkurat slik da.
    “Having a pump is like having sex. I train two, sometimes three times a day. Each time I get a pump. It’s great. I feel like I’m coming all day...”

- Arnold Schwarzenegger

Supermod altitude elefantastiskuber altitude elefantastiskuber altitude elefantastiskuber altitude elefantastiskuber altitude elefantastiskuber altitude elefantastiskuber altitude elefantastiskuber altitude elefantastiskuber altitude elefantastiskuber altitude elefantastiskuber altitude elefantastiskuber altitude sin avatar
    Ble medlem
    05-2002
    Alder
    42
    Solarium? Sure.
    For hudkreft er det godt dokumentert at dette kan komme av for mye sol. Men andre krefttyper så burde ikke sol ha noe å si. Noen som har dokumentasjon på dette eller motsatt?

Ble medlem
    05-2004
    Sitat Opprinnelig skrevet av altitude Vis post
    For hudkreft er det godt dokumentert at dette kan komme av for mye sol. Men andre krefttyper så burde ikke sol ha noe å si. Noen som har dokumentasjon på dette eller motsatt?
    Johan Moan er professor ved Institutt for kreftforskning ved Radiumhospitalet. Sammen med medarbeidere i Norge og USA, legger han nå frem nye resultater som styrker teorien om at litt sol på kroppen gir et mer effektivt forsvar mot kreft.

Funnene viser blant annet at mennesker som bor nærmere ekvator, og får mer sol på kroppen, har en større sjanse for å overleve dersom de får kreft i indre organer.

Spiser mye egg og lever fowler uberuberuber fowler uberuberuber fowler uberuberuber fowler uberuberuber fowler uberuberuber fowler uberuberuber fowler uberuberuber fowler uberuberuber fowler uberuberuber fowler uberuberuber fowler uberuberuber fowler sin avatar
    Ble medlem
    09-2003
    Alder
    11
    Alle skjønte forhåpentligvis at jeg ikke sier man skal sette seg i solsteiken i 8 timer hver eneste dag. Jo før vi forstår at vår kunnskap er særdeles begrenset, jo bedre er det. Dokumentasjon eller ei, det nytter ikke å hoppe på hver eneste artikkel og satse på at "denne gangen er det nok rett". Jeg sikter ikke til noen her på FP.

Det er også visstnok godt dokumentert at statiner er en effektiv behandlingsmåte for de med høyt kolesterol. Likevel dauer folk like kjapt selv om de aksepterer denne behandlingsformen.
    Go figure...
    Properly, we should read for power. Man reading should be man intensely alive. The book should be a ball of light in one's hand.—Ezra Pound

-This is my purple wand and hairy sack of magic!

Banned Dave Tate har mye å være stolt av Dave Tate har mye å være stolt av Dave Tate har mye å være stolt av Dave Tate har mye å være stolt av Dave Tate har mye å være stolt av Dave Tate har mye å være stolt av Dave Tate har mye å være stolt av Dave Tate har mye å være stolt av Dave Tate har mye å være stolt av Dave Tate har mye å være stolt av Dave Tate har mye å være stolt av
    Ble medlem
    10-2006
    Det burde vært flere alternativer. Drev å tok sol inntil huden begynte å klø noe helt jævlig Men fargen ser ut til å holde seg..

Erigert brukertittel LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer sin avatar
    Ble medlem
    11-2003
    Alle skjønte forhåpentligvis at jeg ikke sier man skal sette seg i solsteiken i 8 timer hver eneste dag. Jo før vi forstår at vår kunnskap er særdeles begrenset, jo bedre er det. Dokumentasjon eller ei, det nytter ikke å hoppe på hver eneste artikkel og satse på at "denne gangen er det nok rett". Jeg sikter ikke til noen her på FP.

Det er også visstnok godt dokumentert at statiner er en effektiv behandlingsmåte for de med høyt kolesterol. Likevel dauer folk like kjapt selv om de aksepterer denne behandlingsformen.
    Go figure...
    Hvilken ledd i teorien er det du ikke kjøper? At UV-stråling ødelegger DNA? Eller at ødelagt DNA kan medføre kreft over tid?

Ellers har jeg jo formidlet de gode egenskapene til D-vitamin her på forumet mange ganger Man jo også lett få i seg massevis via f.eks tran, men ti minutter sol i uken skader neppe, det heller.

Ble medlem
    05-2004
    Sitat Opprinnelig skrevet av LurePer Vis post
    Hvilken ledd i teorien er det du ikke kjøper? At UV-stråling ødelegger DNA? Eller at ødelagt DNA kan medføre kreft over tid?

Ellers har jeg jo formidlet de gode egenskapene til D-vitamin her på forumet mange ganger Man jo også lett få i seg massevis via f.eks tran, men ti minutter sol i uken skader neppe, det heller.
    I artikkelen skriver forskeren at mengden D-vitamin man får ved å være en halv time ute i solen midt på sommeren tilsvarer mengden D-vitamin man får ved å drikke en liten flaske tran

Den anale hevneren Stålballa elefantastiskuber Stålballa elefantastiskuber Stålballa elefantastiskuber Stålballa elefantastiskuber Stålballa elefantastiskuber Stålballa elefantastiskuber Stålballa elefantastiskuber Stålballa elefantastiskuber Stålballa elefantastiskuber Stålballa elefantastiskuber Stålballa elefantastiskuber Stålballa sin avatar
    Ble medlem
    05-2003
    Jeg foretrekker å være blek.

Hudkreft er en av få ting jeg er redd for.
    Uteliv, inneliv eller underliv?

Medlem Motorsagmannen is on a distinguished road Motorsagmannen sin avatar
    Ble medlem
    02-2008
    Alder
    20
    bump!
    vi skal da alle dø en gang! bedre å være brun å blid enn å være bleik å sur sier nå jeg, eller som de også sier i radioen når jeg griller somm faanken!
    Han kom, han sågs och han segrade

Erigert brukertittel LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer sin avatar
    Ble medlem
    11-2003
    Har tenkt på dette - solarium er jo nesten utelukkende UVA, som ikke bidrar til produksjon av D-vitamin i det hele tatt.

Ble medlem
    02-2008
    Alder
    20
    UV og UVA-strålingen fra solarium er mye mer intens enn sola og sommersola!-for den sags skyld. Man griller jo hele kroppen på en gang i et solarium, hvor kun kanskje halve kroppen får sol på seg til vanlig eller under normale omstendigheter? og som du sier, utelukkende uva stråling fører ikke til spesielt mye D-vitaminer, men til brun hud.

noe som igjen tilsier at det er å kødde med helsa, d-vitaminer får man ved et godt kosthold, har ikke lest gjennom D-vitamin leksene dine på forumet lureper, må vel kanskje få gjort det.. :P men,
    ikke gjennom solarium.
    dermed kan og bør ikke sol og solarium sammenlignes.. er nok stoor forskjell.
    tar kun sol for å bli brun, vedder på at de penge slukende maskinene knekker meg til sist.. hehe :P

Ble medlem
    11-2003
    Ikke bare det, men UVA er verstingen når det gjelder føflekkreft.

Wopp Wopp veggiss elefantastiskuber veggiss elefantastiskuber veggiss elefantastiskuber veggiss elefantastiskuber veggiss elefantastiskuber veggiss elefantastiskuber veggiss elefantastiskuber veggiss elefantastiskuber veggiss elefantastiskuber veggiss elefantastiskuber veggiss elefantastiskuber veggiss sin avatar
    Ble medlem
    01-2009
    Alder
    31
    dessuten får man rynker av sol...iiiik
    Steroids are like tampons, every pussy needs one :D

Ble medlem
    02-2008
    Alder
    20
    syykt. ja! heller kreft enn rynker! emh.. ?

Bronse Member Grappler har mye å være stolt av Grappler har mye å være stolt av Grappler har mye å være stolt av Grappler har mye å være stolt av Grappler har mye å være stolt av Grappler har mye å være stolt av Grappler har mye å være stolt av Grappler har mye å være stolt av Grappler har mye å være stolt av Grappler har mye å være stolt av Grappler har mye å være stolt av Grappler sin avatar
    Ble medlem
    10-2005
    Alder
    35
    250/4500000x100= 0,0056% ?
    No creative person ever felt their day job.

Ble medlem
    11-2003
    Sitat Opprinnelig skrevet av Grappler Vis post
    250/4500000x100= 0,0056% ?
    Det forutsetter at alle har lik risiko, som er et fundamentalt galt premiss

+ Svar på tråd

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine

SEO by vBSEO ©2010, Crawlability, Inc.