+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 19 av 19

Tråd: Syre-Base problematikk (.pdf-filer)

Silver Member propellen er et navn kjent av alle propellen er et navn kjent av alle propellen er et navn kjent av alle propellen er et navn kjent av alle propellen er et navn kjent av alle propellen er et navn kjent av alle propellen er et navn kjent av alle propellen er et navn kjent av alle propellen er et navn kjent av alle propellen sin avatar
    Ble medlem
    08-2002

Syre-Base problematikk (.pdf-filer)

European Journal of Nutrition 40 (2001)
    Editorial
    Eur J Nutr (2001) 40:187-188
    Original article PDF-Download (67 KB)

Friedrich Manz:
    History of nutrition and acid-base physiology.
    Eur J Nutr (2001) 40:189-199
    Original article PDF-Download (349 KB)

L. Frassetto , R. C. Morris, Jr. , D. E. Sellmeyer , K. Todd , A. Sebastian:
    Diet, evolution and aging. The pathophysiologic effects of the post-agricultural inversion of the potassium-to-sodium and base-to-chloride ratios in the human diet.
    Eur J Nutr (2001) 40:200-213
    Original article PDF-Download (525 KB)

Thomas Remer:
    Influence of nutrition on acid-base balance - metabolic aspects.
    Eur J Nutr (2001) 40:214-220
    Original article PDF-Download (613 KB)

Hermann Kalhoff, Friedrich Manz:
    Nutrition, acid-base status and growth in early childhood.
    Eur J Nutr (2001) 40:221-230
    Original article PDF-Download (539 KB)

Katherine L. Tucker, Marian T. Hannan, Douglas P. Kiel:
    The acid-base hypothesis: diet and bone in the Framingham Osteoporosis Study.
    Eur J Nutr (2001) 40:231-237
    Original article PDF-Download (283 KB)

David A. Bushinsky:
    Acid-base imbalance and the skeleton.
    Eur J Nutr (2001) 40:238-244
    Original article PDF-Download (319 KB)

Jean-Luc Riond:
    Animal nutrition and acid-base balance.
    Eur J Nutr (2001) 40:245-254
    Original article PDF-Download (679 KB)

H. Kiwull-Schöne, H. Kalhoff, F. Manz, L. Diekmann, P. Kiwull:
    Minimal-invasive approach to study pulmonary, metabolic and renal responses to alimentary acid-base changes in conscious rabbits.
    Eur J Nutr (2001) 40:255-259
    Original article PDF-Download (439 KB)
    rata tat tat

Silver Member propellen er et navn kjent av alle propellen er et navn kjent av alle propellen er et navn kjent av alle propellen er et navn kjent av alle propellen er et navn kjent av alle propellen er et navn kjent av alle propellen er et navn kjent av alle propellen er et navn kjent av alle propellen er et navn kjent av alle propellen sin avatar
    Ble medlem
    08-2002
    Reddy ST et al.:
    Effect of low-carbohydrate high-protein diets on acid-base balance, stone-forming propensity, and calcium metabolism.
    Summary PDF-Download (54 KB)
    rata tat tat

NK
    NK er ikke aktiv
    Nautica gigantomania NK elefantastiskuber NK elefantastiskuber NK elefantastiskuber NK elefantastiskuber NK elefantastiskuber NK elefantastiskuber NK elefantastiskuber NK elefantastiskuber NK elefantastiskuber NK elefantastiskuber NK elefantastiskuber NK sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Blog Entries
    18
    Forstod jeg det rett at de mente syrebalansen ble enda mer føkkt på lavkarb på grunn av høyere protein inntak ?

Ble medlem
    08-2002
    Det medfører riktighet!
    rata tat tat

Superior newbie Choppe uberuberuber Choppe uberuberuber Choppe uberuberuber Choppe uberuberuber Choppe uberuberuber Choppe uberuberuber Choppe uberuberuber Choppe uberuberuber Choppe uberuberuber Choppe uberuberuber Choppe uberuberuber Choppe sin avatar
    Ble medlem
    04-2005
    Alder
    42
    Absolutt alt av de vi / jeg tenker på som proteinrike matkilder er ekstremt sure!
    Verstingen er svin (-40), tett etterfølgt av kalv (-37), oksekjøtt (-36,5), egg (-19 til -23,5), saltvannsfisk (-21,5) og ferskvannsfisk (-12,5).

Det eneste som ligger på pluss sida (basisk/alkalisk) er faktisk grønnsaker og sukkerfattig frukt.

Natur-ris (-13,2) er surt tett etterfølgt av hvete (-10,7).

Av søte frukter er alt mer eller mindre surt, bortsett fra :banana: banan (+4,8) og krisebær (+3,5).
    Noen ligger rett under eller på grensen som er PH 7.

Det ideelle forholdet i blodet er PH 7,365 (svært lett basisk).

Har noen satt seg litt inn i hvordan man skal nøytralisere en sur PH i blodet?
    Hvor mange enheter alkalisk i forhold til sure... Det er ett sant lite he.... eventyr!

Spis gress og sånt - tons of....

Emnet (PH-Mirakelet) er svært interessant, men i praksis tilnærmet umulig å følge.
    (Prøver så godt jeg kan + litt til jeg...)
    Sist endret av Choppe; 03-09-05 kl 19:35
    "La ditt kjøkken være ditt apotek, og la din mat være din medisin."
    Hippokrates

Junior Broscientist AxMataz elefantastiskuber AxMataz elefantastiskuber AxMataz elefantastiskuber AxMataz elefantastiskuber AxMataz elefantastiskuber AxMataz elefantastiskuber AxMataz elefantastiskuber AxMataz elefantastiskuber AxMataz elefantastiskuber AxMataz elefantastiskuber AxMataz elefantastiskuber AxMataz sin avatar
    Ble medlem
    07-2004
    Alder
    31
    Jeg forstod det på HITman, i en annen tråd, at kroppen fint klarte å opprettholde balansen selv, tross mye proteinrike matvarer.
    Mener å huske at han sa at fem om dagen er bra, men at vi faktisk ikke helt vet om det er pga basebalansen eller de antioksidative effektene eller om det er noe annet.
    Remember that last guy who gave up? --- Neither does anybody else!

Ble medlem
    08-2002
    Sitat Opprinnelig skrevet av Choppe
    Naturris (-13,2) er tett etterfølgt av hvete (-10,7).
    Hvor har du de tallene fra?
    rata tat tat

Ble medlem
    08-2002
    Sitat Opprinnelig skrevet av AxMataz
    Jeg forstod det på HITman, i en annen tråd, at kroppen fint klarte å opprettholde balansen selv, tross mye proteinrike matvarer.
    Mener å huske at han sa at fem om dagen er bra, men at vi faktisk ikke helt vet om det er pga basebalansen eller de antioksidative effektene eller om det er noe annet.
    Det spørs hvilken tilstand kroppen din er i opprinnelig.
    Min er desverre über sur, så jeg må kjøre en strick "transistion" ihht pH-Miracle..
    Ta en titt på denne siten du,
    http://www.snyderhealth.com/transition.htm
    rata tat tat

Junior Broscientist AxMataz elefantastiskuber AxMataz elefantastiskuber AxMataz elefantastiskuber AxMataz elefantastiskuber AxMataz elefantastiskuber AxMataz elefantastiskuber AxMataz elefantastiskuber AxMataz elefantastiskuber AxMataz elefantastiskuber AxMataz elefantastiskuber AxMataz elefantastiskuber AxMataz sin avatar
    Ble medlem
    07-2004
    Alder
    31
    Sitat Opprinnelig skrevet av propellen
    Det spørs hvilken tilstand kroppen din er i opprinnelig.
    Min er desverre über sur, så jeg må kjøre en strick "transistion" ihht pH-Miracle..
    Ta en titt på denne siten du,
    http://www.snyderhealth.com/transition.htm
    Shit! Det de sier der er egentlig, kutt ut all mat og spis grønnsaker i stedet.
    Hva er det du spiser om dagen egentlig proppis? Hvordan får du i deg proteiner?

Ble medlem
    08-2002
    Shit! Det de sier der er egentlig, kutt ut all mat og spis grønnsaker i stedet.
    Hva er det du spiser om dagen egentlig proppis? Hvordan får du i deg proteiner?
    Tingen er Ax, at du skal gjenopprette kroppens optimale pH-balanse gjennom en strickt kostholds endring mtp proteinkilder.
    Når denne dietten er vel gjennomført skal ting normaliseres igjen...

Ang mitt protein inntak, så ligger jeg på ca 50-70 gram per dag. Hovedsaktlig belg frukter.
    Husk at jeg mener grunnen til at man vokser når man spiser protein pulver er kcal overskuddet pulveret gir(!) => altså ikke at du får ekstra byggesteiner som kroppen nyttig gjør seg av!

Husk hvor ting som 4-5 gram proteiner per kroppsvekt kommer fra:
    1)Pulverprodusenter vil selge mest mulig
    2)Pulverprodusent sponser bigbois
    3)Bigbois ligger utenform normen mtp trenings/kostholds filosofier
    4)Littlebois fra lokalgymmet prater med bigbois på BB stevner, hvor littlebois ikke bærer evnet til å tenke kritisk til tipsene bigbois gir.
    5)Littlebois returnerer til gymmet og sprer infoen videre til miniminibois.
    osvosv
    rata tat tat

Erigert brukertittel LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer sin avatar
    Ble medlem
    11-2003
    Tingen er Ax, at du skal gjenopprette kroppens optimale pH-balanse gjennom en strickt kostholds endring mtp proteinkilder.
    Når denne dietten er vel gjennomført skal ting normaliseres igjen...

Ang mitt protein inntak, så ligger jeg på ca 50-70 gram per dag. Hovedsaktlig belg frukter.
    Husk at jeg mener grunnen til at man vokser når man spiser protein pulver er kcal overskuddet pulveret gir(!) => altså ikke at du får ekstra byggesteiner som kroppen nyttig gjør seg av!

4)Littlebois fra lokalgymmet prater med bigbois på BB stevner, hvor littlebois ikke bærer evnet til å tenke kritisk til tipsene bigbois gir.
    osvosv
    Det er stor forskjell på hvor syredannende de ulike proteintypene, myse og kasein er eksempelsvis ikke spesielt syredannende.
    http://www.dingsekongen.no

Amor fati Avsluttet brukerkonto elefantastiskuber Avsluttet brukerkonto elefantastiskuber Avsluttet brukerkonto elefantastiskuber Avsluttet brukerkonto elefantastiskuber Avsluttet brukerkonto elefantastiskuber Avsluttet brukerkonto elefantastiskuber Avsluttet brukerkonto elefantastiskuber Avsluttet brukerkonto elefantastiskuber Avsluttet brukerkonto elefantastiskuber Avsluttet brukerkonto elefantastiskuber Avsluttet brukerkonto elefantastiskuber Avsluttet brukerkonto sin avatar
    Ble medlem
    10-2004
    For dem som ikke kommer igjennom de engelske tekstene fant jeg dette som en grei innføring. Mulig den har vært postet før ?
    http://www.klikk.no/Article.asp?ArticleID=5173
    Jeg tror veldig mye kan gjøres for å holde balansen ved å være bevisst på å innta mye basisk kost ved siden av den "sure" proteinholdige maten. Alle burde også innta mer belgfrukter som bønner og linser som dessuten er gode proteinkilder.

Ble medlem
    07-2004
    Alder
    31
    Men så har du jo Dante mr doggcrapp da som er tilsynelatende verdensmester i å gjøre folk virkelig store på kort tid. Han anbefaler minimum 4,4 gram protein pr kg kroppsvekt og han anbefaler ikke proteinpulver, men heller rødt kjøtt o.l.
    Kan det hende at han vet at folk flest ikke klarer å spise så mye i vanlig mat, og derfor tjener penger på at folk handler pulver hos han? En slags omvendt psykologi for å selge mer?

Tessa sier at man ikke klarer å ta til seg mer enn 1,8 gram kg prot pr kg kroppsvekt, og spiser man meget mer enn det så venner kroppen seg til det og ender opp i en slags luksus/sløse tilstand.
    Inntak av 300 gram proteiner per dag!

Det jeg lurer på, trenger kroppen signaler om at den har masse protein tilgjengelig i kosten (altså å være i sløsetilstanden), for at den skal kunne "slippe seg løs" og legge på seg mye muskler fort?
    Høres ut som en tåpelig teori, men jeg vet at f.eks. Big Boy her på forumet merket forskjell og at han hadde bedre fremgang ved å øke fra 250 gram til 290 gram prot om dagen. Hadde han hatt like bra fremgang dersom disse kaloriene var fett eller karbs?

Hva skal man tro på? Hvilken stor person sverger til et lavt proteininntak?

Ble medlem
    07-2004
    Alder
    31
    Og et annet spørsmål, finnes det ikke tilskudd som oppretter denne balansen uten at man må kutte ut all mat utenom grønnsaker?
    Vet at kalsium, magnesium og sink hjelper til, men hvor mye må til liksom?

Erigert brukertittel LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer sin avatar
    Ble medlem
    11-2003
    Og et annet spørsmål, finnes det ikke tilskudd som oppretter denne balansen uten at man må kutte ut all mat utenom grønnsaker?
    Vet at kalsium, magnesium og sink hjelper til, men hvor mye må til liksom?
    Jo, det finnes. Kalium- og kalsiumforbindelser, går under betegnelsen "buffere". Det må imidlertid inntas i ganske store mengder, tror ikke det selges her til lands.
    http://www.dingsekongen.no

Judge, Jury & Executioner Big Boy elefantastiskuber Big Boy elefantastiskuber Big Boy elefantastiskuber Big Boy elefantastiskuber Big Boy elefantastiskuber Big Boy elefantastiskuber Big Boy elefantastiskuber Big Boy elefantastiskuber Big Boy elefantastiskuber Big Boy elefantastiskuber Big Boy elefantastiskuber Big Boy sin avatar
    Ble medlem
    12-2002
    Alder
    24

Lightbulb

Men så har du jo Dante mr doggcrapp da som er tilsynelatende verdensmester i å gjøre folk virkelig store på kort tid. Han anbefaler minimum 4,4 gram protein pr kg kroppsvekt og han anbefaler ikke proteinpulver, men heller rødt kjøtt o.l.
    Kan det hende at han vet at folk flest ikke klarer å spise så mye i vanlig mat, og derfor tjener penger på at folk handler pulver hos han? En slags omvendt psykologi for å selge mer?

Tessa sier at man ikke klarer å ta til seg mer enn 1,8 gram kg prot pr kg kroppsvekt, og spiser man meget mer enn det så venner kroppen seg til det og ender opp i en slags luksus/sløse tilstand.
    Inntak av 300 gram proteiner per dag!

Det jeg lurer på, trenger kroppen signaler om at den har masse protein tilgjengelig i kosten (altså å være i sløsetilstanden), for at den skal kunne "slippe seg løs" og legge på seg mye muskler fort?
    Høres ut som en tåpelig teori, men jeg vet at f.eks. Big Boy her på forumet merket forskjell og at han hadde bedre fremgang ved å øke fra 250 gram til 290 gram prot om dagen. Hadde han hatt like bra fremgang dersom disse kaloriene var fett eller karbs?

Hva skal man tro på? Hvilken stor person sverger til et lavt proteininntak?
    Jeg merket og dårligere fremgang da jeg testet 210g pr dag i desember04-januar05. Jeg merket også større utrolig nok da jeg økte proteinet til 310(og la ca 70-80% til kjøtt/egg/fisk/kylling) i deffen. Til neste bulk setter jeg protein målet til 400g da får vi se om dante har rett, så langt tror jeg han har.

Ang carb og fett, jeg hadde høre inntakk av fett og karbo i den perioden for å teste om det bare var kcal som gjorde det, men det var nok ikke riktig. Jeg tror at høy protein og moderat karbo og fett er veien å gå, jeg tester ut denne metoden på noen denne høsten(før og etter bilder legger jeg nok ut).
    Sist endret av Big Boy; 03-09-05 kl 17:29

TEAM BODYTECH

Judge, Jury & Executioner Big Boy elefantastiskuber Big Boy elefantastiskuber Big Boy elefantastiskuber Big Boy elefantastiskuber Big Boy elefantastiskuber Big Boy elefantastiskuber Big Boy elefantastiskuber Big Boy elefantastiskuber Big Boy elefantastiskuber Big Boy elefantastiskuber Big Boy elefantastiskuber Big Boy sin avatar
    Ble medlem
    12-2002
    Alder
    24
    osvosv
    Til jeg en dag ser en undersøkelse som er totalt uavhengig bruker jeg dette sitatet fra sniffy54 på IM i disse diskusjonene:

"Big, muscular guys tend to eat a lot of protein.
    Small guys like to argue about the merits of low protein. Fat guys tend to eat to much carbs."
    -sniffy

TEAM BODYTECH

Superior newbie Choppe uberuberuber Choppe uberuberuber Choppe uberuberuber Choppe uberuberuber Choppe uberuberuber Choppe uberuberuber Choppe uberuberuber Choppe uberuberuber Choppe uberuberuber Choppe uberuberuber Choppe uberuberuber Choppe sin avatar
    Ble medlem
    04-2005
    Alder
    42
    Hvor har du de tallene fra?
    "PH-Mirakelet"

PH-skalaen går fra 1 - 14.
    Verdi under 7 defineres som surt.
    Verdi over 7 defineres som alkalisk / basisk.

"...omtrentilg relativt potensial for surhet (-) eller alkalitet (+) slik det forekommer i 30 gram mat."

Det kreves 20 deler base for å nøytralisere en del syre.
    Hvis du f.eks. trenger tjue glass av noe basisk for å nøytralisere et glass melk...
    ...trenger du tolv ganger så mye 240 glass eller cirka 50 liter for å nøytralisere en kvart liter iskrem.

(Fordi det går ganske mange liter melk til for å lage en liter iskrem)

Ikke helt enkelt å gjennomføre i praksis dette her!
    Sist endret av Choppe; 03-09-05 kl 20:38
    "La ditt kjøkken være ditt apotek, og la din mat være din medisin."
    Hippokrates

Ble medlem
    08-2002
    Sitat Opprinnelig skrevet av Big Boy
    Til jeg en dag ser en undersøkelse som er totalt uavhengig bruker jeg dette sitatet fra sniffy54 på IM i disse diskusjonene:

"Big, muscular guys tend to eat a lot of protein.
    Small guys like to argue about the merits of low protein. Fat guys tend to eat to much carbs."
    -sniffy
    ok.
    husk på at vi er alle konstruert forskjellig og reagerer forskjellig.
    jeg tror det er veldig mange som ikke tenker at man faktisk skal bli gammel i kroppen sin, og har derfor en lei tendens til å "leve for mye i nuet" mtp gal trening og ekstremdoseringer av f.eks. makronæringstoffer.
    hvor koolt er det å sitte 30 år ferdigutdannet med feit jobb, men hverdagen er konstant preget av smerter i f.eks. skuldrene pga bruskdannelse i skuldrene osv.
    eller at hver eneste dag, så sitter man med kronisk hodepine pga overdrevent aspartam/sucralose konsum gjennom pulver...

Jeg sier ikke at alle reagerer på samme måten,
    men jeg har bare lyst til å få flere til å tenke litt kritisk til hva man konsumerer.
    Du fyller vel ikke bensin-bilen du har kjøpt til 1 mill med 50% diesel og 50% småstein!?

Summa sumarum;
    Pass på kroppene deres!!
    rata tat tat

+ Svar på tråd

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine

SEO by vBSEO ©2010, Crawlability, Inc.