Av: Leif Inge Tjelta

Det er en vanlig, men likevel feil, oppfatning at skal man forbrenne fett så må treningsintensiteten være lav.

Ved veldig lav intensitet (25% av belastningen ved VO2 maks) bidrar fett med den største energimengden - ca 90%, men det totale energiforbruket er relativt lite (ca 0,3 kJ/kg/min).

Ved moderat intensitet (65% av VO2 maks) kommer ca 50% av energiforbruket fra fett, men
etter som det totale energiforbruket nå er økt til 0,9 kJ/kg/min, medfører dette at den totale
fettforbrenningen blir større enn ved den betydelig lavere intensiteten.

Ved hard fysisk aktivitet (85% av VO2 maks) kommer kun 25% av energiforbruket fra fett,
men det totale energiforbruket er meget høyt (ca 1,3 kJ/kg/minutt) (se eksemplet).

Eksempel: En mann som trener i 60 min på henholdsvis 25-65-og 85% av belastningen ved VO2 maks. 25% av VO2 maks 65%av VO2 maks 85% av VO2 maks
0,3kJ x 70kg x 60min = 1.260kJ 0,9kJ x 70kg x 60min = 3.780kJ 1,3kJ x70kg x60min = 5.460kJ
1.260kJ x 90% = 1.134kJ fra fett 3.789kj x 50% = 1.890kJ fra fett 5.460kJ x 25% = 1.365kJ fra fett

Daglig utholdenhetstrening på elitenivå medfører m.a.o. en stor fettforbrenning hvor ca
halvparten av triglyseridene er intramuskulære, og resten er frie fettsyrer fra blodet.

Lagrene av intramuskulære triglyserider øker ved utholdenhetstrening og kan betraktes som
et energitilskudd til glykogen. Det er nylig gjort studier på intramuskulære triglyseriders
påvirkning på prestasjonsevnen i ultrautholdenhetsidretter som ironman. Resultatene tyder på
at det kan ha positiv effekt å gjennomføre en "Fat loading" før ultrautholdenhetskonkurranser.

Prinsippet går ut på at man må gå på meget fettrik diett (ca 65-70% av det totale
energiinntaket skal komme fra fett) i 1-2 uker ca 3 uker forut for konkurransen. Dette vil
optimere lagrene av intramuskulært triglyserid. Den siste uken før konkurransen skal man, for
også å optimere glykogenlagrene, ha et kosthold hvor 60-70% av energien kommer fra
karbohydrater.

* Teoriene omkring "Fat Loading" er spennende, men etterlater mange ubesvarte spørsmål;

* Hvordan spiste idrettsutøverne i de undersøkelser som er gjort før "Fat Loading"?

* Hadde de inntatt for lite energi og/eller fett, slik at de i forkant av studiene hadde et lite lager av intramuskulære triglyserider?

* Hvilke konsekvenser får nedsatt treningsevne under "Fat Loading perioden" for prestasjonsevnen i konkurransen (kan vinninga gå opp i spinninga)?
* Er det nødvendig at så mye som 65-70% av energiinntaket i "Fat Loading perioden" kommer fra fett. Kan et mindre fettinntak, på ca 35%, ha samme effekt?

Kildehenvisninger:

Brouns, M. & F., Jeukendrup, A. (1997): Advances in training and naturation for endurance sports. Papendal-Arnhem.
Sherman, M.W. & Leendes, N. (1995): Fat Loading: The next magic bullet? Int. J Sports
Nut., Suppl. To Vo. 5, June 1995.

http://www.idrett.as/trening/Utholdn...holdenhet.html