Om omega-3 och omega-6
2001-12-10
Essentiella fetter - en balanskonst Medicinsk sammanfattning Av Sten Jameson, docent, medicinsk rådgivare 1999-10-28
Essentiella, livsnödvändiga råvaror och byggstenar måste vi få i tillräcklig mängd, t ex grundämnen som mineraler och spårämnen, essentiella aminosyror, vitaminer och långkedjiga fleromättade fetter.
Nyligen har man äntligen enats om att såväl omega-3 som omega-6 fettsyrorna är essentiella. Man har nu också kunnat ge uppgifter om rekommenderade dagliga intag (Simopoulos).
Grundstenarna för denna fettsyreomsättning är de 18 kolatomer långa fleromättade kedjorna (PUFA:s), vilka sedan, av ett för omega-3 och omega-6 gemensamt enzym-system, kan förlängas och erhålla fler dubbelbindningar. Av de 20 kolatomer långa kedjorna tas råvarorna till vävnadernas produktion av eicosanoider (eicosa=20), dvs prostaglandiner och leukotriener, vilka är oerhört viktiga signalsubstanser för t ex genomblödning och inflammationsreaktioner.
Om omega-6 fettsyror får dominera, bildas av den då mest förekommande arakidon-syran mer aggressiva eicosanoider, vilka ger mer kärlkontraktion och ökad inflamma-tionsreaktion. Om råvaran tas från omega-3:s eicosapentaensyra (EPA) bildas vänligare eicosanoider, med mindre kraftigt effektmönster. Den 22 kolatomer långa omega-3:an docosahexaensyra (DHA) finns i höga koncentrationer t ex i hjärnan, ögat och spermierna.
Västerländsk kost har ofta förhållandevis höga omega-6 mängder men ger för låga omega-3 intag. Kvoten blir då ofördelaktig. Ändrad kvot efter ökat omega-3-intag har visats minska den inflammatoriska aktiviteten vid rheumatoid arthrit och ulcerös colit.
En systematisk analys av prospektiva gruppstudier, totalt 116 764 individer, visar att 40 till 60 gram fisk/dag kraftigt minskar risken för kranskärlsdöd i riskgrupper (Marckmann).
Två viktiga koststudier med ökat intag av omega-3-fetter efter infarktinsjuknande har visat en kraftigt förbättrad överlevnad i omega-3-grupperna (Burr, DeLorgeril). Dessa resultat har verifierats av den nyligen publicerade GISSI-studien. Ett tillskott av 1 gram omega-3 fettsyror/dag (motsvarande ca 100 g fet fisk/dag) till patienter som nyligen haft hjärtinfarkt, minskade signifikant riskerna för nytt insjuknande eller död i en befolk-ningsgrupp som redan levde på en medelhavskost (GISSI).
En annan italiensk studie visar ett en kost med fisk, även relativt små mängder, är för-delaktig vad gäller reduktion av risk för flera cancerformer, framförallt i magtarm-området (Fernandez).
Andra intressanta omega-3-effekter rör t ex följande:
- Fettomsättning: höga triglyceridnivåer (en viktig riskfaktor) minskas;
- Kärlrisk: trombocytaggregationen reduceras, endothelfunktionen bättras och röda blodkropparna blir mer omformbara och elastiska;
- Graviditet: graviditetslängden blir oftare normal med färre prematura födslar;
- Demens: låga DHA-nivåer i serum är en av flera riskfaktorer för Alzheimer's demens (Kyle); DHA förbättrar demens efter hjärnthromboser (Terano); vidare har DHA haft en unik funktion för människohjärnans avancerade utveckling (Crawford).
Litteratur:
- Simopoulos AP et al. Essentiality of and recommended dietary intakes for omega-6 and omega-3 fatty acids. Nutr Metab 1999; 43: 127-30.
- Marckmann P et al. Fish consumption and coronary heart disease mortality. A systematic review of prospective cohort studies. Eur J Clin Nutr 1999; 53: 585-90.
- Burr ML et al. Effects of changes in fat, fish, and fibre intakes on death and myocardial reinfarction: diet and reinfarction trial (DART). Lancet 1989; ii: 757-61.
- DeLorgeril M et al. Mediterranean diet, traditional risk factors, and the rate of cardiovascular complications after myocardial infarction: final report of the Lyon diet Heart Study. Circulation 1999; 99: 779-85.
- GISSI Prevenzione Investigators. Dietary supplementation with n-3 polyunsaturated fatty acids and vitamin E after myocardial infarction: results of the GISSI-Prevenzione trial. Lancet 1999; 354: 447-55.
- Fernandez E, et al. Fish consumption and cancer risk. Am J Clin Nutr 1999; 70: 85-90.
- Kyle DJ et al. Low serum docosahexaenoic acid is a significant risk factor for Alzheimer's dementia. Lipids 1999; 34 suppl: S245.
- Terano T et al. Docosahexaenoic acid supplementation improves the
moderately severe dementia from thrombotic cerebrovascular diseases. Lipids 1999; 34 suppl: S345-S346.
- Crawford MA et al. Evidence for the unique function of docosahexaenoic acid during the evolution of the modern hominid brain. Lipids 1999; 34 suppl: S39-S47.





LinkBack URL
About LinkBacks
Svar med sitat
