Sikret sin sjette strake kongepokal | ba.no
AK Bjørgvin-løfteren tok en ny kongepokal da hans egen klubb i 100-årsjubiliet arrangerte NM i Turnhallen på Slettebakken i går.
Sport
Med 145 kg i rykk og 180 kg i støt var Hordnes sammenlagt syv kilo bak sin egen personlige rekord. Likevel hadde 29-åringen god margin da han innkasserte den gjeve pokalen for sjette året rad.
–Det føles alltid bra å vinne NM, selv om jeg først og fremst jobber mot å etablere meg internasjonalt. Der er det et gap fra å være i toppen her hjemme, sier Per Hordnes til BA.
HAR GRIMSETH I SIKTE
På statistikken over landets beste vektløftere gjennom tidene innehar Hordnes nå tredjeplassen alene. Foran seg på listen har bergenseren Øystein Bolt (Tønsberg-Kameratene) og Stian Grimseth (Naustdal IL), med henholdsvis syv og ti kongepokaler.
Ingen av de er aktive lenger, så om helsen og motivasjonen ikke svikter har 29 år gamle Hordnes en gyllen mulighet til å bli tidenes norske vektløfter.
– Jeg jakter i hovedsak Europatoppen mer enn noe annet, men selvfølgelig - å være best i Norge og bra i Europa ville vært kjempegøy, svarer Hordnes på spørsmål om han nå jakter den legendariske sunnfjordingen på toppen.
GRIMSETH: – TREN I UTLANDET
Hordnes legger ikke skjul på at han er stolt over prestasjonen det er å ta seks strake kongepokaler.
– Mange kan løfte godt nok og være i nærheten av å ta én kongepokal, men alle som driver med idrett på dette nivået vet at det å klare det seks ganger på rad, akkurat når det gjelder, er noe helt annet, sier Hordnes.
En av mange som så Hordnes i aksjon i går var «bamsen» med flest kongepokaler, Stian Grimseth.
–Vektløfting handler om å hente frem det lille ekstra når det trengs. Å gjøre det seks år på rad er ikke mange som har gjort før ham. Det viser at det bor mye i ham.
– Samtidig skulle jeg gjerne sett ham litt opp på kilo. Dette holder til kongepokal, men internasjonalt kreves det litt mer. Og det har han potensial til. Han bør komme seg ut og få litt juling og bedre matching, råder Stian Grimseth.

LinkBack URL
About LinkBacks

Svar med sitat
.