Hei.
Det som irriterer meg noen ganger er at jeg vet hvordan jeg skal trene, spise og hvordan jeg skal få resultater..... Men jeg er så svak for fristelser at jeg ikke alltid klarer å nå de målene jeg har. Etter å ha trent i mange år, prøvd mange konsepter innen trening og kost, lest mange bøker, sett videoer, lest dårlige BB blader osv osv. Mener jeg selv at jeg har et kritisk og rasjonelt syn på trening, kosttilskudd og kosthold!
Nå skal dere få mine tanker, noe er lest, noe er "stjålet" og mye erfart. Grunnen til at jeg kommer med denne "avhandlingen" er for å få innspill fra dere der ute, mange som sitter på mye kunnskap!
Året burde som sagt deles inn i sykluser, perioder med ultra intensiv trening(blitz-konseptet) samt perioder med vedlikeholdstrening.
Ordforklaring:
Blitz-periode: (ultraintensiv treningsperiode, med intensitetsvariabler for å forstyrre homeostasen("indre roen" i kroppen)
Chaos-periode: (et vanlig treningsprogram hvor man benytter "blitz"-trening på en muskelgruppe i uka)
Macro syklus eks:
Måned 01: Chaos-trening
Måned 02: Chaos-trening
Måned 03: uke 1= gjør man kun et par øvelser pr muskelgruppe til failure, ingen intensitetsvariabler, uke 2= tar man de 5 siste dagene før man skal påbegynne en "blitz" fri, uke 3 og 4 gjennomfører man en "blitz", og etter gjennomført "blitz" tar man seg en uke fri!
Måned 04: starter med 1 uke fri fra trening, for deretter i uke 2 gjøre kun etpar øvelser på hver kroppsdel til failure i uke 3, så påbegynne chaos-treningen igjen
Måned 05: Chaos-trening
Måned 06: Chaos-trening
Måned 07: så begynner "prosessen" igjen, 5 dager fri før en "blitz" som varer i alt fra 2-3 uker, så en uke fri etter det........
Denne syklusen er ikke generell for alle, noen kan påbegynne en "blitz" oftere, andre klarer ikke det verken fysisk eller psykisk. Tro meg, det er ekstreme påkjenninger kroppen går igjennom under en "blitz", du kommer til å se/kjenne forskjell i løpet av kort tid. Det er det som gjør det verdt å torturere seg gjennom "blitz" tiden.
Blitz: Sånn la jeg opp min siste blitz....
Dag 01: Framside lår
Dag 02: hvile
Dag 03: Bryst
Dag 04: bakside lår, korsrygg, legger og intervall økt(5 min oppvarming, 5 min intervall(10/20) og 5min cool down)
Dag 05: hvile
Dag 06: Rygg
Dag 07: hvile
Dag 08: Skuldre
Dag 09: Armer
Dag 10: hvile
Dag 11: Framside lår og intervall økt
Dag 12: hvile
Dag 13: Bryst
Dag 14: hvile
Dag 15: Legger, bakside lår
Dag 16: hvile
Dag 17: Rygg
Dag 18: hvile
Dag 19: Skuldre
Dag 20: Armer
Så en uke hvile
Eksempel på økt for bryst:
Sykler 5 min oppvarming
Varmer generelt opp alle musklene i overkroppen, spesielt triceps da disse er st(slow twitch, utholdende fibre)
1: Flyes til failure, deretter static hold i kontrahert fase, så stretch partials(kort bevegelse i bunnposisjon) til total utmattelse
2: Sittende benkpress Hyper reps ( en treningspartner hjelper meg opp i utstrekt fase med en vekt jeg klarer kun 1 rep med, deretter senker jeg med full kontroll før jeg presse vekten opp igjen og senker ultra sakte. Så hviler jeg 10 sek før jeg gjør det igjen med en lettere vekt. Hver repetisjon er en maks repetisjon, og jeg gjør dette i 4-5 repetisjoner.
3: Dips til failure, deretter forced reps, så negativer!
4: Skrå hantelpress Man holder hver rep i 5 sekunder i stretch posisjon før man presser oppover, når man når failure så hviler man 10 sekunder før man tar et par lettere hantler og så gjør man 1 set til.
Etter denne økta så har jeg sinnsyk pump, du føler at du har stimulert alle fibrene i hele brystmuskulaturen.
Avslutter med litt stretching, og 10 minutter sykling for å øke blodsirkulasjonen slik at vi blir kvitt litt avfallsstoffer i muskulaturen!
Det er mange måter å utføre intensitets variabler: Forced reps, partial reps, stutter reps, 21's, tri-set, gigant-set, hyper reps osv osv osv
Grunnen til en "blitz" er å forstyrre den "indre roen" i kroppen, det kan gi flere utslag. Er du overtrent før du begynner en "blitz" så går det galt, da kommer du til å merke alle overtreningssymptomene med en gang! Derfor er det viktig å være kvikk og rask før man begynner, derfor "rolig" trening et par uker i forveien så noen dager hvile før, og det er livsviktig å få seg noen dager hvile etterpå.
Viktige punkter under en "BLITZ":
* Tren ekstremt hardt
* Øke proteininntaket
* Bruk store mengder kosttilskudd(ALA, Kreatin, Glutamin, vitaminer, mineraler og diverse pulver)
* Kan gjøres under deff og oppbygning, under deff vil du merke at du ser bedre ut etter bare et par dager, under oppbyggning vil du kunne legge på deg flere "gode" kilo.
* Få nok hvile, og ikke løp ned byen(null alkohol og tull)
* Ikke gjør en "blitz" under en periode hvor du er under stress(jobb, personlige problemer osv) Da går det galt, tro meg
Ekspempel på trening under en "chaos-periode":
Denne treningssplitten er bra:
Dag 01: Skuldre og armer
Dag 02: Lår, legger og mage
Dag 03: hvile
Dag 04: hvile
Dag 05: Bryst og rygg
Dag 06: hvile
Dag 07: hvile
Fant denne splitten i Bodyopus som jeg fikk i posten herom dagen(kjempebok forresten)
Generelt program:
Dag 1: Skuldre og armer
Stangcurl 1 set til failure 5-8 reps(2-3 oppv. set først)
Konsentrasjonscurl 1 set til failure 6-10 reps
Hantelpress 1 set til failure 5-8 reps(2-3 oppv. set først)
Sidehev 1 set til failure 6-10 reps
Franskpress superset med smalbenk 1 set til failure 8-15 reps sammenlagt!
Kickback superset med overhead ext 1 set til failure 8-15 reps sammenlagt!
Dag 2: Lår , legger og mage
Leg ext. 1 set til failure 8-15 reps
Leg curl 1 set til failure 8-15 reps
Knebøy 1 set til failure 6-12 reps
Beinpress 1 set til failure 10-15 reps
Sittende tåhev 1 set til failure 8-15 reps
Stående tåhev 1 set til failure 8-15 reps
Crunch 2 set til failure, så mange reps du orker!
Dag 03: Bryst og Rygg(nakke + bakside skuldre)
Skrå hantelpress 1 set til failure 5-8 reps
Flat hantelpress 1 set til failure 5-8 reps
Flyes 1 set til failure 6-10 reps
Pullover 1 set til failure 8-12 reps
Dorian row 1 set til failure 5-8 reps
Nedtrekk med undergrep 1 set til failure 6-10 reps
Enarms roing 1 set 6-12 reps
Haney shrugs 1 set 8-12 reps
Treningsutførelse:
* Tren strikt(ikke sleng og kast vektene rundt), både for å begrense skader og for å få fullt utbytte av øvelsen.
* 2-4 sek på den positive delen, 4-5 sek på den negative, pass på å kontrahere musklene kraftig i 2 sek i de øvelsene som har motstand i den kontraherte fasen( isolasjonsøvelser: leg ext., leg curl, maskin flyes osv)
Dette er som sagt et eksempel, bytt ut øvelsene ofte, men hold samme struktur i programmet.
Kosthold:
Har funnet ut at å dele maten opp i disse ratioene funker bra for meg:
Protein 40%(Oppbygning 30%)
Karbo 40%(Oppbygning 50%)
Fett 20%(Oppbygning 20%)
Normalt inntak under oppbygning for meg er 3500-4000 kcal, og deff 2800-2000 kcal.
Jeg har sikkert noe mer å tilføre, og håper det er andre der ute som har innspill.....
Rastløs hilsen fra
HIT
Den hovedsaklige grunnen til å "Blitze"/sjokke kroppen er at den venner seg til all type trening, derfor må man introdusere noe "fremmed" for at den skal fortsette å "forme" seg etter de kravene vi stiller til den. Vi er ikke lagd for å ha 20 kilo i "overskudd" av muskler, derfor må vi "stille krav"(trene intensivt og hardt) til kroppen sånn at han tror at han trenger de ekstra musklene.
Husk:
1: Stimuler (tren hardt)
2: Innhent(la kroppen få næring og hvile slik at han tar seg igjen etter intensive økter både lokalt og i systemet )
3: Overkompenser (Ikke tren for lange økter og ikke for ofte! Da da vil overkompensering "aldri" skje, for det hullet du "graver" når du trener vil bare bli fylt igjen(ikke økning av styrke og muskelmasse) og det "lasset" som skulle være på toppen vil aldri komme)

LinkBack URL
About LinkBacks

Svar med sitat