+ Svar på tråd
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 50 av 64

Tråd: 1-fots knebøy?

BOB
    BOB er aktiv nå
    Silver Member BOB har et berømt rykte BOB har et berømt rykte BOB har et berømt rykte BOB har et berømt rykte BOB har et berømt rykte BOB har et berømt rykte BOB har et berømt rykte BOB har et berømt rykte BOB har et berømt rykte BOB har et berømt rykte BOB har et berømt rykte
    Ble medlem
    06-2003

1-fots knebøy?

Noen som har erfaringer med denne øvelsen?

Har ikke hørt noen bruke den før jeg fant den i et treningsprogram nå nylig.

Hadde i det hele tatt problemer med å utføre 5 repetisjoner uten vekt på første økt pga dårlig støttemuskulatur, men nå nærmer jeg meg 20 kg i hver hand.

Omtrent slik som dette: http://www.youtube.com/watch?v=k7TUo1VPuSI

Var litt skeptisk til øvelsen i begynnelsen, men nå er jeg hekta

Superior newbie pink is a jewel in the rough pink is a jewel in the rough pink is a jewel in the rough pink is a jewel in the rough pink sin avatar
    Ble medlem
    09-2007
    Jeg har hatt den i ett treningsprog , men jeg hadde foten på en benk bak meg mens
    kjørte vanlig knebøy i smiths stativ(svine tungt)
    Var guru Borgan som satte den opp.
    resultat....buns of steel
    NM i matmons ja!

BOB
    BOB er aktiv nå
    Silver Member BOB har et berømt rykte BOB har et berømt rykte BOB har et berømt rykte BOB har et berømt rykte BOB har et berømt rykte BOB har et berømt rykte BOB har et berømt rykte BOB har et berømt rykte BOB har et berømt rykte BOB har et berømt rykte BOB har et berømt rykte
    Ble medlem
    06-2003
    Sitat Opprinnelig skrevet av pink Vis post
    Jeg har hatt den i ett treningsprog , men jeg hadde foten på en benk bak meg mens
    kjørte vanlig knebøy i smiths stativ(svine tungt)
    Var guru Borgan som satte den opp.
    resultat....buns of steel
    Det blir vel en slags utfallsvariant?

Buns of steel?

Gold Member Deviant har et berømt rykte Deviant har et berømt rykte Deviant har et berømt rykte Deviant har et berømt rykte Deviant har et berømt rykte Deviant har et berømt rykte Deviant har et berømt rykte Deviant har et berømt rykte Deviant har et berømt rykte Deviant har et berømt rykte Deviant har et berømt rykte Deviant sin avatar
    Ble medlem
    03-2003
    Alder
    26
    BOB sin heter pistol squats og Borgan sin heter bulgarian split squats.

fjeldmann fjeldmann er et navn kjent av alle fjeldmann er et navn kjent av alle fjeldmann er et navn kjent av alle fjeldmann er et navn kjent av alle fjeldmann er et navn kjent av alle fjeldmann er et navn kjent av alle fjeldmann er et navn kjent av alle fjeldmann er et navn kjent av alle fjeldmann sin avatar
    Ble medlem
    12-2007
    Alder
    26
    Jeg bruker pistols og bulgarske utfall ennen hver gang ( trener bein to ganger i uken) Syns de fungerer utmerket som ett suplemang til knebøyen. I tilegg er de idretsspesefikke da man som oftes bruker styrken i ett bein av gangen og funksjonelle av samme grunn. Lker bulgarske utfall best da du kan " stille" den inn til å ta akkurat der du vill.

Tre-stjerners bruker Stripie har mye å være stolt av Stripie har mye å være stolt av Stripie har mye å være stolt av Stripie har mye å være stolt av Stripie har mye å være stolt av Stripie har mye å være stolt av Stripie har mye å være stolt av Stripie har mye å være stolt av Stripie har mye å være stolt av Stripie har mye å være stolt av Stripie har mye å være stolt av
    Ble medlem
    01-2004
    Alder
    28
    Glimrende øvelse!

Fin øvelse å bruke dersom du vil ha fokus på bein, uten å belaste ryggen for mye for ofte (Bøy og markøvelser)

Sammen med ettbeins markløft så har du to fine øvelser for stabilitet
    Sist endret av Stripie; 31-10-08 kl 13:44

BOB
    BOB er aktiv nå
    Ble medlem
    06-2003
    Sitat Opprinnelig skrevet av Stripie Vis post
    Glimrende øvelse!

Fin øvelse å bruke dersom du vil ha ett fokus på bein, uten å belaste ryggen for mye for ofte (Bøy og markøvelser)

Sammen med ettbeins markløft så har du to fine øvelser for stabilitet
    Mener du at 1-fots erstatter vanlig knebøy?

Jeg har nemlig aldri vært særlig komfortabel med vanlig knebøy. Er også litt redd for å få en overutviklet setemuskulatur, men det blir vel ikke noe bedre med 1-fots.

Ettbeins markløft har jeg også kjørt, men foretrekker å fokusere på vanlig markløft

Tre-stjerners bruker Stripie har mye å være stolt av Stripie har mye å være stolt av Stripie har mye å være stolt av Stripie har mye å være stolt av Stripie har mye å være stolt av Stripie har mye å være stolt av Stripie har mye å være stolt av Stripie har mye å være stolt av Stripie har mye å være stolt av Stripie har mye å være stolt av Stripie har mye å være stolt av
    Ble medlem
    01-2004
    Alder
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av BOB Vis post
    Mener du at 1-fots erstatter vanlig knebøy?

Jeg har nemlig aldri vært særlig komfortabel med vanlig knebøy. Er også litt redd for å få en overutviklet setemuskulatur, men det blir vel ikke noe bedre med 1-fots.

Ettbeins markløft har jeg også kjørt, men foretrekker å fokusere på vanlig markløft

Med mindre du har en spesiell grunn til å måtte trene vanlig knebøy (styrkeløftkonkurranser), så er det jo fritt frem å bruke de øvelsene man vil. Og ettbeinsøvelser er absolutt en fullgod erstatning, spesielt når du allerede trener markløft. En annen øvelse du bør prøve er frontbøy.

Setemuskulaturen blir brukt bra i ettbeinsøvelser ja

Psychosocial Baliba elefantastiskuber Baliba elefantastiskuber Baliba elefantastiskuber Baliba elefantastiskuber Baliba elefantastiskuber Baliba elefantastiskuber Baliba elefantastiskuber Baliba elefantastiskuber Baliba elefantastiskuber Baliba elefantastiskuber Baliba elefantastiskuber Baliba sin avatar
    Ble medlem
    12-2003
    Alder
    26
    Har trent det litt for morroskyld bare, men ikke lagt noe mer inn i det..men siden du nå sier at du kjører med 2x20kg blir jeg jo nesten nødt til å prøve meg litt mer fremover...
    Jeg er sponset av Norkost

Hakuna Matata

Just look me in the eyes and say I'm wrong!

fjeldmann fjeldmann er et navn kjent av alle fjeldmann er et navn kjent av alle fjeldmann er et navn kjent av alle fjeldmann er et navn kjent av alle fjeldmann er et navn kjent av alle fjeldmann er et navn kjent av alle fjeldmann er et navn kjent av alle fjeldmann er et navn kjent av alle fjeldmann sin avatar
    Ble medlem
    12-2007
    Alder
    26
    Sitat Opprinnelig skrevet av Baliba Vis post
    Har trent det litt for morroskyld bare, men ikke lagt noe mer inn i det..men siden du nå sier at du kjører med 2x20kg blir jeg jo nesten nødt til å prøve meg litt mer fremover...

word 5+5 kg var ett mareritt for meg

har 20kg biceps Tuba elefantastiskuber Tuba elefantastiskuber Tuba elefantastiskuber Tuba elefantastiskuber Tuba elefantastiskuber Tuba elefantastiskuber Tuba elefantastiskuber Tuba elefantastiskuber Tuba elefantastiskuber Tuba elefantastiskuber Tuba elefantastiskuber Tuba sin avatar
    Ble medlem
    06-2003
    Alder
    28
    Kongeøvelse. Det gjør ondt i kroppen etterpå.
    'Feo, Fuerte y Formal'

member jenta_a elefantastiskuber jenta_a elefantastiskuber jenta_a elefantastiskuber jenta_a elefantastiskuber jenta_a elefantastiskuber jenta_a elefantastiskuber jenta_a elefantastiskuber jenta_a elefantastiskuber jenta_a elefantastiskuber jenta_a elefantastiskuber jenta_a elefantastiskuber jenta_a sin avatar
    Ble medlem
    02-2007
    Alder
    23
    trente det en del i oppkjrølinga til sykkelsesongen (eksplosivitet)
    kjørte da med 5 kg i hver hånd, få reps, flere serier.. sykt tungt, men utrolig effektivt =)
    skader ikke med bivirkningene av kanon starmmelår og rumpe heller :-p
    jeg er ikke tynn, jeg har bare liten muskelmasse

The blogg =)

Superior newbie pink is a jewel in the rough pink is a jewel in the rough pink is a jewel in the rough pink is a jewel in the rough pink sin avatar
    Ble medlem
    09-2007
    Det blir vel en slags utfallsvariant?

Buns of steel?

ja blir vel det....men funket begge stedene på meg
    NM i matmons ja!

Psychosocial Baliba elefantastiskuber Baliba elefantastiskuber Baliba elefantastiskuber Baliba elefantastiskuber Baliba elefantastiskuber Baliba elefantastiskuber Baliba elefantastiskuber Baliba elefantastiskuber Baliba elefantastiskuber Baliba elefantastiskuber Baliba elefantastiskuber Baliba sin avatar
    Ble medlem
    12-2003
    Alder
    26
    Noen som har erfaringer med denne øvelsen?

Har ikke hørt noen bruke den før jeg fant den i et treningsprogram nå nylig.

Hadde i det hele tatt problemer med å utføre 5 repetisjoner uten vekt på første økt pga dårlig støttemuskulatur, men nå nærmer jeg meg 20 kg i hver hand.

Omtrent slik som dette: http://www.youtube.com/watch?v=k7TUo1VPuSI

Var litt skeptisk til øvelsen i begynnelsen, men nå er jeg hekta
    Tar du da 40kg i fronthev i samme slengen da eller har du noen gode triks på lager?

Hakuna Matata

Medlem stallion is a jewel in the rough stallion is a jewel in the rough stallion is a jewel in the rough stallion is a jewel in the rough stallion is a jewel in the rough
    Ble medlem
    09-2004
    hva blir det neste... å ta på seg mascara mens man kjører sidehev med motsatt hånd ?

Denne videoen oppsummerer det hele greitt:

Min treningslogg

Hundre eiti kilås!

Ble medlem
    01-2004
    Alder
    28
    Styrkeløftere er herlige. Hos dem er knebøy, markløft og benkpress + shitloads med junkfood svaret på alt

Sist endret av Stripie; 01-11-08 kl 06:54

BOB
    BOB er aktiv nå
    Ble medlem
    06-2003
    Herlig video stallion. Det at du sannsynligvis er seriøs gjør det hele bare enda mer morsomt

Baliba,

Forstår ikke helt spørsmålet ditt? Jeg tar ikke fronthev nei. Tar dog av og til sidehev med 1kg manualer i den ene hånden og mascara i den andre

EDIT: Tror jeg forstår hva du mener nå. Når jeg begynner å nærme meg 20 kg, så løfter jeg ikke hantlene på samme måte som på 2 kg. Jeg svinger dem litt frem, men løfter dem ikke opp. Så sterk er jeg ikke

Ellers tror jeg du vil bli overrasket hvis du legger på litt vekt selv. Har tidligere bare kjørt sett med 5-7 reps med kroppsvekt for å varme opp. Bestemte meg for å prøve med vekter siste treningsøkt og bare økte på til det begynte å bli tungt. Stoppet vel på 18 kg på siste settet tror jeg

Medlem Fitnessdame har en flott utstråling Fitnessdame sin avatar
    Ble medlem
    07-2008
    En-fots knebøy er bare den beste øvelsen for rumpe og lår, etter min mening. Kan bli sinnsykt støl, i en uke hvis jeg kjører knebøy med en fot og har rundt 30 kg på stanga..

Ble medlem
    12-2007
    Alder
    26
    Sitat Opprinnelig skrevet av Fitnessdame Vis post
    En-fots knebøy er bare den beste øvelsen for rumpe og lår, etter min mening. Kan bli sinnsykt støl, i en uke hvis jeg kjører knebøy med en fot og har rundt 30 kg på stanga..
    Da regner jeg med du mener bulgarsk utfall? At du har bakre bein hevet på en benk?

Ble medlem
    07-2008
    Ja, det var det jeg siktet til.. Jeg er ikke så inne på begreper ang. hva øvelsene kalles, de har så mange morsomme navn.. Nå lærte jeg hvertfall noe nytt..

Ble medlem
    12-2003
    Alder
    26
    Vender meg vel mer til det etterhvert, men prøvde så vidt et par reps med en 30kgs hantel i en hånd og det gikk greit det...

Hakuna Matata

Ble medlem
    07-2008
    30 kilos hantel hørtes mye ut, det vet jeg ikke om jeg ville klart.. Holder meg til stang på nakken når jeg tar enfots knebøy

treningsnarkoman Talita er et navn kjent av alle Talita er et navn kjent av alle Talita er et navn kjent av alle Talita er et navn kjent av alle Talita er et navn kjent av alle Talita er et navn kjent av alle Talita er et navn kjent av alle Talita er et navn kjent av alle Talita sin avatar
    Ble medlem
    03-2008
    Alder
    21
    jeg trener benpress med ett ben om gangen, det tra også godt
    Pain is just weakness leaving the body!

Medlem stallion is a jewel in the rough stallion is a jewel in the rough stallion is a jewel in the rough stallion is a jewel in the rough stallion is a jewel in the rough
    Ble medlem
    09-2004
    Hvis du hadde gjort øvelsen hver dag, eller i det minste tre ganger i uka, så ville stølheten avtatt, og du ville heller bare følt deg "tung" i muskulaturen etter at du har kjørt den. Hvor støl du blir av en øvelse er aldri noen god målestokk på hvor bra øvelsen er.

Det er mange øvelser som kan karateriseres som "bra", men den beste av de alle er selvsagt knebøy. Hvis knebøy var en gullbarre, ville alt det andre være for juggel å regne..

Hvorfor kjøre lada på svingete landevei når du kan kjøre ferrari på autostrada?

Min treningslogg

Hundre eiti kilås!

Ble medlem
    07-2008
    Sitat Opprinnelig skrevet av stallion Vis post
    Hvis du hadde gjort øvelsen hver dag, eller i det minste tre ganger i uka, så ville stølheten avtatt, og du ville heller bare følt deg "tung" i muskulaturen etter at du har kjørt den. Hvor støl du blir av en øvelse er aldri noen god målestokk på hvor bra øvelsen er.

Det er mange øvelser som kan karateriseres som "bra", men den beste av de alle er selvsagt knebøy. Hvis knebøy var en gullbarre, ville alt det andre være for juggel å regne..

Hvorfor kjøre lada på svingete landevei når du kan kjøre ferrari på autostrada?

Hadde aldri klart å kjøre den øvelsen 3 ganger i uka så støl som jeg blir
    Når jeg blir støl vet jeg i hvertfall at jeg har trent godt, og det er god nok målestokk for meg.

тянуть Animal elefantastiskuber Animal elefantastiskuber Animal elefantastiskuber Animal elefantastiskuber Animal elefantastiskuber Animal elefantastiskuber Animal elefantastiskuber Animal elefantastiskuber Animal elefantastiskuber Animal elefantastiskuber Animal elefantastiskuber Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Hadde aldri klart å kjøre den øvelsen 3 ganger i uka så støl som jeg blir
    Når jeg blir støl vet jeg i hvertfall at jeg har trent godt, og det er god nok målestokk for meg.
    åååh du er så tard. Hadde du trent øvelsen oftere hadde du ikke blitt støl
    NORKOST

Hann var sær á leikvøllum
    Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór
    Hann lemjir summar til heljar

Telepathic Overlord of 8. Arralou elefantastiskuber Arralou elefantastiskuber Arralou elefantastiskuber Arralou elefantastiskuber Arralou elefantastiskuber Arralou elefantastiskuber Arralou elefantastiskuber Arralou elefantastiskuber Arralou elefantastiskuber Arralou elefantastiskuber Arralou elefantastiskuber Arralou sin avatar
    Ble medlem
    11-2003
    Alder
    26
    Skal man bli støl og føle at man har trent godt kan man like gjerne trene en gang i måneden. Eller trene noe helt nytt HVER gang. Stølhet er ikke så mye vits i lengda, selv om folk tror det er alfa og omega innen trening.

Ble medlem
    07-2008
    Sitat Opprinnelig skrevet av Animal Vis post
    åååh du er så tard. Hadde du trent øvelsen oftere hadde du ikke blitt støl
    Hvem er det som er tard egentlig? Folk som ikke forstår det som står mellom linjene muligens?

Uttrykte meg vel litt uklart.... Har vel trent såpass mye at jeg vet at økt treningsfrekvens gir økt tilpasning..

Ble medlem
    09-2004
    Her har dykk endelig bevis, I har herved bevist at ettfotsknebøy æskje no å satse på!

(Ps: Selvsagt er eg blodseriaus!)

Hehe, du er morsom fitnessdame. Hvor støl man blir er sjelden noen indikasjon på at man har trent godt, selv om det for noen kan føles viktig og rett å være mest mulig støl for å ha inntrykk av at man har trent bra. Jeg trener knebøy eller frontbøy hver dag, og blir aldri støl, bare tung i muskulaturen. Men om jeg f.eks. hadde prøvd (gud forby) innside-utside lår maskin og virkelig trykka til på det, så skal du se jeg hadde blitt støl av en annen verden. Stølhet handler ikke så mye om treningskvalitet, men heller om uvant stimuli til muskulaturen man har blitt støl i.
    Min treningslogg

Hundre eiti kilås!

BOB
    BOB er aktiv nå
    Ble medlem
    06-2003
    Jeg forstår ikke hvordan du beviser noe som helst med videoen din Stallion? Vel, du beviser et par ting, men det har ikke noe med knebøy å gjøre

Judge, Jury & Executioner Cristal elefantastiskuber Cristal elefantastiskuber Cristal elefantastiskuber Cristal elefantastiskuber Cristal elefantastiskuber Cristal elefantastiskuber Cristal elefantastiskuber Cristal elefantastiskuber Cristal elefantastiskuber Cristal elefantastiskuber Cristal elefantastiskuber Cristal sin avatar
    Ble medlem
    04-2006
    Haha - Stallions filmer er konge alle sammen!
    Jeg hadde en gjeng med venner når jeg var 20 år, som jeg pleide å henge med. De forhindret veksten min.

Telepathic Overlord of 8. Arralou elefantastiskuber Arralou elefantastiskuber Arralou elefantastiskuber Arralou elefantastiskuber Arralou elefantastiskuber Arralou elefantastiskuber Arralou elefantastiskuber Arralou elefantastiskuber Arralou elefantastiskuber Arralou elefantastiskuber Arralou elefantastiskuber Arralou sin avatar
    Ble medlem
    11-2003
    Alder
    26

Uttrykte meg vel litt uklart.... Har vel trent såpass mye at jeg vet at økt treningsfrekvens gir økt tilpasning..
    Ja, har du nå egentlig det?

Ble medlem
    09-2004
    Jeg forstår ikke hvordan du beviser noe som helst med videoen din Stallion? Vel, du beviser et par ting, men det har ikke noe med knebøy å gjøre

Hint: Sjekk ut hvilken kategori videoen er lagt i: Dobbelklikk på filmen her på fitnessprat, så åpnes de på youtube. Detetter styrer du øya 20cm (kommer ann på skjermstørrelsen din) til høgre. Så trykker du på "more info". Da vil du få listet opp "Category". Så ser du.

Min treningslogg

Hundre eiti kilås!

Ble medlem
    12-2003
    Alder
    26
    Om å gjøre å ta mest i 1 beins knebøy i forhold til kroppsvekt stallion ?

Hakuna Matata

Ble medlem
    11-2003
    Alder
    26
    Snur man litt på bokstavene i Animal får vi Im Anal, eller In dem Anal som forkortelsen tilsier. Eller oppi røven som vi sier her på berget.

Ble medlem
    09-2004
    Sitat Opprinnelig skrevet av Arralou Vis post
    Snur man litt på bokstavene i Animal får vi Im Anal, eller In dem Anal som forkortelsen tilsier. Eller oppi røven som vi sier her på berget.
    Håhåhååhåhååhåh Steikje kor ho lo!

Baliba: Haha... nei du, du får starte på ballett!
    Min treningslogg

Hundre eiti kilås!

BOB
    BOB er aktiv nå
    Ble medlem
    06-2003

Hint: Sjekk ut hvilken kategori videoen er lagt i: Dobbelklikk på filmen her på fitnessprat, så åpnes de på youtube. Detetter styrer du øya 20cm (kommer ann på skjermstørrelsen din) til høgre. Så trykker du på "more info". Da vil du få listet opp "Category". Så ser du.

Hehe. Greit nok. Men jeg forstår fortsatt ikke hva videoen beviser annet enn at du er en snodig skrue

Du veier sikkert 30 kg mer enn meg så hvis du skal bevise noe så bør du heller ha 50 kg i hver hand og utføre mer enn bare 1 tung repetisjon.

Selv om du tydeligvis er frelst på vanlig knebøy, så må du vel være enig i at enfots knebøy aktiverer støttemuskulatur som ikke er brukt i vanlig knebøy?

I morgen er det beindag igjen og jeg gleder meg til å ta 1-fots bøy Føler meg faktisk ganske stolt når jeg står der.

Så får vi se om det blir en caffelatte utpå kvelden Håper du ikke er så trangsynt at du faktisk er redd for å ha en skvett melk i kaffen?

Ble medlem
    09-2004
    Hehe. Greit nok. Men jeg forstår fortsatt ikke hva videoen beviser annet enn at du er en snodig skrue

Du veier sikkert 30 kg mer enn meg så hvis du skal bevise noe så bør du heller ha 50 kg i hver hand og utføre mer enn bare 1 tung repetisjon.

Selv om du tydeligvis er frelst på vanlig knebøy, så må du vel være enig i at enfots knebøy aktiverer støttemuskulatur som ikke er brukt i vanlig knebøy?

I morgen er det beindag igjen og jeg gleder meg til å ta 1-fots bøy Føler meg faktisk ganske stolt når jeg står der.

Så får vi se om det blir en caffelatte utpå kvelden Håper du ikke er så trangsynt at du faktisk er redd for å ha en skvett melk i kaffen?

Jeg er så trangsynt at jeg hverken drikker melk eller kaffe!

Lykke til med en-fots bøyen! Hoho.
    Min treningslogg

Hundre eiti kilås!

Ble medlem
    07-2008
    Her har dykk endelig bevis, I har herved bevist at ettfotsknebøy æskje no å satse på!

(Ps: Selvsagt er eg blodseriaus!)

Hehe, du er morsom fitnessdame. Hvor støl man blir er sjelden noen indikasjon på at man har trent godt, selv om det for noen kan føles viktig og rett å være mest mulig støl for å ha inntrykk av at man har trent bra. Jeg trener knebøy eller frontbøy hver dag, og blir aldri støl, bare tung i muskulaturen. Men om jeg f.eks. hadde prøvd (gud forby) innside-utside lår maskin og virkelig trykka til på det, så skal du se jeg hadde blitt støl av en annen verden. Stølhet handler ikke så mye om treningskvalitet, men heller om uvant stimuli til muskulaturen man har blitt støl i.
    Jeg vet det, jeg er kjempemorsom

Vel, ja, poenget mitt var egentlig bare å si at JEG merker at det er en sammenheng på MIN kropp når jeg er støl, og at jeg har trent godt...

Når jeg for eksempel har tatt 50reps på hvert bein, og 30 kg på stanga, begynner jeg å skjelve litt i beinet - og resultatet er, stølhet. Tar jeg bare 20 reps med 10 kg, så merker jeg ingenting. Mener du at det ikke har vært en større treningseffekt da når jeg har tatt flere kilo og flere reps? I såfall må jeg ha misforstått..

Og en annen ting: Er det ikke smart å la kroppen restituere seg noen dager mellom, (en stølhet hjelper jo med å gi oss en indikasjon på at kroppen trenger hvile noen dager)....?

Ble medlem
    12-2003
    Alder
    26
    Nå lurer ejg faktisk på om du er litt ute og sykler her fitnessdamen...i sommer ble jeg ikke støl av å ta 20 reps på 110kg i knebøy. For et par uker siden ble jeg støl av å ta 10 reps på 100. Betyr at det jeg trente bedre nå sist økt enn i sommer?

Og hvordan definerer man at kroppen trenger hvile? Er det da galt å trene en støl muskel fordi du mener at kroppen da heller trenger hvile ?

Hakuna Matata

Ble medlem
    09-2004
    Jeg vet det, jeg er kjempemorsom

Vel, ja, poenget mitt var egentlig bare å si at JEG merker at det er en sammenheng på MIN kropp når jeg er støl, og at jeg har trent godt...

Når jeg for eksempel har tatt 50reps på hvert bein, og 30 kg på stanga, begynner jeg å skjelve litt i beinet - og resultatet er, stølhet. Tar jeg bare 20 reps med 10 kg, så merker jeg ingenting. Mener du at det ikke har vært en større treningseffekt da når jeg har tatt flere kilo og flere reps? I såfall må jeg ha misforstått..

Og en annen ting: Er det ikke smart å la kroppen restituere seg noen dager mellom, (en stølhet hjelper jo med å gi oss en indikasjon på at kroppen trenger hvile noen dager)....?

Du kan fint trene selv om du er stiv eller støl. Jeg skjønner utmerket godt hva du mener, og jeg tipper du også er flink til å trene, hvilket er meget bra. Treningseffekten slik du beskriver er større når du gjør 50+50 på 30kg enn 20+20 på 10kg. Det sier seg selv. Men dersom du gjorde bulgarsk knebøy (som sannsynsligvis er det du gjør) ofte, så ville kroppen din og muskulaturen venne seg til denne type belastning, og du ville ikke da bli støl slik du blir nå når du gjør øvelsen sjeldnere. Dersom jeg bare trente knebøy en gang hver 14-dag, så ville jeg sannsynligvis bli grusomt støl. Men kroppen har en fantastisk evne til å tilpasse seg.

Den beste indikasjon på hvor bra du trener er fremgangen din. Dersom du klarer flere reps på samme vekt, eller samme antall reps på tyngre vekt, da gjør du noe riktig i treningsarbeidet ditt.

Restituasjon er smart, men avhengig av hvilken intensitet treningen din ligger på, det er vanlig å måle intensitet som prosenter av 1RM. Jo høgere man ligger på intensitet, jo mer hvile man trenger. Et annet moment det er verdt å huske på er arbeidskapasitet. En seriøs utøver som har trent i 15 år har som regel en bedre arbeidskapasitet enn en nybegynner som bare har trent i 6mnd.

Bulgarsk knebøy som du beskriver er forøvrig en meget tøff øvelse, som jeg vil karakterisere som uhyre hard og smertefull dersom den blir gjort ordentlig.

Ett-fots knebøy derimot blir noe helt annet, og er forsåvidt også noe man kan plusse på med iblant, men iforhold til effekt av vanlig knebøy, så blekner den totalt.

Ingenting er så vakkert som en ekte knebøyrumpe på en dame!

Så gjør oss alle den tjensten å gjør jevnlig knebøy og gjør verden til et bedre sted for oss mannfolk!

Bulgarsk knebøy (gjør den helst med stang = større belastning):

Ett-fots bøy (legg merke til horribel lumbarfleksjon):

--stallion
    Min treningslogg

Hundre eiti kilås!

har 20kg biceps Tuba elefantastiskuber Tuba elefantastiskuber Tuba elefantastiskuber Tuba elefantastiskuber Tuba elefantastiskuber Tuba elefantastiskuber Tuba elefantastiskuber Tuba elefantastiskuber Tuba elefantastiskuber Tuba elefantastiskuber Tuba elefantastiskuber Tuba sin avatar
    Ble medlem
    06-2003
    Alder
    28
    Bra røv på dama, men dårlig teknikk.
    'Feo, Fuerte y Formal'

тянуть Animal elefantastiskuber Animal elefantastiskuber Animal elefantastiskuber Animal elefantastiskuber Animal elefantastiskuber Animal elefantastiskuber Animal elefantastiskuber Animal elefantastiskuber Animal elefantastiskuber Animal elefantastiskuber Animal elefantastiskuber Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Jeg er så og si ALDRI støl, jeg må trene feil...
    NORKOST

Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór

Ble medlem
    06-2003
    Alder
    28
    Jepp Einar. Eg tror spinning er din ting. La nokon andre ta seg av styrkeløft.
    'Feo, Fuerte y Formal'

Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Sitat Opprinnelig skrevet av Tuba Vis post
    Jepp Einar. Eg tror spinning er din ting. La nokon andre ta seg av styrkeløft.
    Ja dette burde jeg drite i, jeg blir jo aldri støl så fuck this shit, im going for squash.
    NORKOST

Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór

BOB
    BOB er aktiv nå
    Ble medlem
    06-2003
    Dårlig lumbarfleksjon kan man sikkert ha ved vanlig knebøy også

Ellers synest jeg det er et must å stå på en benk slik at foten du ikke bruker er relativt passiv. Se linken i hovedposten min. Å stå på et flatt gulv og strekke ut foten en ikke bruker er håpløst.

Børge Fagerli om stølhet:

"Sårheten går over, og er ingen indikasjon på verken muskelvekst, effektiv trening, eller om muskelen er restituert. Vi vet faktisk ikke helt klart hva årsaken til stølhet er, men det er ikke snakk om at muskelen er skadet i den forstand, heller at diverse kjemiske stoffer utløst etter trening påvirker smertereseptorene, og at disse lammes ved regelmessig stimulans. Så det kan være akkurat like stor ”skade” på musklene etter en dag som etter en måned trening, men smertesignalet oppfattes ikke lenger når du trener regelmessig."

Den anale hevneren Stålballa elefantastiskuber Stålballa elefantastiskuber Stålballa elefantastiskuber Stålballa elefantastiskuber Stålballa elefantastiskuber Stålballa elefantastiskuber Stålballa elefantastiskuber Stålballa elefantastiskuber Stålballa elefantastiskuber Stålballa elefantastiskuber Stålballa elefantastiskuber Stålballa sin avatar
    Ble medlem
    05-2003
    Hvorfor ikke ta sissy squats i stedet? Den lumbarfleksjonen er noe av det værste jeg har sett.
    Uteliv, inneliv eller underliv?

Ble medlem
    09-2004
    "Dårlig lumbarfleksjon kan man sikkert ha ved vanlig knebøy også"

Du liker å være vrang. Min kommentar var myntet på denne spesifikke videoen hvor øvelsen blir demonstrert, og ikke et uttrykk for en universiell sannhet om at en-fots knebøy medfører lumbarfleksjon. For det vet du like godt som meg at bare er tull.
    Min treningslogg

Hundre eiti kilås!

BOB
    BOB er aktiv nå
    Ble medlem
    06-2003
    "Dårlig lumbarfleksjon kan man sikkert ha ved vanlig knebøy også"

Du liker å være vrang. Min kommentar var myntet på denne spesifikke videoen hvor øvelsen blir demonstrert, og ikke et uttrykk for en universiell sannhet om at en-fots knebøy medfører lumbarfleksjon. For det vet du like godt som meg at bare er tull.
    Godt du bekrefter det for det kom ikke så godt frem. Hadde vel ikke vært så rart om du mente det for du har vel ikke akkurat sagt så mye annet positivt om øvelsen

Ble medlem
    09-2004
    Godt du bekrefter det for det kom ikke så godt frem. Hadde vel ikke vært så rart om du mente det for du har vel ikke akkurat sagt så mye annet positivt om øvelsen

Selv om jeg synes en-fots bøy er en sirkusøvelse, så skal rett være rett.
    Min treningslogg

Hundre eiti kilås!

+ Svar på tråd
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine

SEO by vBSEO ©2010, Crawlability, Inc.