+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 15 av 15

Tråd: 100 meter sprint

Registered User Lee Priest is on a distinguished road Lee Priest sin avatar
    Ble medlem
    01-2005
    Alder
    27

100 meter sprint

Jeg har sinnsykt lyst og begynne å trene 100meter, kombinert med svømming, la oss bare si jeg legger vektreningen på hylla, jeg har ikke gener til og bli stor, sykdommen min setter vistnok grenser for hvor stor jeg kan bli, så jeg har lyst og trene på andre områder som fks sprint/svømming men jeg har aldri trent noe særlig kondisjon før, så jeg lurer på om jeg må jogge litt for og opparbeide en viss kondisjon før jeg begynner med intervaller. Også lurer jeg litt på hvordan jeg utfører intervaller, jeg burde vell ikke begynne så alt for bratt heller, og hvordan kan jeg sette opp dagene, svømming/sprint/svømming/spring DVS trening 4dager i uken, er litt usikker på oppsett ennå, kunne dere komme med tips?

vio
    vio er aktiv nå
    Supermod vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30
    Sprintere trener knebøy som styrkeløftere. Typisk 4x4 med failure på hver serie, 2 ganger i uken. Dette øker relativ styrke. En del vendinger og markløft er selvsagt for eksplosivitet. Du får spørre Ingar om detaljer .
    Intuitivt foreslår jeg 2 dager med styrketrening, 1 dag med intervaller og 1 dag med konkret 100m-sprinting.
    Min blogg om det utrolige kuule livet jeg har foran dataskjermen OG mote+hår!!!
    http://kissabibben.blogg.no/

Ble medlem
    01-2005
    Alder
    27
    Sitat Opprinnelig skrevet av vio Vis post
    Sprintere trener knebøy som styrkeløftere. Typisk 4x4 med failure på hver serie, 2 ganger i uken. Dette øker relativ styrke. En del vendinger og markløft er selvsagt for eksplosivitet. Du får spørre Ingar om detaljer .
    Intuitivt foreslår jeg 2 dager med styrketrening, 1 dag med intervaller og 1 dag med konkret 100m-sprinting.
    ok, jeg skjønte vell igrunn sprinterene trente vekter, men takk for et ganske konkret svar, jeg skal sende en PM til Ingar

vio
    vio er aktiv nå
    Supermod vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30
    Sitat Opprinnelig skrevet av Lee Priest Vis post
    ok, jeg skjønte vell igrunn sprinterene trente vekter, men takk for et ganske konkret svar, jeg skal sende en PM til Ingar
    Jeg trente litt sammen med den kvinnelige sprinteliten (no pun intended) i Trondheim, og de drev i grunn med styrkeløft. Men kuttet selvsagt de unødvendige øvelsene. Ikke mye benkpress å spore der, feks. Du kan evt spørre Betzy (evt kan jeg gi deg msn på PM). Hun har gullmedalje fra NM i hekkeløp over hun polakk-berten til spydkasteren, og en del medaljer fra NM i 100m .

Registered User Höckert is a jewel in the rough Höckert is a jewel in the rough Höckert is a jewel in the rough Höckert is a jewel in the rough Höckert is a jewel in the rough
    Ble medlem
    07-2006
    Artikkelen nedenfor var interessant. En del gode tips i forhold til forskjellige målsetninger. Tror ikke du skal satse på kondisjonstrening dersom du ønsker å bli god i sprint. Liten vits i økt aerob kapasitet der, jogging vil vel bare gjøre deg seigere og tregere. Dersom du har liten løpserfaring kan det derimot være lurt å starte opp med roligere løpsøkter da sprint er ekstremt belastende. Styrketrening vil være essensielt. intervall trening i motbakke er ekstremt bra både med tanke på prestasjonsforbedring og i forhold til å unngå for mye "impact" belastning.

http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=1354863

vio
    vio er aktiv nå
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30
    Sitat Opprinnelig skrevet av Höckert Vis post
    Artikkelen nedenfor var interessant. En del gode tips i forhold til forskjellige målsetninger. Tror ikke du skal satse på kondisjonstrening dersom du ønsker å bli god i sprint. Liten vits i økt aerob kapasitet der, jogging vil vel bare gjøre deg seigere og tregere.
    Det er absolutt sant som du sier her! Musklenes fordeling av type1- og type2-fiber endres over tid til å møte hverdagens utfordringer. Om du trener utelukkende tungt og eksplosivt vil du få en betydelig overvekt av type2, og dermed bli en god sprinter. Kondisjonssport vil rekrutere mer av type1, som er verdiløs i løpssammenheng.

Gudfaren QuizMaster er et navn kjent av alle QuizMaster er et navn kjent av alle QuizMaster er et navn kjent av alle QuizMaster er et navn kjent av alle QuizMaster er et navn kjent av alle QuizMaster er et navn kjent av alle QuizMaster sin avatar
    Ble medlem
    06-2003
    Alder
    74
    Sitat Opprinnelig skrevet av vio Vis post
    Stemmer for dette eks. da det vil gi deg noe grunnleggende å bygge videre på siden du ikke har gjort dette så mye før.

Men MERK DEG at du trenger å øve/løpe MYE 100m om det er det du ønsker å bli god på, sier andre noe annet til deg så prøver de bare å ødelegge

Man må øve/trene på det man skal bli god på, ikke alt annet tull.
    Syng, RakeMagic, Syng!

Hvorfor prøve å være noe man ikke er? Hvorfor late som man er når man ikke finnes? Hvem er hva om noe er noen?

Spiller du POKER - Bruk RakeMagic for de $ BESTE $ BONUS og RAKEBACK avtalene!

Spill og Vinn over PROs som Gus Hansen m.fl (INKL. MAX RAKEBACK)

Ble medlem
    01-2005
    Alder
    27
    Sitat Opprinnelig skrevet av QuizMaster Vis post
    Stemmer for dette eks. da det vil gi deg noe grunnleggende å bygge videre på siden du ikke har gjort dette så mye før.

Men MERK DEG at du trenger å øve/løpe MYE 100m om det er det du ønsker å bli god på, sier andre noe annet til deg så prøver de bare å ødelegge

Man må øve/trene på det man skal bli god på, ikke alt annet tull.

Ja, det sier seg selv, men jeg skulle nesten hatt noe mer konkret, oppsett av program, hvordan jeg skal fullføre intervallene, rett og slett hvordan skal jeg begynne, har aldri drevet med dette før, jeg har lest litt om det nå da, men er litt usikker på oppsett av program, 4x4 som hjelper meg å øke den explosive styrken i beina, men jeg burde vell også ha litt overkropp eller hva?

takk for svar

Gudfaren QuizMaster er et navn kjent av alle QuizMaster er et navn kjent av alle QuizMaster er et navn kjent av alle QuizMaster er et navn kjent av alle QuizMaster er et navn kjent av alle QuizMaster er et navn kjent av alle QuizMaster sin avatar
    Ble medlem
    06-2003
    Alder
    74
    Sitat Opprinnelig skrevet av Lee Priest Vis post
    Ja, det sier seg selv, men jeg skulle nesten hatt noe mer konkret, oppsett av program, hvordan jeg skal fullføre intervallene, rett og slett hvordan skal jeg begynne, har aldri drevet med dette før, jeg har lest litt om det nå da, men er litt usikker på oppsett av program, 4x4 som hjelper meg å øke den explosive styrken i beina, men jeg burde vell også ha litt overkropp eller hva?

takk for svar
    Flerleddsøvelser er fint å ta med, men noen spesifikk trening på bi/tri som du har vært kjent med tidligere kan du la ligge.

For mer spesifikk hjelp anbefaler jeg deg å fortelle hele historien, da det er vanskelig å begynne å anbefale noe so helst uten å vite om bakgrunnen din. Bl.a. burde du kanskje sjekke max puls.
    Syng, RakeMagic, Syng!

Hvorfor prøve å være noe man ikke er? Hvorfor late som man er når man ikke finnes? Hvem er hva om noe er noen?

Spiller du POKER - Bruk RakeMagic for de $ BESTE $ BONUS og RAKEBACK avtalene!

Spill og Vinn over PROs som Gus Hansen m.fl (INKL. MAX RAKEBACK)

Ble medlem
    01-2005
    Alder
    27
    Sitat Opprinnelig skrevet av QuizMaster Vis post
    Flerleddsøvelser er fint å ta med, men noen spesifikk trening på bi/tri som du har vært kjent med tidligere kan du la ligge.

For mer spesifikk hjelp anbefaler jeg deg å fortelle hele historien, da det er vanskelig å begynne å anbefale noe so helst uten å vite om bakgrunnen din. Bl.a. burde du kanskje sjekke max puls.
    ok litt bakgrunn informasjon, jeg har 3år med kampsport, 2år med vekt trening bak meg, har hatt bittelitt løps trening med broderen, men ikke noe voldsomt, jeg ønsker og bli så rask som mulig på 100m, og jeg er villig til og gjøre hva enn som krevst for og bli god på dette feltet, siden jeg har en del vekt trening som bakgrunn, kan jeg en del om kosthold, og viktighetene av karbs, både raske og treige, for ikke å glemme proteiner som trengst for og bygge muskler, jeg er 1.70høy veier rundt 60kg.

dere kan gjerne komme med mer spesifikke spørsmål angående bakgrunn, om dere trenger litt mer informasjon for og hjelpe.

det jeg kunne tenke meg er og få et oppsett av noen som kan en del om hvordan man trener på dette området, jeg vet at det blir explosivitet og mye bein, lite overkropp. så kunne jeg tenke meg hvilket nivå legger jeg meg på når jeg skal trene intervaller, så jeg ikke mister mote etter første gang. burde vell legge meg ganske lavt i starten..
    http://www.iform.no/pub/art.php?id=3 kanskje dette hadde vert noe og prøve, bare fikset litt på øvelsene, eller blir det for tungt?

takk for svar

Registered User Höckert is a jewel in the rough Höckert is a jewel in the rough Höckert is a jewel in the rough Höckert is a jewel in the rough Höckert is a jewel in the rough
    Ble medlem
    07-2006
    Sprint er jo en veldig teknisk øvelse. Tviler på om du kommer opp på toppnivå ved bare å beine avgårde fort som et helvete på hver løpetrening. Har du ikke muligheter for å joine et friidrettslag der du får trenerne til å analysere weak points i løpesettet ditt og der du får lært noen løpedriller for å booste teknikken din?

Ble medlem
    01-2005
    Alder
    27
    Sitat Opprinnelig skrevet av Höckert Vis post
    Sprint er jo en veldig teknisk øvelse. Tviler på om du kommer opp på toppnivå ved bare å beine avgårde fort som et helvete på hver løpetrening. Har du ikke muligheter for å joine et friidrettslag der du får trenerne til å analysere weak points i løpesettet ditt og der du får lært noen løpedriller for å booste teknikken din?
    hmm den jeg har er ikke mye og skryte av desverre. men kan hende jeg skal flytte til Stavanger, (forhåpentligsvis) hvertfall, men akkurat n må jeg ta standpunkt til at det er meg alene som må stå for treninga.

Ble medlem
    01-2005
    Alder
    27
    ok, ikveld har jeg fått testa meg litt på intervaller (bakkespurt) jeg holdt kanskje ut i 3minutt før jeg var helt ødelagt av melkesyre, jeg spurta 60m ikke så veldig bratt stigning la merke til at på rundt 50 meter sank farta, så jeg klarte holde toppfart hele stregningen, vet ikke om det så veldig mye positivt å melde, men fytte rakkern så JÆÆVLA tungt.

så slik gjikk det, 60m jogge ned igjen, 60m, ned til start tror jeg klarte og drive på i 2-3minutter, la meg bare si melkesyra kom med 1 gang omtrent. kunne jeg fått noe kommentarer til dette? eller er det bare og gi opp hele sprinten?

Spiser mye egg og lever fowler uberuberuber fowler uberuberuber fowler uberuberuber fowler uberuberuber fowler uberuberuber fowler uberuberuber fowler uberuberuber fowler uberuberuber fowler uberuberuber fowler uberuberuber fowler uberuberuber fowler sin avatar
    Ble medlem
    09-2003
    Alder
    11
    Chins og andre lat-øvelser er en veldig viktig øvelse dersom man er sprinter. Dette fordi latissimus er en viktig komponent i kraftoverføringen mellom bein/hofte og overkropp. Er ganske lei av folk som regner kun rectus abd, transversus, obliques, erector spinae og multifidene som "Core" muskulatur., Jeg har faktisk hørt om sprintere som måler fremgang i antall chins de klarer å utføre.

Ble medlem
    01-2005
    Alder
    27
    Sitat Opprinnelig skrevet av fowler Vis post
    Chins og andre lat-øvelser er en veldig viktig øvelse dersom man er sprinter. Dette fordi latissimus er en viktig komponent i kraftoverføringen mellom bein/hofte og overkropp. Er ganske lei av folk som regner kun rectus abd, transversus, obliques, erector spinae og multifidene som "Core" muskulatur., Jeg har faktisk hørt om sprintere som måler fremgang i antall chins de klarer å utføre.
    supert! nå har jeg begynt å få en viss oversikt over øvelser jeg kan bruke på treninga,

men kunne noen med litt kunnskap sette opp et program jeg kunne ha følgt, og btw så klarer jeg bare 1chins, dips derimot er jeg bedre på, jeg har fortstått det slik at jeg burde ikke kjøre mer en 4-5 set/reps, knebøy,markløft, chins (bytter jeg ut med nedtrekk) noen flere øvelser jeg kunne ha puttet inn?

+ Svar på tråd

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine

SEO by vBSEO ©2010, Crawlability, Inc.