kom i prat med en kar her om dagen som anbefalte at man kunne kjøre 1-2/3 av ROM(Range Of Motion) på hver øvelse. Altså kjøre den mest krevende "distansen" for muskelen som trenes. Noen som har erfaring med dette?
kom i prat med en kar her om dagen som anbefalte at man kunne kjøre 1-2/3 av ROM(Range Of Motion) på hver øvelse. Altså kjøre den mest krevende "distansen" for muskelen som trenes. Noen som har erfaring med dette?
Jeg prøvde det et par treninger etter å ha sett Markus Ruhl - XXXL der har gjør slikt på blant annet skråbenkpress og militærpress. Begge i smith, men det kan kan gjøres fritt og. Synes det svidde sinnsykt mye mer, og følte jeg fikk mer pump av det.
Mange mener at dette kan være en fin måte og få litt mere trøkk på den aktuelle muskelen... Vet en som legger inn 2/3 repetisjoner som en variasjon når han stagnerer, funker veldig bra for han...
Tror vel det er viktig å ikke gjøre dette hver gang, dette for å bevare tøyeligheten/bevegeligheten i muskelaturen... Eller??
It is only within the context of having properly developed your mind, that you will be able to truly enjoy the achievement of your material values, including that of a more muscular body.
- Mike Mentzer
http://www.mikementzer.com
http://www.i-a-r-t.com
Muskler er som gud, de arbeider på mystiske måter... Det er nok mye som fungerer. Men jeg holder meg til de good-old full-rom's øvelsene. Om Markus bare bruker 2/3'deler, så er det enda en grunn til å styre unna...
Sånn som jeg ser det er vel spørsmålet om man klarer å rekrutere nok muskelfibre til at det stimulerer til max vekst ved å bare trene med 2/3 av bevegelsesbanen. Er det noen som har noen meninger?? Man ser jo på div BBfilmer at mange av proffen ikke bruker hele bevegelses banen.
Som det er nevnt så kan det sikkert brukes i perioder som variasjon, men ville nok for det meste trent med hele beevegelsesbanen i det lange løpet
MVH
varg
Visst du gjør det bevisst, så kan det brukes til å styrke visse deler av ROM. Men de fleste som gjør dette gjør det fordi de trener med for tunge vekter, og dermed ikke klarer full ROM. Jeg kjører nå DHT og der har vi noe som heter "5 board close grip bench press" da plasserer jeg noe på kassen i en høyde av 25-30 cm. Løfter smal benk, med armene inn til siden, ned til den er borti det jeg har på kassen, og eksploderer opp. Dette gir meg et skikkelig trøkk i triceps, og har hjulpet på den siste delen av bevegelsen på vanlig benkpress.
Enig i det i det siste til Mrm her, bruk det til å komme forbi platåer. F.eks i Mark, i hvilen del av øvelsen sliter du mest? Er det fra bunnen? Tren kun på den lille strekningen. Er det i toppen, bruk en rack, og løfte kun siste delen.
x
:)