+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 24 av 24

Tråd: 5 splitt? Hjelp ønskes.

ara
    ara er ikke aktiv
    Flittig pike ara har et berømt rykte ara har et berømt rykte ara har et berømt rykte ara har et berømt rykte ara har et berømt rykte ara har et berømt rykte ara har et berømt rykte ara har et berømt rykte ara har et berømt rykte ara har et berømt rykte ara har et berømt rykte ara sin avatar
    Ble medlem
    02-2008

5 splitt? Hjelp ønskes.

Hei,

det er nå 4 mnd siden lille kom til verden, og jeg har tre av de fire mnd også vært i praksis. Jeg er nå endelig ferdig og vil komme i gang med treningen. Cluet her er at jeg må trene på tom mage om morgenen for å få tid. (...jeg skulle gjerne ha trent senere men det går ikke). Målet er vektnedgang og muskler.

Jeg trenger hjelp til å finne et ideelt program, kan dere anbefale noe?
    Fordeler/ulemper ved 5 splitt?
    Dont dream it - Be it!
    Smiling is optional, finishing's not!

Dr Low kick Frode-Falch uberuberuber Frode-Falch uberuberuber Frode-Falch uberuberuber Frode-Falch uberuberuber Frode-Falch uberuberuber Frode-Falch uberuberuber Frode-Falch uberuberuber Frode-Falch uberuberuber Frode-Falch uberuberuber Frode-Falch uberuberuber Frode-Falch uberuberuber Frode-Falch sin avatar
    Ble medlem
    11-2004
    Alder
    33
    dag 1 - middels hard kardio
    dag 2 - styrke
    dag 3 - hard kardio
    dag 4 - styrke
    dag 5 - styrke + lett kardio

sånn.
    - Muay Thai - Reality Based Self Defense - Free Fighting -

ara
    ara er ikke aktiv
    Flittig pike ara har et berømt rykte ara har et berømt rykte ara har et berømt rykte ara har et berømt rykte ara har et berømt rykte ara har et berømt rykte ara har et berømt rykte ara har et berømt rykte ara har et berømt rykte ara har et berømt rykte ara har et berømt rykte ara sin avatar
    Ble medlem
    02-2008
    Haha frode-pode. Når du er så godt i gang, hva med ett oppsett også?
    Dont dream it - Be it!

Dr Low kick Frode-Falch uberuberuber Frode-Falch uberuberuber Frode-Falch uberuberuber Frode-Falch uberuberuber Frode-Falch uberuberuber Frode-Falch uberuberuber Frode-Falch uberuberuber Frode-Falch uberuberuber Frode-Falch uberuberuber Frode-Falch uberuberuber Frode-Falch uberuberuber Frode-Falch sin avatar
    Ble medlem
    11-2004
    Alder
    33
    Jeg er ikke så flink til sånne ferdiglagde opplegg. Isåfall kan sikkert andre hjelpe deg bedre. Men jeg ville ha gjort det slik:

dag 1 - middels hard kardio : en lengre løpe/joggetur i et passe behagelig tempo, eller sykkeltur
    dag 2 - styrke : rygg + bryst
    dag 3 - hard kardio : 4 x 4 sprint eller annet hard intervalltrening
    dag 4 - styrke : skurdre og armer
    dag 5 - styrke + lett kardio : starte med lett kardio, så styrke der beina før kjørt seg.

Mage og stretching 3-4 ganger i uka på slutten av treningen.
    - Muay Thai - Reality Based Self Defense - Free Fighting -

Bronse Member v-man har mye å være stolt av v-man har mye å være stolt av v-man har mye å være stolt av v-man har mye å være stolt av v-man har mye å være stolt av v-man har mye å være stolt av v-man har mye å være stolt av v-man har mye å være stolt av v-man har mye å være stolt av v-man har mye å være stolt av v-man har mye å være stolt av v-man sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Når du sier 5 split, tenker jeg at du deler opp kroppen over 5 økter.
    Hvis det er aktuelt kan du jo feks kjøre samme som jeg kjører.
    Dag 1: Armer
    Dag 2: Bein
    Dag 3: Skuldre,mage
    Dag 4: fri
    Dag 5: Rygg
    Dag 6: Bryst,legger
    Dag 7: fri

MHG
    MHG er ikke aktiv
    Chubby chic MHG elefantastiskuber MHG elefantastiskuber MHG elefantastiskuber MHG elefantastiskuber MHG elefantastiskuber MHG elefantastiskuber MHG elefantastiskuber MHG elefantastiskuber MHG elefantastiskuber MHG elefantastiskuber MHG elefantastiskuber MHG sin avatar
    Ble medlem
    09-2007
    Alder
    26
    Push/pull splitt, annenhver dag. Suppler med litt intervaller og annet snacks på kardiofronten om man ønsker det.

Push-øvelser
    Bøy
    Benk
    Skulderpress
    Tricepsøvelser

Pull-øvelser
    Markløft (strakmark)
    Nordic hamstrings og liknende øvelser
    Chins/roing
    Bicepsøvelser

Enkelt og fint.
    Heldigvis er julaften på spisedagen min!

Elite Broscientist McBain elefantastiskuber McBain elefantastiskuber McBain elefantastiskuber McBain elefantastiskuber McBain elefantastiskuber McBain elefantastiskuber McBain elefantastiskuber McBain elefantastiskuber McBain elefantastiskuber McBain elefantastiskuber McBain elefantastiskuber McBain sin avatar
    Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    Henger meg på den siste der fra sausedronninga.

Nå har du ikke sagt hva du ønsker å oppnå da. Hvordan splitten bør legges opp avhenger jo litt av det.

Det å splitte kroppen i uhorvelig mange deler er et kroppsbyggerfenomen ingen atleter eller driver med. Det kan nok funke for hypertrofi, men er lite hensiktsmessig om man er ute etter funksjonalitet.
    I wanted to burn a lot of calories today. So I set fire to a fat kid.

Must be an emergency! Vrimmel har et berømt rykte Vrimmel har et berømt rykte Vrimmel har et berømt rykte Vrimmel har et berømt rykte Vrimmel har et berømt rykte Vrimmel har et berømt rykte Vrimmel har et berømt rykte Vrimmel har et berømt rykte Vrimmel har et berømt rykte Vrimmel har et berømt rykte Vrimmel har et berømt rykte Vrimmel sin avatar
    Ble medlem
    06-2006
    Alder
    27
    Sitat Opprinnelig skrevet av MHG Vis post
    Push/pull splitt, annenhver dag. Suppler med litt intervaller og annet snacks på kardiofronten om man ønsker det.

Push-øvelser
    Bøy
    Benk
    Skulderpress
    Tricepsøvelser

Pull-øvelser
    Markløft (strakmark)
    Nordic hamstrings og liknende øvelser
    Chins/roing
    Bicepsøvelser

Enkelt og fint.
    Burde ikke markløft egentlig være en push-øvelse? Det er jo omtrent som en knebøy bare at man holder stanga i hendene istedet for på skuldrene og ikke går like dypt med rumpa.

vio
    vio er aktiv nå
    Supermod vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30
    Jeg føler at det virker best når jeg tar høye reps. Hva med bodypump kombinert med en rød time? Slyngetrening er også bra, for da får du tøyd og strekt godt ut på hver bevegelse!

- violine
    Min blogg om det utrolige kuule livet jeg har foran dataskjermen OG mote+hår!!!
    http://kissabibben.blogg.no/

vio
    vio er aktiv nå
    Supermod vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30
    Sitat Opprinnelig skrevet av Vrimmel Vis post
    Burde ikke markløft egentlig være en push-øvelse? Det er jo omtrent som en knebøy bare at man holder stanga i hendene istedet for på skuldrene og ikke går like dypt med rumpa.
    Mark er mye mer posterior-kjede-dominant enn knebøy, med mindre du står widestance/wsb bøy med stangen lavt på ryggen, type 2ply og monolift.

Must be an emergency! Vrimmel har et berømt rykte Vrimmel har et berømt rykte Vrimmel har et berømt rykte Vrimmel har et berømt rykte Vrimmel har et berømt rykte Vrimmel har et berømt rykte Vrimmel har et berømt rykte Vrimmel har et berømt rykte Vrimmel har et berømt rykte Vrimmel har et berømt rykte Vrimmel har et berømt rykte Vrimmel sin avatar
    Ble medlem
    06-2006
    Alder
    27
    Sitat Opprinnelig skrevet av vio Vis post
    Jeg føler at det virker best når jeg tar høye reps. Hva med bodypump kombinert med en rød time? Slyngetrening er også bra, for da får du tøyd og strekt godt ut på hver bevegelse!

- violine
    Crossfit - trening for hele kroppen - VG Nett om Trening

vio
    vio er aktiv nå
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30
    Sitat Opprinnelig skrevet av ara Vis post
    5 splitt?
    Hva med en banana-split?
    ha ha

Silver Member miau uberuberuber miau uberuberuber miau uberuberuber miau uberuberuber miau uberuberuber miau uberuberuber miau uberuberuber miau uberuberuber miau uberuberuber miau uberuberuber miau uberuberuber miau sin avatar
    Ble medlem
    09-2006
    Alder
    22
    Hva med en banana-split?
    ha ha
    Haha, violine
    But if you can't handle me when I'm all bloated on my cheat meal, then you sure as hell don't deserve me when I'm shredded -Marilyn Monbro

vio
    vio er aktiv nå
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30
    Sitat Opprinnelig skrevet av miau Vis post
    Haha, violine
    Du fikk karma av meg, men jeg fikk ingenting tilbake.
    Hater du meg?

-violine

ara
    ara er ikke aktiv
    Ble medlem
    02-2008
    Sitat Opprinnelig skrevet av McBain Vis post
    Nå har du ikke sagt hva du ønsker å oppnå da. Hvordan splitten bør legges opp avhenger jo litt av det.
    Jeg skrev at målet var vektnedgang og mer muskler.

Grunnen til at jeg vurderer å trene kroppen over fem dager var for eventuelt å ''spare tid'' på morgenen og ikke bli for lenge på gymmet da jeg må rekke hjem før kjæresten drar.

Så jeg lurer på om det er fordel/ulemper ved å trene på denne måten. Jeg vet ikke om man engang kan spare tid på å trene slik.

Usikker? Jepp :-)
    Dont dream it - Be it!

Judge, Jury & Executioner Cristal elefantastiskuber Cristal elefantastiskuber Cristal elefantastiskuber Cristal elefantastiskuber Cristal elefantastiskuber Cristal elefantastiskuber Cristal elefantastiskuber Cristal elefantastiskuber Cristal elefantastiskuber Cristal elefantastiskuber Cristal elefantastiskuber Cristal sin avatar
    Ble medlem
    04-2006
    Jeg tror ingen noensinne har spart tid på å trene 5-splitt. Jeg ville gått for en 2-splitt med få øvelser. Bruk myo-reps og/eller supersett, feks
    Jeg hadde en gjeng med venner når jeg var 20 år, som jeg pleide å henge med. De forhindret veksten min.

ara
    ara er ikke aktiv
    Ble medlem
    02-2008
    Takk Cristal. Da utelukker jeg 5 splitt
    Dont dream it - Be it!

Raygunz Baronen elefantastiskuber Baronen elefantastiskuber Baronen elefantastiskuber Baronen elefantastiskuber Baronen elefantastiskuber Baronen elefantastiskuber Baronen elefantastiskuber Baronen elefantastiskuber Baronen elefantastiskuber Baronen elefantastiskuber Baronen elefantastiskuber Baronen sin avatar
    Ble medlem
    09-2005
    Alder
    26
    Hater du meg?

-violine
    Hei, hei hei.
    Du skulle ikke være violine på onsdager!
    Six-pack on a skinny guy is like big tits on a fat chick... It doesn't count!!

Elite Broscientist McBain elefantastiskuber McBain elefantastiskuber McBain elefantastiskuber McBain elefantastiskuber McBain elefantastiskuber McBain elefantastiskuber McBain elefantastiskuber McBain elefantastiskuber McBain elefantastiskuber McBain elefantastiskuber McBain elefantastiskuber McBain sin avatar
    Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    Har nærmest unntaksfritt trent uten et fast oppsett hele min treningskarriere. Har kun hatt fornuftige prinsipper bak ting jeg gjør, slik som treningsfrekvens og belastning pr. muskelgruppe, variabel intensitet, variable øvelser og derfor også hyppig periodisering.

Typisk om jeg skal trene styrke så har jeg en idé om hva jeg skal trene, og improviserer økten underveis. Dette vil selvfølgelig føre til i beste fall middelmådige resultater om man er disiplinløs eller kunnskapsløs, men basert på det anekdotiske beviset at jeg har fått ganske gode resultater, spesielt styrkemessig, så vil jeg si at det har fungert godt. Øktene blir heller ikke kjedelige eller forutsigbare. Samtidig kan man diskutere om jeg har fått resultatene til TROSS for treningen, at jeg bare har vært heldig med genetikken.

Trening er egentlig ikke så mye vanskeligere enn stimuli -> restitusjon -> forbedret prestasjon. Cluet er å finne den rette stimulien. Får man det ved å ha et veldig rigid program?

MHG
    MHG er ikke aktiv
    Chubby chic MHG elefantastiskuber MHG elefantastiskuber MHG elefantastiskuber MHG elefantastiskuber MHG elefantastiskuber MHG elefantastiskuber MHG elefantastiskuber MHG elefantastiskuber MHG elefantastiskuber MHG elefantastiskuber MHG elefantastiskuber MHG sin avatar
    Ble medlem
    09-2007
    Alder
    26
    Om du kjører et opplegg som likner det jeg skisserte så kan du tilpasse det tiden hvor bra/dårlig tid du har med å kjøre baseøvelser først, og deretter isolasjonsøvelser litt etter tid og lyst
    Heldigvis er julaften på spisedagen min!

Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    Antar at du vil ha ned fettprosent, bli sterkere og få mer muskler.

Jeg ville gjort følgende:

D1: 4x4 intervall + mageliggende hoftefleksjon + valgfri annen mageøvelse
    D2: Knebøy + Benk + Mark + Chins/nedtrekk, 3-5 sett på hver . 0-30 min kardio
    D3: 4x4 intervall + landmines + valgfri annen mageøvelse
    D4: Stående Roing + Stående Militærpress + hoppende utfall + brystpress hantler, 3-5 sett på hver. 0-30 min kardio
    D5: Rolig langkjøring (kardio), 60-90 min. Crosstrainer etc. som sparer knær/ledd.

4x4 = oppvarming til ca. 75% av HF maks, jevnt arbeid i 4 min så pulsen når 90-95% HF maks. 3 min aktiv pause hvor pulsen synker til 75%. Man kjører 4 drag på 4 min.

Rolig langkjøring: Under 80% av HF maks steady state.

Styrkeøvelsene ligger mellom 5-8 reps, progresjon viktig. Varier pauselengden litt også.

Lever LIVE som bodybilder Iron-Kim elefantastiskuber Iron-Kim elefantastiskuber Iron-Kim elefantastiskuber Iron-Kim elefantastiskuber Iron-Kim elefantastiskuber Iron-Kim elefantastiskuber Iron-Kim elefantastiskuber Iron-Kim elefantastiskuber Iron-Kim elefantastiskuber Iron-Kim elefantastiskuber Iron-Kim elefantastiskuber Iron-Kim sin avatar
    Ble medlem
    11-2004
    Alder
    27
    benkpress og bicepscurl
    -Kropps bygger på heltid, IKKE deltid.
    -Har KUN muskelbilder på facebook. har ikke stort annet å vise til.
    -Trener HARDT, annen hver dag.
    -Lar blodet BLØ på trening.
    -1 kg kylling, HVER dag.
    -Har janteloven i PWO-shaken.
    -37% ren.

The list!

Big Boy

Mitt bidrag.

ara
    ara er ikke aktiv
    Ble medlem
    02-2008
    Takk for fine innspill folkens
    Dont dream it - Be it!

Silver Member miau uberuberuber miau uberuberuber miau uberuberuber miau uberuberuber miau uberuberuber miau uberuberuber miau uberuberuber miau uberuberuber miau uberuberuber miau uberuberuber miau uberuberuber miau sin avatar
    Ble medlem
    09-2006
    Alder
    22
    Hater du meg?

-violine
    Sorry snuppa så ikke den før nå! Snakz på mandag
    But if you can't handle me when I'm all bloated on my cheat meal, then you sure as hell don't deserve me when I'm shredded -Marilyn Monbro

+ Svar på tråd

Lignende tråder

1. Hjelp til program, to-splitt.
    By Erik--- in forum Trening
    Svar: 5
    Nyeste innlegg: 26-01-07, 11:42
  2. hjelp til splitt
    By jess mAn in forum Trening
    Svar: 2
    Nyeste innlegg: 28-12-05, 16:44
  3. 4-splitt. Tips ønskes.
    By voodz in forum Trening