Dette emnet er blitt diskutert her utallige ganger før, men jeg har aldri kommet over noe som beskriver hva som skjer med kroppen ang. trening og alkohol. Derfor tenkte jeg at jeg skulle bare skrive et lite innlegg. Dette er et vurdernigsinnlegg hvor jeg skriver hvordan jeg oppfatter den informasjonen jeg har kommet over, det er ikke noe beinhard fakta![]()
Alkohol i seg selv er ikke muskelødeleggende som mange har oppfattning av, alkohol hindrer forskjellige prosesser i kroppen som gjør restutisjonen optimal for individet.
wacko
1. Dehydrering
Vi som har vært på fyllekula kjenner veldig godt til dette fenomenet når vi vakner dagen derpå, men hva er det egentligt som skjer? Jo alkoholinntaket tørker ut kroppen pga. økt urinproduksjon og redusert produksjon av hormonet ADH som begrenser urinproduksjonen. Så basicly er jo dette typisk øl kveld der du drikker en øl og føler du urinerer ølx2. Alle som trener vet at når veskebalansen ikke er som den skal så forsvinner mye av trykket i muskelaturen og man vil ikke kunne prestere optimalt.
2. Redusert reservekapasitet
Energiopplaget (glykogen) kroppen bruker for å erstatte musklenes forbruk tømmes pga alkohol. Konsekvensen av dette er at blodsukkeret stiger for deretter å synke til under normalverdien. Dette gir trøtthet og slapphetsfølelse, men som igjen gir en veldig "sug" på junkfood o.l dagen derpå om formen er ellers god.
3. Testosteron påvirkninger
Alkohol forandrer balansen mellom kjønshormonet testosterons to sider den androgene og anabole siden. Ikke minst men kanskje viktigts av alt; Alkoholen ødelegger kroppens vevsoppbygging (anabolisme), og dermed blir den androgene effekten/siden, den dominerende. Dette har en kanskje positiv bivirkning for noen, fordi da øker sexlysten og evnen dagen derpå (MERK: kan gjøre)hehe
Så visst vi summere opp her så har alkohol ingen direkte ødeleggelseevne på musklene, det som alkoholen gjør er å forlenge restutisjonsevnen til indivited. Grunnen er enkelt å greit at kroppen prioriterer selvfølgelig å kvitte seg med all giften (ja alkohol) den har fått i blodet. Det tar i snitt 12-18 timer for en person å få igjen skikkelig restutisjon. Havner man på MEGAfylla kan det ta opp til hele 48 timer for kroppen begynner å restuere muskler.
Så visst vi sier at det vil ca ta en average Joe 24 timer før restutisjonen er på plass har vi en ratio på 1:6 (da går vi ut fra at Joe drikker en dag i uken og det er selvfølgelig syv dager i uka) blir dette en prosent på 16.66% redusert restutisjon enn hva en avholdsperson vil ha. Dette er kanskje en lite trøst for oss som drikker litt men alikevell har et aktivt forhold til trening. Det er egentligt ikke så mye, men man blir selvfølgelig ikke noe Jay Cutler. Sannheten er at man alikevell har muligheten til å bli en veldig god bygger selv om man drikker.
![]()
Dette er selvfølgelig inviduelt og hvor mye inntak av alkohol man får på en fredags\lørsdags kveld.![]()
Men merk dette, om man skulle drikke over lengre tid blir dette noe helt annet. Si at en drikker en torsdagkveld for så å havne på fylla igjen på lørdag blir mattestykket helt enkelt. De 24 timene man bruker for å komme seg i _restutisjonsfasen_ igjen får ikke kroppen til å fikse opp, fordi man enkelt å greit er på fylla igjen på lørdag. Helt enkelt.
Så jeg kunkluderer med at 2 uker på megafylla i Playa del Ingles er MYE mer skadelig enn en lørdag i uka i et halvt år. Jeg mener man ikke trenger å være noe rakettforsker for å legge det sammen?
Så, dette var bare min oppfatning når jeg har lest litt av hvert om emnet på nettet. Kom med krititt og andre erfaringer, er jeg helt lost her eller? Hehe..

LinkBack URL
About LinkBacks
hehe
Svar med sitat
var på fylla på fredag etter jeg hadde trent, var helt dau i kroppen i går, i dag har jeg tatt en joggetur og vurderte styrkeøkt seinere på dagen i dag, men er så SINNSYKT støl i både bryst, triceps og øvre delen av rygg så tviler på at det blir noe av..