+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 25 av 25

Tråd: Alle settene i en øvelse rett etter hverandre?

dr. fatkins tjeh elefantastiskuber tjeh elefantastiskuber tjeh elefantastiskuber tjeh elefantastiskuber tjeh elefantastiskuber tjeh elefantastiskuber tjeh elefantastiskuber tjeh elefantastiskuber tjeh elefantastiskuber tjeh elefantastiskuber tjeh elefantastiskuber tjeh sin avatar
    Ble medlem
    07-2004
    Alder
    41

Alle settene i en øvelse rett etter hverandre?

Hvor viktig er det at man kjører alle settene i en øvelse rett etter hverandre?

Det virker som om jeg makter flere reps på de siste settene i en øvelse hvis jeg sprer dem litt utover i treninga. Noen meninger om hva som er mest effektivt for å bygge muskler?
    --tjeh
    Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.

Bedreviteren Hardway har et berømt rykte Hardway har et berømt rykte Hardway har et berømt rykte Hardway har et berømt rykte Hardway har et berømt rykte Hardway har et berømt rykte Hardway har et berømt rykte Hardway har et berømt rykte Hardway har et berømt rykte Hardway har et berømt rykte Hardway har et berømt rykte Hardway sin avatar
    Ble medlem
    07-2003
    Alder
    37
    Du kan jo trene andre muskelgrupper mens du har pause. Det pleier jeg å gjøre om jeg har dårlig tid.

F.eks

1 sett bryst
    1 sett biceps curl
    1 sett bryst

osv.

evt motstående muskelgrupper.
    Http://Fitnessbloggen.no - Trening, kosthold og helse.

Silver Member - III Fitnessfrosk har mye å være stolt av Fitnessfrosk har mye å være stolt av Fitnessfrosk har mye å være stolt av Fitnessfrosk har mye å være stolt av Fitnessfrosk har mye å være stolt av Fitnessfrosk har mye å være stolt av Fitnessfrosk har mye å være stolt av Fitnessfrosk har mye å være stolt av Fitnessfrosk har mye å være stolt av Fitnessfrosk har mye å være stolt av Fitnessfrosk har mye å være stolt av
    Ble medlem
    03-2004
    du bør ikke hoppe fra den ene muskelgruppen til den andre for så komme tilbake i slutten av treningen for og gjøre deg ferdig...kald, restitusjon, fibrer...
    I`m Fitnessfrosk, get used to it!

aro
    aro er ikke aktiv
    Superior newbie aro is a jewel in the rough aro is a jewel in the rough aro sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    Det er best å peise på på en gruppe, du skal være "herpa" etter at du er ferdig med arbeidssettene.

Silver Member xray is a jewel in the rough xray is a jewel in the rough xray is a jewel in the rough xray is a jewel in the rough xray is a jewel in the rough xray sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    71
    greit å bytte øvelser om ikke pausen blir betydeligere lengre, men best å ta en ting om gangen ja
    :)

nit
    nit er ikke aktiv
    Bronse Member nit har slått av rykte
    Ble medlem
    06-2004
    Alder
    8
    Som Hardway sa, men hadde vært bedre om du tok 1 sett bryst også 1 sett rygg osv. På denne måten lar nervesystemet deg løfte tyngre.

Medlem KillHim.no is on a distinguished road KillHim.no sin avatar
    Ble medlem
    11-2004

Kjerringa mot strømmen?

I et program jeg hadde mye fremgang med, kjørte jeg annenhvert sett bryst/rygg en dag, og annenhvert sett biceps/triceps en annen dag.

Ulempen er hvis apparatene står i forskjellige etasjer, eller hvis det er mange og trener samtidig slik at det blir vanskelig å "holde av" benken du ikke bruker akkurat da.

At fibrene i biceps'en skulle bli kalde mens jeg kjører ett sett triceps stiller jeg meg uforstående til.

Det er faktisk ganske deilig å kjenne at det sprenger i armene fordi både biceps og triceps er fyllt med blod.

Og til slutt: du kan løfte tyngre vekter fordi det blir en lengre pause mellom settene for hver muskelgruppe.

Silver Member - III Fitnessfrosk har mye å være stolt av Fitnessfrosk har mye å være stolt av Fitnessfrosk har mye å være stolt av Fitnessfrosk har mye å være stolt av Fitnessfrosk har mye å være stolt av Fitnessfrosk har mye å være stolt av Fitnessfrosk har mye å være stolt av Fitnessfrosk har mye å være stolt av Fitnessfrosk har mye å være stolt av Fitnessfrosk har mye å være stolt av Fitnessfrosk har mye å være stolt av
    Ble medlem
    03-2004
    MYE av poenget med pauser killhim.no er at du skal få roet deg litt men du skal ikke ha for lange pauser da vil muskelen få tid til og hente inn nye fibre og du vil i neste sett bare bryte ned nye fibre og ikke gamle og vil derfor ikke styrke og øke musklaturen!

Ble medlem
    11-2004
    Sitat Opprinnelig skrevet av Fitnessfrosk
    MYE av poenget med pauser killhim.no er at du skal få roet deg litt men du skal ikke ha for lange pauser da vil muskelen få tid til og hente inn nye fibre og du vil i neste sett bare bryte ned nye fibre og ikke gamle og vil derfor ikke styrke og øke musklaturen!

Hente inn nye fibre???

dr. fatkins tjeh elefantastiskuber tjeh elefantastiskuber tjeh elefantastiskuber tjeh elefantastiskuber tjeh elefantastiskuber tjeh elefantastiskuber tjeh elefantastiskuber tjeh elefantastiskuber tjeh elefantastiskuber tjeh elefantastiskuber tjeh elefantastiskuber tjeh sin avatar
    Ble medlem
    07-2004
    Alder
    41
    Jeg har hørt folk snakke om dette også. Men jeg skjønner ikke hvordan noe slikt foregår, for ikke å snakke om at det går så fort.
    --tjeh
    Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.

Ble medlem
    03-2004
    Antatt gjennomsnittlig tid det tar å hente inn 100% nye fibrer etter ett sett er satt til 3 minutt.

Ble medlem
    07-2004
    Alder
    41
    Antatt gjennomsnittlig tid det tar å hente inn 100% nye fibrer etter ett sett er satt til 3 minutt.
    Noen som har link til informasjon om hva dette _egentlig_ handler om?
    --tjeh

aro
    aro er ikke aktiv
    Superior newbie aro is a jewel in the rough aro is a jewel in the rough aro sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    Det kommer vel egentlig mest an på hvor tungt du kjører. Om du ligger på lavt antall reps kan du øke pausene til 3-4 minutter og kjøre noe imellom. Om det er høyrepstrening vi snakker ville jeg ha hatt pauser på 60-90 sekunder.

Kliss nytt medlem xopi is on a distinguished road xopi sin avatar
    Ble medlem
    11-2004
    Alder
    28
    Jeg har som regel ikke mer enn 30-45 sek pause mellom settene. 2-3 min mellom hver øvelse. Dette funker bra hos meg. Kjører max rep på hvert eneste sett

aro
    aro er ikke aktiv
    Ble medlem
    05-2004
    Sitat Opprinnelig skrevet av xopi
    Jeg har som regel ikke mer enn 30-45 sek pause mellom settene. 2-3 min mellom hver øvelse. Dette funker bra hos meg. Kjører max rep på hvert eneste sett
    Du kjører altså til failure på hvert eneste sett?

Kliss nytt medlem xopi is on a distinguished road xopi sin avatar
    Ble medlem
    11-2004
    Alder
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av aro
    Du kjører altså til failure på hvert eneste sett?

Riktig. Er ikke mye igjen av meg etter 45min på gymmen

Ble medlem
    11-2004

Hvor i all verden har du dette fra???

Jeg påstår IKKE at du tar feil, og jeg skal være den første til å innrømme at jeg er lite oppdatert på teori på dette feltet.

Slik jeg leser utsagnet ditt, er en muskel fullt restituert etter 3 minutter, og det bringer opp en hel haug med spørsmål.

Medlem Lemon- har slått av rykte Lemon- sin avatar
    Ble medlem
    10-2004
    Alder
    25
    Hmmmmm....
    "The greatest feeling you can get is the pump" !curl!

Ble medlem
    03-2004
    Muskelene er ikke restituert på noen som helst måte etter tre min.
    korsryggen for eksempel kan ta opp til en uke og restitueres 100% etter en skikkelig hard økt.

etter ett sett vil fibrene i muskelen være slitt ned, kroppen vil motarbeide dette med og hente inn nye fibrer, energi om du vil. men for at man skal få maks ut av treningen bør man ikke slite ut de nyinnsatte fibrene men tære på selve muskelen.
    og ettersom kroppen tar gjennomsnoittlig 3 min og hente inn nye fibrer til musklaturen bør ikke pausene overskride dette noe spesielt.
    ok?

aro
    aro er ikke aktiv
    Ble medlem
    05-2004
    Muskelene er ikke restituert på noen som helst måte etter tre min.
    korsryggen for eksempel kan ta opp til en uke og restitueres 100% etter en skikkelig hard økt.

etter ett sett vil fibrene i muskelen være slitt ned, kroppen vil motarbeide dette med og hente inn nye fibrer, energi om du vil. men for at man skal få maks ut av treningen bør man ikke slite ut de nyinnsatte fibrene men tære på selve muskelen.
    og ettersom kroppen tar gjennomsnoittlig 3 min og hente inn nye fibrer til musklaturen bør ikke pausene overskride dette noe spesielt.
    ok?
    Har du noen kilde som backer opp dette?

Medlem kim-- is on a distinguished road
    Ble medlem
    07-2004
    Muskelfibre er et synonym på muskelceller ifølge gymlæreren. Så etter en tre minutters pause henter muskelen inn nye muskelceller? fra hvor?

Når jeg kjører med høy intensitet(lavrep) har jeg nesten alltid over 3mins pause. Vil dette ifølge deg da ikke styrke muskelaturen noe? :svak:

aro
    aro er ikke aktiv
    Ble medlem
    05-2004
    Sitat Opprinnelig skrevet av kim--
    Muskelfibre er et synonym på muskelceller ifølge gymlæreren. Så etter en tre minutters pause henter muskelen inn nye muskelceller? fra hvor?

Når jeg kjører med høy intensitet(lavrep) har jeg nesten alltid over 3mins pause. Vil dette ifølge deg da ikke styrke muskelaturen noe? :svak:

Du har helt rett i at muskelfibre er synonymt med muskelceller, så jeg er like spent som deg nå.

Etter min mening er det best med 3-4 min pause om du kjører tungt.

Ble medlem
    07-2004
    Alder
    41
    Jeg får nesten en følelse av at det dreier seg om en misforståelse: Det hentes ikke inn nye fibre. Fibrene henter seg inn og brytes derfor ikke ned så effektivt som de kunne.

Noen som har linker til info?
    --tjeh

Medlem Pondus har en flott utstråling Pondus sin avatar
    Ble medlem
    03-2004
    Alder
    28
    Leste et sted at det tar ca 45 sek for muskelen å få tilbake 75% av energien, og 45 min for at den får tilbake 100% Lenge sia jeg leste dette, så jeg er ikke helt sikkert på tallene, men er sånn ca.

Dette gjelder energien, er muligens det som var ment?
    Spinkle armer, tynne bein og en diger mage... Det tar tid å bygge opp en slik kropp!

Ble medlem
    03-2004
    Tror det er snakk om samme greia, trodde tallene var annerledes..

+ Svar på tråd

Lignende tråder

1. OPTIMAL TRENING BY HIT
    By HITFrank in forum Trenings / kostdagbok
    Svar: 59
    Nyeste innlegg: 30-05-09, 18:57
  2. hva er mest viktig?
    By crypted in forum Kosthold
    Svar: 42
    Nyeste innlegg: 09-01-05, 16:27
  3. Doggcrap-trening oversatt til norsk!