+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 9 av 9

Tråd: Alternative øvelser anyone?

Kliss nytt medlem brumle75 har slått av rykte brumle75 sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    36

Question Alternative øvelser anyone?

Jeg kjører nå både kardiotrening (6-7 økter sykling per uke, delvis både før frokost og etter jobb), samtidig som jeg trener styrke 3 ganger per uke. På dag en trener jeg beina, mens på de to andre bruker disse øvelsene:

Dag 2:
    Crunch
    Beinhev
    Markløft
    Nedtrekk
    Sittende roing
    Arnold press
    Sidehev

Dag 3:
    Benkpress
    Skråpress m/hantler
    Flies
    Triceps nedpress
    Bicepscurl m/stang
    Omvendt Bicepscurl m/stang

Har noen tips om alternative øvelser, sånn at jeg kan få litt mer variasjon i treninga? Vet det finnes rimelig mange, men greit å få info fra noen som vet hvilke øvelser som gir best "avkastning".

Er det evt. noen øvelser som jeg absolutt bør ha med?

Har som mål å få stramma opp litt, derfor kjører jeg både kardio og styrke, og få sett (2-3) men mange rep (10-15)

Innspill mottas med stoor takk!
    ------
    Betre værke i armen enn å værke i hugen!

!hantelcur

Administrator Klædden elefantastiskuber Klædden elefantastiskuber Klædden elefantastiskuber Klædden elefantastiskuber Klædden elefantastiskuber Klædden elefantastiskuber Klædden elefantastiskuber Klædden elefantastiskuber Klædden elefantastiskuber Klædden elefantastiskuber Klædden elefantastiskuber Klædden sin avatar
    Ble medlem
    10-2003
    Triceps: Franskpress, kickback, smalbenk, nedpress omvendt grep, enarms extension over hodet.
    Biceps: Hammercurl, konsentrert hantelcurl. To øvelser som river skikkelig.
    Skuldre: Militærpress, fremoverbøyd sidehev, shrugs.

Av disse tre muskelgruppene, så ville -jeg- valgt, for:

Triceps: Franskpress, pushdown (nedpress), pushdown omvendt grep, smalbenk og/eller enarms extension over hodet.
    Biceps: Hammercurl, konsentrert hantelcurl, bicepscurl med stang.
    Skuldre: Militærpress, sidehev, shrugs, fremoverbøyd sidehev.

Brystet får vel kjørt seg nok med vanlig benkpress og skråpress, men pullover er også en bra øvelse.

Hadde også lagt til ettpar sett med smalt nedtrekk forann med omvendt grep på rygg-økta. Den røsker skikkelig i latsen.

eiv
    eiv er ikke aktiv
    Silver Member eiv is a jewel in the rough eiv is a jewel in the rough eiv is a jewel in the rough eiv is a jewel in the rough eiv sin avatar
    Ble medlem
    03-2003
    Alle øvelser er gode om de utføres riktig.. Så det er opp til hver enkelt å prøve seg litt fram og finne øvelser de klarer å utføre bra og som de kjenner tar i den muskelen den skal ta i..

Jeg ville satset på mest mulig base øvelser og frivekter. Ikke noe pushdowns og konsentrasjonscurl eller kabel flyes osv..

Noen goder øvelser er; Knebøy, Markløft, stangroing, skrå benkpress, decline benkpress, militæpress, nedtrekk/chins, bicepcurl i ulike varianter, smalbenk og skullcrushers

Ble medlem
    08-2004
    Alder
    36
    Takk, da har jeg en god del øvelser å rotere med!
    Har vel mulighet til å utføre alle øvelser unntatt decline benkpress med det utstyret jeg har tilgjengelig så det ser praktisk ut.

Tenker jeg i første omgang tester frankspress, enarms extension og smalt nedtrekk foran med omvendt grep...virker som bra øvelser det.

Da var det visst på tide å komme seg på jobb gitt!
    ------

!hantelcur

Silver Member - III Fitnessfrosk har mye å være stolt av Fitnessfrosk har mye å være stolt av Fitnessfrosk har mye å være stolt av Fitnessfrosk har mye å være stolt av Fitnessfrosk har mye å være stolt av Fitnessfrosk har mye å være stolt av Fitnessfrosk har mye å være stolt av Fitnessfrosk har mye å være stolt av Fitnessfrosk har mye å være stolt av Fitnessfrosk har mye å være stolt av Fitnessfrosk har mye å være stolt av
    Ble medlem
    03-2004
    Viktigt at du finner deg øvelser for de enkelte muskelgruppene som du liker og gjennomføre.
    I`m Fitnessfrosk, get used to it!

Medlem tbhc har slått av rykte
    Ble medlem
    12-2003
    Alder
    35
    Sitat Opprinnelig skrevet av brumle75
    Jeg kjører nå både kardiotrening (6-7 økter sykling per uke, delvis både før frokost og etter jobb), samtidig som jeg trener styrke 3 ganger per uke. På dag en trener jeg beina, mens på de to andre bruker disse øvelsene:

Dag 2:
    Crunch
    Beinhev
    Markløft
    Nedtrekk
    Sittende roing
    Arnold press
    Sidehev

Dag 3:
    Benkpress
    Skråpress m/hantler
    Flies
    Triceps nedpress
    Bicepscurl m/stang
    Omvendt Bicepscurl m/stang

Har noen tips om alternative øvelser, sånn at jeg kan få litt mer variasjon i treninga? Vet det finnes rimelig mange, men greit å få info fra noen som vet hvilke øvelser som gir best "avkastning".

Er det evt. noen øvelser som jeg absolutt bør ha med?

Har som mål å få stramma opp litt, derfor kjører jeg både kardio og styrke, og få sett (2-3) men mange rep (10-15)

Innspill mottas med stoor takk!
    Övelser som gir best avkastning er klart baseövelser: benkpress, benböy, marklöft. Disse övelsene bör du ha med. Chins og dips er også supre övelser til å bygge masse og styrke. Er det noen grunn til at du ikke har disse med i programmet ditt?
    Selv om du skal stramme opp behöver du ikke å kjöre med mange reps. Faktum er at når man er på diett er det faktisk enklere å kjöre tungt ettersom du du sannsynligvis ikke har så mye glykogen i kroppen

Ble medlem
    08-2004
    Alder
    36
    Sitat Opprinnelig skrevet av tbhc
    Övelser som gir best avkastning er klart baseövelser: benkpress, benböy, marklöft. Disse övelsene bör du ha med. Chins og dips er også supre övelser til å bygge masse og styrke. Er det noen grunn til at du ikke har disse med i programmet ditt?
    Selv om du skal stramme opp behöver du ikke å kjöre med mange reps. Faktum er at når man er på diett er det faktisk enklere å kjöre tungt ettersom du du sannsynligvis ikke har så mye glykogen i kroppen
    Takk for bra innspill!

Beina trener jeg på egen dag, hvor mye avhenger av helsa (sliter delvis med en gammal skade (les: hofteutglidning etter fall på sykkel). Merka problemer da jeg starta med øvelsen utfall. Kombinert med litt for mye lårcurl, knebøy, leg ext. etc. så fikk jeg géleføtter de påfølgende dagene. Må være den verste etter trening-opplevelsen noensinne

Jeg kjører nå nedtrekk foran, og det burde vel ha samme effekt (sånn noenlunde) som chins? Dips kan jeg sjekke ut!

Tror jeg kommer til å prøve å kjøre tyngre og kortere sett etterhvert, men skal kjøre flere rep. nå de første ukene -greit å få igang kroppen etter feriedvale før jeg kjører på.

Jeg har også kanskje misforstått litt her; trodde man måtte ha et bra glykogenlager for å løfte hardest mulig?
    ------

!hantelcur

Medlem tbhc har slått av rykte
    Ble medlem
    12-2003
    Alder
    35
    Sitat Opprinnelig skrevet av brumle75
    Takk for bra innspill!

Beina trener jeg på egen dag, hvor mye avhenger av helsa (sliter delvis med en gammal skade (les: hofteutglidning etter fall på sykkel). Merka problemer da jeg starta med øvelsen utfall. Kombinert med litt for mye lårcurl, knebøy, leg ext. etc. så fikk jeg géleføtter de påfølgende dagene. Må være den verste etter trening-opplevelsen noensinne

Jeg kjører nå nedtrekk foran, og det burde vel ha samme effekt (sånn noenlunde) som chins? Dips kan jeg sjekke ut!

Tror jeg kommer til å prøve å kjøre tyngre og kortere sett etterhvert, men skal kjøre flere rep. nå de første ukene -greit å få igang kroppen etter feriedvale før jeg kjører på.

Jeg har også kanskje misforstått litt her; trodde man måtte ha et bra glykogenlager for å løfte hardest mulig?

Utfall er nok en helt uaktuell övelse for deg i og med den gamle skaden- det er dessuten en övelse som man lett kan gjöre feil.
    kneböy i smith kan kanskje vaere lurt så får du litt stötte.

Du har rett i at du bruker de samme musklene hvis du kjörer nedtrekk foran men jeg vil anbefale deg å legge inn chins også. Det fins sikkert en sånn assisted chins/dips maskin der du trener og det er litt mer opplöftende å starte med den for å komme inn i det igjen.

Mht det med glykogenlager så forklarer dette kanskje litt bedre hva jeg mente:
    "The muscles use ATP for energy, but ATP stores are quickly depleted. At first the body will create ATP by having creatine phosphate donate a phosphate molecule to ADP, but creatine phosphate is also depleted quickly. For the muscles to continue to work over longer periods of time, ATP must be created from muscle glycogen through glycolysis"
    dette er tatt fra bodybuilding.com for info

Höres smart ut å kjöre flere reps nå i begynnelsen så kan du öke på når du har kommet ordentlig i gang!
    Har du flere spörsmål så er det bare å spörre! Har noen år med trening på ryggen...

Ble medlem
    08-2004
    Alder
    36
    Sitat Opprinnelig skrevet av tbhc
    Utfall er nok en helt uaktuell övelse for deg i og med den gamle skaden- det er dessuten en övelse som man lett kan gjöre feil.
    kneböy i smith kan kanskje vaere lurt så får du litt stötte.

Du har rett i at du bruker de samme musklene hvis du kjörer nedtrekk foran men jeg vil anbefale deg å legge inn chins også. Det fins sikkert en sånn assisted chins/dips maskin der du trener og det er litt mer opplöftende å starte med den for å komme inn i det igjen.

Mht det med glykogenlager så forklarer dette kanskje litt bedre hva jeg mente:
    "The muscles use ATP for energy, but ATP stores are quickly depleted. At first the body will create ATP by having creatine phosphate donate a phosphate molecule to ADP, but creatine phosphate is also depleted quickly. For the muscles to continue to work over longer periods of time, ATP must be created from muscle glycogen through glycolysis"
    dette er tatt fra bodybuilding.com for info

Höres smart ut å kjöre flere reps nå i begynnelsen så kan du öke på når du har kommet ordentlig i gang!
    Har du flere spörsmål så er det bare å spörre! Har noen år med trening på ryggen...
    Tar til meg alt av tilbakemeldinger, ser ikke bort fra at jeg stiller flere spørsmål sånn underveis! Da er det snart helg...satser på å unngå promille denne helga og enda noen helger framover(ble nok sist helg)
    ------

!hantelcur

+ Svar på tråd

Lignende tråder

1. Doggcrapps treningsprinsipper oversatt til norsk
    By ambiguous in forum Trening
    Svar: 13
    Nyeste innlegg: 15-02-05, 09:49
  2. Doggcrap-trening oversatt til norsk!
    By Oracle in forum Trening
    Svar: 8
    Nyeste innlegg: 24-10-04, 15:32
  3. Doggcrap øvelser