Noen som trener amerikansk fotball her inne? Hvordan kombinerer dere de treningene med "bygging"? 2 split og jævlig mye mat? Eller andre forslag?
Noen som trener amerikansk fotball her inne? Hvordan kombinerer dere de treningene med "bygging"? 2 split og jævlig mye mat? Eller andre forslag?
Ingar gjør, sjekk den nye profilen hans![]()
Jeg gjorde frem til mai, men da røk akilles nummer 2 og kona sa at jeg hadde lagt opp
Jeg drev ikke bygging som så dann og jeg røk begge akillesene i løpet av 2 år, så treningen ble kraftig redusert de 2 siste årene. Før det hadde jeg mer tid å trene og trente en 2 spilt pluss bein. Når man har fotballtreninger pluss begrenset med tid måtte jeg trene så effektivt som mulig. Mye basis øvelser og få set. Bein treningen ble komibnert med spensthopp ol for å få mer futt i beina.
Jeg spilte defensive tackle/end og blir ikke så mye tregere av å veie mer av en eller annen grunn(rask "tjukkas") Maten kan dermed beskrives som year-round bulk :P
Du kjørte 2 split altså med styrke kun to ganger i uka? Jeg tenkte å kjøre 2 split tre ganger i uka, men det er jo ikke sikkert jeg får så mye tid til det hvis det er fotballtrening 3 ganger i uka. Ser litt mørkt på det å trene styrke før eller etter fotballtrening..
Før første sesong hadde jeg kyssesyken og måtte komme i form på 3 uker. Da var det 4 styrke treninger i uka pluss 3 andre treninger. Ofte da ble det 2 treninger om dagen. Selv med 1.5 liter cola og alt det sjoklade jeg orket gikk vekta ned i den perioden. Kom sånn noelunde i form uansett.
Poenget er hvor mye tid du har til å drive med dette. Hvis du vil bygge og forvente at fotball ikke virker inn på dette, så kan du fort bli skuffet.
Vanlig trening for meg var skuldre/rygg, bryst/armer, bein. Hvis det en sjelden gang lot seg gjøre tok jeg en av overkropp treningene 2 ganger i uken. Bein ble plassert litt utenom fotballtreningene, ellers ble de fort tunge.
Med 2 spliit vil det si at du tenker å trene overkropp, bein, overkropp. Og så neste uke bein, overkropp, bein???
Okei, 7 treninger i uka altså... Det blir for mye synes jeg, hvis man skal ha litt liv utenom jobb og trening.
Det er slik jeg trener nå ja ,men med fotball i tillegg er det kanskje like greit med overkropp, bein, overkropp hele tiden, med kanskje 3-4 sett per muskelgruppe?
Var det jeg og syntes derfor ble det med de 3 ukene.
Min erfaring er at det iallfall ikke er vits i å trene bein oftere enn 1 gang i uka. Kjører drit jævlig tungt på bein og om det så skulle bli kun hver 14 dag er ikke det noen krise heller. Trener du bein 2 ganger i uka pluss fotball kan du få problemer med restitusjonen.
Hvor mange sett du skal trene, må jo bli opptil hvordan du liker å trene. Så jeg skal ikke komme med noen tips på akkurat det. Men med tanke på at du trener dette 2 ganger i uka så ser jeg ikke nødvendigheten av å kjøre mer...
Jepp, må vel prøve å finne ut av det selv.. Får se det an. Vet ikke hvor mye kondistrening det er vanlig å ha i football?
Et minimalistisk og tidsbesparende program av en fyr ved navn Barry Ross:
Dette er programet til en sprinter, men programmene til fotballspillerne hans er så godt som like. «Kun» Markløft og Benkpress. Resten av tiden brukes på idrettsspesifikk trening.
Kilde:
Opprinnelig skrevet av Barry Ross
You ran a marathon? That's cute …
Kondistrening?
Am. fotball er en såpass intens idrett, men hvert spill varer maks 10 sek med 30 sekund påfølgende pause. Så fremt jeg kun spiller forsvar og ikke angrep i tillegg blir jeg ikke sånn spesielt sliten(3000m sliten som eks).
En spilt kamp kan sammenlignes med at du tar styrketreningen din hele kroppen, 2 ganger i løpet av en dag. Så du blir sliten, men ikke nødvendigvis hiv etter pusten hele kampen sliten. Poenget er at du ikke trenger en sinnsykt god kondisjon som i f.eks fotball(soccer), der man ikke er en god spiller når man ikke kan løpe etter ballen i 2 x 45 min. Kan du holde tempoet gjennom kampen er det bra nok og du kan ta de pausene du ønsker siden det er ubegrenset med innbytter.
Jeg har vært på utkikk etter gode intervalltreningsprogram, men har ikke hatt tid til å trene dette aktivt utenom fotball treningene, som da fungerer som kondistrening...
Høres jo helt genialt ut og akkurat en idrett for meg!!Skal på sånn "samling" for nye folk neste mandag, så det blir jo spennende.. Får håpe de vil ha meg da
![]()
Trolls...De trener på Valhall som er 5 min med buss herfra![]()
Trolls er en fin gjeng. Kunne ikke si det om vikings før i tiden iallfall....
Høyeffekttrening type rykk, frivendinger, støt er genialt for en type eksplosiv idrett som amerikansk fotball, men for å få best utbytte av det ville det vært lurt å oppsøke en vektløfterklubb for å lære seg å gjøre øvelsene riktig.
Frivending er dog ganske greit å lære seg selv, søk litt på youtube på "clean, power clean, hang clean tutorials" osv. så er du godt igang.
Blir det noe spilling for Trolls på deg? Hadde vært kult å spilt mot noen fra forumet i år, hehe.
Nei, tviler litt på det. Har spilt i halvannen måned nå, og som den mongisen jeg er, er jeg ikke helt inne på regler og lesing av spill.. Er linebacker så det er jo ganske viktig![]()
Hehe, kjøp deg Madden om du har XBOX, PS eller liknende. Jeg kødder ikke, det er en genial måte å lære seg spillet på.
Legg en kopi av spillboken på dass og ha en med deg til enhver tid, slik at du kan lese når du har noe dødtid til overs.
Jeg kjørte amerikansk fotball en stund, men fiksa ikke begge deler. I football er det mye kondisjonstrening som stjal alt av energi og pågansgmot for evt. styrke/vekttrening (for meg).![]()