hei, jeg har nå tenkt litt og funnet ut at måten jeg trener på er feil i forhold til hva jeg vil oppnå med treningen. Derfor har jeg bestemt meg for å gjøre ting på en annen måte fra nå av. bytte trenings program blandt annet.
mine mål: vokse i muskelmasse og styrke. (kan jo ikke bli større uten at man bli sterkere. bli genrelt sterkere i nøkkeløvelser,baseøvelser.
Jeg har alltid trodd at man skal trene til utmattelse (failure) på hvert arbeidsett. derav at kroppen trenger 1 ukes hvile for optimal restutisjon. jeg har hørt at dette er gammeldags treningsfilosofi og at man fint kan trene musklene flere ganger i uken uten problemer.
mitt gamle treningsprogram så omtrent slik ut:
trente ikke markløft før, men skal begynne med det nå!!
2 oppvarmingssett.
3 arbeidsett til failure på alle øvelser. ca. 8-10 reps
Mandag:
bryst - Benk m manualer, skråbenk m manualer, flies pecdec. dips
triceps - puchdowns m stang/tau.
mage
Onsdag:
Rygg - Enarmsroing, kabelroing, chins
biceps - bicepcurl, hammercurl.
mage
Fredag:
Bein - knebøy, leggøvelser
Skuldre - skulderpress, sidehev.
nakke - shrugs.
mage
så dette treningsprogrammet har jeg fulgt i ca 3 år nå.
har jo fått resultater. men mistenker at jeg kunne fått enda bedre resultater med å trene litt smartere. har forhørt meg litt og mange mener at å trene til full utmattesle ikke er det beste for hyperthrophy.
så nå er jeg på jakt etter ett nytt treningsprogram.
har sett til på DC. hvor mange er det som egentlig driver med DC her inne? siden det har et eget forum osv. jeg synes det virker så komplisert, men jeg har ikke satt meg ordentlig inn i det da. har også sett på 5x5 og HST. lest litt om myoreps også.
bottomline: trene smartere, ikke hardere. ikke trene til failure hvert sett. sånn at repsanntallet i hvert sett blir likt. trene hver muskelgruppe oftere, prøve å få kjørt hver muskel 2 ganger i uken. eller hva tyks ni?
hvordan mener dere det er best å trene, tips, eller anbefalinger til treningsprogram?![]()

LinkBack URL
About LinkBacks
Svar med sitat