+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 26 av 26

Tråd: anbefaling av treningsprogram

NiC
    NiC er aktiv nå
    Superior newbie NiC is a jewel in the rough NiC is a jewel in the rough NiC is a jewel in the rough NiC sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    24

anbefaling av treningsprogram

hei, jeg har nå tenkt litt og funnet ut at måten jeg trener på er feil i forhold til hva jeg vil oppnå med treningen. Derfor har jeg bestemt meg for å gjøre ting på en annen måte fra nå av. bytte trenings program blandt annet.

mine mål: vokse i muskelmasse og styrke. (kan jo ikke bli større uten at man bli sterkere. bli genrelt sterkere i nøkkeløvelser,baseøvelser.

Jeg har alltid trodd at man skal trene til utmattelse (failure) på hvert arbeidsett. derav at kroppen trenger 1 ukes hvile for optimal restutisjon. jeg har hørt at dette er gammeldags treningsfilosofi og at man fint kan trene musklene flere ganger i uken uten problemer.

mitt gamle treningsprogram så omtrent slik ut:
    trente ikke markløft før, men skal begynne med det nå!!

2 oppvarmingssett.
    3 arbeidsett til failure på alle øvelser. ca. 8-10 reps

Mandag:
    bryst - Benk m manualer, skråbenk m manualer, flies pecdec. dips
    triceps - puchdowns m stang/tau.
    mage

Onsdag:
    Rygg - Enarmsroing, kabelroing, chins
    biceps - bicepcurl, hammercurl.
    mage

Fredag:
    Bein - knebøy, leggøvelser
    Skuldre - skulderpress, sidehev.
    nakke - shrugs.
    mage

så dette treningsprogrammet har jeg fulgt i ca 3 år nå.
    har jo fått resultater. men mistenker at jeg kunne fått enda bedre resultater med å trene litt smartere. har forhørt meg litt og mange mener at å trene til full utmattesle ikke er det beste for hyperthrophy.
    så nå er jeg på jakt etter ett nytt treningsprogram.
    har sett til på DC. hvor mange er det som egentlig driver med DC her inne? siden det har et eget forum osv. jeg synes det virker så komplisert, men jeg har ikke satt meg ordentlig inn i det da. har også sett på 5x5 og HST. lest litt om myoreps også.

bottomline: trene smartere, ikke hardere. ikke trene til failure hvert sett. sånn at repsanntallet i hvert sett blir likt. trene hver muskelgruppe oftere, prøve å få kjørt hver muskel 2 ganger i uken. eller hva tyks ni?

hvordan mener dere det er best å trene, tips, eller anbefalinger til treningsprogram?

Wopp Wopp veggiss elefantastiskuber veggiss elefantastiskuber veggiss elefantastiskuber veggiss elefantastiskuber veggiss elefantastiskuber veggiss elefantastiskuber veggiss elefantastiskuber veggiss elefantastiskuber veggiss elefantastiskuber veggiss elefantastiskuber veggiss elefantastiskuber veggiss sin avatar
    Ble medlem
    01-2009
    Alder
    31
    hvis du vil bli sterkere i baseøvelsene så anbefaler jeg et program som fokuserer på det, type 5/3/1, sheiko, westside osv
    Steroids are like tampons, every pussy needs one :D

har 20kg biceps Tuba elefantastiskuber Tuba elefantastiskuber Tuba elefantastiskuber Tuba elefantastiskuber Tuba elefantastiskuber Tuba elefantastiskuber Tuba elefantastiskuber Tuba elefantastiskuber Tuba elefantastiskuber Tuba elefantastiskuber Tuba elefantastiskuber Tuba sin avatar
    Ble medlem
    06-2003
    Alder
    28
    Sheiko er gull.
    'Feo, Fuerte y Formal'

vio
    vio er aktiv nå
    Supermod vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30
    hehe, jeg hadde likt å se noen gå fra 3 serier i uken til sheiko. Haha. Det er en logg jeg skulle fulgt med på i alle 2 dagene!
    Tror jeg ville gjort 531 som en slags naturlig overgang, evt 5x5 og så økt til sheiko som tubern nevner.
    Min blogg om det utrolige kuule livet jeg har foran dataskjermen OG mote+hår!!!
    http://kissabibben.blogg.no/

тянуть Animal elefantastiskuber Animal elefantastiskuber Animal elefantastiskuber Animal elefantastiskuber Animal elefantastiskuber Animal elefantastiskuber Animal elefantastiskuber Animal elefantastiskuber Animal elefantastiskuber Animal elefantastiskuber Animal elefantastiskuber Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Kan lønne seg å øke volumet gradvist og ikke drepe CNS på under en dag!
    NORKOST

Hann var sær á leikvøllum
    Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór
    Hann lemjir summar til heljar

NiC
    NiC er aktiv nå
    Superior newbie NiC is a jewel in the rough NiC is a jewel in the rough NiC is a jewel in the rough NiC sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    24
    hva med DC da? ingen som anbefaler det?

Latsabb tombody elefantastiskuber tombody elefantastiskuber tombody elefantastiskuber tombody elefantastiskuber tombody elefantastiskuber tombody elefantastiskuber tombody elefantastiskuber tombody elefantastiskuber tombody elefantastiskuber tombody elefantastiskuber tombody elefantastiskuber tombody sin avatar
    Ble medlem
    08-2005
    Alder
    37
    Hovedmålet er hypertrofi, ikke sant? Ser det går mer på styrke i tipsene her.
    You ran a marathon? That's cute …

vio
    vio er aktiv nå
    Supermod vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio elefantastiskuber vio sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30
    Sitat Opprinnelig skrevet av NiC Vis post
    hva med DC da? ingen som anbefaler det?
    BigBoy og MrMuscle anbefaler DC. Resten av oss trener stort sett wsb4sb, JW531 og sheiko. I det siste har de fleste fått øynene opp for sheiko, men for å være ærlig tror jeg ikke det er en god ide for deg akkurat nå selv om det er det desidert mest effektive for styrke. Ville gått for JW531 om jeg var deg, og gradvis økt total tonnasje til jeg ikke lenger var i stand til å øke i størrelse og styrke, for så å prøve noe for mer viderekomne. Alltid en fordel å bygge opp volumtoleransen sin, spesielt når du har trent med såpass lavt volum fra før.

NiC
    NiC er aktiv nå
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    24
    stemmer det Tombody, hypertrofi, men man kan jo ikke vokse uten å bli sterkere.
    okei, hvor høyt volum har sheiko?
    ja, riktig at jeg ikke har trent med så høyt volum før. men trent alltid til failure på hvert sett. tror jeg har slitt CNS mye av det.

tenkte på et program der jeg får kjørt hver muskelgruppe oftere en 1 gang i uken, tenkte litt på 5x5. uten å kjøre isolasjonsøvelsene til failure.
    egentlig vil jeg bare kjøre et program der jeg prøver å trene med høyere volum enn jeg har gjort før og ikke kjøre til failure og se om dette funker bedre for meg, da jeg alltid har utmattet meg helt, gitt 100% i hvert sett.

Latsabb tombody elefantastiskuber tombody elefantastiskuber tombody elefantastiskuber tombody elefantastiskuber tombody elefantastiskuber tombody elefantastiskuber tombody elefantastiskuber tombody elefantastiskuber tombody elefantastiskuber tombody elefantastiskuber tombody elefantastiskuber tombody sin avatar
    Ble medlem
    08-2005
    Alder
    37
    «[…] men man kan jo ikke vokse uten å bli sterkere».

Stemmer, men er styrkeløft programmene optimale for muskelvekst? For i de kretser er det jo, i utgangspunktet, viktigere å bli sterk, enn å bli stor. Og i utgangspunktet, så kan man bli sterkere uten å bli større.

Derfor ser jeg for meg at du ville kunne oppnå bedre resultater med et reinspikket hypertrofiprogram.

NiC
    NiC er aktiv nå
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    24
    Tombody du har et poeng, men hva er et reinspikket hypertrofiprogram da?

Ble medlem
    08-2005
    Alder
    37
    Det må være slikt som MrMuscle & Co. driver med. Jeg fikk nylig disse tipsene i en annen tråd:

Hetromeno! metromeno elefantastiskuber metromeno elefantastiskuber metromeno elefantastiskuber metromeno elefantastiskuber metromeno elefantastiskuber metromeno elefantastiskuber metromeno elefantastiskuber metromeno elefantastiskuber metromeno elefantastiskuber metromeno elefantastiskuber metromeno elefantastiskuber metromeno sin avatar
    Ble medlem
    09-2004
    Jeg har troen på "built like a badass". Eventuelt andre tilsvarende oppsett. Det jeg liker er kombinasjonen av styrkeløft-prinsipper på baseøvelser. Bodybuilding-prinsipper på støtteøvelser og i tillegg høy puls og utmattelse i store øvelser, supersett og andre morsomme metoder som avslutning.

NiC
    NiC er aktiv nå
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    24
    ja DC er det de driver med. har planer om å gå løs på det senere, men tekte kanskje å prøve ut 5x5 først i 10 uker. det er jo et så kalt byggerprogram tombody

Ble medlem
    08-2005
    Alder
    37
    For å kverulere litt …

5x5 blir vel nesten et hyridprogram. Både bygging og styrke.

NiC
    NiC er aktiv nå
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    24
    ja, 5x5 er vel kanskje en hybrid. men det jeg på som et byggerprogram er det jag kan få stimulert til vekst mere enn 1 gang i uka. og da kan jeg ikke trene til failure sånn som jeg har gjort til nå. da får jeg bare trent hver muskel 1 gang i uka. hva er visen å vente 1 hel uke med å få stimulert musklene når den egentlig er klar til å trenes igjen etter 48 timer.

NiC
    NiC er aktiv nå
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    24
    okei,jeg har ikke prøvd noen av disse. har bare kjørt igjennom kroppen en gang i uken så lenge jeg har trent og trodd at det har vært best. men har nå forstått at frekvens is king.

Hva føler dere gir best resultater: hypertrofi/styrkeøkninger

kjøre 1 set arbeidsett fil failure pr muskelgruppe 2 ganger i uken, eller blir vel 2 ganger på 8 dager. (dc-style)

eller

ha et høyere volum, men lavere intensitet(altså ikke til failure) med samme frekvens som over.

til dere som driver med styrkeløft: dere kjører høyt på volum og frekvens. men hvor høy % intensitet har dere? regner med dere ikke kjører til failure ellers kunne dere ikke hatt så høy frekvens?

тянуть Animal elefantastiskuber Animal elefantastiskuber Animal elefantastiskuber Animal elefantastiskuber Animal elefantastiskuber Animal elefantastiskuber Animal elefantastiskuber Animal elefantastiskuber Animal elefantastiskuber Animal elefantastiskuber Animal elefantastiskuber Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Failure er noe man aldri vil ha som styrkeløfter. de fleste øktene er man i 70-80% regionen, men avogtil oppe mopt 85-90%. Snittintensitet ligger på 68%-70% med totalt antall reps på de 3 store( ingen støtteøvelser medregnet) fra 50% av 1rm og opp på 1000-1200reps per 4uker.
    NORKOST

Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór

vio
    vio er aktiv nå
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30
    Jeg kan vel i grunn garantere deg at du ikke kommer til å bli spesielt sterk av DC. Til det er programmet fundamentalt galt. Problemet med DC og styrke er at det presterer det kunstgrep å tyne CNS med både lavt volum og lav intensitet (i prosent av 1RM). Myo-reps er forsåvidt mye i samme gate, men det tar sikte på å spare CNS i høyere grad og gir mulighet for å variere rep-range/intensitet over tid.
    Skal du bli sterk først og fremst gjelder det å løfte flere løft hver uke enn du trodde var menneskelig mulig og ty til ethvert knep for å spare nervesystemet, feks i stedet for å ta 10 reps på 70% til failure i 1 serie så tar du 10 serier med 2 reps på 75% eller noe sånt.

NiC
    NiC er aktiv nå
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    24
    og hvor mange ganger for du kjørt igjennom hver muskelgruppe i uka?

jeg tenkte å kjøre et program der jeg trener med ca. samme prinsipper som dere. der jeg får kjørt igjennom kroppen mere enn 1 gang i uka, høyere volum og unngå failure, men ha fokus på å hele tiden øke vektbelastningen.

men til et fysologisk spørsmål: hvordan kan man stimulere til muskelvekst når man ikke tyner seg helt ut (failure) hvordan kan kroppen bli sterkere av å ikke trene sånn, men stoppe 1-2 reps før failure?

vio
    vio er aktiv nå
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30
    Jeg skjønner ikke hvorfor du tar det for gitt at man skal bli sterkere av å trene til failure..?
    Du kan skille mellom treningens virkning på A)muskler og B)nervesystemet.
    Nervesystemet har det største potensialet til styrkeutvikling hos mennesker som i utgangspunktet har en ikke-ideell øvelsesmotorikk. Ta feks en som benker for første gang. Han tar 35kg. I løpet av de første 3 mndene øker han til 60kg. Dette har lite og ingenting med muskelutvikling å gjøre. Styrkeøkningen kommer av læring, dvs at nervesystemet får repetert den eksakt samme øvelsen om og om igjen til det begynner å lage snarveier for nervesignalene og synkroniserer fyring av musklene osv. Hvis du ser olympiske vektløftere som feks kineserjenter på 55kg som støter 155kg over hodet så forstår du hvor mye man kan oppnå ved å effektivisere nervesystemet.
    For å få et effektivt nervesystem må man gjenta en øvelse så mange ganger som mulig, i forskjellige intensitetsnivåer, med perfekt og identisk utførelse. Og der i ligger vår joker - hvis du trener til failure vil du begynne med noen fine repetisjoner, men etterhvert som du når slutten vil løftene gå treigere fordi kroppen taper evnen til å fullføre repetisjonen med maksimal effekt. Til slutt klarer du ikke å utføre løftet i det hele tatt. Disse siste løftene bidrar altså ikke til læringseffekt for nervesystemet. Det er massevis av studier som viser at de negative virkningene på CNS øker dramatisk når man passerer noen og 80% og går i failure. Studiene ble utført av Dr. Verkoshansky (tror jeg stavet det rett her). Så - jo tyngre du løfter, desto flere reps fra failure bør du holde deg for optimale styrkeøkninger.

Hva størrelse angår så viser japanske studier på okklusjonstrening og mel siffs studier at den viktigste faktoren er time under tension, og at vedvarende belastning skal være mellom 45 og 75 sekunder. Vektene trenger ikke engang å være tunge så lenge muskelen går i oksygenunderskudd. Dette er nok hovedmekanismen bak både myoreps og dc, i og med at musklene ikke får tilstrekkelig hvile mellom restpausene og det hele dermed kan anses som et tidsforlenget sett. Studiene viser også at metoden har svært begrenset styrkepotensiale siden et sett på 45 sekunder ikke tillater stort over 60% av 1RM.

Jeg har benk-greier 3 ganger i uken, øvre rygg 2 ganger, mark 1-2 ganger og bøy 2 ganger + når jeg har god tid tar jeg 1 dag med lett plyometri og evt bakkesprinter på 30m når snøen smelter igjen.

NiC
    NiC er aktiv nå
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    24
    det er vel bare at jeg sitter igjen med en gammeldags treningsfilosofi :P

takk for oppklarende ord, men hvis målet mitt er størrelse hvordan skulle jeg trent da? vil det ikke fortsatt være å få kjørt hver muskelgruppe så ofte som mulig, så lengee de blir fult restutiert. kjøre lav itensitet, ikke failure for nettopp å kunne få trent samme muskel mye. korte pauser mellom settene og hvor høyt volum er jeg usikker på, men ihvertfall mere enn 1 arbeidsett siden man ikke kjører til failure. delt opp i en 2 splitt eller lignende dc oplleg, A123, B123.

vio
    vio er aktiv nå
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30
    Synes du er inne på noe nå, du kan jo også prøve å øke totalvolumet musklene dine blir utsatt for fra uke til uke. En brå dobling ut av intet av antall løft fører lite godt med seg, som animal skriver. Men du kan jo alltids prøve å ta en lett og en tung dag og få det beste av begge deler? Fordelen med trening på tid/okklusjonstrening er at det er så lav % av 1RM at du strengt tatt kan gjøre det hver dag uten å bli overbelastet. Trening over 80% skal du ta det ganske piano med. Jeg tror jeg ville prøvd myoreps som et litt mer besinnet alternativ til DC og startet nær 50% som en lett-dag, og evt hatt en tung-dag hvor jeg tar noen 5/3/2/1-reps@75-85% langt fra failure for å få inn et par løft på høyere prosent i tillegg. Og så slenge på høyrepstrening i isolasjonsøvelser og kanskje flesket til med okklusjonstrening når jeg først var i gang.

Du kan jo høre med dem som har prøvd myoreps her inne.. hitfrank feks. Jeg setter alle pengene mine på ekstremt volum og ikke-lineær trening, og det er nok tyngre enn det smaker for deg i forhold til dine mål akkurat nå.

NiC
    NiC er aktiv nå
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    24
    Det med myoreps og okklusjon virker interssant, noe jeg kanske vil prøve i fremtiden. det med å ikke slite ut CNS sånn at du kan være anabol oftere.

Har lest en del om HST nå og det virker interssant i forhold til de prinsippene jeg vil følge fremover. høy frekvens, lav itensitet pr sett for å spare CNS. fokus på vektprogresjon. man økter vektene 5% hver økt.

eneste som ikke er helt definert med dette programmet er hvor lange pauser mellom settene. HST sier ingenting om okklusjon. og 2-3 sett pr muskelgruppe. så for et ukentlig volum på ca. 9 sett pr muskelgruppe.

det er jo et fulkroppsprogram. 15 reps i 2 uker, 10 reps 2 uker, 5 reps 4 uker. trenger bare å finne ut min 15,10 og 5RM på alle øvelsene jeg skal bruke. det er ganske strukturet, men jeg vil ha noe som er strukturert nå i begynnelsen når jeg begynner på en helt ny trneingsfiosofi.

jeg synes alle på gymmet trener til failure, store som små, men har kanskje ikke lagt merke til det siden jeg også har trent sånn.

ellers virker det å dele opp treningsprogrammet i en tung og en lett dag fornuftig, men tror det blir litt komplisert for meg nå. da jeg trenger å få kjent hvordan kroppen min vil repsondere på, høyere frekvens, lavere intesistet osv prinsippene først.

Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Konstantinovs sier det blir for lite volum!

NORKOST

Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór

vio
    vio er aktiv nå
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30
    Jeg trente HST fra 2003-2004. Virket veldig godt i starten da jeg var i samme situasjon som deg og hadde trent splitt med en kroppsdel hver dag og til failure. Etter 2 mnder sluttet det å fungere men jeg fortsatte, dum som jeg var, i et helt år før jeg gikk over til dietmar som også sugde. Det viktigste er å våge å prøve noe nytt, samle erfaring fra det, og erkjenne når det er på tide å gjøre endringer. Ikke bli religiøst knyttet til et treningsprogram, så går det helt fint på sikt.

+ Svar på tråd

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine

SEO by vBSEO ©2010, Crawlability, Inc.