+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 16 av 16

Tråd: Artikkel: du trenger bare ett sett når du trener styrke på overkroppen

Silver Member miau uberuberuber miau uberuberuber miau uberuberuber miau uberuberuber miau uberuberuber miau uberuberuber miau uberuberuber miau uberuberuber miau uberuberuber miau uberuberuber miau uberuberuber miau sin avatar
    Ble medlem
    09-2006
    Alder
    22

Artikkel: du trenger bare ett sett når du trener styrke på overkroppen

Få trent overkropp på tyve minutter - VG Nett om Vektklubb.no

"- En serie viser seg å være like effektivt som tre serier for overkroppsmuskulaturen, sier Truls Raastad, som har doktorgrad i styrketrening."

"
    - Vår studie er den første som klart viser at det er en forskjell på om du trener overkropp eller underkropp, sier Raastad. Studien er publisert i Journal of Strenght and Conditioning Research."

"- Grunnen til at overkroppen trenger mindre treningsvolum, altså kun en serie, for å bli sterkere, er trolig at muskulaturen i overkroppen er mindre trent fordi den belastes mindre til daglig enn hva benmusklene gjør, sier Raastad."

Diskuter?

Det virker ikke så veldig revolusjonerende egentlig, da de presiserer i artikkelen at dette er for hvermannsen og ikke for "kroppsbygger-light" typene.. Jeg bare synes det er rart at de mener det er forskjell på overkropp og underkroppen. Er det det?
    But if you can't handle me when I'm all bloated on my cheat meal, then you sure as hell don't deserve me when I'm shredded -Marilyn Monbro

Kliss nytt medlem wannabe-arnold is on a distinguished road
    Ble medlem
    04-2009
    Det der er jo bare 1 studie. Det er helt merkelig at han med doktorgrad er så bastant når det bare er snakk om 1 studie.

Kanskje er det en forskjell.

MHG
    MHG er aktiv nå
    Chubby chic MHG elefantastiskuber MHG elefantastiskuber MHG elefantastiskuber MHG elefantastiskuber MHG elefantastiskuber MHG elefantastiskuber MHG elefantastiskuber MHG elefantastiskuber MHG elefantastiskuber MHG elefantastiskuber MHG elefantastiskuber MHG sin avatar
    Ble medlem
    09-2007
    Alder
    26
    Tviler på det er fyren med doktorgraden som er bastant og kategorisk. Mine penger står på journalisten, som skal lage en sak ut av det

Silver Member miau uberuberuber miau uberuberuber miau uberuberuber miau uberuberuber miau uberuberuber miau uberuberuber miau uberuberuber miau uberuberuber miau uberuberuber miau uberuberuber miau uberuberuber miau sin avatar
    Ble medlem
    09-2006
    Alder
    22
    Sitat Opprinnelig skrevet av MHG Vis post
    Tviler på det er fyren med doktorgraden som er bastant og kategorisk. Mine penger står på journalisten, som skal lage en sak ut av det
    Mest sannsynlig ja.
    But if you can't handle me when I'm all bloated on my cheat meal, then you sure as hell don't deserve me when I'm shredded -Marilyn Monbro

sup brah Lean&Fin elefantastiskuber Lean&Fin elefantastiskuber Lean&Fin elefantastiskuber Lean&Fin elefantastiskuber Lean&Fin elefantastiskuber Lean&Fin elefantastiskuber Lean&Fin elefantastiskuber Lean&Fin elefantastiskuber Lean&Fin elefantastiskuber Lean&Fin elefantastiskuber Lean&Fin elefantastiskuber Lean&Fin sin avatar
    Ble medlem
    10-2002
    Alder
    26
    Det er ikke så farlig med antall sett. Det viktigste er at man gir 100%.

Vær dag.
    ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
    .......................................R.I.P..........................................
    ..................Aziz "Zyzz" Sergeyevich Shavershian..................
    .....................₪₪₪₪₪₪1989-2011₪₪₪₪₪₪...................
    ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

Erigert brukertittel LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer elefantastiskuber LurePer sin avatar
    Ble medlem
    11-2003
    Synes man kan unne seg et lite fleksebilde om man har doktorgrad i muskelbygging!
    http://www.dingsekongen.no

Elite Broscientist McBain elefantastiskuber McBain elefantastiskuber McBain elefantastiskuber McBain elefantastiskuber McBain elefantastiskuber McBain elefantastiskuber McBain elefantastiskuber McBain elefantastiskuber McBain elefantastiskuber McBain elefantastiskuber McBain elefantastiskuber McBain sin avatar
    Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    Folk er så fuckings late og ubrukelige!

Hva skjedde med no pain no gain?

Tviler på at noobsa flest klarer å ta seg nevneverdig ut på bare et sett (det er jo slitsomt), slik at dette raskt vil redusere fremgang (det er nemlig svært stor forskjell på toleransenivåene til folk).
    I wanted to burn a lot of calories today. So I set fire to a fat kid.

Medlem Lillian is a jewel in the rough Lillian is a jewel in the rough Lillian is a jewel in the rough Lillian is a jewel in the rough Lillian is a jewel in the rough Lillian sin avatar
    Ble medlem
    03-2011
    Alder
    46
    1 sett ........ flere sett ........ tunge sett ...... lette sett osv.

Hva med splitt kontra fullkropps program? Hva gir mest masse? Og om det er splitt, hvilken splitt er best? 2, 3, 4 eller 5 splitt?
    Jungelen er stor der ute og mange mener forskjellig. Noen som har erfaringer mht dette kontra mest økning i muskelmasse?

Jeg selv tester ut 5-splitt om dagen. Har tidligere kjørt 3-splitt og før det igjen, 2-splitt. Ser at nå som jeg kjører 1 muskelgruppe pr økt, så har jeg mer energi og øker stadig med vekter både i basisøvelser og isolasjons øvelser. Men kanskje jeg kun øker styrken siden hver muskelgruppe nå kun trenes 1 dag i uken? Har også begynt å teste ut med kun kroppsvekt på dag 6 hvor jeg kjører på de svakeste muskelgruppene.
    Jeg tror så mye, men vet egentlig veldig lite...

Judge, Jury & Executioner Cristal elefantastiskuber Cristal elefantastiskuber Cristal elefantastiskuber Cristal elefantastiskuber Cristal elefantastiskuber Cristal elefantastiskuber Cristal elefantastiskuber Cristal elefantastiskuber Cristal elefantastiskuber Cristal elefantastiskuber Cristal elefantastiskuber Cristal sin avatar
    Ble medlem
    04-2006
    Sitat Opprinnelig skrevet av Lillian Vis post
    1 sett ........ flere sett ........ tunge sett ...... lette sett osv.

Hva med splitt kontra fullkropps program? Hva gir mest masse? Og om det er splitt, hvilken splitt er best? 2, 3, 4 eller 5 splitt?
    Jungelen er stor der ute og mange mener forskjellig. Noen som har erfaringer mht dette kontra mest økning i muskelmasse?

Jeg selv tester ut 5-splitt om dagen. Har tidligere kjørt 3-splitt og før det igjen, 2-splitt. Ser at nå som jeg kjører 1 muskelgruppe pr økt, så har jeg mer energi og øker stadig med vekter både i basisøvelser og isolasjons øvelser. Men kanskje jeg kun øker styrken siden hver muskelgruppe nå kun trenes 1 dag i uken? Har også begynt å teste ut med kun kroppsvekt på dag 6 hvor jeg kjører på de svakeste muskelgruppene.
    Alle de sterkeste/største som trener uten dop, trener stort sett hver muskel oftere enn én gang i uka

Training Frequency for Mass Gains | BodyRecomposition - The Home of Lyle McDonald
    Jeg hadde en gjeng med venner når jeg var 20 år, som jeg pleide å henge med. De forhindret veksten min.

Medlem Lillian is a jewel in the rough Lillian is a jewel in the rough Lillian is a jewel in the rough Lillian is a jewel in the rough Lillian is a jewel in the rough Lillian sin avatar
    Ble medlem
    03-2011
    Alder
    46
    Takk for link Skal lese den.
    Jeg tror så mye, men vet egentlig veldig lite...

Administrator MrMuscle elefantastiskuber MrMuscle elefantastiskuber MrMuscle elefantastiskuber MrMuscle elefantastiskuber MrMuscle elefantastiskuber MrMuscle elefantastiskuber MrMuscle elefantastiskuber MrMuscle elefantastiskuber MrMuscle elefantastiskuber MrMuscle elefantastiskuber MrMuscle elefantastiskuber MrMuscle sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    Sitat Opprinnelig skrevet av Cristal Vis post
    Alle de sterkeste/største som trener uten dop, trener stort sett hver muskel oftere enn én gang i uka

Training Frequency for Mass Gains | BodyRecomposition - The Home of Lyle McDonald
    Det der er interessant. Gir han noe dypere forklaring på hvordan man bør legge opp treningen mtp sett, reps, deload, progresjon etc etc.

Judge, Jury & Executioner Cristal elefantastiskuber Cristal elefantastiskuber Cristal elefantastiskuber Cristal elefantastiskuber Cristal elefantastiskuber Cristal elefantastiskuber Cristal elefantastiskuber Cristal elefantastiskuber Cristal elefantastiskuber Cristal elefantastiskuber Cristal elefantastiskuber Cristal sin avatar
    Ble medlem
    04-2006
    Sitat Opprinnelig skrevet av MrMuscle Vis post
    Det der er interessant. Gir han noe dypere forklaring på hvordan man bør legge opp treningen mtp sett, reps, deload, progresjon etc etc.
    Nja, han har jo en haug av artikler, men er stort sett lite spesifikk.

Training for Muscle Gain | BodyRecomposition - The Home of Lyle McDonald

Ellers så har han jo sin egen "generic bulking routine" og templates for spesialisering (som han mener alle intermediates/advanced bør bruke i mer eller mindre grad) ..

My generic bulking routine - BodyRecomposition Support Forums
    Specialization cycles - BodyRecomposition Support Forums
    Jeg hadde en gjeng med venner når jeg var 20 år, som jeg pleide å henge med. De forhindret veksten min.

Gold Member guggen er et navn kjent av alle guggen er et navn kjent av alle guggen er et navn kjent av alle guggen er et navn kjent av alle guggen er et navn kjent av alle guggen er et navn kjent av alle guggen er et navn kjent av alle guggen er et navn kjent av alle guggen er et navn kjent av alle guggen sin avatar
    Ble medlem
    12-2002
    - Med mindre man er ute etter å se ut som en «kroppsbygger light», bør man kunne bli fornøyd med overkroppen om man trener en-serie styrkeøvelser to til tre ganger i uken fremover, sier Raastad.

- Jo bedre trent man er styrkemessig, jo flere serier bør man ha i en øvelse for å få videre fremgang, legger Raastad til.

Mange her på forumet vil vel gjerne se ut som en "kroppsbygger light". Og etter hvert som man har trent noen år, så trenger man høyere volum for fremgang. Ett set er nok som nybegynner.

Silver Member ZtateX er et navn kjent av alle ZtateX er et navn kjent av alle ZtateX er et navn kjent av alle ZtateX er et navn kjent av alle ZtateX er et navn kjent av alle ZtateX er et navn kjent av alle
    Ble medlem
    09-2004
    Alder
    24
    Det kommer jo litt an på hvilke sett man regner med. Sett at det ene makssettet er 100 kg, så har man (forhåpentligvis) tatt en del oppvarmingssett for å komme opp på arbeidssettet. Altså vanlige pyramide-sett. Så hvis man har testet et program der man tar f.eks 5x stanga, 5 x 40, 5 x 50, 5 x 60, 3 x 80 og så går for ett makssett så vil det være feil å si at det kun var det siste settet som gjorde at man ble sterkere..

På flere fitness-sider så tas det med i treningsprogram at quadriceps tåler mer volum, og at det dermed finnes så mange program med høyrep knebøy, som f.eks widowmakers i dogg crapp, 10x10, GOMAD, vanlige dropset i knebøy etc. Det at quadriceps tåler mer jobb er også noe jeg har hørt på diverse kurs, så det tror jeg gjerne på, spesielt etter at jeg begynte med 20-reppere på knebøy etter det tunge arbeidssettet.
    When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion.

Medlem Bajazz is a jewel in the rough Bajazz is a jewel in the rough Bajazz is a jewel in the rough Bajazz sin avatar
    Ble medlem
    01-2005
    Alder
    42
    Det er vel ganske greit å finne ut. Selv har jeg testet det ene og det andre, men har nok ikke kommet så langt at det gjør store forskjellen på mange eller få sett. Akkurat nå veksler jeg på tungt og lett annenhver dag, med bare ett sett (10x kontra 50x), og har fremdeles fremgang. Fordelen som jeg ser det med 1 sett er at jeg rekker helkropp hver dag. Samtidig så sliter jeg meg ikke så mye ut slik at jeg er i form til å trene neste dag og slipper å gå rundt å være støl.
    -----------------
    Kassegitarhelt
    ------------------
    www.Bajazz.com
    -----------------------

Medlem Bajazz is a jewel in the rough Bajazz is a jewel in the rough Bajazz is a jewel in the rough Bajazz sin avatar
    Ble medlem
    01-2005
    Alder
    42
    Ja, åsså tar jeg minimalt med pauser og på tungdagene rekker jeg å kjøre en god del cardio. Setter av 1 time til sammen. På lettdagene peiser jeg på med knallhard intervall, ofte korte spurter. Men først og fremst lytter jeg til dagsformen, sunt bondevett har aldri gjort galt...
    -----------------
    Kassegitarhelt
    ------------------
    www.Bajazz.com
    -----------------------

+ Svar på tråd

Lignende tråder

1. Dårlig å trene styrke/vekter når du trener kampsport?
    By XiQuTer in forum Kampsport og annen sport
    Svar: 42
    Nyeste innlegg: 25-03-09, 21:26
  2. Svar: 62
    Nyeste innlegg: 25-02-08, 18:44
  3. Jenter som trener styrke, hvor mye tar dere?:)
    By supersilje in forum Trening
    Svar: 42
    Nyeste innlegg: 15-09-07, 15:19
  4. bare overkroppen?
    By malvin in forum Trening
    Svar: 23
    Nyeste innlegg: 19-01-06, 15:57
  5. Øke bare i styrke!
    By tåkpokk in forum Strongman og styrke
    Svar: 12
    Nyeste innlegg: 01-12-03, 07:36

Regler for innlegg