Synes å huske at jeg så et sted at basisøvelser var best for nybegynnere, mens viderekommne ville ha bedre framgang hvis de fokuserte litt mere på isolasjonsøvelser...stemmer dette?
Syntes bare det hørtes litt snodig ut..!
Synes å huske at jeg så et sted at basisøvelser var best for nybegynnere, mens viderekommne ville ha bedre framgang hvis de fokuserte litt mere på isolasjonsøvelser...stemmer dette?
Syntes bare det hørtes litt snodig ut..!
Det kan jeg umulig tenke meg. Selvfølgelig, hvis du er 130 kg rippet så kommer jo isolasjonøvelser godt med til å finpusse på diverse områder, men det er ikke så mange som har den problemstillingen.
http://www.dingsekongen.no
jeg tror en kombinasjon av både basis- og isolasjonsøvelser er best.
Six-Pack, tror ikke det der stemmer helt.. Benkpress, knebøy, markløft og stående roing.. Disse er såkalte basisøvelser og ingen isolasjonsøvelser kan slå de.. Man blir anbefalt å inkludere disse/noen av de i alle treningsprogram.
men husk, går veldig mye drit og ting som ikke stemmer rundt om i treningsmiljøet..
Det finnes ingen snarveier til steder det er verdt å reise til.
Basisøvelser er også omtalt som de beste bygge øvelsene, så ta alt som kommer med en klype salt![]()
Mange av disse "basis øvelsene" har feil. Som gjør at de ikke er optimale.
Det som definerer en basis øvelse er det at den trener mange muskler. Ok, men ta knebøy f.eks. definitvit en god øvelse for all round styrke, men neppe noe perfekt øvelse for de som vil trene bein. Da korsryggen er den begrensende faktoren her. Visst du da sammenligner det med beinpress, som trener beina, og hvor beina er svakest. ingen ting annet begrenser treningen av de, da hoftene er sterkere en knærne. Så vil dette gi deg muligheten til å trene beina til failure. Noe du ikke kan på knebøy.
Så spørsmålet blir jo heller hvordan programmet ditt blit satt opp.
Kjører du da f.eks knebøy, så kanskje du bør supplere med en isolasjonsøvelse for beina?

Hvis korsryggen er den begrensende faktoren, da skal man jo ha ganske svak korsrygg for å ikke kunne belaste beina sine ?!?
?
De flestes rygg gir etter før beina. Det er ihvertfall min mening.
Når kroppen får singnaler om å bygge - når du løfter tungt går kroppen i beredskap - noe prøver å skade den - som om du hadde en løve forran deg. Du ville vite det og automatisk gå i beredskap. Slik er det med musklene også, den tror du har en løve forrand deg. (forstår ikke forskjellen) så vil den gjøre det generelt for alle musklene. Og de singnalene gis best ved tunge øvelser som tar mange kroppsdeler i ett, kroppen din er i en oppbyggende tilstand for å hindre deg i å bli spist. Alt blir anabolt. Denne tilstanden kommer ikke så lett med issolasjonsøvelser siden det ikke gis nok singnaler til HELE kroppen om at den skal handle anabolt(oppbyggende). Derfor er Knebøy og Markløft etter min mening best og kan bygge opp kroppen så og si alene (+chins, dips) Men jeg er jo ikke mot variasjon, men mest i antall set/rep.
Mindre er mer!! "got it"
Sist jeg sjekket så var jo korsryggen en mindre og svakere muskel enn det beina er...?!Opprinnelig skrevet av forecloseradream
Enig med MrMuscle, blir nok bedre å legge til en isolasjonsøvelse eller to i tillegg!
It is only within the context of having properly developed your mind, that you will be able to truly enjoy the achievement of your material values, including that of a more muscular body.
- Mike Mentzer
http://www.mikementzer.com
http://www.i-a-r-t.com
stoneman: selv om lårene har mer kjøtt enn ryggen, betyr det ikke at beina er sterkere enn ryggen i den posisjonen knebøy. De har jo helt forskjellig moment i knebøy. Bare se på rekordene til folk. Det er ganske vanlig at markløftmax erlitt mindre enn knebøymax. (ligger vanligvis på det samme.)
Spis, gutt, SPIS!

Det var da ikke det jeg skulle frem til, du missforstår alt.. I knebøy er det jo låra som tar belastningen nr.1 siden du bøyer deg ned.. og skyver oppover... sier seg da selv? Korsryggen er indirekte trent.. i mye mye mindre grad, og det betyr da at kjører du knebøy og ryggen blir den som først detter ut, at du da har en svak korsrygg!Opprinnelig skrevet av Stoneman

Veeeeeeeel... greier du 250kg på nakken så er du jo en dreven kar.. da regner jeg med at korsryggen også har blitt trent like bra som beina, at man har god økning overalt på kroppen....Opprinnelig skrevet av Diezel
Jeg skjønner ingenting av dette her, har aldri opplevd det problemet på gymmet der jeg trener.. Har store folk som tar masse i knebøy, og for de er det låra som faller ut.. Karer som tar 200kg ++.... Selv har jeg trent korsryggen mye mer enn bein, fordi jeg har underprioritert beina... men jeg har severals kompiser som driver med knebøy.. det er i beina det svikter!
Det er absolutt ikke det samme i det hele tatt. Når en løve står foran deg begynner adrenalinet og pumpe, det finnest 2 typer forskjellig adrenalin kick, det betyr at det finnest 2 typer stoff som sendes ut i kroppen. Hvilket stoff som sendes ut er forskjellig fra person til person, det er hvertfall det jeg husker fra dokumentaren om adrenalin fra fyren i top gear. Adrenalinet får deg ikke til å vokse, men mer blod strømmer ut i kroppen, og mer oksygen flyter rundt slik at du blir raskere, sterkere, etc. Men du bygger ikke muskler av den grunn.Opprinnelig skrevet av Geir
Tror at det ikke er veldig stor forskjell på om du tar markløft eller trener alle musklene individuelt ved mer isolerende øvelser, bortsett fra at det blir kanskje mer utbytte av isolerende øvelser på noen muskelgrupper slik som MrMuscle sa. Men tror de fleste som tar basisøvelser også supplerer med "isolerende" øvelser
Er ikke helt enig meg deg her. Jeg har flere ganger trent til failure på knebøy (dvs ha måttet gi meg på bunnen). Knebøy har også lenger ROM enn benpress, og det er vanskeligere å jukse. Min personlige erfaringer tilsier ihvertfall at knebøy er overlegen benpress når det gjelder å få kjøtt på beina.Opprinnelig skrevet av MrMuscle
![]()
Nok en gang så blir det synsing mellom hva som er best og hva som fungerer for den enkelte...Opprinnelig skrevet av LurePer
Vanskelig å bli enig om det er isolasjonsøvelser eller basisøvelser som er best, hver enkelt får vel finne ut av det.
Det går ihvertfall ann å bygge masse i begge tilfeller... Enig??
It is only within the context of having properly developed your mind, that you will be able to truly enjoy the achievement of your material values, including that of a more muscular body.
- Mike Mentzer
Selvfølgelig. :8)
Men for å gjøre det litt mer vitenskapelig og litt mindre basert på personlige oppfatninger og preferanser: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=146581 37&dopt=Abstract
http://www.dingsekongen.no
Dere sier hele tiden at det er korsryggen som svikter under knebøy ? ?
Jeg lurer da på hvordan dere utfører denne knebøyen, fordi med et godt belte og riktig teknikk så er det iallefall ikke der det stopper for de jeg kjenner som løfter endel i bøy.
Jeg trente bein med Christian Egner på Partner i går og vi havnet på 220kg i knebøy hvor han kjørte en fin serie på 12 reps uten å kommentere noe ryggsmerter i det hele tatt (etter å ha kjørt nærmere 15 reps på 200kg).
Jeg tror at om man kommer for langt frem med overkroppen så får man symptomene dere snakker om, se litt på hvordan styrkeløfterene løfter og sammenlign med deres egen stil. Har sett mange som løfter "good morning" istedet for knebøy og da sier det jo seg selv at det tar på korsryggen.
Gi 110% eller gi faen og dra hjem.

Enderlig noen som er enige i hva jeg sierKjører 15repper selv.. er skikkelig deilig det, men er nok langt unna Christian Egner foreløbig
![]()
Husker Arthur Jones testet styrken i bena og korsryggen til Fred Hatfield for mange år siden. Fred hadde en ekstremt sterk korsrygg og "svake" ben, tror Fred var god for 800-1000pund i knebøy da (husker ikke eksakt vekten, men tror det var nærmere 1000pund)! Fred var sikkert en "korsryggløfter" når det kom til knebøy!
Se på utførelsen til Plats når det kommer til knebøy, helt rett i ryggen!
Mener værtfall at knebøy i utgangspungtet er bedre enn beinpress men at den er en god nr 2 for de som har div prob med knebøy,være vondt rygg,stiv i legger/achilles(sånn at de omtrent ikke klarer å sette seg ned), + andre evt prob
Å den kan self suppleres til knebøy ja...
Tror selv at benpress rekrutterer like mye muskler som knebøyen, og at benpress bygger mer for de fleste, ettersom knebøy er vanskelig å kjøre helt strict, og det er blant annet mer begrensinger ettersom det er en farligere øvelse med tanke på utførelse slik at man er bedre tjent med benpress. Men det finnes sef unntak.
Men så finnes det artikler som motbeviser den linken du la ut...Opprinnelig skrevet av LurePer
Sjekk denne: http://www.idrettsforumet.no/viewtopic.php?t=5986
Ikke alltid like lett å vite hva som er fakta og ikke...?
- Mike Mentzer
hehe, det er det aldri. Alltid noen som mener det motsatte av en annen i denne "verdenen" her. Test ut, føl og bli med/på kroppen ka nettopp DU føler du oppnår noe med, så følger du det med små modifikasjoner fra program til program. Det vil du øke best på, garantert.
Syng, RakeMagic, Syng!
Hvorfor prøve å være noe man ikke er? Hvorfor late som man er når man ikke finnes? Hvem er hva om noe er noen?
Spiller du POKER - Bruk RakeMagic for de $ BESTE $ BONUS og RAKEBACK avtalene!
Spill og Vinn over PROs som Gus Hansen m.fl (INKL. MAX RAKEBACK)
Hvor kan jeg få sett den?Opprinnelig skrevet av HIT
Sjøl at jeg for lite smidig og for lang i beinene til at utførelsen blir optimal. Detter som ts sier framover, og da blir det et helvete for ryggen.
Tarzan, ser ikke verre ut! :P
Det finnes ingen snarveier til steder det er verdt å reise til.
Jeg sliter med akkurat det samme, men blir riktig hvis jeg utfører "bøyen" i smith maskin og lener meg litt tilbake på stangen sånn at jeg står rett?Opprinnelig skrevet av Tarzan
Da tar jeg selvfølgelig ikke like mye, men jeg får fin kontakt da.
Det var ment som "bilde" på at å trene de tunge base øvelsen vil sende signaler mye mer enn små øvelser, om at kroppen må bygge. Den tror jeg du tok. Jeg tror på den Ideen.
Men det har jo en del å si hvilket nivå en snakker om.
Og så er vi litt uenige om det.
GOD JUL
Mindre er mer!! "got it"
Jeh skjønte nok det, var bare i et pirkehumør. At basis øvelser er bedre enn "små øvelser" er vi nok uenig om, jeg sier at det er vekten på det du løfter, vinkel og bevegelsesbane som bestemmer hvor mye muskelfibre som blir stimulert. La oss ta benkpress f.eks, vil du bygge mer om du tok denne ene øvelsen i et år(trene med høy vekt, intensitet) Eller vil du øke mer i de samme musklene om du tok og trente F.eks pecdeck, franskpress, og øvelser for fremre deltoid or midtre del (med høy vekt og intensitet). Så hva tror du man øker mest på? Basis eller isolerende øvelser?
Jeg fikk mer fremgang med Knebøy på 2 måneder enn 2 år med ulike bentrening. Sier litt for meg i alle fall.
Problemet med skader er vel heller all den jeking og hiving av vekter jeg ser rundt hele tiden. Juksing skader bare en selv. Trener en med tunge vekte MÅ en ha god konsetrasjon og da blir det riktig av seg selv.
Rått bilde.
Nå skal jeg ned og Knebøye og Markløfte 1x20. Puh. Gleder meg.
På spørsmål ang. isolasjons øvelser fremfor base øvelser ble følgende svar gitt på Hardgainer.com.
A: Most of the training of muscles from “different angles,” using isolation exercises, is conventional bodybuilding bull that produces overtraining, and often the use of harmful exercises that exaggerate stress around certain joints. But where the “different angles” approach can have value is in applying stress in a different way so that exercises can be found that better suit the individual. For example, the bench press and parallel bar dip work a similar musculature, but apply stress sufficiently differently for some people to be able to train safely on one, but not on the other. And similar things can be said for other pairings of exercises that work comparable (but not necessarily identical) musculature--e.g., the barbell press and the dumbbell press. But these are all compound exercises. Minimize the use of isolation exercises, and focus where you really need to in order to build substantial size and strength--on the compound exercises. But from the variety of compound exercises, choose the ones that best suit you and which you especially enjoy. Then become really good at them.
The “need for isolation exercises at the ‘advanced’ stage” comes in when you are truly big and strong and discover that you have some “imbalances’ which can be evened out by isolation exercises--perhaps your rear deltoid is lagging a tad, or the lateral head. But such concerns are only for a minority of trainees who are truly big and strong enough overall to be worried about such issues. For everyone else, to try to attend to such matters of “balance” will distract from the building process and/or produce overtraining that will negate substantial gains in size and strength.
Mindre er mer!! "got it"
Hey! Dette er jo en interessant tanke. Hvis adrenalinet ikke bare får deg til å gi alt du har, men faktisk også øker den relle styrken ved større mengder blod/oksygen som strømmer rundt i kroppen kunne man jo (teoretisk sett) gjort en kul test...
Plasser en løve eller et annet livsfarlig dyr i et rom, en person i et annet, med gitter mellom. Mannen kan komme seg ut andre sida og låse igjen en dør slik at han unnslipper, men for å få nøkkelen må han legge seg under et spesielt apparat og der dra 10% mer enn hva hans 1RM i benkpress er. Får han det til får han nøkkelen og overlever, får han det ikke til dør han.
Så hva gjetter dere, klarer mannen det? =]
morgenstund (ironisk fordi nicket ditt passer bra til denne historien). Denne (ALTSÅ I DAG, NÅ AKKURAT, 2 TIMER SIDEN)morgene våknet jeg etter 3 timer søvn. Jeg hadde drukket og egentlig hatt det veldig fint kvelden før, og jeg var så å si utslått når jeg la meg til å sove. Men uansett, våkner etter 3 timer av høy musikk på "stereoen". Klokken er fortsatt for lite til at det kan være lys ute og gå ut på min lille morgen tur. Så jeg bestemmer meg for å gå ned å stelle meg å gjør meg klar. Etter en time, banker det VELDIG hardt på døren. Og nå starter adredalinet å pumpe. Piss redd som jeg er, sniker jeg meg bort til kjøkken vinduet (som befinner seg 2m i fra døren) for å se hvem som er der. Den ukjente mannen (en annen nabo) som jeg ser, roper: BRANN BRANN. Jeg løper ut og han sier: "Det brenner i en hytte eller noe bak i skogen.. KOM.." Det brant ikke i en hytte, men i huset hvor mine kjære nabo bor (hun er heldigvis bortreist). Og når jeg står å ser på at flamene slikker seg opp langs hus veggene, så hjelper det ikke med 10%, 40% eller 100% høyere 1rm - OM JEG IKKE KAN DRA NYTTE AV DET. Og det er her mennesker skiller seg fra hverandre. Noen ville reagert med å hyle, noen ville bare ledd, noen ville begynne å slokke det med å kaste snø baller på bålet, noen ville ringe brannvesenet, noen ville besvimt... Hvor vil jeg? Jo. Adredalin spiller ikke noen veldig stor rolle i kroppen, om en ikke er handlings DYKTIG. Om en løve stod å pustet deg i nakken, ville du da kunne benkpresset med samme teknikk som du ellers ville kunne gjort? I THINK NOT! Din reelle styrke øker nok, men du vil mest sansynelig ikke kunne bruke den for alt den er. Når jeg nå sitter å ser tilbake på det hele, så vet jeg med meg selv at jeg har gjort hva som best kunne blitt gjort i denne situasjonen - og det er VELDIG DEILIG. Gir meg en veldig god selvfølelse. Og jeg er kanskje ennå bedre forbedret på noe slikt, om det skulle skje en annen gang. Tilpassning til faren er også en side av saken, som vi må tenke på. Pluss at det kanskje er en tankevekker innen for treningen vår? Mitt adredalin rushet igjennom meg som ti ville stormer, MEN det gjorde det nok ikke på brann mennene. De var rolig og vant med faren og vet hvordan den best skal håndteres. Musklene blir nok også veldig fort vant med faren vi påfører den ved muskel trening. Kanskje på tide å variere på øvelsene????
Og best av alt, jeg har bestemt meg for hva jeg vil bli....
.. ja.. brannman (-:
Vi pleier ofte å glemme at ikke alle som trener er ute etter å stå på en scene, kunn iført 120kg muskler, 2g fett og en liten truse. Det er ikke ALLE som ønsker å bli stor, sterk og skummel. For noen så er det kanskje treningen i seg selv, som er grunnen til at dem trener. Skulle dem da like en spessiel øvelse, så burde dem da bruke den? Det som irriterer meg litt er at det ikke skal være lov for noen mennesker å trene uten å spise "riktig", kjøre benkpress mer enn to ganger i uken, satse på 120kg muskler, lyst til å konkurere, ikke vokse en dritt på 4 år, tro at de er noe - uten å bli hånet i øst å vest av de store, sterke, skumle. (OG SELVFØLGELIG OMVENDT) Alle har vi forskjellige mål og meninger med treningen vår, vi kan ikke bli sur for at noen kritiserer vår måte å trene/spise på, for så å oppføre oss likedanns tilbake.Opprinnelig skrevet av Geir
Forståelse og respekt for andre mennesker og deres handlinger er en vesentlig egenskap de fleste burde være i besittelse av. Men vent nå litt... Betyr ikke det også at jeg må respektere at noen folk gir faen i forståelse og respekt for andre mennesker? Jooooooooo.. Betyr det også at jeg må like de personene? Neeeeeeei.. (-:
Er det å akseptere å skrive en slik melding? Det er ikke et mål å akseptere alt her inne, men å lære. "take care"
Sist endret av Geir; 02-01-04 kl 14:35
Jeg tror faktisk det er menneskets natur og søke forbedring og fremgang så jeg synes det er helt greit og diskutere hva som vil gi mest mulig fremgang. Men det er noe helt annet å diskutere helse aspektet, da annbefaler jeg 50% av max og trening med hantler og apparater. Og så kan en bruke 4 år og i alle fall vite at " jeg får ikke skade" Denne treningen er annbefalt av Ayurveda - kunnskapen om perferkt helse - som er over 7000 år gammel. Jeg har lest 3-4 bøker om det så vet jo en del om helse.
Mindre er mer!! "got it"
PeterSQRM: 1) Angående den andre posten din så må du ikke unngå å lese at det står "The -need- for isolation exercises at the ‘advanced’ stage” comes in when you are truly big and strong and discover that you have some “imbalances’ ". Når vedkommende skriver need, snakker han/hun selvfølgelig med hensikt på å få en bedre fysikk, ikke å tilfredsstille ditt personlige behov for å trene den øvelsen du liker. I så fall ville det vel ikke vært noe poeng i å omtale isolasjonsøvelsene på den måten, holder å fastslå at alt pratet som står på alle inetsider om bygging tar utgangspunkt i hvordan man skal få fremgang, ikke oppskriften på et lykkelig liv.
Personen har helt garantert skrevet det der for folk som lurer på om isolasjonsøvelser eller baseøvelser bygger mest, og da ser jeg ikke helt hvorfor du tydeligvis blir mektig provosert over den påstanden som henger i lufta, "yndlingsøvelsen din, sittende skulderpress, er fullstendig ubrukelig i forhold til mye annet".
2) Jeg ser poenget ditt om at teknikk ol flaller bort pga stress, men du er nok litt for skråsikker. Har hørt historier om relativt svake mennesker som har løftet opp bakdelen av bilen pga ungen har vært i klem, og folk som har løpt -veldig- mye raskere enn de noensinne har gjort pga adrenalin. Selvfølgelig blir noen bevegelseshemmede og klarer ikke å rette fokus på det som må bli gjort, men jeg tror faktisk at ihvertfal noen kan ta adrenalinboosten ved sin side og rykke opp flere kg enn de er skapt for hvis det er en krisesituasjon.