+ Svar på tråd
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 50 av 58

Tråd: Basisøvelser som dreper - er lista feil?

Kliss nytt medlem morgenstund is on a distinguished road
    Ble medlem
    11-2003

Basisøvelser som dreper - er lista feil?

Det er allmen kjent at "basisøvelser" bare er øvelser som av proffe store sterke skumle karer har blitt tildelt navnene benkpress, knebøy, markløft, militærpress eller chins - men hva er EGENTLIG en basisøvelse?

Jo, det er etter min mening øvelser som har visse kjennetegn:
    - Det er øvelser stresser flere muskelgrupper på en gang.
    - Det er øvelser som får deg til å SVETTE.
    - Det er øvelser hvor du ALLTID kan ta èn rep til hvis du bare gir alt og ikke konsentrerer deg om strikt teknikk, ved å kople inn alt du har i hele kroppen.
    - Det er øvelser du kan oppleve kvalme, svimmelhet, skjelving ol dersom du kjører deg hardt.
    - Det er øvelser som en følge av nevnte punkter krever store mengder energi å utføre.

Det burde forlengst vært poengtert, men jeg føler at aldri ordene har vært lagt i kjeften på en levende sjel, at basisøvelser ikke er et ENTEN-ELLER-fenomen. Derimot kan man diskutere til hvilken GRAD en øvelse er en basisøvelse eller ei.

Knebøy og markløft er soleklare ytterpunkter for hva man kan kalle en basisøvelse. Disse øvelsene bygger masse på hele kroppen, du blir fullstendig, helhetlig. utslitt av dem hvis du bare tar deg hardt nok ut. Chins er også kjent ved at du etter en økt ikke sitter og erger deg/nyter at bicepsen og ryggen skriker, men som får hele kroppen din til å trenge hvile. Likefullt er stående roing og nedtrekk, også sittende roing med kabel øvelser som har store mengder basispreg, selvom ihvertfal sistnevnte sjeldent omtales som det.

Men så kommer vi til slutt til benkpressen. Hvorfor i all verden har denne sluppet inn blant "de 4 store"?

Min teori er at bryst simpelthen fra naturens, menneskets smakelige side er en langt mer artig muskelgruppe å trene enn bein/rygg, selvom det selvfølgelig er delte meninger på dette feltet. Likefullt er det ingen andre øvelser for bryst som kan kople inn veldig mange muskelgrupper og kan få deg til å svette og kjenne kvalmen gurgle i halsen. Og hva er grunnen til dette? Markløft er å løfte opp noe fra bakken. Og det gjør man ganske enkelt på et gym med en stang. Militærpress er å etter å ha løfta tingen opp fra bakken fått den over huet. Det gjøres på samme måten. Chins er å klatre opp en fjellskråning, eller opp i et tre. Der drar man seg opp til en stang de har festet. Mens benkpress derimot, er bare tull og pølsevev, og er et tappert forsøk på å finne en basisøvelse, en -naturlig øvelse, også for den underlige brystmuskulaturen vi har forran på kroppen. Hva bruker man brystet til? Igrunn mest til å skyve ting forran seg og å kaste noe. Og når du skyver noe, så kopler du faktisk inn langt flere muskelgrupper enn når du løfter en stang rett opp slik du gjør i benkpressen. Men her kommer jo problemet inn, hvordan lager man en øvelse som kan utføres på et gym med vekter/maskiner der man skyver noe forran seg? Like enkelt er det ihertfal ikke.

Kanskje det var dette de skulle gjort istedenfor å innføre benkpressen som synonymet til styrketrening? Finne et slags apparat der du skulle bruke bein/rygg sammen bryst og triceps for å dytte en vegg ol innover. Er overbevist om at dette ville bygd like mye masse overall som å ligge på en benk og presse en stang over seg, noe du aldri i verden gjør til vanlig. Benkpressen er muligens det som stresser kassa mest samtidig som det kopler inn andre muskelgrupper(triceps, lats, triceps ol) men basispreget er ikke på langt nær det samme som du får når du skal trene bein og rygg og du kjører bøy og mark.

Vær ærlig med deg selv og favorittøvelsen din benkpress nå, når opplevde du nevnte symptomer listet på toppen her under en hard økt? Kanskje du var bortimot, men sammenlikner du det med ryggøkta di var det bare barnematen.

Du svetter ikke av benkpress. Du blir ikke kvalm. Du blir ikke svimmel. Du skjelver ikke. Du tappes ikke like raskt for energi som ved andre basisøvelser.

Hvor jeg egentlig vil med denne posten er meget simpelt: jeg vil ha vekk benkpressen som standardmåleenhet på styrke blant den allmenne befolkningen, ettersom at øvelsen har null og niks med reell styrke å gjøre. Og jeg vil ha benkpress, til tross for at den flotte store Bn' kommer før M, K, C og S/r i alfabetet plassert bakerst med liten skrift, når man prater om

Markløft, knebøy, militærpress, chins, stående roing og benkpress

som de o-store, velbyggende tapre basisøvelsene våre. (Helt skal disse ikke nevnes så spesifikt og trangsynt som dette heller, ettersom at dips, kabeløvelser som nedtrekk, sittende kabelroining, bicepscurls med stang etc også har et større basispreg enn mange andre øvelser over seg)

Til slutt vil jeg også ha forfatterne av div. artikler til å prate om å velge øvelser med stort basispreg, ikke en utelukkende oppfordring om å kjøre <disse> øvelsene og at du etter dem kan ta hva du vil for å isolere de ulike muskelgruppene. Ikke misforstå, de har selvfølgelig rett i at nettopp de de lister opp ofte er de aller viktigste.

Benkpress er imo et misslykket forsøk på å finne en -naturlig-øvelse for brystet, slik man lett fant for bein, rygg, biceps, lats, triceps, bakside lår(Akkurat den der tror jeg folk grublet noen sekunder mer på!), mage, nakke, underarmer, bakside skulder, sida på skuldern, forside skulder osv.

For å ha det poengtert til slutt; jeg påstår ikke at benkpress ikke er en funksjonell øvelse sammenliknet med mye annet, ikke at den ikke er suveren heller, men den skulle IKKE fått lov til å nevnes først blant de "4-store" og folk skal begynne å spørre hva du tar i mark, bøy, militærpress og hele pakka, ikke bare hvor mange kg du kan puttte på en stang og løfte den over brystet. Skulle kun èn øvelse fremdeles være standarden, er mark uansett et mye mer interessant spørsmål. Dette gjelder da også blant vanlige karer, dette sparket er sannsynligvis ikke rettet mot særlig mange her inne.

Er synd at folk tror at benkpress er hele ideen med styrketrening.

Administrator MrMuscle elefantastiskuber MrMuscle elefantastiskuber MrMuscle elefantastiskuber MrMuscle elefantastiskuber MrMuscle elefantastiskuber MrMuscle elefantastiskuber MrMuscle elefantastiskuber MrMuscle elefantastiskuber MrMuscle elefantastiskuber MrMuscle elefantastiskuber MrMuscle elefantastiskuber MrMuscle sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    Basisøvelser = flerleddsøvelser

dvs øvelser som gir bevegelses i flere ledd.
    Alle former for press øvelser gjør dette, ergo er det en "basis" øvelse.

Ble medlem
    11-2003
    Jepp, helt enig, og nettopp derfor er det å betrakte som en mini-skandale at amatører som stikker innom denne verdenen og leser med ett tror at basisøvelser, det er de som heter: benkpress, knebøy, karkløft og militærpress, ettersom at effekten en basisøvelse har kan hentes ut fra mye annet enn bare dem..

Jeg vil påstå at det er en gunstig effekt ved å kjøre "minibasisøvelser" også, ikke bare superisolasjonsøvelser når du er ferdig med de 4 basisøvelsene du har bygd programmet ditt rundt er listet opp på programmet.

Eksempelvis vil det være greit å få med seg at bicepscurls med stang ofte kan bygge mer masse enn med manualer, siden flere muskler jobber på likt.

anus slikkeren PeterSQRM har et berømt rykte PeterSQRM har et berømt rykte PeterSQRM har et berømt rykte PeterSQRM har et berømt rykte PeterSQRM har et berømt rykte PeterSQRM har et berømt rykte PeterSQRM har et berømt rykte PeterSQRM har et berømt rykte PeterSQRM har et berømt rykte PeterSQRM har et berømt rykte PeterSQRM har et berømt rykte PeterSQRM sin avatar
    Ble medlem
    06-2003
    4-store? noen gang sett noen løfte 400kg i bicepscurl? eller 400kg i ståenderoing?

basisøvelse eller ei. finner du noen bedre øvelse sm gjør deg mer sliten på bryst økta? litt enig i det du sier om at en ikke blir like svett og det der. men fin øvelse for å bare flytte på masse masse jern!

Ble medlem
    11-2003
    Tror du misforsto noe her. Jeg har aldri påstått at man kan løfte like mye i bicepscurls/stående roing som i andre øvelser, ikke at bicepscurls er en basisøvelse engang. Men den har et større "basispreg" enn når du kjører med manualer. Man ser jo at folk løfter mer når begge armene får samarbeide(om èn stang) enn når man tar to manualer. Av grunner som dette burde folk vite hva som gjør en basisøvelse til en basisøvelse, og hvorfor noen basisøvelser "er mer" basisøvelser enn andre.

Og du har så absolutt rett, benkpress er en kjempeøvelse for brystet. Sannsynligvis en av -om ikke den aller- viktigste. Men den bygger likefullt på fantasi og erstatning av en øvelse som er vanskelig å utføre på et gym, nemlig å skyve noe. Dette ville dog ha koplet inn langt flere muskelgrupper enn hva benkpressen gjør, om det kunne blitt utført i praksis.

anus slikkeren PeterSQRM har et berømt rykte PeterSQRM har et berømt rykte PeterSQRM har et berømt rykte PeterSQRM har et berømt rykte PeterSQRM har et berømt rykte PeterSQRM har et berømt rykte PeterSQRM har et berømt rykte PeterSQRM har et berømt rykte PeterSQRM har et berømt rykte PeterSQRM har et berømt rykte PeterSQRM har et berømt rykte PeterSQRM sin avatar
    Ble medlem
    06-2003
    exactly. det er et mer "basispreg". øvelsen er hva den er, intet mer, intet mindre. du kunne kalle benkpress for en isolasjons øvelse, men den ville fremdeles være hva den er - den øvelsen for bryst/skulder/triceps som du kan løfte mest med. altså, hvorfor har vi ikke en bicepsøvelse som vi kan løfte 200kg med? kanskje fordi det ikke lar seg gjøre?

jeg er også enig i at benkpressen ikke på langtnær er en øvelse som kan sidestilles med mark og bøy, men den er et "godt forsøk" på å finne en øvelse for fremsiden av kroppen som du kan løfte mye med.

not exactly IT, but damn close...

om du skjønner?

Judge, Jury & Executioner Big Boy elefantastiskuber Big Boy elefantastiskuber Big Boy elefantastiskuber Big Boy elefantastiskuber Big Boy elefantastiskuber Big Boy elefantastiskuber Big Boy elefantastiskuber Big Boy elefantastiskuber Big Boy elefantastiskuber Big Boy elefantastiskuber Big Boy elefantastiskuber Big Boy sin avatar
    Ble medlem
    12-2002
    Alder
    24
    Bicepen er jo en liten muskel så du kan ikke bruke like mye vekt som på f.eks benkpress!!!

TEAM BODYTECH

Bronse Member Stoneman is a jewel in the rough Stoneman is a jewel in the rough Stoneman is a jewel in the rough Stoneman is a jewel in the rough Stoneman sin avatar
    Ble medlem
    09-2003
    Alder
    31
    Originally posted by morgenstund

Og du har så absolutt rett, benkpress er en kjempeøvelse for brystet. Sannsynligvis en av -om ikke den aller- viktigste.
    Om det er den beste øvelsen for brystet kan vel diskuteres...

Benkpress er en flerledds øvelse, det betyr at du trenger assistanse av flere muskler for å utføre øvelsen (skuldre og triceps).

Du får vel ikke strukket ut brystmuskulaturen skikkelig i benken, stanga stopper jo på brystet. Strekker bedre f.eks med benk/skråbenk med hantler?

Hvis du har utholdene (SlowTwitch) fibre i brystet og eksplosive (FastTwitch) fibre i tricepsen, så vil du umulig kunne slite ut brystet før tricepsen gir seg...
    Hvis du ikke da kjører en isolerende sirkulær øvelse for brystet først, og så supersetter med f.eks benkpress eller lignende.
    It is only within the context of having properly developed your mind, that you will be able to truly enjoy the achievement of your material values, including that of a more muscular body.
    - Mike Mentzer

http://www.mikementzer.com
    http://www.i-a-r-t.com

Ble medlem
    11-2003
    Enig i at en alltid må supplere benktreninga med andre øvelser for brystet, men jeg står fremdeles for at det er den viktigste av dem alle! Tviler på at en som kun trener flyes får bedre fremgang enn en som kun trener benk for å si det sånn, til tross for at han får slitt ut brystet sitt hver gang. Samme gjelder en som trener, si flyes+pecdec+pullovers, tror fremgangen vil bli bedre med benk+pecdec+pullovers...

Bronse Member Stoneman is a jewel in the rough Stoneman is a jewel in the rough Stoneman is a jewel in the rough Stoneman is a jewel in the rough Stoneman sin avatar
    Ble medlem
    09-2003
    Alder
    31
    Enig, en er nødt til å kombinere...

Poenget var at alt for mange påstår at benkpress er den viktigste og beste øvelsen for brystet. Ved å trene benkpress er en garantert bedre brystmuskulatur...

Derfor mener jeg også at så lenge en ikke trener for styrkeløft/maksløft i benken, så bør benkpress komme litt senere ut i et program. Altfor mange begynner med benken til tross for at de kjenner det mer i tricepsen! Det er som du skrev at mange bruker benken som en øvelse til å måle generell styrke, det er jeg enig med deg i at blir for dumt...

Blir derfor viktig og poengtere at en trenger flere øvelser ved siden av!
    It is only within the context of having properly developed your mind, that you will be able to truly enjoy the achievement of your material values, including that of a more muscular body.
    - Mike Mentzer

Chaticks-si-Chaticks HITFrank elefantastiskuber HITFrank elefantastiskuber HITFrank elefantastiskuber HITFrank elefantastiskuber HITFrank elefantastiskuber HITFrank elefantastiskuber HITFrank elefantastiskuber HITFrank elefantastiskuber HITFrank elefantastiskuber HITFrank elefantastiskuber HITFrank elefantastiskuber HITFrank sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Tenk på meg som har FT-fiber i brystet og ST-fiber i triceps..

Skjønte aldri hvorfor jeg var mye sterkere i isolasjonsøvelser på brystet enn jeg var i flerleddsøvelser.

En for tung vekt i benkpress gjør at triceps ikke kan generere nok kraft og en for lett vekt gjør at brystet får krampe før tricepsen. Brystet mitt begynte å vokse ETTER at jeg tok fibertesten og skjønte hvordan jeg skulle trene brystet optimalt.

Ble medlem
    11-2003
    Dæven... frykter at jeg muligens lider samme skjebne. Tar en god del mer i pecdec enn jeg tar i benk. Er det normalt?

Hvordan begynte du forresten å trene etter denne fibertesten, for å tilpasse det at brystet ditt(slik jeg forsto det) var bedre til å løfte tungt få repper, mens triceps var best til lett mange repper..?

Er også mulig at jeg bare er svak i triceps.

NK
    NK er ikke aktiv
    Nautica gigantomania NK elefantastiskuber NK elefantastiskuber NK elefantastiskuber NK elefantastiskuber NK elefantastiskuber NK elefantastiskuber NK elefantastiskuber NK elefantastiskuber NK elefantastiskuber NK elefantastiskuber NK elefantastiskuber NK sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Blog Entries
    18
    Leste veldig raskt gjennom responsene nedover i denne tråden og kan ikke se at noen av dere nevnte brystøvelse numero uno
    BRED DIPS
    Mulig jeg er blind som ikke så det.

Ble medlem
    11-2003
    Stemmer NK.. det er en veldig fin brystøvelse, men føler selv at den svir tricepsen min veldig hardt også.. :O

NK
    NK er ikke aktiv
    Nautica gigantomania NK elefantastiskuber NK elefantastiskuber NK elefantastiskuber NK elefantastiskuber NK elefantastiskuber NK elefantastiskuber NK elefantastiskuber NK elefantastiskuber NK elefantastiskuber NK elefantastiskuber NK elefantastiskuber NK sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Blog Entries
    18
    kjør BREDT og dipp kroppen fram da kobler du ut tric

Gold Member Deviant har et berømt rykte Deviant har et berømt rykte Deviant har et berømt rykte Deviant har et berømt rykte Deviant har et berømt rykte Deviant har et berømt rykte Deviant har et berømt rykte Deviant har et berømt rykte Deviant har et berømt rykte Deviant har et berømt rykte Deviant har et berømt rykte Deviant sin avatar
    Ble medlem
    03-2003
    Alder
    26
    og dips lager jo praktisk styrke også siden det blei diskutert litt tidligere i tråden.

Admin
    Håkon er et navn kjent av alle Håkon er et navn kjent av alle Håkon er et navn kjent av alle Håkon er et navn kjent av alle Håkon er et navn kjent av alle Håkon er et navn kjent av alle Håkon sin avatar
    Ble medlem
    11-2002
    Har endelig innsett av dips er konge

Medlem Geir is on a distinguished road Geir sin avatar
    Ble medlem
    08-2002
    Ja, men kobles ikke skuldra veldig inn på brede Dips? Har tatt det smalt og lent meg endel frem. Har tatt bra på brystet, men vet ikke om jeg skal prøve bredere grep om det ikke er for mye belastning på skuldra, for skuldra mi tåler ikke så mye pga gammel skade. Men jeg trenger vel ikke gå så dypt ned heller da.
    Sist endret av Geir; 08-01-04 kl 21:34
    Mindre er mer!! "got it"

Chaticks-si-Chaticks HITFrank elefantastiskuber HITFrank elefantastiskuber HITFrank elefantastiskuber HITFrank elefantastiskuber HITFrank elefantastiskuber HITFrank elefantastiskuber HITFrank elefantastiskuber HITFrank elefantastiskuber HITFrank elefantastiskuber HITFrank elefantastiskuber HITFrank elefantastiskuber HITFrank sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Dæven... frykter at jeg muligens lider samme skjebne. Tar en god del mer i pecdec enn jeg tar i benk. Er det normalt?

Hvordan begynte du forresten å trene etter denne fibertesten, for å tilpasse det at brystet ditt(slik jeg forsto det) var bedre til å løfte tungt få repper, mens triceps var best til lett mange repper..?

Er også mulig at jeg bare er svak i triceps.
    Etter fibertesten begynte jeg å kjøre ferre sett og tok bruk av flere intensitets variabler som passer til FT-fibre (Rest pause, hyper reps osv). En annen måte er jo å utføre en tung isolasjonsøvelse på bryst for å "få ned styrken" på brystet før flerleddsøvelsen.

En måte å merke at man har FT-fiber og St-fiber uten å direkte teste dette er å se på vektene man kan bruke. F.eks når jeg varmer opp med en isolasjonsøvelse på bryst med 100pund så kan denne vekten føles tung for 5-6reps, men jeg klarer 4-6 reps med 200pund. Måten jeg kan merke mine ST-fibre i triceps er når jeg utfører en øvelse på triceps så kan jeg klare 15-20reps eller mer med 10kg, men når jeg bruker 15kg så klarer jeg bare 3-5reps!

Håper det var forståelig!

NK
    NK er ikke aktiv
    Ble medlem
    03-2002
    Blog Entries
    18
    k så når du har FT så mener du at det er best å trene lavreps få sett og har du den andre fibertype så er det flere sett og høyere reps eller har jeg snudd dette helt på hodet.

Gold Member guggen er et navn kjent av alle guggen er et navn kjent av alle guggen er et navn kjent av alle guggen er et navn kjent av alle guggen er et navn kjent av alle guggen er et navn kjent av alle guggen er et navn kjent av alle guggen er et navn kjent av alle guggen er et navn kjent av alle guggen sin avatar
    Ble medlem
    12-2002
    NK det er rett det du skrev, utifra det HIT har skrevet før

HIT: hva er hyper reps? (hørtes fancy ut)

Ble medlem
    11-2003
    Tror jeg tok den sånn delvis HIT, i så fall vil ikke kalkulatorer som dette

http://www.iform.no/interaktiv/one_rep_max.shtml

fungere for en som har FT-fiber? Hva er det "vanlige" forresten?

Har en kar i klassen som er praktisk sterk(bryter ned store karer) men i benk driver han med serier på 45 kg. Det merkelige er at han selv sier at han tar feks 10 reps på 45, men blir det 50 klarer han kanskje bare 1-2.

Slik jeg forstår det har han FT-fiber i brystet sitt.. tror forresten at jeg har det "vanlige" nå som du utdypte det, kalkulatorer ol stemmer fint overens med meg.

Du har ikke en link om noe rundt dette emnet? Har lest og lest de siste månedene men ikke funnet noe om det

Ble medlem
    03-2002
    Originally posted by NK
    k så når du har FT så mener du at det er best å trene lavreps få sett og har du den andre fibertype så er det flere sett og høyere reps eller har jeg snudd dette helt på hodet.
    Kjapt svar:

FT-fibre:
    Få øvelser
    Få reps (kort TUT)
    Best å trene til failure
    Tar lengre tid på å restituere seg

ST-fibre:
    Flere øvelser (eller sett)
    Flere reps (lengre TUT)
    Best å trene til subfailure
    Restitueres rask

Gold Member guggen er et navn kjent av alle guggen er et navn kjent av alle guggen er et navn kjent av alle guggen er et navn kjent av alle guggen er et navn kjent av alle guggen er et navn kjent av alle guggen er et navn kjent av alle guggen er et navn kjent av alle guggen er et navn kjent av alle guggen sin avatar
    Ble medlem
    12-2002
    hyper reps da?

Superior newbie AF pojken har en flott utstråling AF pojken sin avatar
    Ble medlem
    02-2003
    Alder
    26
    Virker som om jeg har ft-fibre! Hvordan bør jeg legge opp treningsøkta da?? Kjøre lave tunge reps på alle øvelser??
    Quote Tivoli-Kroppen:
    Hvis det er tilfellet, så har jo de største "kritikerene" hennes svelget sluk, agn, søkke og hele forbanna fiskebåten.

Ble medlem
    09-2003
    Alder
    31

Hva er det "vanlige" forresten?

Du har ikke en link om noe rundt dette emnet? Har lest og lest de siste månedene men ikke funnet noe om det
    Det vanlige er å ha en blanding av disse fibrene, såkalt Mixed...
    En kan ha forskjellige fibre i f.eks lår og legger, i bryst og rygg. Derfor kan det spille en stor rolle når en skal sette opp program!

På norsk deles de inn i:
    Type I= Slow Twitch.
    Type IIa= Mixed, med noe mere helling mot Fast Twitch.
    Type IIb= Sprinterfiber eller Fast Twitch.

HIT har skrevet om dette på forumet før, sikkert bare å søke etter det...
    - Mike Mentzer

Ble medlem
    11-2003
    Sprinterfiber? Har det noe med sprinting å gjøre? Har sprintere det eller noe slikt? ;P

Ble medlem
    03-2002
    Originally posted by RogerH
    Virker som om jeg har ft-fibre! Hvordan bør jeg legge opp treningsøkta da?? Kjøre lave tunge reps på alle øvelser??
    Hvorfor virker det sånn?

Ble medlem
    03-2002
    Originally posted by guggen
    hyper reps da?
    Hyper reps er knall..

Det er rest pause med en liten twist!

Eksempel på smith skråbenk utførelse av hyper reps:

Man starter med utstrekte armer og utfører en sakte negativ (4-6 sekunder), så presser man opp vekten i et raskt tempo uten å rykke for så å senke stangen ultrasakte på den negative delen igjen (man kan få treningspartneren til å presse litt ekstra på den negative delen). Du skal såvidt klare den positive eller få litt hjelp for å fullføre den. Det blir en max positiv og max negativ per repetisjon.

Man hviler seg i 10-15sekunder før man senker vekten litt og utfører dette igjen.

Så det kan se slik ut:

120kg x 1 rep
    105kg x 1 rep
    95kg x 1 rep
    80kg x 1 reps

Thats it. 4-6 repetisjoner

Dette er noe man ikke kan gjøre ofte, dette tar på både CNS og muskulatur!

Se her også:
    http://www.fitnessprat.no.norgeweb.n...ight=fibertest

http://www.fitnessprat.no.norgeweb.n...ight=fibertest

Sist endret av HITFrank; 09-01-04 kl 19:15

Ble medlem
    09-2003
    Alder
    31
    Sprinterfiber? Har det noe med sprinting å gjøre? Har sprintere det eller noe slikt? ;P
    Hehehe...

Tror du skjønte hva jeg mente?!

Viktig for sprintere å ha FastTwitch, eksplosive fibre som kan generere mye kraft og ikke er så utholdene...

Derfor kalles det noen ganger for sprinterfibre!
    - Mike Mentzer

Ble medlem
    11-2003
    Jepp, vet det hørtes kverrulantisk ut, men det jeg ville frem til var at ordet muligens netttopp stammer fra sprintere, og deres type fibre =]

Hvor tester jeg forresten hvilken fiber-type jeg har?

Trente med en kar i dag som løfta over 10 rep på 55, men så ble helt satt ut av 60(kun noen få). Er det da veldig sikkert at han har FT-fibre?

Ble medlem
    09-2003
    Alder
    31
    Sjekk de linkene HIT la ut i denne threaden, der står det ganske grundig forklart hvordan hver og en kan finne ut om fibertypene sine.

Mange kan få en aha opplevelse av dette, interessant med tanke på oppsett av treningsprogram...
    - Mike Mentzer

Medlem Xena is a jewel in the rough Xena is a jewel in the rough Xena sin avatar
    Ble medlem
    01-2004
    Alder
    33
    Jaha, her var det mye rart å fordøye (les: orginal innlegget til morgenstund). For meg virker det som om du ikke helt vet hva du snakker om. Du kan sikkert en del om trening, men de forskjellige begrepene er det heller dårlig med. Basisøvelser = compound exercises= øvelser som involverer flere ledd og flere muskler enn isolasjonsøvelser. Da kan du jo bare se på benkpressen....den gjør nettopp det, og er derfro også en basisøvelse.

Du sier du heller skulle hatt muligheten til å "skyve en vegg" for å relatere brysttreningen til noe "dagligdags". Hva gjør du når du utfører et benkpress da? Eller et brystpressapparat for den del? Men du sliter ikke ut bena, og fokuserer bedre på brystet. Hadde du sjøvet vegger dagen lang ville du sikkert blitt mye mer lemster andre steder enn nettopp brystet...

Så begynner du å nevne dine "kriterier" for basisøvelser, som inkluderer svette, kvalme, svimmelhet, sjelving, den krever store mengder energi for å utføre og du klarer ALLTID en rep til om du bare gir alt og konsentrerer deg. Så følger du på å sier at dette ikke gjelder for benkpressen. Da begynner jeg å lure på om du noen sinne har kommet deg forbi 40kg i benken.
    (Etter en skikkelig runde med knebøy hvor du "gutser" litt, hadde jeg likt å se deg "ta en rep til" når du bare blir bedt om å gi alt og konsentrere deg!!!)
    Jeg tror nemlig at de fleste som har trent en stund og begynner å komme litt opp i både teknikk og vekt i benken har opplevd å bli både svett, sliten, sjelven og kanskje til og med uvel etter en knallhard runde. Og tro meg, det krever MYE energi å utføre tunge benkpress! Det burde du prøve fra tid til annen...

Hvorvidt benkpress er det aller beste øvelsen for å trene/bygge masse på brystet er også omdiskutert her. Du får "tynet" musklaturen ennå bedre om du kjøre flat- eller skråbenk med hantler, hvor du får strukket ut musklaturen mer og legger ennå mer press på synergistene. Og dette er fortsatt en basisøvelse!

Det er jo litt synd at du aldri svetter eller sliter når du kjører benk. En grunn til at f.eks knebøy kjennes mye hardere på kroppen er jo at du har flere muskler i beina og derfor også trener mer energi, blotilstrømning, oksygen osv for å utføre øvelsen.
    Til slutt avslutter du med å si at benkpress ikke skulle hatt plass blandt de store basisøvelsene, og da er mitt spørsmål til deg: hva ville du hatt med i stedet? (I og med at du ikke kan "skyve vegger på gymmet ditt!)
    Go hard or go home !
    :gull:

ts
    ts er ikke aktiv
    Bronse Member ts er et navn kjent av alle ts er et navn kjent av alle ts er et navn kjent av alle ts er et navn kjent av alle ts er et navn kjent av alle ts er et navn kjent av alle ts er et navn kjent av alle
    Ble medlem
    10-2002
    Alder
    36
    Etter å ha lest opphavs tråden her så må jeg si meg enig med Xena.
    Syntes ikke at det er tull å bruke benkpress for å "måle" styrken, det koster mange år med blod og slit før man klarer å løfte tunge benkpress og det gir faktisk iallefall meg en pekepinn på hvordan resten av styrken til vedkommende er (forutsatt at vedkommende har trent hele kroppen da).
    Det er jo en grunn til at styrkeløftere trener benkpress og jeg har selv trent med styrkeløftere i verdenseliten som kanskje har noen av de mest velutviklede brystmusklene jeg har sett.
    Virker som kanskje du ikke tar så mye i benken og har sett deg lei på alle som skryter av hvor mye de tar ??

For moro skyld må jeg jo bare spørre, hvor mye tar du i benken da ? Leste et innlegg fra deg i denne tråden hvor du nevnte en kamerat som tok 10 reps på 55 kg og om du ikke løfter mer enn si 70 kg i benken så syntes jeg du burde vente med å uttale deg om benkpress som en basisøvelse.
    Når jeg kjører mine tyngste sett i benken så både svetter,svimler jeg og kjenner blodsmaken i munnen så det er mulig du trener med feil teknikk eller ikke med tunge nok vekter - hva vet jeg ?
    Skal faktisk ned å trene brystet nå; Benkpress, skråbenk, brede dips og cable cross
    Gi 110% eller gi faen og dra hjem.

Medlem Geir is on a distinguished road Geir sin avatar
    Ble medlem
    08-2002
    Hovedartikkelen her var bra og jeg tar poenget. Og det var snakk om styrke ikke kroppsbygging.

For meg funker Dips bedere enn benk, så vil si det er en bedere base øvelse for meg for bryst. Jeg fikk ingen føling med brystet på benkpress og derfor ikke tatt meg ut i det hele tatt. Med Dips var det noe annet så fikk stror fremgang der. Jeg er ening i at det er viktig å trene de 4 store som beskrives + fremoverbøyd dips.
    Da har du det mer komplett. Cyberpump.com sto det en artikkel om at Dips er en bedere øvelse enn Benk. Men kommer ann på forutsetniner en har for å si det, og det er betinget av kroppstyper. De snakker mer om kroppsbygging ikke styrke heller.
    Mindre er mer!! "got it"

Judge, Jury & Executioner Big Boy elefantastiskuber Big Boy elefantastiskuber Big Boy elefantastiskuber Big Boy elefantastiskuber Big Boy elefantastiskuber Big Boy elefantastiskuber Big Boy elefantastiskuber Big Boy elefantastiskuber Big Boy elefantastiskuber Big Boy elefantastiskuber Big Boy elefantastiskuber Big Boy sin avatar
    Ble medlem
    12-2002
    Alder
    24
    Opprinnelig skrevet av ts
    Etter å ha lest opphavs tråden her så må jeg si meg enig med Xena.
    Syntes ikke at det er tull å bruke benkpress for å "måle" styrken, det koster mange år med blod og slit før man klarer å løfte tunge benkpress og det gir faktisk iallefall meg en pekepinn på hvordan resten av styrken til vedkommende er (forutsatt at vedkommende har trent hele kroppen da).
    Enig det er det værste jeg hører er folk som snakker kun om benkpress og "glemmer" Knebøy og Markløft det er øvelser som være mere diskutert

TEAM BODYTECH

ts
    ts er ikke aktiv
    Bronse Member ts er et navn kjent av alle ts er et navn kjent av alle ts er et navn kjent av alle ts er et navn kjent av alle ts er et navn kjent av alle ts er et navn kjent av alle ts er et navn kjent av alle
    Ble medlem
    10-2002
    Alder
    36
    Enig at man bør diskutere markløft og knebøy også men artikkelen som startet denne diskusjonen prøvde å fjerne det faktum at benkpress er en basisøvelse.

Selv pleier jeg alltid å spørre om bøy og markløft om noen forteller meg hva de benker men om vedkommende benker 200 kg så sier det meg også en god del om resten av styrken til denne mannen.
    Gi 110% eller gi faen og dra hjem.

Sid
    Sid er ikke aktiv
    Rødvinsflekken Sid is a jewel in the rough Sid is a jewel in the rough Sid sin avatar
    Ble medlem
    11-2003
    Alder
    26
    Forskjellen på brede dips og smale dips er?

Ble medlem
    12-2002
    Alder
    24
    Grepet Smalt grep nesten helt inn til kroppen.
    Bredt er vel ca 30cm ut på vær side der er ca det jeg bruker

TEAM BODYTECH

Administrator MrMuscle elefantastiskuber MrMuscle elefantastiskuber MrMuscle elefantastiskuber MrMuscle elefantastiskuber MrMuscle elefantastiskuber MrMuscle elefantastiskuber MrMuscle elefantastiskuber MrMuscle elefantastiskuber MrMuscle elefantastiskuber MrMuscle elefantastiskuber MrMuscle elefantastiskuber MrMuscle sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    Brede dips er hovedsaklig en bryst øvelse.
    Smale dips er hovedsaklig en triceps øvelse.

Visst du har en v-dips stasjon på gymmen, så bruk den smale siden for triceps dips, og den brede for bryst dips.
    De fleste dips assist og dips maskiner har også den funksjonen at du kan forandre bredden på grepet.

New and improved Rock elefantastiskuber Rock elefantastiskuber Rock elefantastiskuber Rock elefantastiskuber Rock elefantastiskuber Rock elefantastiskuber Rock elefantastiskuber Rock elefantastiskuber Rock elefantastiskuber Rock elefantastiskuber Rock elefantastiskuber Rock sin avatar
    Ble medlem
    10-2002
    jeg bruker bare benkpress på brystet og det er min beste muskel, benkpress er og blir massebygger number one, ingen annen øvelse kommer nær, seff er markløft bra vis du har 10år på deg for å se litt tykkelse i trapsen og baksidelår.
    RockyRock

Gold Member Deviant har et berømt rykte Deviant har et berømt rykte Deviant har et berømt rykte Deviant har et berømt rykte Deviant har et berømt rykte Deviant har et berømt rykte Deviant har et berømt rykte Deviant har et berømt rykte Deviant har et berømt rykte Deviant har et berømt rykte Deviant har et berømt rykte Deviant sin avatar
    Ble medlem
    03-2003
    Alder
    26
    det er vel først når du deffer deg ned at du ser hva markløften egentlig har gjort.

Silver Member Pr0nDog is a jewel in the rough Pr0nDog is a jewel in the rough Pr0nDog sin avatar
    Ble medlem
    03-2003

New and improved Rock elefantastiskuber Rock elefantastiskuber Rock elefantastiskuber Rock elefantastiskuber Rock elefantastiskuber Rock elefantastiskuber Rock elefantastiskuber Rock elefantastiskuber Rock elefantastiskuber Rock elefantastiskuber Rock elefantastiskuber Rock sin avatar
    Ble medlem
    10-2002
    japp, men 10år kan ta på litt på tålmodigheten
    RockyRock

Admin
    Håkon er et navn kjent av alle Håkon er et navn kjent av alle Håkon er et navn kjent av alle Håkon er et navn kjent av alle Håkon er et navn kjent av alle Håkon er et navn kjent av alle Håkon sin avatar
    Ble medlem
    11-2002
    Opprinnelig skrevet av Rock
    jeg bruker bare benkpress på brystet og det er min beste muskel, benkpress er og blir massebygger number one, ingen annen øvelse kommer nær, seff er markløft bra vis du har 10år på deg for å se litt tykkelse i trapsen og baksidelår.
    ????

Markløft er jo kongeøvelse, har bygd mine underarmer og traps ihvertfall, i tillegg har jeg "striper" oppover ryggen, det hadde jeg neppe hatt noe særlig av uten mark.

Platinum Member Smite har mye å være stolt av Smite har mye å være stolt av Smite har mye å være stolt av Smite har mye å være stolt av Smite har mye å være stolt av Smite har mye å være stolt av Smite har mye å være stolt av Smite har mye å være stolt av Smite har mye å være stolt av Smite har mye å være stolt av Smite har mye å være stolt av
    Ble medlem
    06-2002
    Alder
    27
    japp, men 10år kan ta på litt på tålmodigheten
    Hva er det for noe BS da? Marken bygger rygg og korsrygg enormt, hos meg ser markens effekt bra, og det uten å ha trent i 10 år

Silver Member Julenissen elefantastiskuber Julenissen elefantastiskuber Julenissen elefantastiskuber Julenissen elefantastiskuber Julenissen elefantastiskuber Julenissen elefantastiskuber Julenissen elefantastiskuber Julenissen elefantastiskuber Julenissen elefantastiskuber Julenissen elefantastiskuber Julenissen elefantastiskuber
    Ble medlem
    04-2002
    Enig at benken er bra,men når det gjelder markløft så er du helt på bærtur.

Platinum Member forecloseradream is a jewel in the rough forecloseradream is a jewel in the rough forecloseradream is a jewel in the rough forecloseradream is a jewel in the rough
    Ble medlem
    03-2003
    markløft forandret kroppen min totalt. noe benkpressen ikke hadde greid i forkant... markløft is nr. 1

Ble medlem
    12-2002
    Alder
    24
    Markløft er #1

TEAM BODYTECH

Medlem tummen har en flott utstråling
    Ble medlem
    04-2002
    Spesielt hvis man hiver egoet ut av vinduet, dropper vekta litt og kjører UTEN belte med skikkelig konsentrasjon og buktrykk.
    -Tummen

+ Svar på tråd
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine

SEO by vBSEO ©2010, Crawlability, Inc.