Det er allmen kjent at "basisøvelser" bare er øvelser som av proffe store sterke skumle karer har blitt tildelt navnene benkpress, knebøy, markløft, militærpress eller chins - men hva er EGENTLIG en basisøvelse?
Jo, det er etter min mening øvelser som har visse kjennetegn:
- Det er øvelser stresser flere muskelgrupper på en gang.
- Det er øvelser som får deg til å SVETTE.
- Det er øvelser hvor du ALLTID kan ta èn rep til hvis du bare gir alt og ikke konsentrerer deg om strikt teknikk, ved å kople inn alt du har i hele kroppen.
- Det er øvelser du kan oppleve kvalme, svimmelhet, skjelving ol dersom du kjører deg hardt.
- Det er øvelser som en følge av nevnte punkter krever store mengder energi å utføre.
Det burde forlengst vært poengtert, men jeg føler at aldri ordene har vært lagt i kjeften på en levende sjel, at basisøvelser ikke er et ENTEN-ELLER-fenomen. Derimot kan man diskutere til hvilken GRAD en øvelse er en basisøvelse eller ei.
Knebøy og markløft er soleklare ytterpunkter for hva man kan kalle en basisøvelse. Disse øvelsene bygger masse på hele kroppen, du blir fullstendig, helhetlig. utslitt av dem hvis du bare tar deg hardt nok ut. Chins er også kjent ved at du etter en økt ikke sitter og erger deg/nyter at bicepsen og ryggen skriker, men som får hele kroppen din til å trenge hvile. Likefullt er stående roing og nedtrekk, også sittende roing med kabel øvelser som har store mengder basispreg, selvom ihvertfal sistnevnte sjeldent omtales som det.
Men så kommer vi til slutt til benkpressen. Hvorfor i all verden har denne sluppet inn blant "de 4 store"?
Min teori er at bryst simpelthen fra naturens, menneskets smakelige side er en langt mer artig muskelgruppe å trene enn bein/rygg, selvom det selvfølgelig er delte meninger på dette feltet. Likefullt er det ingen andre øvelser for bryst som kan kople inn veldig mange muskelgrupper og kan få deg til å svette og kjenne kvalmen gurgle i halsen. Og hva er grunnen til dette? Markløft er å løfte opp noe fra bakken. Og det gjør man ganske enkelt på et gym med en stang. Militærpress er å etter å ha løfta tingen opp fra bakken fått den over huet. Det gjøres på samme måten. Chins er å klatre opp en fjellskråning, eller opp i et tre. Der drar man seg opp til en stang de har festet. Mens benkpress derimot, er bare tull og pølsevev, og er et tappert forsøk på å finne en basisøvelse, en -naturlig øvelse, også for den underlige brystmuskulaturen vi har forran på kroppen. Hva bruker man brystet til? Igrunn mest til å skyve ting forran seg og å kaste noe. Og når du skyver noe, så kopler du faktisk inn langt flere muskelgrupper enn når du løfter en stang rett opp slik du gjør i benkpressen. Men her kommer jo problemet inn, hvordan lager man en øvelse som kan utføres på et gym med vekter/maskiner der man skyver noe forran seg? Like enkelt er det ihertfal ikke.
Kanskje det var dette de skulle gjort istedenfor å innføre benkpressen som synonymet til styrketrening? Finne et slags apparat der du skulle bruke bein/rygg sammen bryst og triceps for å dytte en vegg ol innover. Er overbevist om at dette ville bygd like mye masse overall som å ligge på en benk og presse en stang over seg, noe du aldri i verden gjør til vanlig. Benkpressen er muligens det som stresser kassa mest samtidig som det kopler inn andre muskelgrupper(triceps, lats, triceps ol) men basispreget er ikke på langt nær det samme som du får når du skal trene bein og rygg og du kjører bøy og mark.
Vær ærlig med deg selv og favorittøvelsen din benkpress nå, når opplevde du nevnte symptomer listet på toppen her under en hard økt? Kanskje du var bortimot, men sammenlikner du det med ryggøkta di var det bare barnematen.
Du svetter ikke av benkpress. Du blir ikke kvalm. Du blir ikke svimmel. Du skjelver ikke. Du tappes ikke like raskt for energi som ved andre basisøvelser.
Hvor jeg egentlig vil med denne posten er meget simpelt: jeg vil ha vekk benkpressen som standardmåleenhet på styrke blant den allmenne befolkningen, ettersom at øvelsen har null og niks med reell styrke å gjøre. Og jeg vil ha benkpress, til tross for at den flotte store Bn' kommer før M, K, C og S/r i alfabetet plassert bakerst med liten skrift, når man prater om
Markløft, knebøy, militærpress, chins, stående roing og benkpress
som de o-store, velbyggende tapre basisøvelsene våre. (Helt skal disse ikke nevnes så spesifikt og trangsynt som dette heller, ettersom at dips, kabeløvelser som nedtrekk, sittende kabelroining, bicepscurls med stang etc også har et større basispreg enn mange andre øvelser over seg)
Til slutt vil jeg også ha forfatterne av div. artikler til å prate om å velge øvelser med stort basispreg, ikke en utelukkende oppfordring om å kjøre <disse> øvelsene og at du etter dem kan ta hva du vil for å isolere de ulike muskelgruppene. Ikke misforstå, de har selvfølgelig rett i at nettopp de de lister opp ofte er de aller viktigste.
Benkpress er imo et misslykket forsøk på å finne en -naturlig-øvelse for brystet, slik man lett fant for bein, rygg, biceps, lats, triceps, bakside lår(Akkurat den der tror jeg folk grublet noen sekunder mer på!), mage, nakke, underarmer, bakside skulder, sida på skuldern, forside skulder osv.
For å ha det poengtert til slutt; jeg påstår ikke at benkpress ikke er en funksjonell øvelse sammenliknet med mye annet, ikke at den ikke er suveren heller, men den skulle IKKE fått lov til å nevnes først blant de "4-store" og folk skal begynne å spørre hva du tar i mark, bøy, militærpress og hele pakka, ikke bare hvor mange kg du kan puttte på en stang og løfte den over brystet. Skulle kun èn øvelse fremdeles være standarden, er mark uansett et mye mer interessant spørsmål. Dette gjelder da også blant vanlige karer, dette sparket er sannsynligvis ikke rettet mot særlig mange her inne.
Er synd at folk tror at benkpress er hele ideen med styrketrening.

LinkBack URL
About LinkBacks
Svar med sitat