Viser resultatene 1 til 12 av 12

Tråd: Feil utførelse av øvelser som belaster nedre rygg?

Bronse Member Lanoen sin avatar
    Ble medlem
    02-2006
    Alder
    25

Feil utførelse av øvelser som belaster nedre rygg?

Flere ganger når jeg har stått og trent har noen av de "lokale heltene" kommet bort til meg og forklart meg at jeg heller bør gjøre ting sånn og sånn.

Stort sett smiler jeg til dem, sier "ok", og tenker at de skal ete drit. For jeg har jo såklart lest såpass mye, og trent med mange instruktører, og føler meg selvfølgelig som en verdensmester.

Men over til det eg lurer på! Da eg trente markøft og knebøy kom en av dem bort til meg og sa at eg ikke burde trene så seine bevegelser i minus retning. Altså på vei ned ved trening av mark og knebøy. Eg bruker gjerne 4-5 sek ned, og eksplosivt opp igjen. Han sa det at det kunne være skadelig for korsrygg å trene treige øvelser på de som belaster korsryggen mye!

Ligger det faktisk noe i dette, og eg for en gangs skyld skal høre på dem?
    Pissa og legga seg

Silver Member - III
    Ble medlem
    03-2004
    man dør av og leve som sagt...

jeg liker ikke stor fart ned under tunge løft i f eks bøy og mark. om jeg hadde utørt det slik tror jeg skadene for min del ihvertfall hadde kommet raskere.
    tror at om man utfører øvelsen korrekt burde det ikke være noe spesielt problem.
    I`m Fitnessfrosk, get used to it!

PG*
    PG* er aktiv nå
    Carnivore PG* sin avatar
    Ble medlem
    03-2005
    Alder
    36
    Aldri hørt det før.. Og det jeg har blitt stresset på er å bruke minst 4 sekunder på det totale løftet, av blant annet Pella som er sjef for styrke på olympiatoppen. Selv tar jeg ikke tiden, men ligger vel på 3-4 sekunder et sted på bøyen

Bronse Member Lanoen sin avatar
    Ble medlem
    02-2006
    Alder
    25
    Tar heller ikke tiden, men har hvertfall rolige og kontrollerte bevegelser. Dette sammen med korrekt utførelse har jeg stor tro på!

Har alltid trent slik at eg kan stoppe på stedet når som helst i en sammentrekning.

Så jeg skal altså bare fortsette å fortelle dem at de skal ete drit?

Hvertfall tenke det
    Pissa og legga seg

Medlem
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    27
    For meg personlig har det hvertfall blitt merkbart bedre for ryggen når jeg ikke har holdt så utrolig mye igjen helt på slutten av enkelte ryggøvelser hvor vekten kommer langt vekk fra korsryggen. Om dette er medisinsk riktig har jeg ingen dekning for å si, men det tok vekk noe verk jeg pleide å ha i ryggen før hvertfall. Kjører fortsatt øvelsene kontrollert og i middels tempo, men passer på å ikke holde alt for mye igjen helt på slutten hvor jeg kjenner at belastningen på korsryggen er stor.

Bronse Member Stoneman sin avatar
    Ble medlem
    09-2003
    Alder
    31
    Sitat Opprinnelig skrevet av Lanoen
    Tar heller ikke tiden, men har hvertfall rolige og kontrollerte bevegelser. Dette sammen med korrekt utførelse har jeg stor tro på!

Har alltid trent slik at eg kan stoppe på stedet når som helst i en sammentrekning.

Så jeg skal altså bare fortsette å fortelle dem at de skal ete drit?

Hvertfall tenke det
    Det syns jeg du bør gjøre.
    Er helt klart mere fornuftig og trene i ett roligere tempo, da unngår du momentum og stor friksjon som kan bli gjeldene ved et høyere tempo.
    Stor friksjon og momentum kan rett og slett være farlig og kunne skade deg.

Som jeg skrev i en annen post:
    Sitat Opprinnelig skrevet av Stoneman
    Vi er ca. 20% sterkere til å holde enn vekt statisk, enn vi er til å løfte den (konsentrisk trening), og ca. 40% sterkere til å senke en vekt (eksentrisk trening), enn vi er til å løfte den.
    Ergo det gir treningen en høyere intensitet og enten legge på mere vekt på den negative delen (eksentrisk), eller kjøre et ROLIGERE tempo som gjør at du må ta i mer for å holde igjen.
    Det har også blitt forsket seg fram til og funnet ut at eksentrisk trening er det som "bryter ned" flest/mest muskelfibre og som stimulerer til størst muskeltilvekst.

Å hoppe over den eksentriske delen, eller ta vekk motstanden (gjøre ting i et raskere tempo) i den bevegelsen vil gjøre øvelsen mindre effektiv.
    It is only within the context of having properly developed your mind, that you will be able to truly enjoy the achievement of your material values, including that of a more muscular body.
    - Mike Mentzer

http://www.mikementzer.com
    http://www.i-a-r-t.com

Administrator MrMuscle sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    Markløft er vel eneste øvelsen der jeg kan være enig i at man ikke skal prøve å kjøre "sene" negativer. Da det er så uhorvelig lett å ødelegge seg på vektbalanseringen der. Men man SKAL løfte kontrollert, bare ikke overdrive det.

Bronse Member Fiat sin avatar
    Ble medlem
    09-2004
    Alder
    29
    Tror denne karen er inne på noe:

http://video.google.com/videoplay?do...725&q=deadlift

Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    Sitat Opprinnelig skrevet av Arngrim
    Enig, hadde jeg kjørt med slike vekter så hadde nok mine negativer sett noe slikt ut og.

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    NORKOST

Hann var sær á leikvøllum
    Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór
    Hann lemjir summar til heljar

Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    Sitat Opprinnelig skrevet av Reaper
    Eh neeeeeei!

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Sitat Opprinnelig skrevet av MrMuscle
    Eh neeeeeei!
    Hehe han hadde jo "herlig" teknikk da at han der kommer til å få prolaps er vel bare et spørsmål om når hehe
    NORKOST

Hann var sær á leikvøllum
    Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór
    Hann lemjir summar til heljar

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.