Hei!
Jeg har et lite spørsmål; Er det best med gerilja kardio får å brenne fett ? Hva annet er bra ?
Jeg har ikke mye fett, men litt nederst på magen som jeg gjerne skulle bli kvitt til badesesongen er i gang for fult.
Takk for alle fornuftige svar![]()
Hei!
Jeg har et lite spørsmål; Er det best med gerilja kardio får å brenne fett ? Hva annet er bra ?
Jeg har ikke mye fett, men litt nederst på magen som jeg gjerne skulle bli kvitt til badesesongen er i gang for fult.
Takk for alle fornuftige svar![]()
Gerilja Kardio skal visst være bra fordi tap av muskelmassen er liten.
Geriljakardio er _best_ hvis man er i form til det. Hvis kroppen din er i stand til å gjøre seg nytte av den treninga du utsetter den for er det genialt=)
When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion.
Best? Fordi? ...
Syng, RakeMagic, Syng!
Hvorfor prøve å være noe man ikke er? Hvorfor late som man er når man ikke finnes? Hvem er hva om noe er noen?
Spiller du POKER - Bruk RakeMagic for de $ BESTE $ BONUS og RAKEBACK avtalene!
Spill og Vinn over PROs som Gus Hansen m.fl (INKL. MAX RAKEBACK)
Hm.. har det forsvunnet noen innlegg herfra? Er fullstendig overbevist om at jeg svarte på ett innlegg her. Men finner hverken det nevnte innlegget eller mitt eget?!
tror mr jesper ha laget mange tråder med neten like spørsmål
feks styrke
Takk- trodde ett lite øyeblikk at lavkarbodietten virkelig hadde tatt knekken på meg her.Opprinnelig skrevet av PG*
quizmaster - Beklager, jeg fant ikke den kilden jeg skulle referere til, men jeg lover at jeg skal gi deg et begrunnet og dokumentert svar med en gang jeg finner den rapporten. Men før vi kommer så langt kan jeg gi et sånt "halvsvar":
Det japanske speedskatelaget prøvde denne metoden. Mange, korte intervaller, enda kortere pauser, ferdig. oppvarming 4 min, 8 x 20 sek ALT MAN HAR, 10 sek pause. Dette etter en "oppbyggingsfase" (de var på topplaget, selvsagt hadde de et grunnlag fra før..). Kroppene deres tok til seg denne treningen uten problem og kondisjonen gikk til himmels.
Sliter med litt dårlig husk, men skal prøve å forklare hvorfor: En utrent person begynner å jogge. 20 min 2 ganger i uka. Tungt i starten, men etter 2 uker: ingen problem. Han løper 30 min istede, øker til 3 ganger i uka osv. Han har en rask progresjon de første 3-6 månedene (regner med en del vektløftere kjenner seg igjen her også, men så er det plutselig stopp. Progresjonen stopper/flater ut (vil fortsatt stige, men nå tar det mye lengre tid, og det går gjerne i "trappeform"). Nå har musklene "lært seg" å ta opp 02 over tid. Men melkesyra kommer. Denne typen trening, geriljakardio, øker resistensen mot melkesyre, den øker altså musklenes evne til å ta opp/kvitte seg med melkesyra.
Samtidig vil kroppen, etter denne oppkjøringa, gradvis gå fra forbrenning av sukker/karbo til forbrenning av fett. Når geriljakardioen slår inn vil kroppen være innstilt på fettforbrenning, og samtidig som at melkesyra bekjempes.
Som sagt, fant ikke rapporten jeg skulle ha. Det er mao meget mulig at rekkefølgen på etelelrannet er feil. I så fall, beklager, jeg skal ordne opp i det=)
When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion.
Gerilja kardio funker på alle, poenget er at du skal bruke masse energi og gi kroppen ett sjokk vel? Alle klarer jo å pese seg ut med gerilja enten de har bra kondisjon eller ikke.
It`s not the size of the car you drive that matters, it`s the size of the arm that steers the car that matters!
ja. sliten blir du. men fettforbrenningen blir bedre med den oppkjøringa/grunnkondis..
Årsaken (eller en av årsakene) til at geriljakardio funger bra, er at den booster forbrenningen også etter at den er ferdig. Og da merkbart (?) mer enn moderat kardio gjør.
Følgende står om høyintensitets intervalltrening og afterburn (måles som EPOC - excess post-exercise oxygen consumption) i en artikkel jeg har postet her før: Morgenkardio.. Hot or not?
After low intensity exercise, the magnitude of the EPOC is so small that its impact on fat loss is negligible. Somewhere between 9 and 30 extra calories are burned after exercise at an intensity of less than 60-65% of maximal heart rate. In other words, a casual stroll on the treadmill will do next to nothing to increase your metabolism.
However, EPOC does increase with the intensity (and duration) of the exercise. According to Wilmore and Costill in "Physiology of Sport and Exercise," the EPOC after moderate exercise (75-80%) will amount to approximately .25 kcal/min or 15 kcal/hour. This would provide an additional expenditure of 75 kcal that would not normally be calculated in the total energy expended for that activity. An extra 75 calories is definitely nothing Earth shattering. However, it does add up over time. In a year that would mean (in theory) you would burn an extra 5.2 lbs of fat from the additional calories expended after the workout.
One way to get a significant post exercise "afterburn" is high intensity interval training (HIIT). HIIT is done by alternating brief periods of high intensity work (85% or more) with brief periods of lower intensity work. Studies on the effects of HIIT have demonstrated a much higher EPOC, which can add substantially to the day’s calorie expenditure. In one study, scientists from the University of Alabama compared the effects of two exercise protocols on 24-hour energy expenditure. The first group cycled for 60 minutes at a moderate intensity. The second group performed HIIT, cycling for two minutes at high intensity followed by two minutes at a low intensity. The group that performed the HIIT burned 160 more calories in 24 hours than the low intensity group. That means the HIIT group would burn an extra 11.8 pounds of fat in one year if they did HIIT five days a week instead of conventional training.
--tjeh
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Og igjen er EPOC på størrelse med et eple...
Om dere som er så "fan" av denne type trening tar en titt i TN sitt siste magasin så står det noe nevnt der fra en mr. Hoff, hvor det faktisk står nevnt at man med langkjøring vil treffe fett-depotene mer akutt enn med GK.
Syng, RakeMagic, Syng!
Hvorfor prøve å være noe man ikke er? Hvorfor late som man er når man ikke finnes? Hvem er hva om noe er noen?
Spiller du POKER - Bruk RakeMagic for de $ BESTE $ BONUS og RAKEBACK avtalene!
Spill og Vinn over PROs som Gus Hansen m.fl (INKL. MAX RAKEBACK)
ta en liten gåtur før frokost, gjerne på 30-40min.. du kan jo også bare dra på meg noen joggeturer også i treningsprogrammet ditt![]()
Assumptions, my dear Mitzi, is the mother of all fuck-ups
- Pricilla Queen of the Dessert -