Viser resultatene 1 til 9 av 9

Tråd: Fiks ryggen din selv!

Snusmumrikken kira sin avatar
    Ble medlem
    08-2004

Fiks ryggen din selv!

Hentet fra www.db.no

Studie viser at behandling har liten effekt på rygg og nakke.

Vondt i ryggen er en folkesykdom i likhet med forkjølelse. I dette øyeblikket har mellom åtte og femten prosent av verdens befolkning vondt i ryggen.

Overlege og forsker, Aage Indahl, sa til Dagbladet.no i oktober at det ikke er farlig å ha vondt i ryggen og at det er viktig å ha kunnskap om egen rygg, fremfor å løpe til behandling hver gang ryggen krangler.

- Kroppen din avgjør selv hva som er farlig for ryggen din. Den sier i fra, og ved vanlig aktivitet kan du ikke få gjort noe galt. Røntgenbildene dine forteller deg ikke alltid hva som er vondt, sa Indahl.

Uheldige bivirkninger

Nå får Indahl støtte fra flere hold. BBC skriver i dag at undersøkelser tyder på at behandling for rygg og nakke brukt av kiropraktorer og osteopater ikke fungerer.

Eksperter hos Peninsula Medical School i Devon la 26 studier fra 2000 til 2005 under lupen. Konklusjonen er klar: Det er lite som beviser at behandlinger virker.

Forskerne fra Peninsula sa at ryggbehandling hadde ført til bivirkninger som stivhet, hos mer enn halvparten av pasientene.

- Resultatene er bekymringsfulle fordi kiropraktorer og osteopater står høyt her i England. Kiropraktorene burde se alvorlig på resultatet og ta det med videre, sier leder for undersøkelsen, professor Edzard Ernst.

- Usikkert

Norges Kiropraktorforening mener det er vanskelig å si om det fungerer eller ikke.

- Det er opp til hver og en pasient om behandlingen fungerer. Problemet med slik type forskning er at det er det samme andre veien. Det er vanskelig å se om noen behandlinger virker, sier nestleder i foreningen, Øystein Johannessen, til Dagbladet.no.

Han mener det er vanskelig å vite hvem som skal ha slik behandling og hvem som skal ha sånn behandling.

- Vi er enige om det nå at vi alle må bli bedre til å spesialdiagnosere ved undersøkelse, slik at alle får riktig behandling. Jeg leste akkurat i et annet magasin at egenbehandling heller ikke virker, så det er ikke godt å si, sier Johannessen.

Fysioterapi virker

I 2004 kom det frem en undersøkelse som viser at flere fysikalske behandlinger hos fysioterapeuter ikke fungerer bedre enn en behandling i tillegg til egentrening.

Rådgivende fysioterapeut i Norsk Fysioterapeutforbund, Kaare Øystein Trædal, mente at det var feil å si at fysioterapi ikke har effekt mot vanlige ryggplager.

- Fysioterapi er mye mer enn passiv behandling. Det viktige er å tilpasse behandling etter lidelsen, sa Trædal til Dagbladet.no.

FAKTA
    Hva kan du gjøre selv?

• Ryggen stimuleres best ved å være mest mulig i normal aktivitet. Dagligdags aktivitet og jobb bør derfor gjenopptas så fort som mulig. Kanskje kan delvis eller aktiv sykemelding være en løsning. Det er ikke skadelig eller farlig om det gjør noe vondt når du er i aktivitet.

• Du bør ligge minst mulig. I blant kan smertene være så sterke at det er nødvendig å ligge, men pass på at sengeleiet ikke blir langvarig. Sengeleie er i seg selv ikke behandling, og ryggen helbredes ikke av å ligge.

• Plagene kan ofte lindres effektivt med reseptfrie medisiner. Hvis du tar smertestillende midler bør disse tas med jevne mellomrom, for eksempel tre til fire ganger daglig.

• Prøv å ha en optimistisk holdning til at dette kommer til å gå bra og at det ikke er farlig. Sammen med fysisk aktivitet stimulerer det kroppens evne til å lege seg selv.

Kilde: Nasjonalt ryggnettverk og Sosial- og helsedirektoratet
    I tillegg så vil vel den gamle barndomskunnskapen om "Vondt skal vondt fordrive" komme til sin plass her. Har man vondt i ryggen er det dumeste man kan gjøre å sette/legge seg ned. Det er bare å bite tenna sammen og innse at litt smerte må man få for at det skal bli bedre.

What doesn't kill you only makes tou stronger!

Og seff er det viktig å ta preventive tiltak mot ryggplager iform av trening
    Team Valhall

Pro Gym Grenland

--------------------------------------
    ***Semper Fi***

Bronse Member Zenox sin avatar
    Ble medlem
    02-2005
    Alder
    27
    Er forsåvidt ganske enig med deg Kira, men man bør være litt forsiktig også... Det er ikke sikkert det er noe ufarlig. Det er nok ikke noe lurt å belaste ryggen hardt mens du har smerter, det kan føre til verre smerter.

Men det er heller ikke lurt å slenge ræva på sofaen og tenke at du ikke kan bevege på deg fordi du har vondt. Å være i aktivitet er viktig for hele kroppen.

Ofte kan det være at det nettop er fordi man har vært for lite i aktivitet at man har vondt i ryggen, man sitter gjerne på jobb, sitter når man kjører til og fra jobb, sitter når man kommer hjem fra jobb, for da er man så sliten osv...

Samtidig så er det også viktig at når man først skal sitte, så sitt riktig! Ikke sleng deg på sofaen som en potetsekk i vinkel. Sitt oppreist og med ræva helt inn til ryggen på stolen/sofaen.
    Zenox

What doesn't kill you makes you stronger

Dr Low kick Frode-Falch sin avatar
    Ble medlem
    11-2004
    Alder
    33
    Karma Kira!

Jeg har hatt vondt i ryggen i over 2 uker etter at jeg løftet en markløftstang feil da jeg skulle legge den på plass. Etter en uke med å prøve å holde senga mer eller mindre (hadde store smerter hvis jeg var oppe å gikk) så ble jeg bare værre. Da jeg gikk ut å skygge bokset litt forsiktig ble den faktisk bedre. Men etter en god natts søvn var den vondt igjen.

Nå har jeg begynnt å trene igjen. Og ryggen er nærmest bra. Eneste jeg kjenner litt er at jeg er stiv og støl når jeg våkner om morgenen. Men det blir mindre og mindre.

Så min konklusjon er også: beveg deg hvis du vil bli bra i ryggen.
    - Muay Thai - Reality Based Self Defense - Free Fighting -

Astronaut curly sin avatar
    Ble medlem
    08-2003
    Alder
    32
    Jeg synes det blir veldig feil å påstå at behandling ikke hjelper for ryggplager. Det finnes mange mennesker, inkludert meg som er meget glad for de kiropraktorer, naprapater etc som finnes i Norge.

At det hjelper å holde seg i aktivitet er ingen hemlighet, alle manuelle terapauter anbefaler dette.

Skulle gjerne likt og sett hele denne undersøkelsen og ikke minst hvem den var utført av...

Ble medlem
    08-2004
    Er enig i det at man ikke i alle tilfeller skal trosse smertene og løpe ut i skogen. Men er det snakk om slike alvorlige skader så er man som oftes klar over det selv. Eller man har fått en slik grad av inmobilitet at man må til lege.

Er man i tvil, så la en fysioterapeut komme med en vurdering. Min erfaring er at leger ikke vet stort om ryggplager, mens en fysioterapeut vil kunne ta en vurdering.

I de aller fleste tilfeller så er det vel snakk om belastningsskader grunnet feil arbeidsstilling og/eller feil løfteteknikk. Man kan få det av dårlige sittestillinger, feil type madrass, feil sko etc.
    I tillegg så er mange arvelig belastet.

Det man må forstå at spesifikk trening gjør hverdagen mye bedre. Hehe, på dette forumet så blir vel dette litt som å preke for koret...
    Er man plaget med dårlig rygg, er det mange som bruker det som en unnskyldning for ikke å være i aktivitet.
    Vel, aktivitet er liksom kuren da.

Selv er jeg arvelig belastet med ryggplager, og har hatt min del opp igjennom åra. Heldigvis for meg så har jeg en mor som hele tiden har presset på og ikke tillat meg å sette meg ned når ryggen er vond. (Ikke på en hyggelig måte, men det har jo vært effektivt). De gangene hvor det virkelig har oppstått komplikasjoner så skjønner man det.
    Det er to råd som er viktige. Ordentlig seng og jevnlig gange i ulendt terreng. Riktig skotøy, og man må være bevisst hvordan man sitter, står og hvordan man bruker ryggen under løfting.

Er man utsatt for isjias f.eks, så er det ikke alltid det skal mer til en at man løfter et papirark feil for at ryggen skal låse seg. Og hadde man visst hvor stort trykk som oppstår i ryggplatene ved å løfte feil så hadde man blitt direkte redd!
    Team Valhall

Pro Gym Grenland

***Semper Fi***

Ble medlem
    08-2004
    Team Valhall

Pro Gym Grenland

***Semper Fi***

Mentalt utfordret wankstarr sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    Alder
    25
    What doesn't kill you only makes tou stronger!
    Hadde ikke følt meg så sterk om jeg hadde fått kappa av armer og bein og overlevd:P

hehe..
    <3Fitnessfrøken<3

Spiser mye egg og lever fowler sin avatar
    Ble medlem
    09-2003
    Alder
    11
    Har også en følelse av at tradisjonell magetrening har skylden for mange ryggplager. Stort buktrykk kombinert med krum rygg er vel den beste oppskriften på prolaps. Mange puster jo ut etterhvert som man krummer ryggen, men når man gjør denne bevegelsen noen tusen ganger kan det sette sine spor.

Ble medlem
    08-2004
    Sitat Opprinnelig skrevet av fowler
    Har også en følelse av at tradisjonell magetrening har skylden for mange ryggplager. Stort buktrykk kombinert med krum rygg er vel den beste oppskriften på prolaps. Mange puster jo ut etterhvert som man krummer ryggen, men når man gjør denne bevegelsen noen tusen ganger kan det sette sine spor.
    Det er mange som trener feil og som senere får ryggskader ja. Mye av dette som du selv sier feil krumming ved mageøvelser, men også mange løfter feil.

Når det kommer til spesifikk trening av støttemuskulaturen for å bedre ryggplager så er det i utgangspunktet coremuskulaturen, bekkenmuskulaturen og magemuskler man trener.
    Pluss at man vektlegger "riktige" metoder for disse øvelsene.

Min "filosofi" når det kommer til magetrening er variasjon. Nå trener jeg sjelden eller aldri mage ved hjelp av apparater eller vekter, men holder meg til sit-ups.
    Det mange gjør feil i tillegg til det du nevner er at de går helt opp med ryggen.

Riktig måte å ta en situps på, da med hovedvekt på sunn rygg, er som følger (har lært dette av en fysioterapeut). Man bøyer først nakken litt, så strammer man bekkenmuskulaturen, løfte overkroppen ved hjelp av magemusklene. Man lar hele tiden korsyggen hvile i bakken. Hold et sekun, senk så rolig ned.

Noen som har noen andre måter for "rikitg" trening så kom gjerne med innspill.

Andre måter vi trener magen på er ved variasjoner med benstilling, samt at vi tar situps fra "hengende guard", dvs at jeg tar sit ups mens jeg har bena rundt livet på en annen person som står oppreist.
    Team Valhall

Pro Gym Grenland

***Semper Fi***

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.