Viser resultatene 1 til 27 av 27

Tråd: For ung?

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    05-2003
    Alder
    24

For ung?

Jeg er en 16 år gammel gutt som lurer på om det er for tidlig å beynne å trene.Tenker på øvelser som benkpress og da da spesielt i eksplosiv utførelse.Jeg har hørt at hvis du begynner å trene tidlig kan musklene utvikle seg feil.Stemmer dette?Takker for svar!

Medlem
    Ble medlem
    08-2003
    16 år skal være en fin alder å starte i.

Har jo litt å si på hvordan du er i kroppsbyggninga og. Du bør ta det med ro om du er helt fersk og skal trene styrke.

Det som skjer med folk som tror at de blir så mye fortere sterkere av å trene mye og har lite pause så ender det bare opp med overtrening.

Bedre å la musklene vokse sakte men sikkert, men 16 år skal ikke være for ungt nei.
    Thomas

Medlem janne sin avatar
    Ble medlem
    01-2003
    Alder
    38
    De fleste anbefaler at man er ferdig utvokst før man begynner å trene skikkelig med vekter. De fleste gym har da også 16-18 års aldersgrense for å trene der.

Gold Member tricepsman sin avatar
    Ble medlem
    05-2002
    Alder
    44
    Selv begynnte jeg skikkelig rett før jeg var 15 - den gang hadde jeg knapt hår på ballene og var derfor langt fra utvokst..... det er du ikke før du er 20-21 år uansett. Jeg vokste for øvrig bortimot 10 cm i høyden etter oppstart av treningen..... Når en er 16 er en stort sett mer en kapabelt til å begynne å trene skikkelig. En gjør det jo i alle mulig andre idretter, og hva er det som er så forskjellig på det og vekttrening??
    Her som med andre idretter/aktiviteter må en lære seg grunnprinsipppene og gå inn i det gradvis.

Tren generelt og ikke spesifikt på en eller to øvelser. Styrken kommer i de spesifike øvelsene også. Den beste måten å bli dårlig i benkpress på lang sikt er å bare ha fokus på benkpress.....

Som et eksempel kan jeg nevne at jeg selv aldri har trent spesifikt på å bli sterk i benkpress hverken mht teknikk eller annet. Alikevel har jeg greid 195 kilo der, og jeg tror ikke jeg hadde kommet særlig høyere med spesifik benktrening. De fleste vil selvfølgelig ikke komme opp på en slik vekt, så mye er selvfølgelig tilskrevet struktur mm.
    Alt i alt så kommer en ganske nær sitt potensiale med generell trening også.
    Dessuten er en nok mer forskånet for skade o.l. dersom en ikke fokuserer så voldsomt på de tyngste vektene. Skaderisikoen ved vekttrening er for øvrig langt mindre enn ved f.eks fotball, håndball, bandy, kampsporter o.l. uansett.
    Kjør på, men husk å ta det pent i starten.

mvh
    Tric
    NORKOST - yammi!!!!

Bronse Member Tyler Durden sin avatar
    Ble medlem
    08-2002
    Alder
    26
    Hvis man når sitt naturlige potensial, er det neste umulig å komme høyere da? Utenom dop da selvfølgelig.
    ...I simply am not there.

Old man Tarzan sin avatar
    Ble medlem
    07-2002
    Det ligger vel i uttrykket? "Å NÅ sitt naturlige potensial".

Medlem
    Ble medlem
    08-2003

Re: For ung?

Sitat Opprinnelig skrevet av tåkpokk
    Jeg er en 16 år gammel gutt som lurer på om det er for tidlig å beynne å trene.Tenker på øvelser som benkpress og da da spesielt i eksplosiv utførelse.Jeg har hørt at hvis du begynner å trene tidlig kan musklene utvikle seg feil.Stemmer dette?Takker for svar!
    Syns det høres ut som om du har hastverk med å bli sterk. Ta deg heller veldig god tid.
    Thomas

Gold Member tricepsman sin avatar
    Ble medlem
    05-2002
    Alder
    44
    Sitat Opprinnelig skrevet av Dorian
    Hvis man når sitt naturlige potensial, er det neste umulig å komme høyere da? Utenom dop da selvfølgelig.
    Da må du nesten definere naturlig potensiale da....
    NORKOST - yammi!!!!

Bronse Member Tyler Durden sin avatar
    Ble medlem
    08-2002
    Alder
    26
    Ja det er det som er et omstridt spørsmål, hva er ditt naturlige potensial! Finnes det egentlig et naturlig potensial? Finnes det et punkt der du umulig kan legge på deg et gram mer muskler? Egentlig umulig å vite.
    ...I simply am not there.

Medlem acer sin avatar
    Ble medlem
    12-2002
    Begynte selv veldig tidlig,sluttet på fotballen tidlig å ble mere og mere fokusert på kroppsbygging..Tror jeg startet sånn smått med litt vekter i 14-15 år`s alderen.Men er viktig å lytte på kroppen å starte når kroppen er klar for det..

Medlem
    Ble medlem
    08-2003
    Nytter uansett ikke å prøve å ha hastverk..
    Thomas

Silver Member Lillegutt* sin avatar
    Ble medlem
    02-2003
    Alder
    27

Sitat Opprinnelig skrevet av ^The0ne^
    Syns det høres ut som om du har hastverk med å bli sterk. Ta deg heller veldig god tid.
    Han skal ut å banke noen som plaga han på byen
    Det er i motbakke det går oppover.

ørretboms Gulliksen sin avatar
    Ble medlem
    07-2003
    Alder
    25

Det er riktig det du sier der.. Men hvis du var 16 kan godt muskelene dine være ferdig utvokst.
    Har du vokst no serlig i høyde de siste mnd ? Har du vokst no serlig i det hele tatt de siste mnd ?
    Hvis svaret her er nei så ser jeg ingen problemmer med at du kan starte å trene..

Medlem
    Ble medlem
    08-2003

Sitat Opprinnelig skrevet av Lillegutt*
    Sitat Opprinnelig skrevet av ^The0ne^
    Han skal ut å banke noen som plaga han på byen
    Hehe, det er jo seriøst mange som er sånn..
    Thomas

Gold Member Deviant sin avatar
    Ble medlem
    03-2003
    Alder
    26

Sitat Opprinnelig skrevet av Gulliksen
    Det er riktig det du sier der.. Men hvis du var 16 kan godt muskelene dine være ferdig utvokst.
    Har du vokst no serlig i høyde de siste mnd ? Har du vokst no serlig i det hele tatt de siste mnd ?
    Hvis svaret her er nei så ser jeg ingen problemmer med at du kan starte å trene..
    musklene våre vokser til vi er 25

anus slikkeren PeterSQRM sin avatar
    Ble medlem
    06-2003
    Vel vel. En merker jo som regel når en vokser og ikke vokser. En tommelfinger regel er som regel at når enten farmor eller mormor ikke sier at du har vokst. Så har du nok ikke det (-:

En må vel ikke vente helt til en er 25 år, før en kan begynne å løfte på vekter.

www.kalibergym.no
    Ble medlem
    06-2003

Slutter meg til tricepsmann her, og mener at det er helt problemfritt for deg å begynne å trene med vekter i den alderen. Selv med eksplosiv utførelse. Men ikke begynn å tren eksplosivt før du har lært deg (nær) perfekt teknikk i de øvelsene det gjelder. Ellers ber du om skader...
    -Gunnar
    http://www.kalibergym.no

Gold Member guggen sin avatar
    Ble medlem
    12-2002
    Hva mener du Gunnar og dere andre forsåvidt...lønner det seg med en eksplosiv utførelse av øvelsen? når man løfter vekta opp mener jeg

anus slikkeren PeterSQRM sin avatar
    Ble medlem
    06-2003
    guggen - tror det er like mange meninger om det der, som det finnes tisse tasser. alle har en liksom. (teit vits). det jeg vet ut av egen erfaring, er at musklene gror best når du varierer litt. eksplosivt med veldig trege negativer og lette vekter. er en av mine favoritter, selv om den tar mest på det sykiske - så bygger den bra med masse. ETC.

hvordan en legger opp treningen sin(hig/lo rep, treg/eksplosiv rep, få/mange reps), kommer jo egentlig en god del ann på hva personen som trener ønsker å oppnå med treningen sin. hadde en samtale med en håndball spiller for litt siden, og slik som han trente var ganske forskjellig i fra slik jeg trener.

nå er jeg ute å ror her. men det er litt inviduelt hva som "lønner seg". det som virker for meg, virker kanskje ikke for deg. og omvendt.

Gold Member guggen sin avatar
    Ble medlem
    12-2002
    jaja seff er jeg enig i dette med variasjon

Medlem
    Ble medlem
    05-2003
    .

Gold Member Deviant sin avatar
    Ble medlem
    03-2003
    Alder
    26
    selfølgelig! utrykte meg litt dumt.

Medlem
    Ble medlem
    05-2003
    .

Judge, Jury & Executioner Big Boy sin avatar
    Ble medlem
    12-2002
    Alder
    24
    jeg begynte på dagen jeg ble 15 er ikke 16 enda.

TEAM BODYTECH

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    03-2002
    Jeg ser ingen problemer med å begynne i 16års alderen.....

Beg. selv når jeg var 14...

Bronse Member D.O.G. sin avatar
    Ble medlem
    04-2003
    Eg ekje arabårr, eg e fra Haugesund.... så an sa sailer boy'en..
    Alder
    30
    Det blir litt feil å se på seg selv ved alder X.
    Du vet hva du var, hva du ble, men ikke hva du kunne blitt.. hvis noen skjønte den..
    Some people play hard to get. I play hard to want!

Even a broken watch is right twice a day!

Dawg

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    10-2003
    Jeg begynte å trene vekter 3 ganger uka fra jeg var 12 år gammel. Kan ikke se at jeg har tatt noen skade av det på noen som helst måte. Hadde riktignok et opphold fra treningen et år(fra 15-16år), p.g.a at fysoterapauten min sa at det kunne hemme veksten min.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.