Viser resultatene 1 til 17 av 17

Tråd: Forskjell på vanlig mark vs strak

Bronse Member
    Ble medlem
    11-2005

Forskjell på vanlig mark vs strak

Jeg trenger flere øvelser for bakside lår, og tenkte å bruke strake markløft. Problemet er bare at jeg ikke helt forstår hvordan de skal utføres - hva er forskjellen på vanlig mark og strake?

Jeg skjønner jo at beina skal være strakere, men på illustrasjoner og slikt ser det ut til å være bøy i beina der og. Jeg fikk det absolutt ikke til da jeg prøvde det en gang, det tok mest i korsryggen.

Noen som er eksepsjonelt gode på å forklare? Hva må jeg tenke på for å unngå å ta mer vanlig enn strake?

On her way back jente81 sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    30
    I markløft setter du deg liksom ned med rett rygg...

I strak mark lener du deg frem med nesten helt strake ben, rett i ryggen hele veien, se opp/rett frem, vis "ræva til hele verden" var det en som sa til meg en gang og det tenker jeg på hver gang Så holder du vektstangen helt inntil bena hele veien ned og opp... LITT svai i knærne, nesten helt strak....
    Tenk at du løfter opp med rumpemusklene... DA funker det på meg iallefall
    Ehm... jeg er elendig på å forklare

Scroll deg ned å se på strak mark her

http://www.treningsforum.no/forum/in...p?topic=1196.0

Jeg pleier være mer rett i ryggen enn han der da- ser mer rett frem og har "god holdning" om det sier deg noe...
    "Pain is just weakness leaving your body"

PG*
    PG* er aktiv nå
    Carnivore PG* sin avatar
    Ble medlem
    03-2005
    Alder
    36
    Regner med at du ikke holder rygen strak nok om du kjenner det i korsryggen. Det er utrolig mange som kjører strakmark eller goodmorning hvor de går alt for langt ned slik at de ikke klarer holde ryggen strak..

I starten når du kjører lett for å lære teknikken, kan du kjøre med helt strake bein og så er det bare å senke overkroppen til du ikke kommer lenger uten å bøye ryggen. SElv klarer jeg å bevege meg kanksje 20 grader fra utgansposisjon. Myke jenter klarer som regel en god del lengre..
    Når du mener teknikken sitter kan du kjøre med tyngre vekter, men da skal du ha en liten knekk i knærne, ikke mye..

edit: jenta posta først

edit2: stakmark vises "FEIL" i linken på treingsforum som er fra Exrx.net karen bøyer jo ryggen og det skal en ikke. Han har jo bra rygg på vanlig mark, men på strakmark går han alt for langt i forhold til hvor myk han er

Supermod altitude sin avatar
    Ble medlem
    05-2002
    Alder
    42
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sadie
    Jeg fikk det absolutt ikke til da jeg prøvde det en gang, det tok mest i korsryggen.
    Første gang jeg gjorde strake markløft syntes jeg heller ikke at de tok noe på baksiden av lårene, og at det tok mest i korsryggen. Men fikk til de grader bekreftet dagen etterpå at også lårene hadde vært "litt" aktivisert. Har aldri vært så støl i baksiden av lårene noen gang . Men det er klart at denne øvelsen også aktiverer korsrygg, armer, skuldre og mye annet; det er derfor den er så bra.

Bronse Member
    Ble medlem
    11-2005
    Jente81: Jeg synes forklaringen var ganske bra jeg, skal prøve på neste trening.

Bronse Member
    Ble medlem
    11-2005
    Takk for flere svar, jeg må prøve meg litt frem neste gang.

Judge, Jury & Executioner darp sin avatar
    Ble medlem
    11-2002
    Alder
    31
    sumo markløft! tar de aldri men når jeg tar de blir jeg skamstøl på baksiden av lårene hvertfall
    It`s not the size of the car you drive that matters, it`s the size of the arm that steers the car that matters!

Bronse Member
    Ble medlem
    11-2005
    Sitat Opprinnelig skrevet av darp
    sumo markløft! tar de aldri men når jeg tar de blir jeg skamstøl på baksiden av lårene hvertfall
    Dvs markløft med brede bein?

Ble medlem
    05-2006
    Alder
    30
    Jente81: Jeg synes forklaringen var ganske bra jeg, skal prøve på neste trening.
    Også om du er sterk, noe jeg har sett du er, så legg på litt vekter, ikke så du ødelegger deg, men jeg kjenner ikke noe i lår og rumpe før jeg får iallefall litt motstand

Bronse Member
    Ble medlem
    11-2005
    Sitat Opprinnelig skrevet av jente81
    Også om du er sterk, noe jeg har sett du er, så legg på litt vekter, ikke så du ødelegger deg, men jeg kjenner ikke noe i lår og rumpe før jeg får iallefall litt motstand
    Ok, skal legge på så jeg får litt motstand. Det merka jeg da jeg drev og lærte meg vanlig mark også (ikke for det, jeg gjør den sikkert feil enda), at det funka ikke før det ble ganske tungt.

Ble medlem
    11-2002
    Alder
    31
    Dvs markløft med brede bein?
    ja, står med beina ut mot sidene på en måte, slik som sumobryterene står =)

http://www.dolfzine.com/Maychipsumo.jpg
    It`s not the size of the car you drive that matters, it`s the size of the arm that steers the car that matters!

Ble medlem
    05-2006
    Alder
    30
    Ok, skal legge på så jeg får litt motstand. Det merka jeg da jeg drev og lærte meg vanlig mark også (ikke for det, jeg gjør den sikkert feil enda), at det funka ikke før det ble ganske tungt.
    Samme her så test det neste gang

Ble medlem
    11-2002
    Alder
    31

Bronse Member
    Ble medlem
    11-2005
    Sitat Opprinnelig skrevet av darp
    ja, står med beina ut mot sidene på en måte, slik som sumobryterene står =)

http://www.dolfzine.com/Maychipsumo.jpg
    Skal testes!! Jeg elsker stedet jeg trener på, men de har ingen lårmaskiner, så akkurat det er litt kjipt. Må finne alternativer.

PG*
    PG* er aktiv nå
    Carnivore PG* sin avatar
    Ble medlem
    03-2005
    Alder
    36
    Treningsforum har jo lagt inn "feil" gif på strakmark, den rette er jo denne og her har han jo bra teknikk

http://www.exrx.net/WeightExercises/...gDeadlift.html

var Sadie selv om fant den da..

Bronse Member
    Ble medlem
    11-2005
    Sitat Opprinnelig skrevet av PG*
    Treningsforum har jo lagt inn "feil" gif på strakmark, den rette er jo denne og her har han jo bra teknikk

http://www.exrx.net/WeightExercises/...gDeadlift.html

var Sadie selv om fant den da..

Kliss nytt medlem flexxo sin avatar
    Ble medlem
    02-2006
    Alder
    25
    Vanlig markløft trener flere muskler enn strake mark og tillater deg og bruke tyngre vekter. Selvom man kan vel si at markløft trener hovedsaklig rygg.

Når du tar strake mark kan det være en ide og ikke gå heelt opp på toppen av øvelsen hvis du har vanskelig for og isolere hamstring, siste delen av denne øvelsen tar nemlig mest på korsryggen. Noen opplever også og treffe bedre på hamstring med en liten knekk i knærne, uansett kan jeg anbefale og kjøre noen sett med liggende lårcurl før strake mark om du vil trene bakside lår.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.